Advies gevraagd

Voor alle vragen over HF-Sets, 2 en 70 en andere zenders waar een licentie voor nodig is.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Advies gevraagd

Berichtdoor Alfa Bravo » 26 sep 2016, 21:11

Beste mensen

Graag jullie advies:
Ik ben in het bezit van een Lincoln II, en ik wil er graag een zg All Band radio bij.
Nu zie ik van de bomen het bos niet meer in mijn zoektoch naar een leuke radio.
Wie kan (en wil) mij adviseren?
Ik heb nu een Atron antenne op dak staan, maar ik begrijp dat ik deze dan zal moeten vervangen naar een draadantenne.
Hoeveel meter draad heb ik dan nodig??

Ik wacht graag enig advies af

Peter :?:
Alfa Bravo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 28 jun 2015, 11:27

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Zock » 26 sep 2016, 22:40

wat is het buget
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Alfa Bravo » 26 sep 2016, 22:48

Rond de € 1000,=
Alfa Bravo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 28 jun 2015, 11:27

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor 153ir012 » 27 sep 2016, 05:36

daar koop je een mooie nieuwe allbander voor even tueel met voeding
gewoon eens kijkken bij de levanciers dan zie je prijzen .
kenwood yeasu icom en alinco en vergelijk de prijzen van de levan ciers
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Carlo » 27 sep 2016, 15:45

kenwood TS2000 dan heb je HF VHF en UHF in 1 doos met antenne tuner en 100watt tot VHF en 50 UHF
Draad antenne bv een end-fed voor 10(11)-20 en 40 meter. Geloof een meter of 12 lang
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor haab » 27 sep 2016, 18:25

Carlo schreef:kenwood TS2000 dan heb je HF VHF en UHF in 1 doos met antenne tuner en 100watt tot VHF en 50 UHF
Draad antenne bv een end-fed voor 10(11)-20 en 40 meter. Geloof een meter of 12 lang


Mooie doos, als je deze nieuw koopt moet je wel de 11 meter zelf vrijschakelen ( een aantal 0 ohm weerstanden verwijderen) voor zenden. Fabriek af kan deze op de 11 alleen luisteren ! En vele andere all banders (zo niet alle) ook.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor jcva » 28 sep 2016, 13:08

Voor een albander heb je niet per definitie een draadantenne nodig. Wat wil je er mee gaan doen??
En een lengte van een draadantenne is zo ook niet te geven. Want ook hier geld, wat wil je er mee doen??? Op wrlke frequenties wil je zenden (mag je)
Persoonlijk zou in me eerst een goed verdiepen in de materie. Wat je er mee kan en wat je er mee wil voordat ik wat zou kopen.
Voor rond de 1000 kun je nieuw best wat kopen en 2e hands is er ook zat te koop. Ook is er 2e hands veel spul voor minder geld te koop.

Wil je alleen op 27Mhz zenden dan zou ik zelf nooit een albander kopen. Een Lincoln 2 is dan ook een prima set.
En op de amateurbanden heb je zonder machtiging niks te zoeken. Gezirn je vraagstelling ga ik er even van uit dat je geen machtiging hebt.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 sep 2016, 15:07

jcva schreef:Persoonlijk zou in me eerst een goed verdiepen in de materie. Wat je er mee kan en wat je er mee wil voordat ik wat zou kopen.
Voor rond de 1000 kun je nieuw best wat kopen en 2e hands is er ook zat te koop. Ook is er 2e hands veel spul voor minder geld te koop.
Wil je alleen op 27Mhz zenden dan zou ik zelf nooit een albander kopen. Een Lincoln 2 is dan ook een prima set.
En op de amateurbanden heb je zonder machtiging niks te zoeken. Gezirn je vraagstelling ga ik er even van uit dat je geen machtiging hebt.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Wil je wat hebben om te luisteren, ben je beter uit met een tweedehands
kortegolf ontvanger. Voor maximaal +/- 200 euro heb je al een Kenwood R2000.
Zomaar ergens wat gaan piraten lijkt mij geen goed idee.
Ik heb een tijdje geleden nog een luchtvaartstation gehoord die last had van piraten die in LSB tegen zijn frequentie aan zat,
en zo geen communicatie meer mogelijk was met de vliegtuigen.
Als je niks hoort op een frequentie wilt niet zeggen dat er niks is dat hinder van je kan hebben.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Carlo » 28 sep 2016, 16:12

Ook al wil hij alleen luisteren op de amateurbanden dan is de TS2000 een prima optie.
Als hij zijn machtiging haalt kan hij overal uitkomen (natuurlijk volgens de voorwaarden) heeft hij zijn machtiging niet kan hij overal luisteren. (R2000 heeft geen UHF zo uit mijn hoofd)

Draadantenne is idd afhankelijk van de banden waarop je wilt uitkomen maar met de door mij genoemde end-fed kun je in principe overal luisteren en is niet zo mega lang. G5RV is ook nog een optie.

Wil je alleen op 11 meter luisteren en zenden dan gewoon lekker bij je lincoln blijven maar dat lijkt me niet het geval gezien je vraagstelling :-)
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor jcva » 28 sep 2016, 22:29

Tja, wij kunnen wel weer van alles verzinnen en bedenken maar ik ben benieuwd wat de vraagsteller voor ideen heeft.
Wat voor hem de reden is om te denken aan een albander en wat hij daarmee denkt te gaan of kunnen doen. Is hij wellicht niet op het verkeerde been gezet door allerlei goedbedoelde adviezen en loopt hij daarmee het risico iets te kopen wat hij uiteindelijk niet had willen kopen of gewoon niet voldoet aan zijn verwachtingen.

Als hij dit aan kan geven dan kunnen we hem gerichter adviseren. Nu blijft het speculeren. En daar wordt niemand beter van.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor Alfa Bravo » 02 okt 2016, 11:26

Beste mensen,

Bedankt voor de adviezen en raadgevingen.
Wat ik natuurlijk had moeten vermelden is wat wil ik ermee doen.
Ik zal een poging doen om dit uit te leggen:

Naast het 27 MC gebeuren wil ik ook op de (vrije) LPD frequenties kunnen komen.
Verder wat ik ook erg leuk vind is het "afluisteren" van de andere banden bv de 45 meter.
Een machtiging heb ik (nog) niet, maar de documentatie voor een cursus heb ik inmiddels wel in mijn bezit.

Ik hoop het zo wat duidelijker omschreven te hebben. :D
Alfa Bravo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 28 jun 2015, 11:27

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor jcva » 02 okt 2016, 14:31

Dan zou je met een TS2000 uit de voeten kunnen, maar ook met een FT847, 857, 897 en nog wel meer.
Maar zenden op de vrije lpd, pmr frequenties en 27 Mhz is met deze apparatuur verboden, daar mag je alleen komen met type goedgekeurde apparatuur, 69 lpd kanalen (binnen de 70cm amateurband) en met 10mW (miliwatt) en een vaste antenne op het apparaat. Een TS2000 doet waarschijnlijk 50W op deze frequentie. Dat is vragen om ellende. PMR net boven de 70cm amateurband is 500mW (500 miliwatt) Ook daar ga je opvallen. Op 27Mhz 4W FM en SSB en 1W AM. Maar dat wist je waarschijnlijk allemaal. Wat er op 45Mhz gebeurt weet ik niet, er schijnt een piratenbandje te zitten.
Terug te komen op de LPD, dit is dus een segment binnen de 70cm amateurband, ga je daar zenden met dit soort apparatuur en zonder machtiging dan schat ik dat het feestje snel over is. Het AT heeft nog steeds een landelijk meetnet en als er een amateur gaat klagen dan ben je snel klaar. Plus dat er allerlei babyfoons, draadloze hoofdtelefoons, afstandsbedieningen ook op dezelfde frequenties zitten. Die gebruikers hebben helemaal geen kennis van zaken maar klagen wel.
Als amateur hebben we daar ook last van maar wij hebben geen problemen bij controle, kun je geen papiertje laten zien dan wordt het even anders.
Luisteren mag overal, maar daar heb je geen transceiver voor nodig. En de wetgeving geeft aan dat je een transceiver mag bezitten maar niet zend klaar mag hebben. Het afkoppelen van de microfoon is dan niet voldoende, de eindtrap moet aantoonbaar onklaar zijn gemaakt of de transceiver moet in een doos op zolder liggen.

Als je serieus van plan bent om je machtiging te halen dan kan je zo'n set vast aanschaffen en dan begrijp je waarschijnlijk ook wel hoe je je moet gedragen. Anders zou ik er niet aan beginnen.
Of even het geduld hebben om te wachten tot dat je de machtiging hebt, je zal niet de 1e zijn die het toch tegen vind vallen en afhaakt.
En ja er zullen er genoeg zijn nu die zeggen dat de pakkans nihil is. Zo lang je geen storing veroorzaakt zal het ook wel meevallen maar gebeurt dat wel (of men gaat bijvoorbeeld op de NOS repeater lopen kwallen) dan kon je wel eens kort plezier hebben van je setje.

Maar het is wat je wil.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Advies gevraagd

Berichtdoor 153ir012 » 03 okt 2016, 07:06

kijk een al bander heeft natuurlijk wel wat voor delen
zeker de nieuwe versie hf uhf noem maar op
power een 100 watt dus geen liniear nodig .
kan split gewerkt worden wat rustiger in ont vangst .

en ja 45 meter band en andere piraten banden je moet er niet
heel de dag actief zijn .zelf jaren meer dan 20 actief geweest op 45 meter.
van uit nederland .dus zo nu en dan een contact en laag power moet kunnen
maar dit is mijn ervaring in nederland .
maar draai je de kraan open ja dan is het wachten op narig heid klopt
amateur banden blijf er weg om te zenden .
dat is mijn advies en kan wil je amateur worden ja de keus voor jou natuurlijk.
maar de amateurs moeten niet vergeten dat de meeste ook op 11 meter begonnen zijn
en dit wordt door sommige wel eens vergeten
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand


Keer terug naar Transceivers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten