DLZA leerlingen en geslaagden

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor -Mark- » 01 sep 2010, 19:09

ongetwijfeld.... maar ik sta te popelen om te beginnen!
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor Columbus » 01 sep 2010, 21:58

Volgens mij kan Gerry, PA3FBL je ook toegang geven. Hij is vaak 's avonds te vinden in de 'Brabant' room.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor -Mark- » 02 sep 2010, 00:43

gerry was afwezig, dus heb ik een andere mod gevraagd (edwin geloof ik)
deze zei dat niemand buiten de desbetreffende persoon ons om kon zetten

heb wel vanavond de bevestiging ontvangen, maar de dlza leeromgeving en bij teamspeak kom ik er nog niet in. kleine zaakjes die nog even bijgeregeld moeten worden denk ik.

maar hoop dat ik morgen kan beginnen met de cursus!
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor -Mark- » 02 sep 2010, 10:21

bleek dat er een foutje in het wachtwoord zat bij mij
dit veranderd en toen was het goed.

kan momenteel in de DLZA cursus komen, het cursusboekje logo bij teamspeak is zojuist door edwin erbij gezet dus daar kan ik ook in de dlza rooms komen nu.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor PowerCorsa » 02 sep 2010, 13:00

Mooi, kan je beginnen met de studie ;)
PowerCorsa
 

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor Columbus » 03 sep 2010, 14:19

Beginnen? Beginnen? Ik heb net even gekeken...
Wisten jullie dat Mark op 3 van de 6 eerste toetsen gewoon de volle 10 punten heeft behaald? Hij is een beetje te bescheiden om het hier te melden maar volgens mij komt het wel goed met de studie!

Die gozer is echt fanatiek....!

Enne Mark...wedden dat je nooit meer vergeet dat laagfrequent een langere golflengte heeft dan hoogfrequent?

Go Mark go!

(enne Hullepim gaat ook al zo goed!)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor hullepim » 03 sep 2010, 15:20

Columbus schreef:Beginnen? Beginnen? Ik heb net even gekeken...
Wisten jullie dat Mark op 3 van de 6 eerste toetsen gewoon de volle 10 punten heeft behaald? Hij is een beetje te bescheiden om het hier te melden maar volgens mij komt het wel goed met de studie!

Die gozer is echt fanatiek....!

Enne Mark...wedden dat je nooit meer vergeet dat laagfrequent een langere golflengte heeft dan hoogfrequent?

Go Mark go!

(enne Hullepim gaat ook al zo goed!)

Uhhmmmm..... ik heb er al even niets meer aan kunnen doen. Het ligt even stil bij mij op het moment. Ik wilde er van het weekend weer aan gaan beginnen.
hullepim
 

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor PowerCorsa » 03 sep 2010, 15:42

Netjes Mark ;)


Zelf doe het ik ook niet slecht 25 van de 35 een 10, ik ga meestal nat op de regelementen of dat ik niet goed zit te lezen ;)
PowerCorsa
 

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor Columbus » 03 sep 2010, 16:19

Dat niet goed zitten lezen zit extra in deze cursus verweven. Dit om ervoor te zorgen dat je tijdens het examen WEL goed leest. Je daar op trainen helpt je tijdens het examen scherp te zijn. Net zoals niet alleen maar 3 antwoordmogelijkheden geven, maar soms wel 4 of 5 of 6 of 7 of 8.

Soms wel vervelend natuurlijk tijdens de cursus, maar nogmaals...daardoor leer je om niet maar wat te gokken maar het echt te snappen.

Ja...de PowerCorsa doet het ook goed in de cursus zag ik. Alleen....hij is de afgelopen maanden erg druk geweest met andere dingen dan de cursus. Kijk uit dat je wat je tot maart hebt geleerd niet weer vergeet! Ga je dit jaar nog examen doen?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor PowerCorsa » 03 sep 2010, 16:30

Ik weet het, daarom baal ik er zelf ook van. Is gewoon een kwestie van vlug vlug doen, moet wat rustiger aan willen doen.

Klopt, eerst op 4 weken op vakantie en daarna veelste druk op het werk.
Wil dit jaar nog wel examen gaan doen. Ben al weer bezig geweest om dingen op te halen (even weer doorlezen en alle Q codes weer even opfrissen)
PowerCorsa
 

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor Columbus » 03 sep 2010, 16:36

Je hoeft nog maar een paar hoofdstukken en de hoofdstukken met het rekenwerk heb je al gehad. Er zitten een paar hoofdstukken aan te komen met gewoon stampwerk: o.a. de voorschriften en beperkingen. Regels die best belangrijk zijn en waarvan je weet dat er minimaal 3 vragen van in het examen zitten.

Daarna ga je echt examentraining doen: examens, examens en nog eens examens. Moet dus lukken: vanaf dit weekend gewoon iedere dag een uurtje aan de slag, dan heb je voor het eind van het jaar je papiertje!

Succes!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor -Mark- » 03 sep 2010, 22:42

Columbus schreef:Beginnen? Beginnen? Ik heb net even gekeken...
Wisten jullie dat Mark op 3 van de 6 eerste toetsen gewoon de volle 10 punten heeft behaald? Hij is een beetje te bescheiden om het hier te melden maar volgens mij komt het wel goed met de studie!

Die gozer is echt fanatiek....!

Enne Mark...wedden dat je nooit meer vergeet dat laagfrequent een langere golflengte heeft dan hoogfrequent?

Go Mark go!

(enne Hullepim gaat ook al zo goed!)


ach... wat me interesseert onthou ik, al het andere gaat er moeilijk in bij me. je ziet dus hier wat me interesseert.
mbt golflengte, mijn logische beredenering ging precies tegenovergesteld te werk. en op 1 test had ik een vraag over het hoofd gezien, waardoor ik ook een 9/10 had door er 1 niet in te vullen.

ben donderdag begonnen en die middag gelijk 3 hoofdstukken en testen gedaan, vond het erg leerzaam.

ik vind het een hele goede zaak, om die inluis-vragen ertussen te zetten, houd je scherp. ook ik ging nat in het begin op deze vraag, lezen is het sleutelwoord.

ik vind de hele cursus echt leuk opgezet, en met wat flauwe grapjes en makkelijke voorbeelden houdt men het luchtig.
ik zou het liefste de hele dag leren en het examen in een maand halen, maar ja, er moet ook gewerkt worden en ergens nog aandacht voor het huis en de wederhelft gevonden worden....

maar ik hoop het ook nog ergens dit jaar te halen, rond november hoop ik.


wellicht gelijk door naar F indien ik er nog zin en tijd voor heb.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor PowerCorsa » 03 sep 2010, 22:50

Ik zit er zelf ook over na te denken, al zou het voor mij een redelijk eenvoudig papiertje moeten zijn.
Ik heb MBO Telematica gedaan, dus zend/ontvang trappen heb ik al eens aan gerekend ;)
Ben helaas als wel wat er van vergeten :oops: (Krijg je als je het niet regelmatig gebruikt)
PowerCorsa
 

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor -Mark- » 03 sep 2010, 22:59

jep, ook hier MBO electronica... maar het meeste is eruit gezopen hahaha
her en der wat zwarte gaten in de lesstof
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: DLZA leerlingen en geslaagden

Berichtdoor Columbus » 04 sep 2010, 16:45

:lol: "het meeste is eruit gezopen" waar ken ik dat van.... :roll:

Voor Novice moet je niet te zwaar gaan nadenken over wat je op het MBO hebt geleerd. Qua rekenwerk heb je maar een paar dingen die je moet weten:

U = I x R
P = U x I
en 300 / frequentie in MHz = golflengte

Nou ja...en de afgeleiden daarvan dan natuurlijk.

Meest gemaakte fout door mensen die elektronica hebben gestudeerd is de gebruiksvoorwaarden, beperkingen en gebruiken niet te leren. Heb ooit eens iemand zien zakken die alle technische vragen goed had maar straalde op andere zaken. Hij had geen idee over het vermogen waarmee hij mocht uitzenden als novice, wist niet wat QRZ? betekende en wist bijvoorbeeld ook niet dat de letter R in het NATO-alfabet Romeo was i.p.v. Radio.

Tja...dat zijn toch puntjes op het examen die je gewoon MOET scoren (lees: gewoon niet fout mag maken!)

Gelukkig wist hij nog wel de waarde van een weerstand a.d.h.v. het bekende ezelsbruggetje van de Rozen op Gerrits graf te geven (de arme techneut....)

Ja, die flauwe grapjes in de cursus houden het luchtig en leuk. Je doet het immers ook voor je plezier en niet voor de baas! :wink:
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

VorigeVolgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten