! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: ! Einde ontvangst HF-banden wegens digitale meter in Bel

Berichtdoor 19RE000 » 25 apr 2019, 21:22

Mijn excuses daarvoor en je moet wachten op mijn antwoord tot in het jaar 2035 over misschien digitale meterkast storingsbron voor CB radio en radio van de radiozendamateur.[/quote]

"Misschien en aannames" zijn zinloos.
Maar ik zal je helpen.
Je had het ook zelf op kunnen zoeken natuurlijk; Nieuwe digitale meters versturen data via GSM
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Wimpie » 26 apr 2019, 00:21

Het is meestal niet de elektronica t.b.v. de hoofdfuncties die storing veroorzaakt, maar een of andere schakelende omvormer. Denk aan netadapters. In zo'n digitale energiemeter zit ook een converter. Als die niet goed ontworpen is, kan dat storing veroorzaken.

Het zijn niet alleen hobbyisten die storing ondervinden. Dit zou de "redding" kunnen zijn voor de hobbyisten. Limieten voor EMC zijn lang geleden vastgesteld in een tijd dat er veel minder elektronica was. Bovendien hebben ontwerpers trucs gebruikt om de storing te spreiden, waardoor netto er meer storing uitgezonden kan worden terwijl je toch binnen de limieten blijft. Dus zelfs als alle apparatuur aan de huidige EMC eisen voldoet, heb je te maken met een sterke verhoging van de achtergrondruis.

Als er maar genoeg professionele gebruikers storing ondervinden, zullen de limieten vanzelf strenger worden, maar dat kan nog de nodige > 10 jaar duren, vanwege dat veel producenten/leveranciers daar geen belang bij hebben (lees: spullen worden iets duurder).

Over "aannames en misschien" Voor privé en werk reken ik nog wel eens wat, en daar doe ik aardig wat aannames vooraf. Aan het eind van de rit blijkt dan of die aannames juist of onjuist waren. In geval van onjuist, is het even uithuilen en het rekenmodel aanpassen. Mijn werk wordt toch een stuk minder efficient als aannames per definitie zinloos zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 26 apr 2019, 08:41

Bedankt 19RE000 voor de gevonden informatie... en ja ik kon dat ook gevonden hebben en had het gevonden slimme digitale meterkast..., maar jij kan dat veel beter uitleggen dan ik...! Dankjewel 19RE000 daarvoor. :wink:


Bedankt Wimpie voor mijn antwoord te beantwoorden... en dan moeten we niet wachten tot het jaar 2035. Dankjewel Wimpie om het juiste antwoord te geven! :wink:



73
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Bas » 19 jun 2019, 17:03

Heel veel storing is niet echt storing, je kan eens beginnen bij je coax (bij de antenne) te voorzien van een mantelstroomfilter.
Zo kan je coax niet als antenne functioneren en komt de werkelijke antenne veel verder van huis te liggen dan zonder.
Het is niet ongewoon dan de coax enorm veel rotzooi oppikt als je niks doet.

Een mantelstroomfilter is simpel te maken, neem een colafles, wikkel er een 10 a 15 slagen coax omheen, plat naast elkaar.
Zorg dat de uiteinden elkaar niet beïnvloeden en je bent vaak al erg veel rommel kwijt.
Bovendien neemt de inspraak in huis en bij de buren enorm af, want tijdens het zenden is je coax ook geen poot van de antenne meer.

Daar zou ik starten, kost niks en kan veel doen.

Zie hier, je kan het zo mooi maken als je wilt.

http://www.hamuniverse.com/balun.html
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Supervlieg. » 23 okt 2019, 17:37

:cry: We zijn nu een paar maanden verder en de storingsproblemen ( QRM ) op de 27 mhz zijn nog altijd hetzelfde gebleven op mijn cb bak.


! Waarom ik wel en andere niet ?
Wanneer mijn cb bak een storing moest veroorzaken bij de buren, moet ik als cb'er er alles aan doen om eventuele storingsproblemen zo snel mogelijk te verhelpen. Het kan zover gaan in geval van optredende storingen, dat ik best niet meer zend tot het storingsprobleem gevonden is.

Maar nu is de tijd gekomen dat de buren zijn zonnepanelen of één van zijn anderen elektronica apparaten storing veroorzaakt aan mijn cb bak, waardoor ik mijn hobby als cb'er niet meer kan uitoefenen. Maar de buren mogen nog altijd hun zonnepanelen of hun elektronica apparaten blijven gebruiken die de storing veroorzaakt aan mijn cb bak, Is dat misschien omdat het allemaal klimaatvriendelijke producten zijn?



Gaan wij als cb'ers en radiozendamateurs ooit in de toekomst er iets aan kunnen doen aan die klimaatvriendelijke elektronica apparaten die storing veroorzaken op de hf banden?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Bas » 23 okt 2019, 18:21

Ik kan je aanraden een kortegolf-radio te pakken en door de buurt te lopen waar de storing het hardst is.
Zonnepanelen kunnen het zijn, maar dan moet je in de avond storingvrij zijn omdat de boel dan geen stroom opwekt.
Dus als het in het donker nog steeds is, dan zijn het geen zonnepanelen.

Veel vaker is zijn het PLC's, ook wel powerplug of Internet via het stopcontact genoemd.
Die dingen zijn door KPN massaal ingeplugd en storen als de ziekte op niet-amateur-banden maar hebben geen ontstoring voor 27mc (soms wel maar meestal niet).

Sorry dat ik even een onderscheid maak tussen Zendamateurs en 27mc, we zijn allebei Zendamateurs maar de amateurbanden worden OOK gebruikt door professionele spelers als de Scheepvaart, Kustwacht, Marine etc.
Dus besteden ze er meer aandacht aan.

Je buren op stang jagen heeft geen zin, vraag gewoon of je eens met een radio mag rondlopen om te zien waar het vandaan komt.
Indien gevonden dan kan je het oplossen, vaak op eigen kosten....Zendamateurs hoeven dat niet maar we doen het wel om de vrede te bewaren.
Als we het AT of het BIPT laten opdraven dan zijn de buren gewoonlijk minder vriendelijk.

Zo heb ik bij de buurvrouw een HDMI kabel ipv coax tussen de TV moeten installeren omdat haar TV mee-danste op mijn signaal.
Als jouw CB of mijn spul stoort bij de buren, dan moet jij het enkel oplossen als jij de schuldige bent....vaak beter toch oplossen ook al is het jouw schuld niet.

Zonnepanelen ben je zo achter, in de avond werken die niet dus moet de storing weg zijn als de zon onder is, zo simpel is het.
PLC's en Ledlampen zijn een veel grotere kans....vooral LEDlampen van erbarmelijke kwaliteit, om zot van te worden.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor 19JP072 » 23 okt 2019, 21:28

LED verlichting en zonnepaneelinstallaties zijn notoire storingsbronnen. Ze storen niet alleen op 27 MHz, maar ook op VHF en UHF. Daar zitten ook commerciële gebruikers die veel geld betalen voor hun stukje van de band. Agentschap Telecom handhaaft aanzienlijk actiever als commerciële gebruikers worden verstoord.

De bron die jouw ontvangst stoort, zou zomaar ook op VHF en UHF kunnen storen. Laat daar ook DAB+ worden uitgezonden. DAB+ zenders blijken in bepaalde gevallen door storing niet te ontvangen zijn. De VERON heeft hierover gepubliceerd, zie https://www.veron.nl/nieuws/kerstverlichting-uit-wegens-storing/. Als dat bij jou voor DAB+ ook het geval is, kun je een storingsmelding doen bij Agentschap Telecom. Redelijke kans dat ze een onderzoek starten.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Rel » 15 mei 2020, 17:30

ik vraag mij ook af waar dat nu vandaan komt op 27 mc .
het loopt van 25,515 tot 27 985 maar zet hier in de omgeving 10 over 9 neer en dat is in een straal waar ik geweest ben(100km)ongeveer het zelfde
wel opmerkelijk is idd dat tijdens lunch pauzes zeg 12 tot 12,30 ineens minder wordt
ps hier moet je je rf gain half dicht draaien anders red je squelsh het niet
Rel
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 mei 2020, 00:49

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor 19JP072 » 15 mei 2020, 18:17

Misschien is het wel LED verlichting die wordt uitgezet als men gaat lunchen? Maar zo'n storing reikt zeer zelden verder dan een kilometer. Luister eens met een radio op de middengolf (AM) of je daar een stoorbron hoort.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor Wimpie » 15 mei 2020, 18:49

Rel schreef:ik vraag mij ook af waar dat nu vandaan komt op 27 mc .
het loopt van 25,515 tot 27 985 maar zet hier in de omgeving 10 over 9 neer en dat is in een straal waar ik geweest ben(100km)ongeveer het zelfde
wel opmerkelijk is idd dat tijdens lunch pauzes zeg 12 tot 12,30 ineens minder wordt
ps hier moet je je rf gain half dicht draaien anders red je squelsh het niet


Wat jij hebt is dus storing van PLC (internet doorgeven naar andere ruimte via RF op het lichtnet). Reden: jij geeft aan dat het loopt tot 27.985 MHz. Daar boven (28.000 MHz) begint de 10m amateurband. Gebruikers zijn zich doorgaans niet bewust van het feit dat die zooi verschrikkelijk stoort.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ! storingsbronnen op de HF-banden en op de CB-banden?

Berichtdoor 19JP072 » 15 mei 2020, 19:35

Wimpie schreef:Wat jij hebt is dus storing van PLC (internet doorgeven naar andere ruimte via RF op het lichtnet). Reden: jij geeft aan dat het loopt tot 27.985 MHz. Daar boven (28.000 MHz) begint de 10m amateurband. Gebruikers zijn zich doorgaans niet bewust van het feit dat die zooi verschrikkelijk stoort.


Inderdaad ja. De PLC systemen van KPN zijn vrijwel allemaal genotcht op de amateurbanden. Ik weet niet of dat ook voor andere merken geldt. Grote kans dus dat het iemand in de buurt is die TV en internet van KPN heeft.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Vorige

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten