Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning...

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning...

Berichtdoor Supervlieg. » 28 jan 2019, 11:47

Weetje wat ik niet begrijp over verplicht zendvergunning.

Waarom moeten de cb + pmr446 geen zendvergunning elk jaar betalen en als je zendamateur of radioamateur wil worden naar een geslaagd examen wel verplicht bent elk jaar zendvergunning betalen :?:


Groeten 73.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor ODR » 29 jan 2019, 01:08

Dat is simpel.
27mc en PMR zijn vergunningsvrij.
Ofwel vrijgegeven door de overheid zodat iedereen er gebruik van kan maken.
Wil je meer dan moet je een proef van bekwaamheid afleggen, lees: examen doen, dan pas ben je radiozendamateur.

De jaarlijkse kosten die radiozendamateurs betalen is bepaald door de overheid, niet door agentschap telecom zelf.
Uit mijn hoofd €35,- dacht ik.
Dat is enkele jaren weggeweest maar sinds 3 jaar moet dat weer betaald worden voor de registratie als radiozendamateur. Hopelijk is hiermee je vraag beantwoord.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Supervlieg. » 29 jan 2019, 10:54

Mijn vragen zijn beantwoord en hopen dat het in de toekomst ook vergunningsvrij komt voor alle radiozendamateurs.

Dit is normaal dat een zendamateur eenmaal registratie moet betalen om te weten wie en wat... maar elk jaar een bedrag betalen vind ik een beetje oneerlijk tegen over de cb amateurs wet / art :?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor ODR » 29 jan 2019, 13:43

Oneerlijk is het zeker niet.
Je gebruikt iets, daar betaal je voor.
Als je gaat tanken is het ook niet gratis :mrgreen:
Vrijgeven gaat niet gebeuren.
Er zal altijd een proeve van bekwaamheid blijven.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor jcva » 29 jan 2019, 18:08

En die proeve van bekwaamheid mag wat mij betreft gerust een beetje zwaarder.
😂😂😂
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Supervlieg. » 29 jan 2019, 21:35

Daar hebben jullie voor 100% gelijk in examen afleggen... maar betalen voor een jaarlijkse zendvergunning als radiozendamateur en niet betalen voor een cb amateur is oneerlijk tegenover de radiozendamateur :roll:. En waarom ik dat zo vind. Wat is het verschil tussen een cb "zendamateur" die aan het zenden is op de 27 mhz en een radiozendamateur met een geslaagd examen die aan het zenden is op de 28 mhz :?:


ODR. U zeg dit ; Vrijgeven gaat niet gebeuren. Oké ik verstaan je voor 100% en ook over gratis tanken heb je gelijk maar ze hebben toch ook de verplichte jaarlijkse zendvergunning betalen in het verleden en tot heden voor de cb amateur afgeschaft en waarom zouden ze dat ook niet kunnen doen voor de radiozendamateur?



Bedankt voor jullie reactie.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor ODR » 29 jan 2019, 21:54

Radiozendamateurs zijn een makkelijk te controleren melkkoe ;)

Als je het nog duidelijker wilt:
27mcers zijn communicatie amateurs.
Het vergunningenstelsel bleek niet controleerbaar. Daarom is het destijds afgeschaft.

Radiozendamateurs zijn vergunninghouders met een registratie, en dus te controleren.

Het is wat het is, dat is door de overheid zo bepaald.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor 19RE000 » 29 jan 2019, 22:56

27mhzband schreef:Daar hebben jullie voor 100% gelijk in examen afleggen... maar betalen voor een jaarlijkse zendvergunning als radiozendamateur en niet betalen voor een cb amateur is oneerlijk tegenover de radiozendamateur :roll:. En waarom ik dat zo vind. Wat is het verschil tussen een cb "zendamateur" die aan het zenden is op de 27 mhz en een radiozendamateur met een geslaagd examen die aan het zenden is op de 28 mhz :?:


ODR. U zeg dit ; Vrijgeven gaat niet gebeuren. Oké ik verstaan je voor 100% en ook over gratis tanken heb je gelijk maar ze hebben toch ook de verplichte jaarlijkse zendvergunning betalen in het verleden en tot heden voor de cb amateur afgeschaft en waarom zouden ze dat ook niet kunnen doen voor de radiozendamateur?



Bedankt voor jullie reactie.


Jij bent wel erg kort door de bocht.
Bestudeer eerst eens de grote verschillen tussen 27MHz plus PMR446 en de vele banden die Zendamateurs mogen gebruiken.
Als tipje van de sluier:
Zendamateurs gebruiken vele banden die gedeeld worden met andere diensten plus een veel groter vermogen dan 27MHz en PMR446 dus een (grotere kennis is dan vereist).
Betalen is een Politieke zaak en staat volledig buiten de vele verschillen van beide type gebruikers.

Ik wens je succes met het halen van je Radio Zendamateur papiertje.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Wimpie » 30 jan 2019, 11:05

Zoals reeds gezegd, CB en PMR is om te communiceren (dus niet bedoeld om technisch mee te experimenteren). De politiek (ook op EU niveau) is van mening dat CB, LPD en PMR zo toegankelijk mogelijk moet zijn, vandaar dat er geen vergunning of meldingsplicht nodig is.

Het werk wat AT eraan heeft is beperkt, vanwege het verplicht gebruik van apparatuur met beperkte mogelijkheden waardoor de kans op storing gering is.

In de US heb je Family Radio Service (FRS) en is op de frequenties na te vergelijken met PMR bij ons. Is ook bedoeld om te communiceren, en vergunningsvrij.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Supervlieg. » 30 jan 2019, 11:51

Bedankt Wimpie, 19RE000 en ODR voor de duidelijke informatie reactie :D .


Ik ben ook heel blij met het afschaffen van de cb zendvergunning die je elk jaar moest betalen.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Ernst » 08 feb 2019, 00:07

Toch is het wel leuk als je dat papiertje hebt met een leuke set met wat vermogen mag spelen?
En vrij met van die geinige qrp setjes spelen.
Het geeft wel heel veel meer mogelijkheden.
Er worden leuke activiteiten georganiseerd waar je aan kunt deelnemen als jij je licentie hebt.

Je betaalt wel wat en je kent dan ook je rechten en plichten.
Maar daar tegenover wel heel wat meer mogelijkheden.

Pmr en of lpd word veel gebruikt op het werk (bij ons ook)
Je kunt dan zakelijk veel bewerkstelligen en niemand die er hinder van heeft en kost ook nog eens niets.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Supervlieg. » 08 feb 2019, 12:31

Ernst schreef:Toch is het wel leuk als je dat papiertje hebt met een leuke set met wat vermogen mag spelen?
En vrij met van die geinige qrp setjes spelen.
Het geeft wel heel veel meer mogelijkheden.
Er worden leuke activiteiten georganiseerd waar je aan kunt deelnemen als jij je licentie hebt.

Je betaalt wel wat en je kent dan ook je rechten en plichten.
Maar daar tegenover wel heel wat meer mogelijkheden.

Pmr en of lpd word veel gebruikt op het werk (bij ons ook)
Je kunt dan zakelijk veel bewerkstelligen en niemand die er hinder van heeft en kost ook nog eens niets.




Bedankt voor je reactie :) .



( En dit is een hele mooie uitspraak van je. )
Toch is het wel leuk als je dat papiertje hebt met een leuke set met wat vermogen mag spelen. Misschien denken veel cbamateurs die radiozendamateur wil worden ook zo over? Ik denk dat radiozendamateur geen speelplaats is tegenovergestelde van een cbamateur dit wel mag/kan zijn/doen!

En je betaalt wel wat en je kent dan ook je rechten en plichten. Weten veel cbamateurs in Nederland en België die radiozendamateur wil worden wel op voorhand wat de radiozendamateur regel inhoud zijn? Ik kan het niet vinden de wet/art op de radiozendamateur website van België en Nederland? Want ik stel mij ook soms de vraag van wat mag je eigenlijk wel en niet zeggen op de radiozendamateur frequentie band in communicatie met het gesproken woord? En bestaat er nu nog een wet/art op de cbamateur band wegens vergunningsvrij?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor Supervlieg. » 08 feb 2019, 14:25

Wanneer je een radiozendamateur wil worden in Nederland en België, wordt er van u verwacht dat u over de nodige technische kennis beschikt, en dat u de regels kent die in het radiozendamateur etherverkeer... Deze kennis wordt getest door examens over elektriciteit, elektromagnetisme en radiotechniek...
Maar een examen voor je Engels taal (spreken en verstaan) is nergens te vinden? :roll:


1. Bestaat radiozendamateur dan niet voor 75% uit een Engels communicatie taal!
2. Waarom moet je geen Engels taal (spreken en verstaan) examen afleggen als je radiozendamateur wil worden?
3. Want wat ben je dan in de radiozendamateur wereld als je bijna alles weet over elektriciteit, elektromagnetisme en radiotechniek... en geslaagd ben voor je radiozendamateur examen, maar je kan bijvoorbeeld maar 25% Engels taal spreken en 50% Engels taal verstaan?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor 19RE000 » 08 feb 2019, 15:13

27mhzband schreef:
Ernst schreef:Toch is het wel leuk als je dat papiertje hebt met een leuke set met wat vermogen mag spelen?
En vrij met van die geinige qrp setjes spelen.
Het geeft wel heel veel meer mogelijkheden.
Er worden leuke activiteiten georganiseerd waar je aan kunt deelnemen als jij je licentie hebt.

Je betaalt wel wat en je kent dan ook je rechten en plichten.
Maar daar tegenover wel heel wat meer mogelijkheden.

Pmr en of lpd word veel gebruikt op het werk (bij ons ook)
Je kunt dan zakelijk veel bewerkstelligen en niemand die er hinder van heeft en kost ook nog eens niets.




Bedankt voor je reactie :) .



( En dit is een hele mooie uitspraak van je. )
Toch is het wel leuk als je dat papiertje hebt met een leuke set met wat vermogen mag spelen. Misschien denken veel cbamateurs die radiozendamateur wil worden ook zo over? Ik denk dat radiozendamateur geen speelplaats is tegenovergestelde van een cbamateur dit wel mag/kan zijn/doen!

En je betaalt wel wat en je kent dan ook je rechten en plichten. Weten veel cbamateurs in Nederland en België die radiozendamateur wil worden wel op voorhand wat de radiozendamateur regel inhoud zijn? Ik kan het niet vinden de wet/art op de radiozendamateur website van België en Nederland? Want ik stel mij ook soms de vraag van wat mag je eigenlijk wel en niet zeggen op de radiozendamateur frequentie band in communicatie met het gesproken woord? En bestaat er nu nog een wet/art op de cbamateur band wegens vergunningsvrij?



Jij moet toch eens vooraf de "officiële" websites raadplegen voordat jij zegt niets te kunnen vinden over wat een Zendamateur wel of niet mag zeggen.
De enige juiste website is www.agentschaptelecom.nl
Maar ik heb het opgezocht voor je:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ndamateurs
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Waarom CB amateur niet en zendamateur wel zendvergunning

Berichtdoor 19-DT-170 » 08 feb 2019, 15:35

Radio zendamateurs mogen het via de radio hebben over alles, zolang de gesprekken zo onbelangrijk zijn dat je hier geen telefoonlijn, internet of andere communicatiemiddelen voor zou gebruiken.
Je bent niet verplicht een andere taal te kunnen. Je hoeft zelfs geen Nederlands te kunnen, alleen je eigen streekdialect is voldoende.
Het is net als met op vakantie gaan.. Als jij je in je eigen taal kunt redden is dat prima... Praat je Duits en je tegen station ook, is dat ook prima...
Praat jij Chinees en je gesprekspartner ook, is dat ook prima. Zolang je maar geen gecodeerde berichten uitzend...
Zendamateurs zijn radio liefhebbers net als iedereen, en hoeven geen raketgeleerden te zijn.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten