Ham amateurs " gaan los "

Voor alle vragen hoe je een zendamateur te worden.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor radio121 » 03 jun 2015, 08:01

Laat je niet afschrikken/wegjaren/demotiveren door een paar onvriendelijke personen, er zijn namelijk zat personen die wel vriendelijk zijn.

Dat klopt en daarnaast , is het behalen van de N gewoon leuk en heb je er wat banden bij ! Over 10 jaar bouwen van de zendamateurs misschien nog maar 5 % zelf hun zender ,....als je nu al ziet wat via Marktplaats/E bay te koop is. Ik vind N en de daarbij behorende vermogen 25 watt ruim genoeg.
Mijn hobby blijft om juist met zo min mogelijk vermogen een afstand te draaien. Er is een hele leuke club actief die met maximaal 5 watt de mooiste dingen doet mbt zelfbouw zendertje in alle modus ik weet alleen de naam van die club niet.....
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Ernst » 03 jun 2015, 20:49

Hoe dan ook..

Leuk dat het allemaal kan .. een licentie behalen.
Maar het brengt wel wat verplichtingen met zich mee en wat discipline.
Het zeuren over andere mensen heeft dan ook niks met de hobby van doen.
Persoonlijk blijft me de 27mc het meest trekken daar je er eigenlijk helemaal geen verplichtingen en of protocollen hebt ..
Als je maar voldoet aan de huidige cept norm dan is het alleemaal al snel voor elkaar.
Verder ken je lekker met je verstand op nul lekker kleppen zonder dat je calls moet noemen.
Dat is het leuke aan 27mc
Ik ben met de 27mc groot geworden en het is iets wat altijd wel zal blijven trekken.
Met experimenteel radio onderzoek heb ik eigenlijk niet veel mee .. ik weet hoe een bakkie werkt en ook hoe een eindtrapje werkt .
Ik weet ook hoe het signaal aan de lucht wordt afgegeven en daar mee was dat eigenlijk het experiment.
Een kort durend experiment.. verder digitaal kan ook leuk zijn.. packets verzenden door de lucht .. eigenlijk ook als achterhaald .... de bbs herinnerd me aan het tijdperk toen internet nog niet bestond... en dat je elkaar voor gek verklaarde dat Chriet Titulaer voorspelde dat iedereen binnen 5 jaar een pc in huis zou hebben..
Weten jullie dat nog ?
Internet heeft packet radio dan ook wel ingehaald.
Maar och ... het blijft toch erg leuk om er mee te rommelen :D
Voor vele hier is het best interessant om een licentie te behalen.
Je kunt dan super coole zendontvangers gaan gebruiken.. en je op banden begeven die niks meer met 27mc van doen hebben
de 2 meter en 70 cm om maar wat te noemen veel om naar uit te kunnen wijken.
Hoe dan ook ... keuzes zijn persoonlijk ..en voor mij is een bakkie al meer dan genoeg :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor MikeBravo » 03 jun 2015, 21:49

Van al die verplichtingen en discipline merk je heel weinig want het gaat vanzelf. Het is vooral niet veel meer dan je, als het goed is, van huis hebt meegekregen
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Ernst » 04 jun 2015, 22:09

Ik had gewoon een bakkie.. en ook daar had je regeltjes .. vast oproep kanaal.. clubjes hadden hun eigen kanaaltje.
En gewoon gezellig en niet gehinderd door enige vorm van kennis deed je gewoon je ding.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Bas » 06 aug 2015, 23:30

Ik was 20 jaar geleden gestopt met het amateurisme juist omdat een D-amateur (toen bestond N nog niet en C was ook niet vet), juist omdat je niks mocht en de A en B amateurs alles. (nu Harec al hebben ze dat examen nooit gedaan).
Pas een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik in België een ON2 kon krijgen met alle banden van 160m tot en met 70cm aan 100W SSB en 50W FM, enkel 70MHz niet en geen (D)TV, dat deed me weer beginnen en niets anders.

Amateurs beginnen een uitstervend ras te worden, ze zouden beter alles gelijk trekken en voor meer bandvulling zorgen want ze snoepen nu al behoorlijk wat af van 70 en 23cm (en hoger), domweg omdat er boven 70cm amper nog iemand zit.
Een examen kan ook niet bepalen of iemand kan zelfbouwen of niet en de meeste amateur kopen toch alles kant en klaar.

Ik ben al heel lang van mening dat ze alle amateurs moeten gelijkstellen en op 100W max zetten, diegenen die daar boven willen een examen laten afleggen voor hoog vermogen.
Want een examen van het niveau Harec of N geeft geen enkele garantie dat iemand ook echt iets kan, en zelfbouwen doet amper iemand nog.

Als we de hobby aantrekkelijk willen maken dan moeten we naar een ON3 examen voor iedereen en een apart hoog-vermogen examen, en dit gemaakt op de huidige situatie en niet met transistoren of buizen.

Trouwens een 12W bakkie kan net zo zwaar storen met 11m dan een amateur op 10m, maar de 11m gebruiker heeft geen examen hoeven doen, zit geen logica in.

België kent zo weinig amateurs dat de roepnamenlijst op een simpele Excel-sheet aangeleverd wordt. De jeugd krijg je echt niet meer aan het leren voor een Harec, vergeet het gerust.
Wees blij als ze al een Novice willen halen. Maar als we de banden niet gevuld houden dan verliezen we allemaal op termijn.

Wat trouwens lollig is, een ON2 en ON3 mogen niet zelfbouwen, maar een ON2 mag wel Harec lessen geven..... :lol: :lol: :lol: :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 aug 2015, 00:12

Pfffffffff...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Bas » 07 aug 2015, 00:53

19-DT-170 schreef:Pfffffffff...


Precies de reactie nieuwe amateurs altijd krijgen.
Goed bezig Pascal.

Er is geen aanwas aan nieuwe amateurs, over 30 jaar zitten wij in de woestijn te roepen, als er nog amateurbanden zijn.

Kijk naar de clubs, velen hebben geen geld/animo meer, op clubdagen komt er vrijwel niemand.
Per jaar slagen er in België amper 20 nieuwe amateurs (veelal ON3 en geen Harec), er verdwijnen er veel meer.
Hoeveel Harec amateurs zijn er in Nederland bijgekomen dit jaar? Zet dat af tegen Novice aantallen.

De Veron smeekt om een redacteur, al maanden!
In België al niet anders.

Heb je het UBA blad onlangs gelezen? Er staat niks in buiten wie er nu weer dood is.

En al wat jij zegt is Pfffffffff, ik wil aangroei van amateurs, jij wilt je haantjes-status blijven bevestigen tot er niemand meer is.
Het is zo typisch van de Harec mannen, trouwens jij hebt ook geen Harec gedaan maar een C-examen en een eenvoudige morse proef, dus blaas a.u.b. niet zo hoog van de toren.
De echte A mannen hadden een veel zwaarder examen dan jij in Morse.

Heel die meuk is ondertussen achterhaald, maar de oude garde (ook jij) wil het graag een haantjes-ego-strelend-gedoe houden, waarbij er minder en minder volk op de banden zit.
Massa's repeaters staan heel de dag te braken en doen niets, amateur rondes gaan over geraniums en rugpijn zonder enige experiment.

Het is een oude mannetjes club aan het worden die Harec hebben, meer een bejaardenhuis dan wat anders.
Is dat wat je wilt bewaren? Ik niet.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 aug 2015, 08:18

Je bent aan het doordraven Bas, daarom zeg ik pffffffff...
Met doordraven bereik je ook helemaal niks.
Bas schreef:De echte A mannen hadden een veel zwaarder examen dan jij in Morse.

Jij kunt het weten Bas... :-P
Bas schreef:maar de oude garde (ook jij) wil het graag een haantjes-ego-strelend-gedoe houden, waarbij er minder en minder volk op de banden zit.

Bedankt dat je voor mij denkt, maar dat doe ik graag zelf.
Ik denk dat de discussie wbt de N-amateurs vaak genoeg is gevoerd.
De N-amateur wil er graag heel veel bij, maar wilt er niks voor doen,
en daarbij worden allerlei argumenten gebruikt om kracht bij te zetten.
Helaas werkt het bij zendamateurs net als in de echte wereld. Wil je iets bereiken, zul je daar iets voor moeten doen.
Ik mag met mijn B-rijbewijs geen vrachtwagen rijden.
Ik wil ook met meer dan 3500 Kg de weg op...
Dan kan ik daarmee hoog van de toren blazen en allerlei argumenten erbij halen, maar ik kan ook gewoon mijn vrachtwagen
rijbewijs halen.
Ik denk dat de rest verspilde moeite is.
Sterker nog, ik denk dat het steeds weer oprafelen van:"Zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk"
juist de nieuwelingen weghoudt.. Want daar begint het spelletje weer..
Dus Bas, stop aub met je Calimero gedrag.
Mijn dank is groot. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor president- mckinley » 07 aug 2015, 08:20

Bas schreef:Ik was 20 jaar geleden gestopt met het amateurisme juist omdat een D-amateur (toen bestond N nog niet en C was ook niet vet), juist omdat je niks mocht en de A en B amateurs alles.

Even wat lucht aanbrengen :D Een C amateur mocht toen ook gewoon alles doen hoor.
Alleen beneden de 30 MHz mocht hij niet zenden, en dat was niet erg.
(wie wil er nu wat op de korte golf doen, als de uitdaging te vinden is in de giga hertz banden)

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 aug 2015, 09:11

Bas schreef:De echte A mannen hadden een veel zwaarder examen dan jij in Morse.

Ik wil er toch even op inhaken. Vroeger waren de examens anders.
Niet gemakkelijker, en niet moeilijker.
Iedereen heeft er op zijn eigen manier evenveel moeite in gestoken om zich de materie eigen te maken.
Vroegah had je de buizenmaterie. Met een paar onderdelen bouwde je een set.
Toen ik examen deed moest ik veel meer materie kennen dan de heren van destijds.
Transistoren, FET's, digitale schakelingen.
Propagatie en antennetheorie voor VHF en hoger.
Satellietcommunicatie..
Allemaal onderwerpen die anno 1960 niet aan de orde waren.

Of je nu PD, PE, PB of PA(0) bent.
Ik hou er niet van om mensen neer te knuppelen aan de hand van zijn prefix.
Een PD-er is net zo veel mens als wie dan ook.
Ik hang geen status en respect aan niveau van opleiding, stropdas, of call.
Als dat zo was, dan was ik wel actief op zeuramateur.com :mrgreen:
Het is maar dat je het even weet. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor Bas » 07 aug 2015, 10:54

Dat bedoel ik Pascal.
Je blijft maar bezig over verschillende niveaus en vrachtwagens bezig.

Als ik naar het examen centrum ga voor vrachtwagens dan is het een komen en gaan van examenkandidaten.
En jij vergelijkt dat met die enkeling die de moeite neemt een amateur examen te doen?

Het probleem is dat er geen instroom meer is en opmerkingen zoals jij maakt over de niveaus zijn precies het probleem.
Hier in België gaan ze er tenminste iets aan doen, want er ligt een wetsvoorstel dat als je niet de vereiste 66% voor Harec haalt maar minimaal 50% dan krijg je een ON2.
Zo is de kans dat je slaagt een pak groter en hoef je niet aparte examens te doen.
Het is er helaas nog niet door, maar ik ken er een aantal die de kans voor ON2 zeker gaan wagen en met een beetje geluk halen ze F.
Zonder die 50% regeling ken ik er geen die willen doen, want voor de meesten is het op vakantie kunnen gaan met je zender belangrijker dan F, en dat kan met ON3 niet.

Daar zit het probleem, men moet zorgen voor een grotere instroom en aparte examens voor N en F helpen daar echt niet bij.
Verder zie ik al heel lang niet meer in waarom met elektronica moet leren om een set te bedienen, vrijwel niemand bouwt nog zelf.
Beter zouden ze zich beperken tot antennes en ontsporing van ongewenste componenten, dan denk ik dat veel meer jeugd zich geroepen voelt er moeite voor te doen.
Want zo als het nu gaat, gaat het niet goed.

Toen ik examen deed zat de Juliana-hal in Utrecht afgeladen vol, honderden kandidaten voor zowel C als D.....en nu?
Als je op de UBA NOL kijkt, de laatste geslaagden was 4 man ON3 in November 2013. Niet erg hoopvol voor de toekomst van de radioamateur.
De laatste die Harec haalde kan ik niet eens vinden.

Mijn probleem is dat er geen instroom van jong volk meer is.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor president- mckinley » 07 aug 2015, 13:11

Je het een aanname gedaan Bas, dat er geen aanwas is.
Dat is niet juist, die is er wel.
Alleen anders dan wat het vroeger mss was.
Wat veranderd is, dat het niveau naar beneden is gegaan, vele die niet eens meer weten wat een dipool is en hoe het gedrag is.
En dat merk je op de banden, hoe meer moeite je voor een band moet doen, hoe rustiger het op die banden wordt.
Vele weten niet eens dat er boven de 70 cm nog een giga groot speeltuin is met wereld wijde QSO mogelijkheden.
Veel zendamateurs "werken" boven de 70 cm band en hebben dat niet eens in de gaten, ze gebruiken WiFi. :mrgreen:

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor jcva » 07 aug 2015, 20:11

Besteed, je tijd nuttig. Ga op cursus in plaatst van dit oeverloze gemekker.
Wil je wat dan zul je er wat voor moeten doen. Daar is nog niemand slechter van geworden.
Maar tegenwoordig wil men alles en er niks voor doen. En verzint allerlei excuses.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor vincenttor » 07 aug 2015, 20:42

ALLEMAAL LEKKER BOEIEND !!! hahahahah wtf zeg
Het is mooi weer, ga wat anders doen dan zitten janken over radios, sterker nog ik raak mijn radio niet eens meer aan en dat bevalt me ontzettend goed !
Steek je bbq aan, ga varen, doe wat leuks in plaats van zitten zaniken over morse en wat beter is en niet.
Voor je het weet is de zomer voorbij........
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Ham amateurs " gaan los "

Berichtdoor coszmo » 07 aug 2015, 22:14

Dat bedoel ik !!! Ga lekker genieten van het mooie weer in plaats van te zeiken Bas.

Nog 1 ding : Pascal ,dus jij vind dat de zendamateurs van vroeger in het buizentijdperk minder hoefden te weten dan nu in het
Fet/Transistor tijdperk ??? Mag ik het daarmee niet eens zijn zonder er te diep op in te gaan ?
Dus in 1960 was men dommer dan nu ?
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

VorigeVolgende

Keer terug naar Zendamateur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten