mike cb

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

mike cb

Berichtdoor Bubbe » 17 jan 2015, 17:17

Hallo ik wil weer een bak in de auto . Nu heb ik mijn danita 1240 nog wel maar wil eigenlijk zo'n mike cb met een black box zo dat ik alleen maar een mike heb en tog zien op welke kanaal ik hem heb
nu ben ik de crt mike tegen gekomen . Is dit nog wat of zijn er nog meer van dit soort cb's rond die prijs . Heb ook al naar de porto van alan de 42 met zo'n stekker zo dat je hem ook in de auto kunt doen maar die lijkt me zo groot
Bubbe
 

Re: mike cb

Berichtdoor DPC » 17 jan 2015, 17:43

Ik had zelf bijna de Cobra 75ST EU gekocht, was ook op zoek naar een netjes te plaatsen CB in de auto.
Uiteindelijk is het bij mij heel iets anders geworden puur door toeval. Maar de Cobra lijkt mij zeker een goede optie?? En ook niet te duur?
Prijzige optie is de President William :)
DPC
 

Re: mike cb

Berichtdoor Thijs » 17 jan 2015, 17:59

Afbeelding
CRT Mike one ook verkocht door avanti, stryker etc.
http://cbradio.nl/crt/crt_mike.htm

Afbeelding
Cobra 75ST EU
http://cbradio.nl/cobra/75st_eu.htm

Afbeelding
Lafayette Venus
http://cbradio.nl/lafayette/venus.htm
ook verkocht als Polmar Venus en Kpo, yosan, megajet

Afbeelding
President William
http://cbradio.nl/president/william.htm

Afbeelding
Yosan CB-250
http://cbradio.nl/yosan/yosan_cb250.htm
Yosan is niet een merk dat je in nederland tegenkomt
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: mike cb

Berichtdoor Bubbe » 17 jan 2015, 18:49

die bovenste vind ik het mooist op zich omdat i mooi met internetstekker is rj45 volgens mij . Dan kan ik de black box mooi in de kofferbak maken en ben ik zo mooi kort bij mijn antenne . De stryker versie er van is voor 10 meter en is veel meer watt ook wel mooi maar kun je niet met 11 meter praten . En de cobra is ook wel mooi maar jammer dat hij met zo'n mike stekker is die president is helemaal niet te betalen . zo vaak maak ik er ook geen gebruik van en voor dat geld heb ik ook een trippel band zender 11/60/2/70 is ook wel mooi kan ik mijn porto ook thuis laten
Bubbe
 

Re: mike cb

Berichtdoor Thijs » 17 jan 2015, 18:53

De crt kan na modificatie wat de stryker kan en andersom het is gewoon allemaal dezelfde radio verkocht met een ander label in eventueel een andere instelling
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: mike cb

Berichtdoor 19jz387 » 17 jan 2015, 18:54

Zo'n lange kabel aan je mic is volgensmij vragen om problemen.
Denk aan Veel weerstand dus weinig licht op je mike en hf instraling.
19jz387
 

Re: mike cb

Berichtdoor Thijs » 17 jan 2015, 18:56

in iedergeval voor de Venus versies is een verleng kabel te koop dus ik denk dat het wel mee valt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: mike cb

Berichtdoor 19jz387 » 17 jan 2015, 18:58

Ah oke,
ik weet niet meer precies wat de formule was om te berekenen hoeveel weerstand per mm2 kabel was maar met 12-14 volt dc houdt ik het liefst alles zo kort mogelijk.
19jz387
 

Re: mike cb

Berichtdoor Bubbe » 17 jan 2015, 19:13

de lavayette venus zit standaard een verlengkabel bij en voor de crt is hij los te krijgen . er gaat alleen maar 5 volt door heen voor aansturing van het displaytje en een paar kabeltjes voor de knopjes en mike meer niet dus verlengen kan geen kwaad
Bubbe
 

Re: mike cb

Berichtdoor Ernst » 17 jan 2015, 22:22

Ik vindt dat je een beetje af moet gaan op gebruikers gemak
De setjes waar potmeters op zitten vallen al direct af daar je demike in je handpalm hebt en je ogen op de weg dan verstel je steeds ongewild die potmetertjes en in die gleuven kan alleen maar stof en troep in kruipen.

Het model van crt lijkt me de beste oplossing
Veel info op het scherm .. gladde afwerking dus makkelijk schoon te houden en de druktoetsen liggen mooi in het front verzonken zodat ongewilde bediening is uitgesloten.

Andere modellen hebben dikke ribbels grote gaten .. ziet er mooi uit maar lastig met onderhoud

De president valt af door de prijs en de crt is gelijkwaardig
De andere modellen met de potmetertjes (lees draaiwieltjes) vallen wat mij betreft al direct af.

1 nadeel hebben ze allemaal .. je zit vast aan de microfoon ivm dat daar alles inzit .. een voor versterkte mic zal geen optie zijn.

Je kunt een googelen naar reviews van deze bakken
Wellicht kun je aan de gegeven info beter je keuze bepalen :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: mike cb

Berichtdoor 19-DT-170 » 17 jan 2015, 22:28

Ik weet niet of je een voor versterkte microfoon in de auto wilt,
of je moet de bijgeluiden ook hoorbaar willen maken over de radio.
Wat de velichting betreft, de verlichting is LED, dus het stroomverbruik zal niet meer
dan een paar mA zijn. In vergelijk, tegenwoordig zijn er PoE apparaten (Power over Ethernet)
die veel meer stroom verbruiken, en dan worden er ook nog eens langere kabels gebruikt.
Wel weet ik dat het gebruik van verlengsnoeren problemen met terugwerking kan opleveren.
Maar dat is denk ik wel op te lossen door een langere kabel te kopen dan dat je nodig hebt,
en dan de kabel een paar keer door een ringkern te halen (aan de kant van de radio), om het HF
af te schermen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: mike cb

Berichtdoor Ernst » 18 jan 2015, 01:10

Ah oke,
ik weet niet meer precies wat de formule was om te berekenen hoeveel weerstand per mm2 kabel was maar met 12-14 volt dc houdt ik het liefst alles zo kort mogelijk


Wat denk je van een deurbel in een flat van 24 verdiepingen beneden in het bellentebleau?
Loopt allemaal 0,8mm2 draad.. en jullie spreken over spanningsverlies over een kabeltje van max 5 meter lang?
RxA=Lx0,0175maal tien tot de min zesde was de bewuste formule.

Spannings verlies heb je alleen met te dunne kabel en grote vermogens.. niet met een bakkie van 4 watt wat hoogstens maar een ampere of anderhalf trekt

HF inslag zal je ook geen hinder van hebben maar misschien wel van LF inslag vat van de ruitenwisser motor of dynamo komt.
Ferrietkraal waar je de voedingskabel omheen draait geeft over het algemeen te weinig impedantie om storing voldoende te onderdrukken.
Zelf gebruikte ik een gewikkelde spoel van trafodraad om een ferriet staafje en daar parallel een flinke elco heen.
Een elco absorbeert pieken en spijkers en de spoel filtert de overige rommel eruit ..
Storing die door de auto veroorzaakt wordt verminder je tot 60% hiermee.
Ik had vroeger een ontstoring setje gekocht bij Dile waar de bewuste schakeling inzat.. werkte perfect :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: mike cb

Berichtdoor Bubbe » 18 jan 2015, 15:11

zo iets heb ik ook nog wel liggen van een oude autoradio zo'n klein kasje en er zat ook direct een zekering in
Bubbe
 

Re: mike cb

Berichtdoor Ernst » 18 jan 2015, 16:02

zo iets heb ik ook nog wel liggen van een oude autoradio zo'n klein kasje en er zat ook direct een zekering in


10A zekering zit er in als het goed is maar voor een kaal bakkie doet 3 A het al prima
Als je dat filter nog hebt zou ik dat er lekker tussen zetten.
Trouwens die filtertjes worden steeds zeldzamer dus wees er zuinig op
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: mike cb

Berichtdoor -Mark- » 18 jan 2015, 16:30

Een rj45 mic connector ben ik niet zo kapot van.
Zie liever een ouderwetse plug eraan zitten, veel steviger.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten