Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 12 jan 2015, 11:44

Zeker! 2 paar hersenen weten meer dan 1 ;)
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 12:04

@rdkraker Wanneer heb jij die site voor het laatst bezocht?
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 12 jan 2015, 13:41

Uh gisteren, hoezo?
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 14:22

Omdat jou item door een moderator is gesloten, omdat illegale activiteiten op dat forum niet mogen worden besproken.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 12 jan 2015, 15:13

klopt heb ik gezien. Ging over vermogen en frequentie. Contact gehad met de mod. Hij vond de vraag heel interessant hoe SWR kan veranderen met uitgezonden vermogen. Ik kon m eventueel opnieuw stellen zonder vermelding van frequentie en vermogen... ;)
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 15:30

Er is op dat forum al meer discussie geweest over het toestaan van dit soort vragen. Er zijn lieden die wat dat betreft strikt in de leer zijn, maar er zijn er ook genoeg die zeggen: Waarom niet, op deze manier schrik je mensen, die interesse hebben om gelicenceerd te worden, wel af. Van mij mag het, ben zelf ook 27 Mc'er geweest en heb al bijna 39 jaar een N machtiging.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 jan 2015, 15:35

De vraag mag wat mij betreft gesteld worden,
of ik ook een antwoord zal geven dat illegaliteit in de hand werkt is een tweede.
Ik kan ook een antwoord geven die de vraagsteller in een juiste richting brengt..

Ik zal nooit iemand helpen die op een forum stelt dat hij Chinese portofoons heeft,
en die op de PMR frequentie's wilt gebruiken.
Mijn advies is dan: Kijk eens bij de wehkamp of de action, voor minder dan 20 euro heb je
een setje goedgekeurde portofoons.

Het is ook de toon die ze muziek maakt, en op dat forum bevalt mij de muziek niet.
Sws iedereen die een andere mening heeft dan die van het vaste clubje op dat forum,
wordt neer geknuppeld.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 16:02

Tegenwoordig valt het nogal mee, had je eens in 1976 moeten komen, toen ik mijn D-machtiging heb gehaald. Toen had je nog hele ordes arrogante PA0'ers die zichzelf hoog verheven voelden boven die D- amateurs met een tijdelijke machtiging, er waren PA0'ers die verdomden om op die D kanalen uit te komen en de opmerkingen waren niet van de lucht, zoals: Ik heb gisteravond nog even op de D kanalen geluisterd, ze doen goed hun best, maar je kan wel horen dat het nog geen echte amateurs zijn en over de behandeling op de Veron afdelingsbijeenkomsten zullen we het maar niet hebben. Ik hoor uit die tijd nog wel eens een PA0'er in de Amberg ronde, mijn nekharen gaan er nog steeds spontaan van overeind staan als ik zijn stem hoor. Gelukkig waren er ook zat PA0'ers die geen moeite hadden met de D-amateurs en op die D kanalen uitkwamen en indien nodig, ons met raad en daad bij stonden.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 jan 2015, 16:13

Die mensen kom ik tegenwoordig nog steeds tegen.
Er is zelfs iemand in Breda die openlijk op de band verteld dat hij het niet op heeft met PD-ers en ON3 vergunninghouders,
maar de enige waar ik hem verbinding mee hoor maken, dat zijn alleen de ON3's..

Dat verhaal met die D-kanalen, ik hoor nu ook de verhalen over 7077 kHz..

Het enige jammere vind ik dat er mensen zijn die dit persoonlijk aantrekken..
Ik vind het zelf niet meer dan kortzichtigheid van dat soort lieden,
die niet weten dat de wereld groter is dan alleen hun eigen "status".

Soms hoor ik ook wel eens vreemde dingen..
Ik hang dat dan op aan (jeugdig) enthousiasme, en niet aan gebrek aan "status".. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 16:26

Wat 7077 betreft: Meestal is het luisteren op 6635 interessanter :mrgreen:
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 12 jan 2015, 17:33

Laat ik t zo zeggen, in mijn ogen was t wel een beetje roomser dan de paus. We hebben het over 10 watt, geen 500 :)
Maar goed, aangezien ik daar net kom kijken...
Kan tot nu toe zeggen dat ik de hulp op dit forum tot nu alleen maar erg waardeer. Mag ook gezegd worden denk ik :D
Ondertussen op de dlza aanbeland bij de codes. Voor mn werk ken ik gelukkig t navo alfabet wel, maar de q codes worden even stampen :)
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19jz387 » 12 jan 2015, 20:49

Ohw de Q codes zijn makkelijk :mrgreen:
19jz387
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 jan 2015, 21:03

Als je er mee bekend bent wel,
voor iemand die daar nooit mee te maken heeft wordt het toch even leren.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor jcva » 12 jan 2015, 22:01

De discussie over PA0-ers en hun gedrag (of gedrag van andere amateurs) kennen we nu wel, daar lossen we de topicstarter zijn probleem niet mee op.
Hoge swr bij hoger vermogen kan aan de set liggen maar net zo goed aan de antenne of de kabel (of de kombinatie daarvan)
Wat je kan doen is een andere set neerzetten met vergelijkbaar vermogen en dan de test herhalen. Dan tevens de set meenemen naar een ander (met een andere antenne) en het daar ook herhalen.
Dezelfde test op een dummyload, wat zie je dan?? Idem met een andere swr meter en/of tussenkabel.
Gewoon eens opschrijven wat er dan gebeurd.
Zijn zo van die simpele dingen die vaak al heel veel kunnen zeggen en waar je geen bijzondere meetapparatuur voor nodig hebt.

De set aan een spectrumanalyzer hangen kan altijd nog, afhankelijk van de resultaten die je met de test hierboven krijg.
Want de kans is zo maar aanwezig dat het niet aan de set ligt maar elders zit. Een coaxkabel goed monteren blijkt voor veel mensen toch lastig. En een antenne blijkt zo maar niet zo goed als gedacht. En hoe kritisch is de plaatsing van de antenne? Want een antenne die tegen en gevel of dak aan staat te stralen kan goed werken maar het kan ook zo maar van niet.
Ik heb amateurs gezien die een pl plug in een n connector draaide. Ook connectoren gezien die je beter weg kan gooien want er is gewoon een hoop zooi op de markt. Idem voor coaxkabels.

Kortom, systematisch te werk gaan en dingen uit gaan sluiten is eigenlijk de enige juiste manier.

Verder weet ik niet hoe veel ervaring je hebt met ssb , ssb vermogen laat zich slecht meten met standaard powermeters, een fluitsignaal geeft een indicatie maar ook niet meer dan dat.
En een ssb signaal gedraagt zich heel anders dan een fm signaal en zeker als er condities zijn.

Een standaard lincoln is 10W fm en 21W pep ssb, zo werden ze verkocht. ik draaide 25W fm en 30W pep ssb met mijn Lincolns en nooit problemen. Kende er ook genoeg die nog verder gingen. De eindtor is sneller stuk (zeker bij lange doorgangen in fm) maar deze verschijnselen heb ik nooit gehad.
Bovendien hoef je bij de lincoln alleen maar aan een aantal potmetertjes te draaien om het vermogen te verhogen en daar verander je de filters niet van. Wel hebben die meer te lijden door dat vermogen dus er kan wat stuk zijn. Daar is info over te vinden op internet. En componenten verouderen en de 1e types lincoln zijn al zeker 20 a 25 jaar oud.

jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Wimpie » 12 jan 2015, 23:55

@rdkraker:
Als bij toenemend vermogen je VSWR toeneemt -met goede REF/SET instelling- is er iets behoorlijk mis.
Enkele mogelijkheden:

-overslag in antenne (in kabel is niet waarschijnlijk). Beste manier om dit uit te sluiten, pak even een andere VSWR meter. Indien dit geen verandering geeft, pak dan ook een andere bak waarvan je zeker weet dat hij goed functioneert. As het probleem zich niet voordoet (dus VSWR meter en antenne-installatie is goed bij gelijk of meer vermogen), dan weet je zeker dat het in je bak zit (en dan is het een instabiliteitsprobleem en dan moet je de bak niet meer gebruiken).

-Harmonischen van de eindtrap. Een cb bak heeft voldoende ingebouwde filtering om er voor te zorgen dat door harmonischen de VSWR niet in het rood beland (CB bak af fabriek). Als de eindtrap slecht gemodificeerd is, kan dit wel. Dit komt omdat veel VSWR meters voor CB bij toenemende frequentie gevoeliger worden. Als het harmonischen blijken te zijn: bak niet meer gebruiken, eerst (laten) repareren.

-parasitair oscilleren van de eindtrap. Het kan gebeuren dat bij langzaam toenemend vermogen een transistorschakeling ineens vreemde frequentiecomponenten gaat genereren (die buiten de CB band liggen). Omdat ze buiten de CB band liggen, is de VSWR van de antenne slecht en dat ziet de VSWR meter. Pak/leen een andere bak met zelfde vermogen en kijk wat de VSWR meter aangeeft. Indien de VSWR nu wel goed is, dan weet je zeker dat het in jouw PL zit. Zo ja, bak niet meer gebruiken totdat reparatie plaatsgevonden heeft.

-VSWR meter is niet geschikt voor lage vermogens (niet waarschijnlijk). Je hebt meters die pas goed aangeven bij 10W of meer ingangsvermogen. Bied je minder vermogen aan, dan wordt de VSWR (veel) te optimistisch weergegeven. Indien dit het geval is, zou bij verandering van VSWR meter en bak de antenne ook in het rood moeten. blijven. Ik acht dit niet waarschijnlijk omdat het tot 10W goed gaat, en dan geven de meeste meters (ook die voor bijv. 200W bedoeld zijn) de VSWR al redelijk goed weer.

Als je je PEP wilt meten, dien je een nette fluittoon te kunnen produceren, anders geeft je meter een te lage waarde aan. In geval van twijfel, kun je een pieptoon uit iets anders halen (laptop/computer).

Heb je een low pass filter?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron