Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 08:45

Gisteren qso met station 30km verderop. 15w fm ging goed, hoop storing, dat wel, maar weerszijden s6/7.

Even geschakeld naar usb 20w. Was (alleen ik) niet meer te nemen door te zwakke modulatie.
Valt mij ook op dat de modulatie meter van de lincoln niet uitslaat als ik praat. Alleen aan t einde van zenden (beep?)

(mic gain staat al aan ja)

Aangezien t op FM wel goed is.... Slechte Mike kan niet lijkt me? Of zou een voor versterkte mike hier iets uithalen? Of zou t puur fading oid geweest zijn..?
Laatst bijgewerkt door rdkraker op 11 jan 2015, 09:56, in totaal 2 keer bewerkt.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 09:55

Even nog wat observaties: modulatie meter op bak slaat alleen uit tijdens de rogerbeep, helemaal niet bij spreken.

ALC staat ongeveer in middenstand
Hij is verkocht als Max 30w ssb dus daar is al iets aan gedaan. Heb op m externe powermeter gekeken. Als ik blaas, of mic tegen mn mond aan hou bij t praten, komt de meter tot ca15 w. Dit lijkt dus in orde... Wordt niet meer als ik ALC verder naar links draai dus dat doe ik dan maar niet :)

Volgende keer maar harder praten of echt tegen mn mond houden dan? Maar raar dat t op fm wel goed gaat...
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 18:23

Iemand enig idee? Net station vlakbij waar ik 30/9 binnenkwam op fm. Hoorde op usb/lsb wel wat modulatie, maar vrijwel geen vermogen.

Wat kan dit zijn?
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19jz387 » 11 jan 2015, 19:17

wat ik zou doen is een van deze 3 opties.
mic openschroeven als het gaatje voor de mic te klein is en zo ja iets opboren.
bak open schroeven en de modulatie opschroeven. :mrgreen:
andere voorversterkte mic.

meters op de bak liegen meestal :wink:
19jz387
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 jan 2015, 19:22

Krijg je van je tegen stations te horen dat je audio te zacht is,
of is dat wat je zelf constateert??
Veel mensen kijken nl naar de power output, en zien dan dat de meter bijna niet reageert..
Dat wilt niet zeggen dat er geen vermogen uit komt, maar je werkt met piek vermogen.
De meters zijn niet gemaakt om piekvermogen te meten, en daarom bewegen die meters haast niet.
Als je heel veel audio toevoegd, dat je meter omhoog gaat, wilt dat zeggen dat je audio veel en veel te hard is...
Sommige mensen denken dat hoe harder het audio, hoe meer vermogen uit de eindtrap komt..
Ook dat is een fabeltje..

Is het audio echt te zacht, bij de meeste radio's kun je het audio per mode (FM/AM/SSB) instellen.
Daarvoor moet je wel even het deksel van je radio af schroeven..
Welke potmeter voor het audio is weet ik niet zo snel uit mijn hoofd,
maar als je er op googled zal er vast een bruikbare oplossing naar boven komen..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor mas » 11 jan 2015, 19:23

Hoi,

Gezien je bericht zou ik denken dat er iets is met AM/SSB modulatie.
Hij doet het immers op FM goed en bij de piep slaat de meter ook uit zoals je schrijft. Lijkt me dan dat er iets mis is met de am/fm modulatie.
Ik heb zelf geen lincoln en er geen ervaring mee (tenminste ik geloof dat het hier om een lincoln gaat, ik lees het nl ook op zendamateur :) ).
Misschien staat het hier in (pagina 6):
http://www.cbradio.nl/president/President_Lincoln_Bible.pdf
(am modulatie is amc) zie dat gele tekeningetje van de lincoln: http://home.arcor.de/ar0211104187/index1.html
anders zie ik daar ook onder de alc de am power. even wat om te testen dus.
Suc6.....
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19jz387 » 11 jan 2015, 19:42

heb je nog een andere bak waarmee je je zou kunnen uitluisteren?

president lincoln 1 heeft geen extern instelbare ALC maar de lincoln 2 wel.
de lincoln bible gaat over lincoln 1
19jz387
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 20:12

Volgens mij heb ik echt de lincoln 1, iig niet degene die nu nieuw verkocht wordt...
Heb nl de alc pot al gevonden, maar dit was t niet denk ik...
Mn voedingsdraden bleken te zwak..! Had 'even snel' te dun luidsprekersnoer gebruikt. Nu dikke kabel er op.

Nu doet usb t wel! Iig bevestigd door station vlakbij, konden elkaar verstaan via usb. Overigens was fm voor beiden wel beter te verstaan, modulatie stukken mooier.

Meter op de lincoln slaat nu ook uit als ik uitstuur in usb. Alleen kan ik de power niet Max openschroeven, anders loopt de SWR nu opeens in t rood..?? Die is toch niet afhankelijk van ingestuurd vermogen?
Laatst bijgewerkt door rdkraker op 13 jan 2015, 08:08, in totaal 1 keer bewerkt.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 jan 2015, 20:32

Ben je wel aan de power aan het draaien???
Als je aan het PI filter draait dan geeft je power meter nl wel meer vermogen aan,
maar dat wordt allemaal opgestookt in de hamonischen..
Dat zou je slechte SWR kunnen verklaren..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 21:24

Staat toch echt tx power bij... Knop rechtsboven op lincoln.
Ziet de powermeter ook verder uitslaan als je draait.

Swr loopt iets op bij opdraaien van 4-10watt, maar bijna niks. Ga ik boven 10w uitsturen, loopt de SWR ineens extra hard op... :?
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19jz387 » 11 jan 2015, 21:38

dan zal die er wel harmonischen uit gaan gooien.
19jz387
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 21:48

Zoiets moet bijna wel. Slecht opgevoerde bak begin ik te vermoeden... Zou dat daardoor kunnen komen?

Als ik t op t originele vermogen van 10w Max houdt gaat t goed, dus dat laat ik zo. Dan liever laag en zuiver uitsturen uit bak, en een lichte lineair erop.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor 19jz387 » 11 jan 2015, 22:00

waarom een linear??
als ik hier met 25 watt fm aan het zenden ben horen ze me 30-40 km verderop ook maar ik hoor hun niet dus wat voor zin heeft het dan? :mrgreen:
kan ik alsnog met 100 watt gaan stoken maar dan verhoog ik alleen mn stroom rekening maar mee :|
ze zitten hier in de buurt ook met een paar honderd watt te zenden terwijl het nog geen 4 km van elkaar af is en dan zitten er een aantal ook nog eens gericht voor de lokale tokkel wat met 1 watt ook nog wel wil.
zie daar het nut niet echt van in

als je met DX bezig bent kan ik het nog enigzins een beetje begrijpen maar lokaal is het nergens voor nodig.
19jz387
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 11 jan 2015, 22:45

Omdat er zoals jij zegt genoeg zijn die ik hoor omdat ze met 50w zitten en ik niet :)
En omdat ik idd wil dx-en. ..
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Bravo Sierra » 12 jan 2015, 10:27

@rdkraker Wat dacht je, laat ik die zendamateurs een vragen of dat die een oplossing weten? :mrgreen:
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron