Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 13 jan 2015, 08:15

Goed, werk aan de winkel lees ik al...
Wat ik vreemd vind: Toen mijn voedingskabels te dun waren, kon ik volgens de powermeter idd bijna 20w fm uitsturen. Geen enkel probleem met de SWR. Enige probleem toen was bijna 0 modulatie op ssb.

Nu is de voeding goed, modulatie goed op ssb... En gaat de SWR opeens vreemd doen. Mijn eerste idee was dat de eindtrap eerder niet genoeg vermogen kreeg om die slechte swr te veroorzaken... Maar ja de powermeter sloeg wel gewoon uit naar 20w

Lastige is dat ik verder geen spullen heb, en geen 27mc ers in mn kennissenkring. Even een andere bak, swr of antenne zit er dus niet 123 in.

Ik moet dus andere apparatuur gaan regelen en na wat andere forse kosten is t geld even op... Ga sowieso wel even kabels doormeten vast en kijken wat ik verder nog kan testen.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 13 jan 2015, 13:03

Heb de hele boek uit elkaar getrokken (tot aan de antennekabel dan, was geen weer om t dak op te gaan) en weer in elkaar gedraaid, kijken of ik iets raars kan vinden. Nee dus.
Totdat ik alles weer in elkaar schroefde! Kan het probleem nu niet meer reproduceren :roll: Misschien toch een rotte aansluiting geweest ergens. Kabels en pluggen lijken allemaal in orde.

Kan m gewoon maximaal uitsturen nu, en hij geeft tegen de 15 w op een swr 1:1,5 op 27.500. Vreemd dat t opeens weg is. Maar goed, allang weer blij! :D

(ps: die 1.5 was eerder ook al mijn beste waarde. Vermoed dat t dak en dakkapel de boosdoeners zijn. Maar daar maak ik me niet zon zorgen over.
Laatst bijgewerkt door rdkraker op 13 jan 2015, 18:33, in totaal 1 keer bewerkt.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Wimpie » 13 jan 2015, 17:51

@rdkraker:
Gebruik je de SWR meter in de bak of gebruik je een losse? Wat is je VSWR bij 1 en 4W (vergeet de SET/REF instelling niet)?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 13 jan 2015, 18:32

Zowel in de bak als los. Bij 2 w (1 haal ik niet) is het zelfde orde van grootte. Hij varieert nu niet meer met t vermogen, alleen met de frequentie .
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor Wimpie » 13 jan 2015, 18:56

@rdkraker:
Goed te horen dat je VSWR niet afhankelijk van het ingestelde vermogen is. Het kan een geval van (zeldzame) doorslag langs het oppervlak (de isolatie) van een connector zijn geweest.

Ik heb in al die jaren dat ik met RF bezig ben één keer gezien dat een connector (in dit geval merkloze SMA) een soort van herstellende doorslag vertoonde bij relatief lage vermogens (4..8W, niet CB band). Met een loep waren kleine metaaldeeltjes (van het vergulden) zichtbaar op de PTFE isolatie. Bij hoge spanning/vermogen heb ik dit soort effecten wat vaker gezien (en bewust opgewekt).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor jcva » 13 jan 2015, 19:47

Dan zou ik toch de kabels en connectors eens goed nakijken. Grote kans dat het daar ergens inzit als ik dit zo lees.

Zijn je pluggen op de juiste manier gesoldeerd????

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 13 jan 2015, 20:48

Zelf gedaan, dus ja ;)
Maar zoals gezegd, Probleem lijkt uit de wereld. Voor t zelfde geld lag er een koperdraadje, ontsnapt aan een draadstripper ergens tussen...
Laatst bijgewerkt door rdkraker op 13 jan 2015, 21:12, in totaal 1 keer bewerkt.
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor rdkraker » 13 jan 2015, 21:12

Zo te zien zit jij hier om de hoek, Jcva :)
Keer testje doen als je tijd hebt..?
rdkraker
 

Re: Zachte modulatie op usb... Andere Mike, of..?

Berichtdoor panda58 » 13 jan 2015, 21:17

Het kan zijn dat je de antenne kabels nu anders hebt liggen dan voor de check.
Het wil wel eens helpen als je problems hebt om dit te doen.
Had er hier ook last van in m n nieuwe hobby ruimte.
M n voeding sloeg op hol toen ik iets meer vermogen stookte.
Heb toen de coax verlegd en probleem opgelost.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten