Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor Wimpie » 03 jan 2015, 22:29

@rdkraker:
In principe werkt een verticaal opgestelde halve golf dipool net zo goed als een halve golf GPA, of kwartgolf GPA met 3..4 radialen onder 45 graden. De antenne die het hoogste staat (verticale polarisatie, lokaal verkeer) wint v.w.b. bereik. Als je door je dipool wat schuin te zetten, meer hoogte kunt bereiken, ga dan voor de meer hoogte optie.

Als je garage een plat dak heeft, kun je dan midden op de garage geen kwart golf verticaal zetten? Als grond/tegencapaciteit leg je gewoon minimaal 4 draden van een kwartgolf uit (zoveel mogelijk in sterconfiguratie). Wellicht is de VSWR niet helemaal lekker, maar dat kun je oplossen door de antenne ietsje langer te maken en een serie C. Als je deze optie overweegt en de VSWR valt tegen, lossen we dat wel op.

Veel vooruitgang met de N-studie gewenst!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 03 jan 2015, 22:30

plientjebr schreef::lol: :lol: , bij mij doet de man moeilijk :lol: :lol:

Maar na lang zeuren komt het voor elkaar hoor :wink:

Ach, gelukkig is ze lief, is mijn man ook :D

Ik ben het type dat ik het machtig mooi vind metershoge antennes in de tuin te hebben staan...


:D :D :D
Zou anders zijn met een grote tuin, had ik 30 meter diep en 20 breed... Geen punt. Maar in ons 6x10 tuintje voller dan vol, valt t best op allemaal :lol:
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jan 2015, 10:14

Ik hoor/ziie/lees het vaker.
Als je wel iets aan de hobby wilt doen, maar geen antennes wilt,
dan ben je heel beperkt in je doen en laten. Dat ga je ook met je N vergunning merken..
Met je N kun je inderdaad op 2m met een portofoon over de lokale repeater werken.
En die repeater heeft een bereik van +/- 100km. Dat is mooi.. Maar verder dan die lokale repeater zul je dus nooit
komen. Als er activiteiten zijn op andere frequenties, dat hoor je op die lokale repeater niet..
Zo zijn er hier genoeg amateurs die teleurgesteld zijn omdat "er geen activiteiten zijn",
omdat ze zelf de hele dag maar aan een repeater hangen waar verder niet veel gebeurd..

Ergens zul je concessies moeten doen.
Of je wilt een hele leuke hobby hebben, of je wilt geen antennes op het dak...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 04 jan 2015, 15:53

Tja, ben helaas/gelukkig niet de enige die hier woont :D
Dus dat wordt steeds weer compromissen sluiten... Als t aan mij lag stond er ook een grote bmw 1100cc in de schuur... Nu ook een 650cc yamaha :lol:

Heb voor nu iig de dipool vanaf bovenkant dakkapel, richting schutting gespannen. Hiermee hangt ie in een hoek van ca 50gr tov grond, en tussen 3-7m hoogte. Swr tussen 26.900-28.000 acceptabel tussen 1,3 en 1,5. Hierna al snel richting 2 en hoger, maar dit zijn genoeg kanalen om op los te gaan :D

Wereld gaat letterlijk open nu! Frankrijk, Italië, VS en volgens mij Indonesië ontvangen! :D Helaas nog geen contact kunnen leggen, met geen enkel station overigens... Maar t wordt nu al leuker!
rdkraker
 

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor MikeBravo » 04 jan 2015, 17:09

rdkraker schreef:
plientjebr schreef::lol: :lol: , bij mij doet de man moeilijk :lol: :lol:

Maar na lang zeuren komt het voor elkaar hoor :wink:

Ach, gelukkig is ze lief, is mijn man ook :D

Ik ben het type dat ik het machtig mooi vind metershoge antennes in de tuin te hebben staan...


:D :D :D
Zou anders zijn met een grote tuin, had ik 30 meter diep en 20 breed... Geen punt. Maar in ons 6x10 tuintje voller dan vol, valt t best op allemaal :lol:


Had ik maar een tuin van 6x10 :wink: Nu moet ik het doen met 5x6 en een huisje van slecht 6 meter hoog.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jan 2015, 17:54

De condities vandaag waren inderdaad wel redelijk.
Zelf niet veel schokkends gehoord, buiten het gebruikelijke. :-)
Wel verbinding gemaakt met Andorra, maar dat was op een andere band..
De QSL kaart ligt klaar. Andorra is een mini-staatje tussen Frankrijk en Spanje in,
net zoals Liechtenstein tussen Oostenrijk en Zwitserland.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bereik vast - mobiel 2km. reeel of iets mis?

Berichtdoor rdkraker » 04 jan 2015, 21:57

Waarschijnlijk weet ik het antwoord al, maar toch even als argument in de discussie thuis... :lol: Nu dus schuine dipool van 3 naar 8m hoog. Gaat t nog veel beter als ik een Antron 99 net onder de zolder tegen de gevel plaats die dan van 6-11 meter loopt, dus n meter of 2 boven t dak steekt? Ik denk dat ik wel moet zorgen dat de onderkant van de gpa boven de dakgoot begint ivm swr?
rdkraker
 

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten