Galaxy Saturn Turbo

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor Kors » 19 dec 2014, 13:10

Had een vraag betreft mijn galaxy, de bak geeft alleen vermogen als ik hem op de zijkant zet, als ik hem gewoon weer neer zet, goed hij nog 1 keer zijn vermogen eruit, en dan is het
weer gebeurd, nu heb ik al van alles na gekeken, ook de relai's, het vreemde van het verhaal is als ik de mike blijf in knijpen worden de torren achterop bij de koelplaat wel gewoon
flink warm, maar het vermogen, komt er niet uit, iemand enig idee wat dit kan zijn, Mvrg :(
Kors
 

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor Peter-dx » 19 dec 2014, 13:55

Schakelt het relais wel om ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor Kors » 19 dec 2014, 14:02

je hoort het relai wel klikken achter bij de torren, wat die blauwe doet op de print.? die is ook wat kleiner, het vermogen is er wel, geeft hij ook netjes aan op de meter in de bak zelf, plus de eindtransistors worden ook gewoon warm..
Kors
 

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor cb1gwn » 19 dec 2014, 16:01

ah de marktpaats saturn... :D
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor 19-DT-170 » 19 dec 2014, 16:48

Dat hij het op een kant wel doet, en anders niet, wijst op vermoedelijk een los contact ergens.
Ga er maar aan staan. :-)
Dat je eindtrap bij zenden warm wordt kan erop duiden dat er wel signaal naar je eindtrap gaat en versterkt wordt,
maar dat dat niet de frequentie is die je zou willen. Met andere woorden, er oscilleert iets...
Ik zou eens kijken of de afscherming (ingeblikt) nog wel in orde is.
Ook op de plekken waar je parasitaire oscillatie kunt verwachten zou ik eens goed kijken naar de afscherming..

Parasitair oscilleren kom je tegen op plekken waar (grote) versterkingen zijn.
Je hebt een klein signaal, dat wordt versterkt, en de ingang van de versterker ziet de uitgang,
en dan gaat de versterker zelf oscilleren, en dat wekt natuurlijk geen gewenste frequenties op.
(Net zoiets als een microfoon die je te dicht bij een luidspreker houdt, wat je wilt versterken is niet meer hoorbaar,
maar het ding lijkt een eigen leven te leiden en je hoort alleen nog gefluit)..

Net als bij een microfoon/luidspreker kun je het oscilleren in je radio ook teniet doen door de versterking terug te regelen.
Maar omdat het alleen voorkomt als je de radio op een bepaalde kant zet denk ik eerder aan een los cognacje. :-)

Ik zou dus eerst kijken of alle blikjes ed nog goed gesoldeerd op de print zitten..
Even de soldeerbout verwarmen en al het blikspul nagaan.

Heeft iemand misschien ondeskundig alfa kanalen ingebouwd?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor 19jz387 » 19 dec 2014, 16:53

Check ook de tussen kabel naar je meter toe even of daar geen kabelbreuk in zit.
19jz387
 

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor Ernst » 19 dec 2014, 22:52

ik denk dat het simpel is
check de draad die van de print naar de plug loopt.... en als dat het niet is neem je een stukje massief koperdraad.. wikkel dat 5 tot 10 jeer om een potlood heen zodat je een spoel krijgt... soldder er een soepele draad aan en stop de andere kant in de ingang van je swr meter..

knijp je mike in (wel aangesloten op dummyload of antenne)
Ga met de spoel langs de eind trap en kijk waar het vermogen stopt ( swr meter slaat niet meer uit)
Jee de koude soldeer verbinding gevonden :D

Ow ja .. mike niet te lang inknijpen ivm opblazen van je eind trap..
Blijft je swr meter globaal overal uitslaan dan heb je teveel wikkelingen in je gemaakte spoeltje zitten ..hoe ongevoeliger des te preciezer vindt je de breuk.
Swr meter <-------------/\/\/\/\/\/\ (spoel)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor jan oss » 20 dec 2014, 14:27

is je ontvangst van de radio wel goed? ik zit ook te denken aan een relais wat niet goed functioneert!
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Galaxy Saturn Turbo

Berichtdoor Kors » 08 jan 2015, 01:25

Hall door drukte even afwezig geweest, en daar door nog niet toe gekomen aan de saturn turbo, wil jullie allemaal even
bedanken voor het mee denken ga nog eens wat proberen, ook dus tips van jullie kant, en anders naar de reparateur, weet niet
in wat voor tijdbestek dit gaat plaats vinden maar houd jullie nog wel even op de hoogte MVrg Kor..
Kors
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten