President George RX modificatie

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 07 dec 2014, 00:17

Wie heeft de onderstaande of soortgelijke modificatie gedaan met de george?

http://malzev.tripod.com/cb-radio/2sc1674g.htm
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Ernst » 07 dec 2014, 19:11

De george werkt prima zoals die is .. ik denk dat het meer kwaad doet dan goed.
Ik heb de radio vroeger ook gehad en ik zou er niet aan rommelen
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Wintertje » 07 dec 2014, 19:15

En als Ernst het zegt dan is het zo!
1 van de (nog weinige) deskundigen hier :wink:
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 07 dec 2014, 22:53

Wat voor bak heb je nu Ernst? merk je per bakken erg dat ontvangst beter is dan bij andere?
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Ernst » 08 dec 2014, 00:42

Hoi 8arbaross

Ik ben al jaren niet meer actief op de 27mc maar vroeger bestond mijn leven zowat alleen uit 27mc
Maar wat me opvalt met de nieuwe generatie bakken de signaal ruis verhouding er niet beter op geworden is.

Als je op youtube filmpjes bekijkt van bijvoorbeeld jackson (oude model) vs een lincoln 2 of de nieuwe kpo crt etc dan hoor je op de jackson een mooi donkerbuin en helder geluid komen en uit de nieuwe generatie bakken een schel afgeknepen gesputter met een hoog witte ruis niveau.
Veelal met de nieuwe lcd displays die veel troep kunnen sproeien over de niet voldoende afgeschermde componenten in de bak die daar gevoelig voor zijn ..
de huidig gebruikte cpu's zijn ook mede verantwoordelijk voor rommel in de ontvangst.

Een george heeft ook een cpu maar door keuze van plaatsing heeft deze geen invloed op het ontvangst signaal .. en verder als je ziet hoe onwijs veel componenten deze radio in zich heeft in vergelijk met andere radio's kun je uit opmaken dat alle kringen in deze radio allemaal apart opgebouwd zijn

De nieuwe generatie radio's zien er een stuk leger uit vanbinnen en veel schakelingen zijn vereenvoudigd en al dan niet weg gelaten ..
De nieuwe ontwerpen zijn meer gespitst op het drukken van de kosten en toch veel mogelijkheden op de radio.
Vroeger betaalde je 1000 gulden voor een 4 modulatiebak met de inflatie mee genomen ongeveer een dikke 500 euro

Nu heb je een radio met 4 modulaties voor een kleine 200 euro... programmeerbaar en meer toeters en bellen .. ergens voel je de verschillen al een beetje.
De fijnste radio die ik gehad heb was een midland 7001 met de gewoon een cybernet printplaat erin
superstaar 2000 en de tristar cloon had deze printplaat er ook in zitten en met die radio's heb ik vanaf de camping in zeeland heel wat mooie dx jes gemaakt

Gewoon op een accu en een boemerang antenne hoorde je de hele wereld.. :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 08 dec 2014, 17:38

Dat klinkt goed.. Ik ben ook meer een voorstander van de oude bakken zonder cpu, die kon je tenminste repareren zonder een computer nodig te hebben.

Wellicht dat ik het in een andere sectie moet zetten, maar o.a. een bak omdat ik het leuk vind wat te sleutelen en doen.. het houd je van de straat :D Daarom ben ik alsnog benieuwd naar mensen die ervaring hebben met de genoemde mod. Je moet maar zo denken : een RX mod stoor ik niemand mee, maar mensen kunnen mij wel storen doordat ik ze beter kan verstaan :D
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Ernst » 09 dec 2014, 00:11

Wat ik mooi vond aan de oudere bakken dat elk bandje van 40 kanalen een eigen grond kristal had.
Driften van de radio was dan ook een uitgesloten iets. :D

Wat de mod doet is er voor zorgen dat bij wat sterkere signalen wat kringen overstuurd raken.
Globaal gezien ga je er meer op achteruit dan vooruit .. daar het de ontvangst wel gevoeliger wordt maar de selectiviteit ten gronde richt... dus in de praktijk komt het er op neer dat je er op achteruit gaat.

Verder onderscheid de George zich in een superschoon zendvermogen ( mits er niet geknoeid is in de eindtrap)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 10 dec 2014, 13:33

Tja ik moet eerlijk zeggen dat als jonge jongen ik het reuze interessant vond als een bak meer dan 40 kanalen fm had. Toen ik 15 jaar geleden een alan 95plus kocht en dus 400 kanalen had realiseerde ik me dat 400 kanalen te veel is lol.
Een bak met 40 kanalen en dan ook nog een eigen kristal voor de am ff en ssb klinkt goed!
Afbeelding dit vind ik wel wat..

Op de link die ik in de eerste post gaf staan twee modificaties, beide vind je niets?? ook niet de mod met varicap voor betere gevoeligheid over een groter frequentiebereik?

gr
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Wimpie » 10 dec 2014, 18:26

Voordat je overweegt aan het modificeren te gaan: Is meer gevoeligheid nodig?

Zoek eens een schoon stukje band op en luister eens op SSB. Haal vervolgens de antenne van je TRX af. Als de ruis die je nu hoort duidelijk minder is, dan is je ontvanger gevoelig genoeg. Idem bij antenne aansluiten, dan moet de ruis die je hoort merkbaar toenemen. Als de ruis die je hoort nauwelijks verandert, dan is de ontvanger onvoldoende gevoelig, of er is wat met je antenne aan de hand.

Voordat je dan zo'n modificatie overweegt, zou ik eerst het kernje verdraaien om te kijken of de gevoeligheid dan wel toeneemt. Zo ja, dan heeft zo'n modificatie wellicht zin.

Zo'n ontvangertest kan wel in de war gestuurd worden door overbelasting van de ingang (door sterke signalen in de buurt op andere frequenties). Als je dat wilt uitsluiten, heb je (tijdelijk) een ingangsfilter (preselector) nodig om overbelasting uit te sluiten.

Als je in bebouwde omgeving zit met een redelijke antenne-installatie, is het niet waarschijnlijk dat een ontvanger niet gevoelig genoeg is. Zit je in een hutje op de heide, dan is de kans daarop groter.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 10 dec 2014, 19:54

Het grote ding in het leven is dat we altijd gaan vergelijken met eerdere ervaringen.

Vroeger had ik een premier CB 2000 (door sommige verkozen tot slechtste bak) ik hoefde nooit aan de squelch te draaien en het was dus altijd lekker rustig zonder ruis en storingen. Ik ontving genoeg en had niets te klagen. Van Den Helder naar Texel op een regenachtige dag ging goed.

Nu met de george komt het voor dat mensen met een s7 binnen komen en dat ik aan de squelch moet draaien om wat te verstaan. Mensen in een straal van 4km komen binnen zonder ruis, maar 1 meter verder is er een constante ruis aanwezig.
Mensen zonder versterkte mic hebben een modulatie die net iets boven de ruis is, maar moet wel me best doen ze te verstaan. Mensen met versterkte mic versta ik uitstekend maar ik houd niet van die ruis, hoe mild het ook is.

Ontvangst gevoeligheid heb ik geen problemen mee, ik heb een bereik dat veel beter is dan ik vroeger had met mijn premiertje.

Vandaag de bak open gehaald en kwam tot de conclusie dat de orginele rx transistor 2sc1674 er al uitgehaald is.. Deze is vervangen door de Bf198. De data van die transistor geeft aan dat die nog meer vermogen heeft dan die ik wilde gebruiken (2sc2999). Met de Tips van Ernst( bedankt daarvoor) in me hoofd bedacht ik me dat de bf198 dus nog meer overbelasting zou kunnen veroorzaken. Het vermogen ging het mij niet om, het ging mij puur om de ruis/signaal verhouding van de specifieke transistor, dus bf198 eruit en 2sc2999 erin.. Dit gaf niet de gewenste verbetering en het ontvangst leek minder en daarom maar de bf198 er weer in. De boel dicht geschroefd! en de les geleerd dat ik maar beter niet meer kan modificeren tenzij iets echt stuk is.

Tja de meeste dingen in het leven leer je pas als het te laat is :(

@Wimpie, goeie tip altijd leuk om te testen.. Schone stukjes SSB zijn er weinig bij mij, altijd tenminste s7 aan ellende! Antenne uit de bak en geen ruis meer.. dus volgens je theorie is de gevoeligheid van de bak goed. De antenne vangt blijkbaar ook genoeg op :D

Wellicht een antenne versterker, maar ja die versterken dan ook de ruis.. misschien toch maar weer de premier eraan hangen :p lol
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Wimpie » 10 dec 2014, 20:17

@8arbaross:
Als je S7 ruis hebt, dan heeft verbetering van de gevoeligheid geen enkel nut. De ruis die uit de antennekabel komt is factoren hoger dan de ruis die het ontvangstcircuit zelf opwekt. Ik weet niet of je een RF gain en/of attenuator op je TRX heb zitten, maar het zou zo maar kunnen dat gebruik van de verzwakker (knopje ATT) of RF gain verbetering geeft. Je verkleint de kans op oversturing van de ingangstransistor (of die daarachter zit), en soms klinkt het met wat verzwakking plezieriger. Dat heeft onder andere te maken met de snelheid van het AGC circuit (Automatic Gain Control Circuit).

Als je nu S7 ruis hebt (bijv door PLC/PLT of rottig kleine lichtgewicht adapters), dan houdt iedere vergelijking met vroeger op. Vroeger stond in de nacht de TV niet aan, en veel elektronica van nu bestond nog niet.

Jouw opmerking over antenneversterkers klopt helaas. Zo'n ding versterkt zowel de gewenste signalen als de ruis/storing. Gevolg is dat de ingangstransistors alleen maar meer ellende moeten verwerken en grote kans dat het een spaghetti-kluwe wordt (door intermodulatie, vastlopen, etc).

Het is geen gek idee om eens een andere ontvanger/TRX uit te proberen. Je kunt dan in ieder geval een indruk krijgen over of jouw TRX redelijk presteert. Zo ja, dan heeft het ook geen zin om in bijvoorbeeld betere (duurdere) middenfrequent filters te investeren, of een andere TRX aan te schaffen (even alleen kijkende naar de ontvangsteigenschappen).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 19-DT-170 » 10 dec 2014, 22:22

Wil ik even reageren over de Premier CB2000.
Een vriend van mij had zo'n ding, en ik vond het geen onaardig ding.
Ja, alleen de S-meter maakt wat grote stappen.
4 Ledjes geven S3 t/m S9+30dB aan.
Veel signaalsterktes worden overgeslagen..
Aan de andere kant, het is maar een indicatie..
99% van alle S-meters zijn niet geijkt, of alleen bij S9 geijkt..
Alles boven of onder S9 moet je maar voor lief nemen..
Het enige ding waar ik mijn vraagtekens had was de CB1000.
Dat was het kleinere broertje van de CB2000, maar dan zonder S-meter..
Maar goed, ook zonder S-meter kun je leuke verbindingen maken..

Een voorversterkte microfoon is trouwens niet echt nodig.
Elke bak is gemaakt voor de originele microfoon.
Alleen het gebruik van de microfoon bepaald hoe goed het audio doorkomt..
Ik hou zelf niet van voorversterkte microfoons.. Die staan meestal op een halve meter afstand
of nog verder, extra gain om het geluid te versterken,
en dan klinkt het vaak erger dan met een normale microfoon.
Onverstaanbaar, en niet of iemand in een hele grote lege ruimte zit..
Ook dat ligt niet aan het materiaal, maar aan degene die er gebruik van maakt.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 20 dec 2014, 23:12

Wimpie schreef:@8arbaross:
Als je S7 ruis hebt, dan heeft verbetering van de gevoeligheid geen enkel nut. De ruis die uit de antennekabel komt is factoren hoger dan de ruis die het ontvangstcircuit zelf opwekt. Ik weet niet of je een RF gain en/of attenuator op je TRX heb zitten, maar het zou zo maar kunnen dat gebruik van de verzwakker (knopje ATT) of RF gain verbetering geeft. Je verkleint de kans op oversturing van de ingangstransistor (of die daarachter zit), en soms klinkt het met wat verzwakking plezieriger. Dat heeft onder andere te maken met de snelheid van het AGC circuit (Automatic Gain Control Circuit).

Als je nu S7 ruis hebt (bijv door PLC/PLT of rottig kleine lichtgewicht adapters), dan houdt iedere vergelijking met vroeger op. Vroeger stond in de nacht de TV niet aan, en veel elektronica van nu bestond nog niet.

Jouw opmerking over antenneversterkers klopt helaas. Zo'n ding versterkt zowel de gewenste signalen als de ruis/storing. Gevolg is dat de ingangstransistors alleen maar meer ellende moeten verwerken en grote kans dat het een spaghetti-kluwe wordt (door intermodulatie, vastlopen, etc).

Het is geen gek idee om eens een andere ontvanger/TRX uit te proberen. Je kunt dan in ieder geval een indruk krijgen over of jouw TRX redelijk presteert. Zo ja, dan heeft het ook geen zin om in bijvoorbeeld betere (duurdere) middenfrequent filters te investeren, of een andere TRX aan te schaffen (even alleen kijkende naar de ontvangsteigenschappen).


Bedankt voor de reactie en excuus voor mijn late reactie :D
Ik zal weinig ruis hebben van de coax denk ik, omdat ik maar 6 meter coax eraan heb hangen (dikke coax) RF gain heb ik wel maar geen attenuator. Adapters heb ik hier wel genoeg maar er zijn momenten dat het heerlijk rustig is op de bak terwijl hier alles nog in de contactstoppen zit.. Ik denk dat die antenne zo goed is dat ik gewoon een goed filter er tussen moet en dat ga ik dus ook maar doen. Ik wilde me eerste even verdiepen voordat ik reageerde :D :D
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor 8arbaross@ » 20 dec 2014, 23:16

19-DT-170 schreef:Wil ik even reageren over de Premier CB2000.
Een vriend van mij had zo'n ding, en ik vond het geen onaardig ding.
Ja, alleen de S-meter maakt wat grote stappen.
4 Ledjes geven S3 t/m S9+30dB aan.
Veel signaalsterktes worden overgeslagen..
Aan de andere kant, het is maar een indicatie..
99% van alle S-meters zijn niet geijkt, of alleen bij S9 geijkt..
Alles boven of onder S9 moet je maar voor lief nemen..
Het enige ding waar ik mijn vraagtekens had was de CB1000.
Dat was het kleinere broertje van de CB2000, maar dan zonder S-meter..
Maar goed, ook zonder S-meter kun je leuke verbindingen maken..

Een voorversterkte microfoon is trouwens niet echt nodig.
Elke bak is gemaakt voor de originele microfoon.
Alleen het gebruik van de microfoon bepaald hoe goed het audio doorkomt..
Ik hou zelf niet van voorversterkte microfoons.. Die staan meestal op een halve meter afstand
of nog verder, extra gain om het geluid te versterken,
en dan klinkt het vaak erger dan met een normale microfoon.
Onverstaanbaar, en niet of iemand in een hele grote lege ruimte zit..
Ook dat ligt niet aan het materiaal, maar aan degene die er gebruik van maakt.. ;-)


Ik heb ook geen probs met de CB2000..
betreft de CB1000 : ik twijfelde of je gelijk had betreft die S-meter, dus.. hier de orginele doos voor me en hij heeft wel een s-meter, het verschil met de CB2000 is de afwezigheid van RF-gain en SCAN.

het valt me wel op dat er een hoop van worden aangeboden de laatste tijd (Cb2000)

betreft die voorversterkte mic, ik heb de orginele er weer op gedaan en hoor geen klachten (maar dat is omdat niemand ooit wat terug zegt tegen mij :p)
8arbaross@
 

Re: President George RX modificatie

Berichtdoor Ernst » 24 dec 2014, 01:26

ook niet de mod met varicap voor betere gevoeligheid over een groter frequentiebereik?


ALs je iets gaat veranderen dienen er meer zaken afgeregeld te worden
De huidige kringen zijn dan ook afgesteld op de manier hoe de bak origineel werkt .. verander je er iets in .. dan wordt het er niet beter op.

Componenten die dezelfde specs hebben maar daarintegen minder neveneffecten produceren kun je wel uitwisselen ..
Het enige wat nog iets kan uithalen zijn de filters.. maar die zijn al lekker smal in een george..

Wil je verbetering dan dien je een radio te kopen met een andere opzet .. iets met een dsp filtertje oid en een notch... super smal te kunnen ontvangen ..

Voorals nog zou ik niks veranderen in die bak .. je wint er niks mee
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten