Het is zo stil in de lucht, althans...

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor cb.to.kocham » 03 nov 2014, 14:03

...waar ik lusiter.

Beste hobbyisten,

Sinds een jaar ben ik bezig om me te oriënteren binnen het hele CB-gebeuren. In Nederland wordt het relatief weinig gebruikt. Zeker de regio waar ik woon (randstad). Graag zou ik toch wat meer willen ontvangen dan alleen AM en FM 40-kanaals. Het liefst ook wat meer buitenland. Zijn er nog legale alternatieven om wat meer op te vangen, gebruikmakend van een Sirio ML-145? Het gaat me nu voorlopig om luisteren. Zenden vind ik niet zo interessant.

Wie helpt me verder? Ik heb nu een simpele Midland Alan 210DS. Welke andere bak raden jullie mij aan?

Thanks!

cb.to.kocham :)
cb.to.kocham
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor Maico » 03 nov 2014, 14:32

In mijn omgeving midden van het land is op het ogenblik ook stil, alleen hoor je veel oost blokkers op moment.
Er moeten condities zijn en dat verschild nog wel eens, en dan op de 27555 mhz roepen of luisteren.
Ik heb een Intek HR 5500 v6 die koop je onder de 200 euro en dat werk goed, heeft 40 watt.
Ik heb er behoorlijke afstanden mee gedraaid alleen kale vermogen van de bak.
Heb een eenvoudige antenne GPS soort van GPA.

Henk 73s
Maico
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 17 mei 2012, 14:44
Woonplaats: Rhenen

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor cb.to.kocham » 03 nov 2014, 14:39

Maico schreef:In mijn omgeving midden van het land is op het ogenblik ook stil, alleen hoor je veel oost blokkers op moment.
Er moeten condities zijn en dat verschild nog wel eens, en dan op de 27555 mhz roepen of luisteren.
Ik heb een Intek HR 5500 v6 die koop je onder de 200 euro en dat werk goed, heeft 40 watt.
Ik heb er behoorlijke afstanden mee gedraaid alleen kale vermogen van de bak.
Heb een eenvoudige antenne GPS soort van GPA.

Henk 73s

Klinkt goed, maar zoals ik al zei, ik houd het graag legaal.
cb.to.kocham
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor 19jz387 » 03 nov 2014, 14:52

cb.to.kocham schreef:Klinkt goed, maar zoals ik al zei, ik houd het graag legaal.


dan heb je in nederland een beetje pech helaas.
4 watt fm en ssb en 1 watt am als ik me niet vergis.
19jz387
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor cb.to.kocham » 03 nov 2014, 15:02

19jz387 schreef:
cb.to.kocham schreef:Klinkt goed, maar zoals ik al zei, ik houd het graag legaal.


dan heb je in nederland een beetje pech helaas.
4 watt fm en ssb en 1 watt am als ik me niet vergis.


Interessant. Wat is in Nederland verboden? Het bezit of het gebruik van dergelijke apparatuur? Indien gebruik, wat is de definitie? Aangesloten apparatuur, operationele apparatuur,..?

Thanks!
cb.to.kocham
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor 19-DT-170 » 03 nov 2014, 15:32

Bedrijfsklaar hebben van de apparatuur is verboden..
Als je een antenne op het dak hebt voor die frequentie's waar je je zender voor hebt, wordt dat al snel als bedrijfsklaar gezien
(je hoeft immers maar een antenne aan te sluiten en dan kun je zenden)..
Wil je alleen 27MC luisteren, of ook meer? Anders zou je eens op marktplaats kunnen kijken voor een kortegolf ontvanger.
Daarmee kun je van 0-30 MHz ontvangen in meerdere modes en hoor je oa wereldomroep, zendamateurs, scheep- en luchtvaart.
Ontvangers uit de jaren 80 staan geregeld te koop voor iets meer dan € 100,-
Niet het nieuwste van het nieuwste, maar die apparaten werken net zo goed als een nieuwe ontvanger..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor Kratjuh » 03 nov 2014, 16:10

Luister je thuis of onderweg? Als het om thuis gaat zou ik je aanraden om een grotere antenne neer te zetten die voor basisgebruik ontworpen is. Een magneet-antenne in je dakgoot ontvangt veel minder dan bijvoorbeeld een eenvoudige GPA.
Onderweg is het inderdaad misschien interessant om een andere ontvanger te zoeken, maar als je op compleet andere frequenties dan 27MC wilt luisteren, zul je ook daar je mobiele antenne op moeten aanpassen voor de beste resultaten.
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor cb.to.kocham » 03 nov 2014, 18:54

Dank voor jullie reacties. Ik zou graag onderweg willen luisteren. De antenne zit in de huidige opstelling middels een magneet aan mijn autodak. Zijn er ook soortgelijke magneetantennes beschikbaar voor 0-30MHz? En wat voor bakje heb je dan nodig? Indien alleen CB middels magneet, wat is een interessant volgend bakje (wel legaal)?
cb.to.kocham
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor CB2SNK » 03 nov 2014, 20:21

er zijn zat ssb bakkies die 40 kanaals zijn.
daar is ook genoeg aktie..
maandje terug nog met finland gebabbeld met 1,5 watt fm op kanaal 2
Dat wel met een basis antenne (antron-99)
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor ErwinV » 04 nov 2014, 19:11

n het oosten van het land is het ook rustig..
ErwinV
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 okt 2014, 14:54

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor CB2SNK » 04 nov 2014, 20:39

als ik luister op de websdr van universiteit twente is er wel aktie op kanaal 30/31..
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor Remco Rozenburg » 04 nov 2014, 21:11

Waar in de Randstad zit je ergens, cb.to.kocham? Omgeving Rotterdam is op kanaal 31 en 40 meestal wel wat te beleven.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor Toontje » 05 nov 2014, 13:45

Kan iemand mij laten zien waar staat dat het verboden is apparatuur (waarvoor ik, om er mee te mogen zenden, een licentie moet hebben) 'bedrijfsklaar/aangesloten' te hebben staan?

Dat kan niemand mij laten zien want dat mag namelijk gewoon.

De verkoop van deze spullen is vrij, het bezit ervan is vrij, het gebruik ervan (lees in dit geval zenden) is niet toegestaan. Het luisteren met deze spullen dus wel.
Zie het als een opvoersetje voor een bromfiets. Dat kan je gewoon kopen, je mag het bezitten, het mag zelfs op je bromfiets zitten. Je mag er alleen niet mee rijden.......

Ik vind het jammer dat dit misverstand verkondigd blijft worden en dat mensen hiermee onnodig bang gemaakt worden.

Voor TS: Koop gewoon een eenvoudige HF set en hang een draadantenne tussen het huis en een boom en luisteren maar. Zolang jij niet gaat lopen klootviolen op banden waar je niet mag komen is er helemaal niets illegaals aan.
Toontje
 

Re: Het is zo stil in de lucht, althans...

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 nov 2014, 15:41

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tzendingen
AT schreef:Niet alleen het illegale gebruik van de ether is strafbaar maar ook het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben van radiozendapparatuur zonder de vereiste vergunning.


http://wetten.overheid.nl/BWBR0031819/
Richtlijn voor strafvordering Telecommunicatiewet
Telecommunicatiewet schreef:Basisdelicten (overzicht)

(1) Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om de omroepfrequenties tussen 88,0 MHz en 108,0 MHz, tussen de 174 MHz en de 230 MHz en tussen de 1452 MHz en de 1479.5 MHz te gebruiken, zonder vergunning ex art. 3.3, lid 1 Tw (etherpiraten)

(strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid Tw jo. art. 1, sub 1° WED)

(2) Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat, bestemd om andere frequentieruimte dan onder (1) genoemd te gebruiken, zonder vergunning of registratie ex art. 3.3, eerste lid, jo. 3.4 Tw (niet-etherpiraten)

(strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid jo. art. 1, sub 1° WED)

Het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van een radiozendapparaat dat op een verkeerde frequentie werkt en/of een onjuist vermogen heeft

(strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid Tw jo. art. 1, sub 1° WED)

Aan deze richtlijn is één basisdelict toegevoegd. Na basisdelict 2 is basisdelict 3 ingevoegd: het aanleggen, het geheel of gedeeltelijk aangelegd aanwezig hebben en/of het gebruik van radiozendapparaten waarvoor naar hun aard geen vergunning kan worden verleend. (strafbaarstelling: art. 10.9, eerste lid jo. art. 1, sub 1° WED)


Duidelijk??
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten