wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor DasBoot » 22 sep 2014, 16:46

hallo allemaal, sinds een kleine 4 dagen heb ik een 27MC in mijn auto.
tot nu toe bevalt het goed maar ontvangst (antenne nog niet uitgedipt) valt een beetje tegen.
als mijn motor draait blijkt deze op de bak te storen. motor uit en squelch kan een aardig stuk verder open gedraaid worden. zodra de motor aan staat...ruis.
het betreft een President Willson. 40 kanalen.

wat is het beste. een ''schone'' verbinding richting de accu trekken voor stroomvoorziening? dus 2 klemmen, mooi dik draad voor zn energie?
nu staat deze op de bedrading van de autoradio aangesloten. de constante plus.
antenne kabel is zo geplaatst dat deze dus niet geknikt is, dus de kern is nog mooi intakt.

wat de antenne betreft. het dak en motor/kofferbakklep is van alluminium. anders had ik een gat geboord en deze mooi in het midden van de klep geplaatst. maar dan mis ik als ik dit nu doe een mooie massa.
de antenne heeft een 27MC aansluiting, maar ook een apparte massakabel. deze aangesloten op de chassis van de auto. mooie verbinding gezien er achter het dashboard 7 massapunten zijn toegewezen. (inclusief logo - massa )

de foto's van mijn setup

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DasBoot
 

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor tjebbe » 22 sep 2014, 17:05

ja rechtstreeks vanaf de accu 2 dikke draden trekken..
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 sep 2014, 19:21

Je kunt een condensator bij je 27MC setup plaatsen, tussen de + en -
Die storing die je nl hoort is een niet-ontstoorde dynamo.
Die levert wel een gelijkspanning, maar die heeft een rimpelspanning.
En de rimpelspanning is afhankelijk van het aantal toeren dat de dynamo maakt...
Geef je gas, hoor je dat ook terug op je ontvanger.. :-)
Met een condensator zou het probleem weg moeten zijn..

Als je besluit je 27MC rechtstreeks op de accu aan te sluiten,
vergeet dan niet bij de accu (ook) een zekering te plaatsen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor 19jz387 » 22 sep 2014, 19:29

Vraag me af of de bobine van de auto wel ontstoort is.
Die Amerikanen nemen het niet zo heel nauw met ontstoren van auto's.
19jz387
 

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 sep 2014, 21:20

Bobine storing zou je, als het goed is, met de noiseblanker kunnen onderdrukken.
Maar dat maakt ook een ander geluid dan de dynamo..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor desperado » 23 sep 2014, 09:48

Kan het niet goed zien, maar is dit een Wilson met AM/FM? Schakel dan eens naar AM, daar kun je "horen" wat de storing doet. Met AM (of SSB) kun je een stoor signaal goed detecteren, in FM is het vaak alleen als ruis waarneembaar. Hoor je een toenemend janken als je het gas intrapt, is het waarschijnlijk de dynamo. Het extra aarden van de dynamo aan de carrosserie helpt, maar zou er ook een vakman naar laten kijken. Mogelijk heeft de vakman nog een paar goede tips.
Hoor je een knetterend signaal, zou ik het rond de ontsteking zoeken. Ook hiervoor zijn oplossingen, andere bougies kabels, onderdrukkers, enz. Ook hier zou ik een vakman naar laten kijken, als je teveel onderdrukt, gaat dit weer ten koste van de intensiteit van de ontsteking en gaat de motor slecht lopen.
Direct een dikke draad naar de accu (met zekering!) is al een goed begin, zoals hierboven wordt aangegeven. Ook het chassis van je bakje aan de carrosserie aarden helpt. Tot slot zijn er ook ontstoor setjes voor in de 12 volt lijn naar de bak. Meestal is één ontstoor methode niet voldoende, maar zijn het alle kleine beetjes bij elkaar opgeteld, die een storing echt effectief opheffen.

Succes en 73!
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor DasBoot » 23 sep 2014, 17:40

hoi en sorry voor de late reactie.
de dynamo is een P71 200 ampere politie model. een 2e grote Massa en 75 ampere + vermogen voor een 2e accu te monteren voor al de extra apparatuur. van de dynamo gaan dus 2 verschillende vermogens naar de hoofdaccu (125 ampere max) en een hulpaccu voor de Federal Signal PA wat 75ampere is.

bougiekabels en bougies heb ik van de Federal Products. extra dik mantel en een dikker gevlochten ''kabel'' .
daarbij komt dat de orginele bekabeling om strobes, zwaailichtbalk, sirene, Video opname, computer nog steeds aanwezig is. hoe het hiervoor met de zendapparatuur zat weet ik niet. maar ze hebben een eigen model bak gehad. die was en zat aangesloten aan de extra zendapparatuur voor hun porto's. waar de auto dus als tussenstation diende.

om het verhaal kort te houden. ik denk een nieuw set kabels trekken voor de 27mc is het beste?
DasBoot
 

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor desperado » 23 sep 2014, 21:04

DasBoot schreef:hoi en sorry voor de late reactie.
de dynamo is een P71 200 ampere politie model. een 2e grote Massa en 75 ampere + vermogen voor een 2e accu te monteren voor al de extra apparatuur. van de dynamo gaan dus 2 verschillende vermogens naar de hoofdaccu (125 ampere max) en een hulpaccu voor de Federal Signal PA wat 75ampere is.

bougiekabels en bougies heb ik van de Federal Products. extra dik mantel en een dikker gevlochten ''kabel'' .
daarbij komt dat de orginele bekabeling om strobes, zwaailichtbalk, sirene, Video opname, computer nog steeds aanwezig is. hoe het hiervoor met de zendapparatuur zat weet ik niet. maar ze hebben een eigen model bak gehad. die was en zat aangesloten aan de extra zendapparatuur voor hun porto's. waar de auto dus als tussenstation diende.

om het verhaal kort te houden. ik denk een nieuw set kabels trekken voor de 27mc is het beste?


Geen idee wat al die specificatie betekenen, maar het eerste waar ik aan dacht, zit er wel genoeg belasting op zo'n zware dynamo aangesloten! Deze auto heeft een DC installatie om veel stroom van af te nemen met bijbehorende over gedimensioneerde bron (dynamo). Als het boordnet niet een beetje inzakt, wat normaal gebeurt, zou het best kunnen dat er een aardige AC (wisselspanning) op de DC (gelijkspanning) staat. Je kan dit zien met een eenvoudige scoop, maar vraag het een autovakman lijkt me. Heb je trouwens al uitgevonden waar de storing vandaan komt? Voordat je ergens aan begint is het handig te weten waar je naar toe moet werken. Anders investeer je een hoop energie in iets wat misschien niet de oplossing is.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor jelle t » 24 sep 2014, 18:59

hele dikke bak vind em echt mooi :mrgreen:
jelle t
 

Re: wat is de beste manier om storing te voorkomen?

Berichtdoor Toontje » 25 sep 2014, 07:42

+1 voor de auto!
Ikzelf rij ook een oude Amerikaan: viewtopic.php?f=26&t=7616

Storing in mijn andere auto ontstaat al wanneer ik het contact aanzet (lastig met vossenjagen). Ook met kabels direct vanaf de accu.
In die auto gebruik ik nu een losse accu die ik buiten de auto oplaad. Maar die setup gebruik ik maar eens per twee weken. In jouw geval (permanente setup) lijkt mij dat niet handig......

Waar je ook even naar moet kijken is of je geen telefoon/TomTom laders etc. aangesloten hebt. Die willen ook nog wel eens storen.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk als oplossing vindt!
Toontje
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron