Vraagje over Lincoln + SWR meter

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraagje over Lincoln + SWR meter

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 17:46

Hallo,

Ik heb onlangs een \"President Lincoln\" gekocht en daar heb ik een vraagje over.

Ik ben dus een totaaaaale beginner (altijd al een bakkie willen hebben...) en heb een President Lincoln gekocht. De verkoper heeft deze \"uitgelijnd\" met een swr meter zodat de antenne de juiste lengte had om te kunnen zenden. Daarna ben ik naar huis gereden en heb de verkoper aan de lijn gehouden. Alles werkt dus prima..

Er werd me duidelijk gemaakt dat verkeerd gebruik zo´n zender kan opblazen omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan (SWR verkeerd afstellen)

Hier zit het me even dwars. Ik heb intussen aan een paar knopjes gezeten (beetje testen met de handleiding er bij), en nu heb ik aan een draaiknop gezeten die ook SWR waardes meet (regelt?)
De handleiding is over deze draaiknop heel erg vaag, dus ik snap niet wat deze knop precies doet. Moet deze nu helemaal naar links, of helemaal naar rechts als deze al is uitgelijnd met een externe swr meter?

Ik ben bang mijn zendertje nu al kapot te maken doordat ik iets niet snap, dus graag van iemand een tip. Liefst van iemand die het apparaat in kwestie kent, het schijnt nogal een veel verkocht model te zijn.

groeten,
Demesmaeker.

Ps. wat irritant dat er geen \"bescherming\" in zit in de vorm van een zekering ofzo. Wat raar dat je zo door per ongeluk aan een knop te draaien een duur ding kapot kan maken. Ik weet niet of iemand van jullie kinderen heeft maar die houden nogal van aan knopjes draaien :P
Ik was al bang dat ik hem kapot had gemaakt maar er was nog iemand die me kon horen, maar voor de zekerheid blijf ik er nu toch nog maar even af tot ik van een van jullie een antwoord heb.

Alvast bedankt voor je tijd!
Demesmaeker
 

Re: Vraagje over Lincoln + SWR meter