Vraagje over Lincoln + SWR meter

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraagje over Lincoln + SWR meter

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 17:46

Hallo,

Ik heb onlangs een \"President Lincoln\" gekocht en daar heb ik een vraagje over.

Ik ben dus een totaaaaale beginner (altijd al een bakkie willen hebben...) en heb een President Lincoln gekocht. De verkoper heeft deze \"uitgelijnd\" met een swr meter zodat de antenne de juiste lengte had om te kunnen zenden. Daarna ben ik naar huis gereden en heb de verkoper aan de lijn gehouden. Alles werkt dus prima..

Er werd me duidelijk gemaakt dat verkeerd gebruik zo´n zender kan opblazen omdat hij dan zijn vermogen niet kwijt kan (SWR verkeerd afstellen)

Hier zit het me even dwars. Ik heb intussen aan een paar knopjes gezeten (beetje testen met de handleiding er bij), en nu heb ik aan een draaiknop gezeten die ook SWR waardes meet (regelt?)
De handleiding is over deze draaiknop heel erg vaag, dus ik snap niet wat deze knop precies doet. Moet deze nu helemaal naar links, of helemaal naar rechts als deze al is uitgelijnd met een externe swr meter?

Ik ben bang mijn zendertje nu al kapot te maken doordat ik iets niet snap, dus graag van iemand een tip. Liefst van iemand die het apparaat in kwestie kent, het schijnt nogal een veel verkocht model te zijn.

groeten,
Demesmaeker.

Ps. wat irritant dat er geen \"bescherming\" in zit in de vorm van een zekering ofzo. Wat raar dat je zo door per ongeluk aan een knop te draaien een duur ding kapot kan maken. Ik weet niet of iemand van jullie kinderen heeft maar die houden nogal van aan knopjes draaien :P
Ik was al bang dat ik hem kapot had gemaakt maar er was nog iemand die me kon horen, maar voor de zekerheid blijf ik er nu toch nog maar even af tot ik van een van jullie een antwoord heb.

Alvast bedankt voor je tijd!
Demesmaeker
 

Re: Vraagje over Lincoln + SWR meter

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 17:47

O ja..nog even ter aanvulling. De verkoper heeft de waardes gemeten met een EXTERNE swr meter tussen de antenne en mn bakkie in. Daarna moest ik de antenne blijven verschuiven en vastschroeven tot hij zei dat het goed was...
-
Demesmaeker
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 18 feb 2007, 17:56

Ik ben niet helemaal bekend met de ingebouwde SWR-meter van een Pres. Lincoln, maar wel van een George, de \"opvolger\".

Je kunt met de \"CAL\" knop de meter zover draaien totdat hij op een klein driehoekje komt te staan (driehoekje in het scherm), door op een bepaalde knop te drukken verander je de meter naar \"SWR\", als het goed is valt de meter nu terug naar 0 of 1 blokjes. De knop SWR is SLECHTS en ALLEEN voor het calibreren van je meter, je kunt daar je bak nooit mee slopen.

Waar je hem wél mee kunt slopen: een slechte SWR, maar dat wordt veroorzaakt door een slechte antenne / kabel of combinatie van beiden, via de ingebouwde SWR-meter kun je zien of de antenne goed werkt. SWR staat voor \"Standing Wave Ratio\" en geeft de verhouding (ratio) aan van het vermogen dat wordt uitgestuurd en weer terugkomt via je kabel, die SWR moet altijd zo laag mogelijk zijn, een slechte SWR kan een kapotte bak opleveren. Overigens zou ik niet al teveel vertrouwen op de ingebouwde meter, een externe SWR-meter welke je via een tussenkabeltje in je antennelijn opneemt. Je ziet in 1 oogopslag wat er aan de hand is, zonder op knopjes te hoeven drukken en te draaien.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Berichtdoor Bimmer » 18 feb 2007, 18:02

Bij de Lincoln gebruik je de knop \"indic\" om een driehoekje in het display te krijgen. Vervolgens draai je aan de SWR/Cal knop totdat de balk volloopt tot aan het driehoekje, druk nu nogmaals op \"Indic\" en je kan je SWR aflezen.
Bimmer
 

Re:

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 18:10

Bimmer schreef:Bij de Lincoln gebruik je de knop "indic" om een driehoekje in het display te krijgen. Vervolgens draai je aan de SWR/Cal knop totdat de balk volloopt tot aan het driehoekje, druk nu nogmaals op "Indic" en je kan je SWR aflezen.


Als ik de SWR/cal knop draai tot aan het driehoekje en dan nog eens op Indic druk, dan zie ik bij SWR waardes niks staan. (er verschijnt SWR in beeld) en dus geen enkel blokje.
Dat lijkt me goed?

Let op, ik druk dan de mic NIET in..!

ALs ik de mic WEL indruk, dan schieten de blokjes tot aan de 7. Is dat de bedoeling?

Dat is nog mijn enig twijfelpunt.

Groetjes Demesmaeker
Demesmaeker
 

Re:

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 18:21

Remco Rozenburg schreef:....drukken verander je de meter naar "SWR", als het goed is valt de meter nu terug naar 0 of 1 blokjes. De knop SWR is SLECHTS


Is dat dan mèt, of zonder het indrukken van de MIC?
Als ik de MIC niet indruk valt de meter terug naar 0 als deze op de stand "SWR" staat.
Demesmaeker
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 18 feb 2007, 18:30

Met de mike ingeknepen, anders zend je geen vermogen uit en kun je geen SWR bepalen:

- Mike inknijpen
- Via \"Indic\" het driehoekje op het scherm zetten
- Via SWR/CAL-knop de meter zover draaien tot precies op het driehoekje
- Nogmaals via \"Indic\" de meter wijzigen naar uitlezing \"swr\"
- SWR aflezen
- Mike loslaten

Dat zijn ong. de stappen :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re:

Berichtdoor Demesmaeker » 18 feb 2007, 19:01

Remco Rozenburg schreef:Met de mike ingeknepen, anders zend je geen vermogen uit en kun je geen SWR bepalen:

- Mike inknijpen
- Via "Indic" het driehoekje op het scherm zetten
- Via SWR/CAL-knop de meter zover draaien tot precies op het driehoekje
- Nogmaals via "Indic" de meter wijzigen naar uitlezing "swr"
- SWR aflezen
- Mike loslaten

Dat zijn ong. de stappen :)


Hallo,

Bovenstaande stappen geven mij als resultaat dat de SWR op 6 of 7 staat. Niet al te best dus.
Ik heb de verkoper even gebeld en gevraagd om uitleg, omdat hij alles netjes had uitgemeten. Hij vertelde me dat iedere meter andere uitslagen geeft. Hij heeft een hele berg SWR meters en die geven allemaal andere uitslagen (? ehh lekker betrouwbaar, die dingen, wat heb je er dan aan vraag ik me af). Wel een aardige vent hoor, daar niet van.. :)

Ik ben alleen bang mijn zender kapot te maken. Ik ga trouwens een andere antenne kopen (die magneetantenne maakt krassen op mijn dak zag ik net :( ) en daarna alles opnieuw uitmeten met 2 verschillende externe meters. Ik weet nu in ieder geval hoe ik moet double checken of alles goed staat. Volgens de verkoper was het trouwens niet zo dat als de SWR fout staat, je bakkie meteen kapot is en al helemaal niet met een "niet opgevoerd" ding.

Weet er iemand of een antenne voor op je autodak past in de schroefdraad waar de imperial in moet? Of is dat geen standaard?

Bedankt voor de reacties. Ik had niet verwacht zo snel antwoord te krijgen! Zeker niet op iets waarvan ik tot voor kort dacht dat het uitgestorven was.

Groetjes Demesmaeker
Demesmaeker
 


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 168 gasten