[Techniek] Major 4000 / cybernet22 kanalen topic tips/mods

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 06 aug 2012, 10:15

De 40 of meer kanalen schakelaar met uitlezing moet je uit een sloopbak halen..

Van pll's heb ik geen verstand.. Ik ben een wtb'er.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 06 aug 2012, 10:41

Ok,

Een passende schakelaar heb ik dan helaas niet, hooguit een president herbert, maar ja dat is echt een andere schakelaar en de IC die daar in zit heb ik natuurlijk, maar daar is geloof ik niet al te veel mee te doen. dat is een PLL SM5124A (voor de kenners).

Ik zal dan moeten afwachten tot ik wat bedenk of vind......

Groet Mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 11 aug 2012, 12:40

Hoi,

Naja voor de kanalen heb ik iets gevonden, maar gaat nooit passen. Wat ik ga doen is wachten tot ik de juiste schakelaar en pll03a vindt (op een rommelmarkt of iets dergelijks) en verder werken met kristal-schakelingen zo kan ik wel op de diepe of UK en Poolse frequenties komen.
Pll02a gaat in de bak echt niet goed werken daarvoor moet je het hele pll en vco aanpassen......

Verder wil ik nog iets kwijt over het meer vermogen geven voor deze bakken.
Als je de originele eindtor vervangt door een van de volgende transistors: MRF237, 2N2219 of 2N3866 kun je maximaal 2 watt uit de bak halen.
Bij de MRF: tussen collector en massa een condensator van 220pF plaatsen!!! ik weet niet of dat met de 2N... ook moet maar ik geloof het wel, als je geen 2 watt hebt kun je het altijd proberen.... Volgens mijn datasheeds zijn de 2n... wel 1W torren persoonlijk heb ik er een 2sc2314 in gedaan en werkt ook goed!!!!
Een 2N3553 zou evt ook nog kunnen (max 2,5W) hangt allemaal af van of je het vinden kan en hoeveel het kosten mag..

Voor degene met een extra print dan komt er al aardig vermogen uit de bak een watt of 10 moet dan wel haalbaar zijn.
Doe wel een koeling op die transistor(s).
Voor degene die geen extra print heeft: als je tot maximaal 24 volt op de tor zet kun je maximaal 7 watt uit de zender halen het kan dan wel zijn dat de tor niet meer zo lang mee gaat en je aan het vervangen blijft. (zorg wel dat die 24V alleen op die tor staat en niet verder op de andere componenten.....)

Er zijn nog wat extra modificaties maar die zorgen ervoor dat de zender een stuk meer gaat storen in de buurt......
Zoals:
In instel spoeltje T3 zit een condensator, het spoeltje er uit halen de condensator verwijderen en aan de onderzijde een nieuwe plaatsen van 56pF
Vervolgens C39 (68pF) vervangen door 100pF.
Op deze manier heb je een uitgangsvermogen van 1 Watt.
Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals overbruggen van T2 etc, maar dat ga ik verder niet beschrijven daardoor gaat je set echt erg storen.

Groeten mas
Laatst bijgewerkt door mas op 14 aug 2012, 10:27, in totaal 3 keer bewerkt.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 11 aug 2012, 15:49

Voor meer vermogen kun je ook een klein lineairtje inbouwen. Dan heb je 10 watt.
Hoef je verder niets voor om te bouwen.
Deze zijn hier ook (nieuw) aangeboden (door Zock) maar volgens mij had niemand interesse..

Je kunt de bak ook zo ombouwen dat je geen kanalen meer hebt en de frequenties doorloopt.
Nadeel is dan weer dat je een freq.counter nodig hebt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 12 aug 2012, 09:42

Het doorlopen met frequentie is overigens ook mooi.
Als je dan van 26-28 Mhz gaat heb je echt alle kanalen. Het is dan het mooist dat je een frequentie teller inbouwt die ook bij RX werkt.
Nog iets mooier zou dat zijn als je een all bander hebt en je er dan meer inprutst zoals een vox schakeling etc.
Is hiervoor (doorlopen van de frequentie) een schema te vinden? (voor freq.teller/cox etc is er genoeg).

Groet mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 12 aug 2012, 10:32

Hoi,

Oh in het begin van dit topic staat het schema hierover al beschreven, hoeft verder geen uitleg.
Ik wil bij deze wel wat kwijt over evt de kristallen die men gebruiken kan. Tenminste als je een kanalen-schakelaar hebt.
De perfecte bestaat niet, maar door berekenen kun je zien waar je in de buurt moet zitten.
11M:
Naja eerst maar eens even de normale (40) kanalen band loopt van 26.965-27.405
berekenen vanaf kanaal 1: 26.965 / 2 = 13.4825 (nu waarde van originele kristal) - 10.240 = 3.242,5 Khz
De 3.242,5 Khz is dus de freq van de mixer die we extra moeten aftrekken van de halve waarde van de frequentie die berekend wordt.
Ok kanaal 41-80 eerste freq is:27.415/2=13.7075-3242,5= 10.465 kristal die nodig is tot 80.

Ok verder een lijstje:
9,565
9.976
10.065
10.240 (NORMAAL)
10.465
10.690

UK: 10.558125
Let wel op UK heeft geen alpha en lopen bij 23-24-25 de frequenties door. Dus hier is de kanalen telling echt niet goed.
Om op hun kanaal 4 te komen moet je dan ook de alpha kanalen inbouwen dus +10KHz.
Het zal dus iets lastiger zijn om dit te corrigeren, of als er iemand dan vraagt naar kanaal 40 te gaan... even uitzoeken en lijstje maken.

Voor polen/(deels)rusland -5Khz stand

Naja nu kun je toch ver genoeg gaan!

10M:
10.7575
10.9825
11.270
11.4325

Naja je wilt hier wel in het FM deel uitkomen dus alleen 11.475 is dan ook een optie.

Dat wordt dan zoeken om zo dicht bij als mogelijk te komen.
Kijk ook eens bij Farnell en andere winkels en niet alleen bij conrad :)

Kanalen kiezer:
Het is echt lastig om aan een 40-standen schakelaar te komen voor zo een oude bak. In een van de links die ik gegeven heb staat dat je de 22 kanalen schakelaar omzetten kan. Dan wel weer met een andere schakelaar 4 standen. Dit kun je natuurlijk ook inzetten ZOLANG Je geen 40 standen schakelaar hebt........

!!!! let verder wel even op ik ga hier uit van de mod zoals in eerdere links waarbij ontvangst en zend gedeelte apart zijn aangepast.
Er is ook een modificatie waarbij het eerste MF filter compleet wordt overbrugd, hierbij zijn de waardes van de kristallen weer iets hoger...
Het voordeel is hierbij dat men dan zend en ontvangen meteen samen pakt en als je naar b.v 10 meter gaat je nog maar 1 moeilijk te vinden en duur kristal nodig hebt,
nadeel is dat de selectiviteit van de ontvanger minder wordt


Groet mas
Laatst bijgewerkt door mas op 15 aug 2012, 10:21, in totaal 2 keer bewerkt.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 15 aug 2012, 10:08

Nog even een vermogen-trukje,

Achterin bij de eindtor haal: C43, C45, L3 en Q5 eruit halen.
Plaats op Q5 een transistor 2sc2078.
(Of een van de bekende 2SC.. torren voor 27mc die je toevallig hebt of goedkoop krijgen kan, wel met koelplaat en een zwaardere eindtor hoeft echt niet hij gooit immers maar een watt of 2).
Plaats L3 naast C45 (waar de stippellijn zit).
Plaats bij meer vermogen een weerstand tussen de draad op punt 6 die gaat naar de s-meter en regel deze met RV4 weer af.
Nu kun je L5 en L6 afregelen zodat je 2 Watt hebt.
(en als je op L5 een printje hebt ga je meteen een stukje meer vermogen krijgen).

Groeten Mas

(aanvulling op bovenstaande):

Ik ben nog even aan het bekijken of Q4 2SC710 vervangen kan worden door de 2SC2314 Dit om nog meer gain te verkrijgen zodat de 2SC2078 een watt of 3-4 gaat gooien.
Heb je dan een extra print zul je op de C van een van de transistoren een regelbare weerstand maken moeten anders gaat die zelfs teveel gooien EN regelbaar maken zodat je kunt draaien van 2-15 watt...... Ik kan helaas van de 2SC710 nog geen datasheet vinden en mijn PLL ligt er nog uit dus ik kan verder niet testen.
Wel weet ik dat de 2sc2314 max 1-1,8W kan leveren. De 2SC710 max 0,2W
en de volgende text voor de 2SC710:
Polarity: npn

Maximum collector power dissipation (Pc): 200mW

Maximum collector-base voltage (Ucb): 30V

Maximum collector-emitter voltage (Uce): 25V

Maximum emitter-base voltage (Ueb): 4V

Maximum collector current (Ic max): 30mA

Maximum junction temperature (Tj): 125°C

Transition frequency (ft): 100MHz

Collector capacitance (Cc), Pf: 3.5

Forward current transfer ratio (hFE), min/max: 90T

Ik weet dat de 2sc2314 meer kan, als men hier dan het dubbele uithaalt heeft men samen met de 2sc.. eindtor (zonder extra print) al 4 watt en dat voor maar een paar euro......
Als dat klopt zou je met extra print zelfs naar 20w gaan en dat kan je eindtor vast niet hebben.......
Goed verder: Normaal heb je eigenlijk maar 0,2W nodig voor de eindtor om deze maximaal vermogen te laten gooien dus het kan zijn dat er zelfs meer uitkomt en dat degenen (zoals ik) met extra print al genoeg (teveel) hebben aan de eerste modificatie (van dit bericht) en deze al regelbaar moeten maken.
Zoals geschreven ik kan dit nog FF niet testen........

Wel zijn er bij mij voor ontvangst verbeteringen aangebracht in mijn zender:
De doorspetter optie zoals ergens een link is ingegeven naar een pdf in dit topic is aangevuld met het volgende:
F2 vervangen door ladderfilter (komt bij mij uit een andere kapotte bak net als het 10.7Mhz kristal);
Het er uitgehaalde F2 keramische filter:
C69 er uithalen dit filter er weer ingebouwd (met extra gaatje boren voor de massa Onder R42 (ongeveer en dan zit je meteen in een massa baan waardoor het filter meteen mooi strak in de bak zit) die vervolgens weer aan de onderzijde gesoldeerd vanwege plaatsgebrek).
Hij zit dan als je van de front kijkt niet mooi recht maar scheef, maar het werkt mooi.
Dit geeft nog een extra filtertje van 455Khz.
Wel voorzichtig met solderen het filter mag niet te warm worden anders gaat hij kapot.

(overigens mijn bak gaat naar de 10 Meter band)
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 19 aug 2012, 13:31

Weer een modificatie....

De 80 kanalen (van die sm2008) zijn gemaakt door een extra plaat in de 40 kanalen schakaar te bouwen (als je de luxe hebt).
De extra wordt overbrugd met diodes vergelijkbaar zoal in het schema van de major m580 / m588 als je verder weet wat je doen moet met de pll is dit interessant...
Naja moet je al de luxe hebben van 2 schakelaars..

Iemand vertelde me dat je ook 2 22 kanalen schakelaars kunt samenvoegen door zo een schakelplaat uit de een te halen en bij de ander in te bouwen,
de tweede schakelplaat overbruggen met diodes (vergelijkbaar met de 80 kanalen schakelaar) (daarvoor moest je vanaf de bovenzijde van de print de rechter weerstand set volgen..)
En wel de juiste pinnen overbruggen. de linker bleef dan ongemoeid.
En zo de bak kunt laten doortellen tot 44. Je zit dan wel met 4 standen meer dan 40 die waarschijnlijk niet werken.

Of dit klopt weet ik niet, maar wil het wel eens proberen, verder heb ik geen idee hoe het dan zou moeten gaan met het schakelen van de pll.

Groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor cb1gwn » 20 aug 2012, 16:40

Dat je met dit weer lekker aan het solderen bent! In mijn hobby-hok was het afgelopen dagen 42+ graden!
Het is nu afgekoeld naar 33 graden... Nog te warm.
Ik ga in de herfst weer verder met de ombouw vd 22k bakken...
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 22 aug 2012, 15:09

Oef haha,

Niet de hele dag natuurlijk, zou mijn vrouw ook niet echt prettig vinden.
Het was hier op zijn warmst 31 Graden....
Nu dus iets koeler.

Hihi groet mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 04 jan 2013, 14:50

Hoi,

Iemand hier al eens een mod gedaan waarbij een variabele condensator het werk doet? en men dan traploos over 1a2 Mhz in kan stellen? bijvoorbeeld vervangen voor de varicap?
Zo ja waar doe je de frequentie meting voor RX en TX?
De PLL laat je dan op 1 stand staan met diodes oid.... stel ik wil ermee op 10M kan ik daarmee ook voor repeater 100Khz lager/hoger zodat ik geen tweede kristal nodig heb?
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 23 apr 2013, 21:38

Hoi.

Gezien er toch alleen maar omgebouwd wordt naar schema's van andere mensen is het volgende ook interessant:
http://www.hvde.nl/electronica/tx/4m/cb_to_4m_nl.shtm
En dat op 4M :)

Groeten mas
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor mas » 01 jun 2013, 10:15

Ik heb wat klaar als alternatief voor de 40 standen schakelaar.
(echter alleen getest met programma's niet in de praktijk)
Je moet er wel pic's voor programeren.

Iemand interesse?????
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor pino » 01 aug 2013, 15:01

kwan dit tegen Skyline SM-2010 naar 70cm
http://floks013.heliohost.org/pa3drq_70cm.html
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Major 4000 / cybernet en andere 22 kanalen topic tips/mo

Berichtdoor Sigarenboer » 01 aug 2013, 15:50

Verder wil ik nog iets kwijt over het meer vermogen geven voor deze bakken.
Als je de originele eindtor vervangt door een van de volgende transistors: MRF237, 2N2219 of 2N3866 kun je maximaal 2 watt uit de bak halen.
Bij de MRF: tussen collector en massa een condensator van 220pF plaatsen!!! ik weet niet of dat met de 2N... ook moet maar ik geloof het wel, als je geen 2 watt hebt kun je het altijd proberen.... Volgens mijn datasheeds zijn de 2n... wel 1W torren persoonlijk heb ik er een 2sc2314 in gedaan en werkt ook goed!!!!
Een 2N3553 zou evt ook nog kunnen (max 2,5W) hangt allemaal af van of je het vinden kan en hoeveel het kosten mag..


ik weet niet waar jij dit vandaan haalt maar die genoemde transistors zijn helemaal niet geschikt voor de 27Mhz.
ten eerste is de beuizing heel anders, kunnen niet tegen de wand gemonteerd worden,te tweede zijn deze voor 3 meter toepassingen (stuurtrapjes).
niet te veel in boeken lezen dus..
Sigarenboer
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 30 gasten