Satcom scan 40 fm problemen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor jan oss » 28 okt 2011, 14:07

satcom scan 40f ombouwen naar 80 kanalen , heb ik nog nooit gezien, wel am/fm uit voeringen van pan internationaal uit duitsland, mijn oude leermeester piet Bot, destyds cb shop rotterdam overschie , bouwde voor de vissery sport de satcom scan 40 om naar 3 kanalen op 26mc, iik dacht 26.930 , 940 en 26.830 , met een ext. 10.240 oscillator printje [de DELTA bakkies]en een ander ic voor zover hetgeen mij te binnen schiet over deze radio waarvan er nog div. in omloop zijn en na modificatie nog steeds perfect werken..........grts jan OSS
Laatst bijgewerkt door jan oss op 29 okt 2011, 15:28, in totaal 1 keer bewerkt.
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor jan oss » 28 okt 2011, 14:18

weet iemand trouwens nog hoe het met PIET BOT hedentendage gesteld is????????????????? reactie graag via p.b
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor mas » 29 okt 2011, 08:31

Jep, klopt met de torren, en de 2sc 2312 (NPN) kan net iets meer hebben 17W en zal dan ook een euro of 9 gaan kosten waarschijnlijk........ (helaas de datasheed die ik voor deze gevonden heb is een slecht gekopieeerd ding en nogal kort)

De 80 kanalen voor deze bak.... nou als je de meetapparatuur hebt de bak heeft een VCO.... je kunt proberen om bij het kristal iets te doen in serie een condensator/spoeltje om de frequentie te verhogen/verlagen of iets dergelijks.
De VCO wordt zo even te zien op het schema gestuurd door door de varicaps D201 en/of D202 je kunt proberen hier een condensator/spoeltje parallel te schakelen met de varicap en dan kijken waar je uitkomt... Welke varicaps het zijn kan ik helaas niet lezen in het schema dat is net iets te onduidelijk. Hiermee kan ik helaas alleen maar succes wensen als ik de apparatuur had wilde ik het zelf wel even proberen.

Een dergelijke aanpassing is dan in ieder geval niet zo duur, of het lukt weet ik dus niet.

Groet Mas
Laatst bijgewerkt door mas op 29 okt 2011, 09:24, in totaal 1 keer bewerkt.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor mas » 29 okt 2011, 08:43

Klopt met de transistors, de (NPN) 2sc2312 kan 17W ik heb hier helaas slechts een slechte, korte kopie van de datasheed.

Voor 80 kanalen.....
Je kunt proberen aan het kristal een condensator/spoel te schakelen in serie om de frequentie te verhogen/verlagen. Ik heb dus helaas niet de apparatuur om te testen....
En op het eerste oog te zien in het schema heeft de bak een VCO die gestuurd wordt met de varicap D201 en D202 (waardes kan ik helaas niet lezen in het schema is net te onduidelijk) je kunt proberen hier condensator(s)/spoel (van bv 10pf regelbaar oid) parallel te schakelen en dan kijken of je de juiste frequenties kunt pakken of waar je uitkomt.....

Zou in ieder geval een goedkoper alternatief zijn, als ik de apparatuur om te testen had, wilde ik het wel proberen.

Groet mas

!! Sorry dubbel geplaatst ik was even de draad kwijt en kon het bericht niet terug vinden heb hem dus nog eens gemaakt :roll: !!
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor jan oss » 29 okt 2011, 11:45

het pll moet een input hebben van 10.240, je kunt door met een ander kristal via de mixer misschien hoger/lager in frequentie komen, spoeltjes /condensators in serie met het 10.240 kristal geven meestal maar max. 0 /10kc frequentieverschil , dus 1 kanaal..............grts jan
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor desperado » 31 okt 2011, 11:02

mas schreef:Klopt met de transistors, de (NPN) 2sc2312 kan 17W ik heb hier helaas slechts een slechte, korte kopie van de datasheed.

Voor 80 kanalen.....
Je kunt proberen aan het kristal een condensator/spoel te schakelen in serie om de frequentie te verhogen/verlagen. Ik heb dus helaas niet de apparatuur om te testen....
En op het eerste oog te zien in het schema heeft de bak een VCO die gestuurd wordt met de varicap D201 en D202 (waardes kan ik helaas niet lezen in het schema is net te onduidelijk) je kunt proberen hier condensator(s)/spoel (van bv 10pf regelbaar oid) parallel te schakelen en dan kijken of je de juiste frequenties kunt pakken of waar je uitkomt.....

Niet doen, gaat allemaal niet en wordt een gerommel van de bovenste plank. Alleen het vervangen van de complete PLL IC met toebehoren voor "iets anders" heeft zin. Zie mijn eerdere posts voor meer info. Heb zelf ervaring met de Engelse modules en hoorde van Kucha Hans dat de Oostenrijkse modules ook erg goed werken. Heb er zelf eentje bij hem gezien, waarmee een oude Stabo basisset was voorzien. Deze gaat nu alle kanten op en heeft ook nog eens FM aan boord.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor jan oss » 31 okt 2011, 13:29

sluit me hier volledig bij aan, zender matig is het allemaal wel te doen, maar kwa ontvangst gezien de vele afgestemde kringendie je zult moeten wyzigen [c,tjes in spoeltjes] en zo is teen en tander af te raden..............grts jan OSS
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor cb1gwn » 02 nov 2011, 20:27

Is de CSI scan 120 (org 40 kanalen) hetzelfde als de satcom scan ?
Uiterlijk is het zelfde en de csi is te modificeren naar 120 kanalen (40 normaal, midden en hoog).
En am fm moet dan ook lukken..


----MODEL-----PLL CHIP------Modify?-----SAMS#
CSI Scan 120-- MC145106------YES--------EUR

Google translate:
De volledige pinout versie van de Motorola-serie. Maakt gebruik van eenvoudige 9-bit binair programmeren met interne pull-down weerstanden op die pinnen. Buitenlandse modellen maken vaak gebruik van twee MC14008 binaire optellers vooraf ingestelde programma pinnen, dit maakt het gebruik van tot 120 kanalen met een standaard 40-kanaals pal switch. Uitgang van de PD is negatief-gaande, dat wil zeggen, uitgang wordt op hoog niveau met een lage frequentie-ingang aan Programmeerbare Divider, en laag niveau wanneer het ingangssignaal frequentie hoog is.

MC145106 (Motorola)
MC55106/116/126 (National)
RCI (Ranger) now makes a clone of this chip called the RCI145106

http://kg4zpn.netai.net/cb/pllpinout.htm#MC145106
http://kg4zpn.netai.net/cb/c.htm

edit
Op marktplaats staat er nu 1 (veel te duur) die gemod is naar 120 kan (am/fm)
http://link.marktplaats.nl/498830318

Voor dat geld haal je beter een gloed nieuwe cb radio...
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 02 nov 2011, 22:48, in totaal 4 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor 19echobravo » 02 nov 2011, 21:54

ja die op marktplaats adverteerd is Henri
die is zo wie zo veel te duur met zijn spullen
en vaak is het maar een beetje spul van mindere kwaliteit
19echobravo
 

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor desperado » 03 nov 2011, 13:15

cb1gwn schreef:Is de CSI scan 120 (org 40 kanalen) hetzelfde als de satcom scan ?
Uiterlijk is het zelfde en de csi is te modificeren naar 120 kanalen (40 normaal, midden en hoog).
En am fm moet dan ook lukken..


----MODEL-----PLL CHIP------Modify?-----SAMS#
CSI Scan 120-- MC145106------YES--------EUR

Google translate:
De volledige pinout versie van de Motorola-serie. Maakt gebruik van eenvoudige 9-bit binair programmeren met interne pull-down weerstanden op die pinnen. Buitenlandse modellen maken vaak gebruik van twee MC14008 binaire optellers vooraf ingestelde programma pinnen, dit maakt het gebruik van tot 120 kanalen met een standaard 40-kanaals pal switch. Uitgang van de PD is negatief-gaande, dat wil zeggen, uitgang wordt op hoog niveau met een lage frequentie-ingang aan Programmeerbare Divider, en laag niveau wanneer het ingangssignaal frequentie hoog is.

MC145106 (Motorola)
MC55106/116/126 (National)
RCI (Ranger) now makes a clone of this chip called the RCI145106

http://kg4zpn.netai.net/cb/pllpinout.htm#MC145106
http://kg4zpn.netai.net/cb/c.htm

edit
Op marktplaats staat er nu 1 (veel te duur) die gemod is naar 120 kan (am/fm)
http://link.marktplaats.nl/498830318

Voor dat geld haal je beter een gloed nieuwe cb radio...

Inderdaad, PLL en aanverwante zaken zijn vervangen voor iets anders, dus bevestiging van mijn post.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor jan oss » 03 nov 2011, 13:21

ken henri ook [ heb wel eens wat voor hem gerepareerd] als er in die csi [ satcom] een mc 145106 pll aanwezig is kan je er alle kanten mee op [ dit type wordt o.a in de president jackson toegepast ] en is het inderdaad een zeldzaam exemplaar en wat is dan duur//????.........grts jan Oss
Laatst bijgewerkt door jan oss op 05 nov 2011, 16:38, in totaal 1 keer bewerkt.
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor peter stardust » 03 nov 2011, 13:51

19echobravo schreef:ja die op marktplaats adverteerd is Henri
die is zo wie zo veel te duur met zijn spullen
en vaak is het maar een beetje spul van mindere kwaliteit

ik heb 2 x bij henry gekocht en 2 x spullen na korte tijd kapot. het is veelal oude herstelde rommel. leveringen en betalingern waren goed. ook veel ste duur.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor Corvy » 03 nov 2011, 18:44

Ik kan alleen maar beamen dat die Henri uit Wijk en Aalburg niet te vertrouwen is.
Lang geleden heb ik er een een (veel te dure) zeldzame bak gekocht waarvan samengevat enkel de lichtjes nog brandden.
Het is duidelijk dat hij oude prullen oplapt.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor Remco Rozenburg » 03 nov 2011, 22:22

Graag een beetje ontopic blijven :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Satcom scan 40 fm problemen

Berichtdoor mas » 05 nov 2011, 10:22

Hoi allemaal.

Ik heb verder gekeken in de bak en laat de 40 kanalen voor wat het is. idd als je er meer aan kanalen uithaalt moet je investeren in een andere pll...
Gezien de kosten.. naja laat maar. Verder er zit een andere tor in en hij functioneert volledig als een normale zender met 4Watt dus weer legaal.
(ook op het printplaat was een zooi doorgekrast hier en daar dat is ook weer netjes gemaakt).
deze 27mc kwam overigens uit wijk en aalburg (van wie weet ik niet meer het was marktplaats)....
naja hij doet het nu prima..... ik had er gelukkig weinig voor betaald....

Ik ben nu even een dummyload met watt meter aan het bouwen ( nieuw project hi :D ).
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 36 gasten