Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor DeGroeneSlang » 25 jun 2023, 23:10

Hoi allemaal,

Ik ben compleet nieuw hier en ik zal me even voor stellen, ik ben "de groene slang", 49 jaar oud, en ik koos deze naam omdat het mijn aller eerste nickname was toen ik heel erg klein was nog en bakkies heel erg in waren. leuk, nostalgie dus. nou wil ik weer wat ermee stoeien en ik doe dat ook al een hele poos maar tot dusver heb ik eigenlijk alleen een gesprekje van een vrachtwagen chauffeur op kunnen pikken. Ik heb nu sinds kort ook een kleine radio waar je ook mee kunt praten, maar ik heb die getest om te zien of ik mezelf terug hoor op m'n RTL-SDR dongle ( https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/ ) maar zover geen geluk.

Waar ik eigenlijk op hoop is dat mensen me hier een beetje weg wijs kunnen maken wat voor instellingen ik het beste kan hebben om leuk 27 mc te kunnen ontvangen / mee doen, etc. Ik zit in Emmen, overigens. Het radiootje wat ik sinds kort heb is deze:

Afbeelding

Ja inderdaad uit China. Had echt hele goeie reviews erover gelezen maar las vandaag ook dat het 1 van de wel wat moeilijkere is. Hier ook wat links over deze:

https://baofengtech.com/wp-content/uplo ... Manual.pdf
https://bmoc.web.unc.edu/wp-content/upl ... itions.pdf

Ik post deze er even bij omdat mocht iemand me dan kunnen / willen helpen ze de instellingen kunnen zien. Ik ben echt een enorme newbie, maar ik vind het echt enorm leuk en spannend om dingen te kunnen horen. Het is echt een uitdaging, maar momenteel zie ik echt door de bomen het bos even niet meer.

Wat bijvoorbeeld geinig zou zijn voor me is als ik een test kon doen op de juiste frequentie en mezelf dan bijvoorbeeld terug horen op die dongle met Airspy. Ik hoorde wel wat, maar niet mijn stem.

Alvast heel erg bedankt, sorry als ik echt enorme domme vragen stel, maar zoals ik al zei ik ben echt een enorme newbie. Ik leer overigens wel vrij snel, ik pik dingen vrij snel op.
Avatar gebruiker
DeGroeneSlang
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 jun 2023, 22:57

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor 19DT2120 » 26 jun 2023, 08:30

Nou moet ik je even teleur stellen die Baofeng is helemaal geen 27Mhz porto en kan daar ook niks mee, Deze porto is voor de 2M en 70cm(VHF: 136-174 MHz & UHF: 400-520 MHz). Officieel zou je hem zonder licentie ook niet eens mogen gebruiken, maar dat is je eigen verantwoordelijkheid. Hij wordt vaak wel misbruikt voor de LPD en PMR frequenties(https://www.cbshop.com/lpd-en-pmr-frequenties) en daar kunnen soms nog wel eens stations op werken.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor DeGroeneSlang » 26 jun 2023, 14:53

God daar baal ik best wel van zeg. Maargoed niks aan te doen,tsja dan heb ik er ook niets aan en ik wil zeker niet met zo'n ding gepakt worden. Ik denk dat ik wel eens ga kijken dan of ik hier in de buurt een goeie "starter kit" kan krijgen of zo voor 27mc want het lijkt me wel heel erg leuk. Maargoed voordeel is wel dat dingetje dat ik gekocht heb was enorm af geprijst en ik vind het verder wel een geinig ding. Alleen jammer dat ik er dus niets aan heb. In ieder geval heel erg bedankt dat je het me uit gelegt hebt.
Avatar gebruiker
DeGroeneSlang
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 jun 2023, 22:57

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor Wimpie » 27 jun 2023, 12:33

Niet offensief bedoeld, maar als je voor CB gebruik het apparaat op de foto uitzoekt, heb je nog wat kennis te vergaren.

Wat wil je met CB:
-vanuit de auto actief zijn (rijdend of stilstaand)
-vanuit huis met mensen uit de buurt (zeg maar alternatieve vorm van social media)
-vanuit huis met het buitenland
-uitkomen op frequenties vlak boven de CB band (wat niet mag, maar wel veel gebeurt)
-uitkomen in SSB (LSB/USB mode) vanwege kennissen die dat hebben, of contacten met het buitenland.
-etc

Wat zijn je antennemogellijkheden
Ten opzichte van vroeger zijn er grofweg drie dingen veranderd:
-het legale vermogen is van 0.5 W naar 4 W gegaan. SSB (LSB/USB) en AM is toegestaan
-het aantal gebruikers per vierkante km is in NL sterk afgenomen
-het gemiddeld storingsniveau is flink toegenomen (natuurlijk afhankelijk van je omgeving en storende apparatuur in de buurt).

Waar je vroeger met een gemiddelde installatie (5 m lange spriet tegen zijgevel of tegen schoorsteen [eengezinswoning/rijtjeshuis]) aardig wat stations kon werken, bestaat nu de kans dat je alleen wat mobiele stations hoort die je niet kunt verstaan, en eventueel bedrijven (grondwerk, bouw) die op locatie werken. Er zijn veel CB'ers die hun Novice of Full registratie hebben behaald. In somige gevallen heb je op de amateurbanden minder storing dan op CB, en je mag meer.

Zit je op het platteland en met een spriet met de voet op een meter of 10 hoogte, dan neemt de kans toe dat het best leuk kan zijn. Zit je in het ZO van het land in een dal, dan is je bereik in NL beperkt (en dus ook het aantal stations dat je kunt bereiken/werken).

Met een super de luxe bak alleen begin je niets. Een goede antenne die lekker vrij rond kan kijken samen met een goedkoop tweedehands (FM) bakkie werkt beter. Bekijk dus eerst eens (als je vanuit huis wilt werken) of je een antenne kwijt kunt. Dan nog is het hopen dat de buurt niet allergisch is voor antennes, of constructies die daar op lijken. Denk je alles goed voor elkaar te hebben, zet je het bakkie aan: S9 storing! Dat schiet ook niet op, en los je ook niet op met een dikke eindtrap.


contacten in de buurt (grofweg tot 5...25 km)
Voor contacten in de buurt, is hoogte wat telt. Laat je geen zand in de ogen strooien door imposante antennes met veel radialen en andere tierelantijnen. Als je de ruimte hebt is zo'n halve golf spriet (zo'n 5.3 m lang) die je met beugels tegen een pijp monteert een prima oplossing (goed en relatief goedkoop). Vanaf een balkon is de oude grote boomerang nog steeds een leuke optie.

Contacten met het buitenland
Gaat je interesse uit naar het buitenland, dan heb je echt een bakkie met SSB (LSB/USB) nodig. Als je nu begint, zit je in de goede zonnecyclus. Meerdere keren per week zijn contacten met het buitenland mogelijk (Europa en buiten Europa). Dit gaat ook verrassend goed vanuit de auto, mits je een goede (lange) antenne gebruikt. Met lang bedoel ik zo'n 1.5 meter of zelfs meer en buiten de bebouwing gaat staan.

Wat heb je grofweg nodig:
-bakkie
-12V voeding voor als je vanuit huis wilt werken
-kabel (tot zo'n 15 m, gewoon RG58 gebruiken)
-antenne
-4 pluggen (twee voor de lange kabel, twee voor een kort tussenkabeltje voor tussen bakkie en SWR meter)
-SWR meter
-stuk pijp en montagemateriaal voor montage antenne

Kort samengevat, lees je goed in en begin met een laag budget. De "schade" valt dan mee als het niet oplevert wat je had gehoopt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor Snof » 29 jun 2023, 18:43

Een mooie uitleg Wimpie....hij wordt er stil van :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor Wimpie » 30 jun 2023, 15:28

Ik vond het wat demotiverend voor DeGroeneSlang om het bij de eerste zin te laten. Vandaar dat ik er wat uitleg bij heb gedaan.

Ik had er nog even golflengte bij moeten zetten voor DeGroeneSlang:

- Golflengte [in meters] = 300 / (frequentie in MHz).

Onze CB band zit rond 27 MHz (40 legale kanalen: 26.965 .. 27.405 MHz), en dan kom je op ongeveer 11.10 m uit, vandaar dat onze CB band ook "11 meterband" wordt genoemd.

Antennes van grofweg halve golflengte lang (dus een meter of 5.5) doen het aardig. Een kwartgolflengte kan ook nog (dus zo'n 2.70 m) en doen het ook goed, maar dan heb je wel zogenaamde tegencapaciteit nodig (bijv metalen autodak, metalen "radialen" of ander groot metalen vlak of hekwerk).

Ga je kleiner in afmetingen, dan wordt het steeds lastiger om een antenne te maken die het over de hele CB band goed doet. Een sprietje van bijv 1 m lang op de vensterbank binnen, gaat je weinig tot geen plezier opleveren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor Ernst » 01 jul 2023, 18:34

(bijv metalen autodak, metalen "radialen" of ander groot metalen vlak of hekwerk).


Wat ik dan niet begrijp hoe dat bij een portofoon zit op de 27 mc

ik heb vroeger met mijn 22 kanalenbak op de camping met een haakse plug met onderstaande antenne gewerkt
Afbeelding

(Bron : Met dank aan truckerwereld die deze antenne in zijn gamma heeft)

ik heb daar toen echt wel lange afstanden mee gewerkt
Dus niet gehinderd door enige vorm van kennis weken lang mee gewerkt
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor DeGroeneSlang » 04 jul 2023, 23:13

Snof schreef:Een mooie uitleg Wimpie....hij wordt er stil van :mrgreen:


Pfoeh, ja lastig. Kijk ik zit er wel aan te denken om er in te investeren, maar begrijp er nog niet echt veel van moet ik eerlijk bekennen. Ik begrijp in ieder geval dat een goeie grote, liefst gigantische antenne, het beste is. Want met die RTL-SDR dongle heb ik eigenlijk hetzelfde probleem, als ik kijk op de CB / etc frequentie ik kan daar echt niets op ontvangen. Heb 1 keer mazzel gehad dat ik dan een trucker hoorde praten dat was heel geinig, maar daar is alles wel mee gezegd denk ik.

Als ik nou een goeie grote antenne aan schaf en die aan mijn huis monteer, zou ik die dan ook op beide die RTL-SDR dongle en een toekomstige bak die ik dan nog ga aan schaffen gebruiken?
Avatar gebruiker
DeGroeneSlang
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 jun 2023, 22:57

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor Wimpie » 05 jul 2023, 11:31

Als je van plan bent om uiteindelijk een bakkie aan de antenne te binden, ja dan heb je een grote antenne nodig die je op de plek zet waar die uiteindelijk komt te staan.

De RTL SDR dongle.
Als je daar een grote antenne op aansluit, loop je het risico dat de ingangselektronica de signalen die uit de antenne komen niet goed kan verwerken. Populair gezegd: de ingang wordt overbelast. Je kunt dan onterecht tot de conclusie komen dat CB niet gaat werken. Wellicht dat iemand hier een bakkie heeft waar hij voor een paar tientjes vanaf wil.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Hulp gevraagd om er een beetje uit te komen

Berichtdoor DeGroeneSlang » 05 jul 2023, 22:20

Wimpie schreef:Als je van plan bent om uiteindelijk een bakkie aan de antenne te binden, ja dan heb je een grote antenne nodig die je op de plek zet waar die uiteindelijk komt te staan.

De RTL SDR dongle.
Als je daar een grote antenne op aansluit, loop je het risico dat de ingangselektronica de signalen die uit de antenne komen niet goed kan verwerken. Populair gezegd: de ingang wordt overbelast. Je kunt dan onterecht tot de conclusie komen dat CB niet gaat werken. Wellicht dat iemand hier een bakkie heeft waar hij voor een paar tientjes vanaf wil.


Da's geen slecht idee, ik weet niet of er iemand is in de omgeving Emmen die misschien goedkoop van een 27 mc af wil. Ik begin er in ieder geval dankzij jullie wel iets meer inzicht op te krijgen. Dank daarvoor, iedereen.
Avatar gebruiker
DeGroeneSlang
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 jun 2023, 22:57


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 161 gasten