Vraag bakkie

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraag bakkie

Berichtdoor Stoeptegel69 » 21 mei 2020, 21:18

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een account aangemaakt om dingen te vragen over de welbekende 27 mc zender. Ik weet niet heel veel van een bakkie af, daarom vroeg ik mij af of jullie antwoord kunnen geven op een paar vragen van mij.

1. Ik heb sinds kort een intek m-110 plus op de kop getikt en vroeg mij af of het een beetje een goeie is.

2. Is het mogelijk om te kunnen dx-en met een 27 mc zender?

3. Zou er iemand voor mij alsjeblieft een linkje voor een website kunnen sturen waarbij je zelf een goede antenne kunt maken? Het lijkt me leuk om eens een keer te doen en om een groot bereik te krijgen.

Ik hoop dat er iemand de tijd voor mij neemt om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Groetjes Stoeptegel69
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00

Re: Vraag bakkie

Berichtdoor 19RE000 » 21 mei 2020, 21:59

Stoeptegel69 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een account aangemaakt om dingen te vragen over de welbekende 27 mc zender. Ik weet niet heel veel van een bakkie af, daarom vroeg ik mij af of jullie antwoord kunnen geven op een paar vragen van mij.

1. Ik heb sinds kort een intek m-110 plus op de kop getikt en vroeg mij af of het een beetje een goeie is.

2. Is het mogelijk om te kunnen dx-en met een 27 mc zender?

3. Zou er iemand voor mij alsjeblieft een linkje voor een website kunnen sturen waarbij je zelf een goede antenne kunt maken? Het lijkt me leuk om eens een keer te doen en om een groot bereik te krijgen.

Ik hoop dat er iemand de tijd voor mij neemt om deze vragen te kunnen beantwoorden.

Groetjes Stoeptegel69



Welkom hier.

1) Intek is een prima apparaat.
2) DX-en is juist één van de leukste dingen op 27MHz.
De maanden April t/m September is "Es" tijd en dan werk je met heel Europa.
3) Antennes zelfbouwen zou ik als een complete beginneling niet meteen aan beginnen maar eerst de nodige ervaring hier opdoen.

Je zal vanzelf van een aantal mensen linken krijgen naar websites.

Ik raad je aan:
A) een GPA27.5 te kopen zoals deze maar er zijn vele andere https://www.radioamateurwinkel.nl/venom-cb-1-2-golf/
B) Goede coax, tenminste RG213 of beter.
C) Wanneer je geen ervaring hebt met solderen laat dan de leverancier de pluggen op de kabel zetten.
D) Zet je antenne zo hoog en vrij mogelijk neer.

Kijk een paar maanden rond en ga je dan verdiepen in zelf antenne bouwen, eventueel een andere bak met SSB, eventueel Export bak met meer kanalen.

Veel plezier.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraag bakkie

Berichtdoor Wimpie » 21 mei 2020, 23:19

Als je niet bekend bent met het begrip SWR, dan kun je op deze website veel vinden over SWR (ook wel VSWR genoemd). Het is een getal dat aangeeft of je antenne in de goede versnelling staat zodat je bakkie zijn vermogen ook daadwerkelijk kwijt kan aan de antenne.

Jouw bakkie heeft geen ingebouwde SWR meter. Je hebt dus een losse SWR meter nodig, en een stukje kabel met twee PL 259 pluggen eraan. Dat kabeltje komt tussen je bakkie en de SWR meter. De antenne zit vervolgens aan de SWR meter gekoppeld. Een SWR meter heb je voor minder dan EUR 25,--

In welke omgeving zit je?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraag bakkie

Berichtdoor Stoeptegel69 » 22 mei 2020, 09:04

Ik zit in Beltrum in de Achterhoek dus in het oosten. Ik ben al bekend met een SWR meter, maar wel fijn dat jullie mij zo goed begeleiden:)
Stoeptegel69
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 mei 2020, 22:00


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten