Stille zenders die lang uitzenden

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 02 aug 2019, 12:00

Ik luister met mijn SDR de 27mc band uit, soms zitten er op meerdere frequenties signalen, maar zonder geluid. Die doen het soms een paar uur, dan verdwijnen ze weer voor een paar uur. Wat zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Ze zitten ook meestal tussen de kanaalfrequenties in (maar niet altijd).

Afbeelding

Verder is het hééél rustig op de 27mc hier bij het Paterswoldse Meer.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19DT2120 » 02 aug 2019, 12:43

Dat zal wel een of ander apparaat wezen die met spurious signalen loopt te storen (QRM)
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wintertje » 02 aug 2019, 16:24

Paula Bean schreef:Ik luister met mijn SDR de 27mc band uit, soms zitten er op meerdere frequenties signalen, maar zonder geluid. Die doen het soms een paar uur, dan verdwijnen ze weer voor een paar uur. Wat zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Ze zitten ook meestal tussen de kanaalfrequenties in (maar niet altijd).

Afbeelding

Verder is het hééél rustig op de 27mc hier bij het Paterswoldse Meer.


Hoi, in de regio Zuidlaren zitten wel een aantal stations. Als ik daar ben hoor ik altijd opmerkelijk veel stations uit de regio.
Wintertje
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 23 feb 2007, 20:22
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 02 aug 2019, 16:47

Wintertje schreef:In de regio Zuidlaren zitten wel een aantal stations. Als ik daar ben hoor ik altijd opmerkelijk veel stations uit de regio.


Ik hoor soms wat lui uit Groningen en Peize, 1 of 2x per avond. Maar misschien komt dat ook omdat mijn antenne nogal krakkemikkig is: een koperdraad van 68 cm die op de vensterbank staat. Ik wil nog eens een nette 1/4λ x 0.98 dipool maken en die vertikaal aan het buitenkant van het balkon monteren; misschien ontvang ik dan meer.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19RE000 » 02 aug 2019, 20:54

Paula Bean schreef:
Wintertje schreef:In de regio Zuidlaren zitten wel een aantal stations. Als ik daar ben hoor ik altijd opmerkelijk veel stations uit de regio.


Ik hoor soms wat lui uit Groningen en Peize, 1 of 2x per avond. Maar misschien komt dat ook omdat mijn antenne nogal krakkemikkig is: een koperdraad van 68 cm die op de vensterbank staat. Ik wil nog eens een nette 1/4λ x 0.98 dipool maken en die vertikaal aan het buitenkant van het balkon monteren; misschien ontvang ik dan meer.


Hallo,

Wanneer jij maximaal op 27MHz wilt luisteren dan zal de antenne minimaal 1/4 golf (zo'n 2.75mtr) moeten zijn.
Nadeel daarvan is dat je dan uitsluitend 27MHz maximaal ontvangt.
Waarom geen MiniWhip, zoals in gebruik bij de WEBsdr in Twente) of actieve Loop antenne?
Beiden zijn, zéér betaalbaar, te koop bij van Dijken Electronica in Groningen.

Geniet ze.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor coszmo » 02 aug 2019, 21:04

Ze zal toch ook willen zenden neem ik aan dan is die MiniWhip geen goede oplossing .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 02 aug 2019, 21:26

Het gaat me in de eerste plaats om te luisteren, om te kijken of er nog wat leeft op de 27 Mhz, en zo ja, of het de moeite waard is om zelf een (legaal) bakkie aan te schaffen en mee te doen :mrgreen:

En ik heb vandaag een mooie dipool gemaakt: een opgespannen draad dwars door de hele huiskamer, dat draad waar je normaliter rollades mee vastbindt, met daaraan een stuk koperdraad van 5.40 meter (300/27.2Mhz/2*0.98), in het midden doorgeknipt en het ene stuk aan de binnenkabel van de coax gesoldeerd en het andere stuk aan de afscherming van de coax. En die coax gaat dan mijn ontvanger in, een RTL-SDR V3.

Ik kon omstreeks 20 uur luid en duidelijk enige bakkie-operators uit Roden, Peize en Groningen ontvangen. Nog niet uit Zuidlaren!

Dan zag ik vanaf 20:30 vanavond een andere, vreemde storing: om de anderhalve seconde werd de hele 11 meter band volgespamd met een zeer luid, kortdurend ruissignaal: (en niet boven de 27.921 Mhz) Wat kan dat nu weer zijn? Dat vergalde mij hele plezier om verder te luisteren. Nu, om 21:26, is die storing er nog steeds.

Afbeelding

Die packets op 27.65 kwamen nog wel heel duidelijk door. Vogens mij kan dat een soort systeem zijn dat de aankomsttijden op het digitale display bij bushaltes verfrist?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Huisvlijt

Berichtdoor Paula Bean » 02 aug 2019, 21:48

Foto van de beide delen van de dipool aan de coax gesoldeerd:

Afbeelding

Dat was een behoorlijk gepriegel! Ik heb medelijden met die Chinese meisjes die al die SMD componenten moeten solderen.

Met krimpkous eromheen om het steviger te maken:

Afbeelding

En uiteindelijk gespannen door de huiskamer:

Afbeelding

Mijn volgende project is om met wat steviger koperdraad en houten latjes een 2.70m-lange dipool te maken die ik vertikaal buiten aan de rand van het balkon kan hangen.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wimpie » 02 aug 2019, 21:53

Je hebt een balcon.

Ik neem aan dat er een hek of iets anders van metaal zit zodat je niet van het balcon valt. Dat metaal kun je als tegencapaciteit gebruiken voor een kwartgolf antenne waar je in de toekomst ook mee kunt zenden op CB.

Voer een stuk coaxiale kabel naar buiten. Verwijder een 5..10 cm van de (zwarte) buitenmantel. Ontvlecht de kopermantel, draai het bij elkaar en zorg dat de mantel elektrisch contact maakt met het hekwerk op het balcon (controleer met multimeter). Bind een stuk draad van zo'n 2.5 m aan de binnengeleider. het eerste stuk recht omhoog en zo'n 20 cm onder het balcon van de bovenburen ga je naar opzij (een soort L op zijn kop idee). Eventueel daar waar de kabel binnenkomt de coaxiale kabel drie keer door een dik kabelferriet.

Je zit met je antenne dan buiten en met een sterk verticaal gepolariseerde component. Dit moet beter gaan dan een dipool binnen.

Houd er rekening mee dat zo'n RTL stick door signalen ver buiten CB vandaan overbelast kan raken waardoor je allerlei vreemde signalen kan gaan zien.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19RE000 » 02 aug 2019, 21:57

Paula Bean schreef:Het gaat me in de eerste plaats om te luisteren, om te kijken of er nog wat leeft op de 27 Mhz, en zo ja, of het de moeite waard is om zelf een (legaal) bakkie aan te schaffen en mee te doen :mrgreen:

En ik heb vandaag een mooie dipool gemaakt: een opgespannen draad dwars door de hele huiskamer, dat draad waar je normaliter rollades mee vastbindt, met daaraan een stuk koperdraad van 5.40 meter (300/27.2Mhz/2*0.98), in het midden doorgeknipt en het ene stuk aan de binnenkabel van de coax gesoldeerd en het andere stuk aan de afscherming van de coax. En die coax gaat dan mijn ontvanger in, een RTL-SDR V3.

Ik kon omstreeks 20 uur luid en duidelijk enige bakkie-operators uit Roden, Peize en Groningen ontvangen. Nog niet uit Zuidlaren!

Dan zag ik vanaf 20:30 vanavond een andere, vreemde storing: om de anderhalve seconde werd de hele 11 meter band volgespamd met een zeer luid, kortdurend ruissignaal: (en niet boven de 27.921 Mhz) Wat kan dat nu weer zijn? Dat vergalde mij hele plezier om verder te luisteren. Nu, om 21:26, is die storing er nog steeds.

Afbeelding

Die packets op 27.65 kwamen nog wel heel duidelijk door. Vogens mij kan dat een soort systeem zijn dat de aankomsttijden op het digitale display bij bushaltes verfrist?


Paula Bean schreef:Het gaat me in de eerste plaats om te luisteren, om te kijken of er nog wat leeft op de 27 Mhz, en zo ja, of het de moeite waard is om zelf een (legaal) bakkie aan te schaffen en mee te doen :mrgreen:

En ik heb vandaag een mooie dipool gemaakt: een opgespannen draad dwars door de hele huiskamer, dat draad waar je normaliter rollades mee vastbindt, met daaraan een stuk koperdraad van 5.40 meter (300/27.2Mhz/2*0.98), in het midden doorgeknipt en het ene stuk aan de binnenkabel van de coax gesoldeerd en het andere stuk aan de afscherming van de coax. En die coax gaat dan mijn ontvanger in, een RTL-SDR V3.

Ik kon omstreeks 20 uur luid en duidelijk enige bakkie-operators uit Roden, Peize en Groningen ontvangen. Nog niet uit Zuidlaren!

Dan zag ik vanaf 20:30 vanavond een andere, vreemde storing: om de anderhalve seconde werd de hele 11 meter band volgespamd met een zeer luid, kortdurend ruissignaal: (en niet boven de 27.921 Mhz) Wat kan dat nu weer zijn? Dat vergalde mij hele plezier om verder te luisteren. Nu, om 21:26, is die storing er nog steeds.

Afbeelding

Die packets op 27.65 kwamen nog wel heel duidelijk door. Vogens mij kan dat een soort systeem zijn dat de aankomsttijden op het digitale display bij bushaltes verfrist?


1) Antenne binnenshuis pakt veel storing van o.a. de 220V leidingen in huis.
2) De storing elke 1,5 seconde zal PLC of te wel Internet via Lichtnet
3) Stoppen van storing boven 27.921MHz is normaal omdat 27MHZ niet en de band daarboven 28MHz wel wettelijk beschermd is tegen Hoogfrequent storing.
4) 27.650FM is een Pager.
5) Bushaltes krijgen info via LORA, de nieuwere of GSM de oudere modellen.

Voor 27 MHz zal je moeten wennen aan die storing "echter" die storing is vele malen zwakker met een afgestemde buiten antenne.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 02 aug 2019, 22:09

Wimpie schreef:Je hebt een balcon. Dat metaal kun je als tegencapaciteit gebruiken voor een kwartgolf antenne waar je in de toekomst ook mee kunt zenden op CB.


Wat een goed idee, zeg! En ook zo makkelijk! Dat ga ik proberen zodra ik een lang stuk coax met een SMA-male connector ergens heb bemachtigd. Ik heb zonet even opgemeten, de ruimte tussen de metalen balkonrand en het beton van het balkon van de bovenburen is precies anderhalve meter. Dat betekent dat het horizontale gedeelte van de omgekeerde L zo'n 1.20 meter lang wordt, en het vertikale gedeelte 1.30 meter.

Het door een ferrietkern wikkelen van de coax zorgt er zeker voor dat tijdens het zenden de mantel van de coax geen RF straler wordt? Heeft het ook een functie voor als je alleen wilt ontvangen?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wimpie » 02 aug 2019, 22:43

Die ferrietkern werkt zowel bij TX als RX. Inderdaad om bij TX te voorkomen dat je mantelstroom krijgt (dus stralende coax), waardoor de kans op inspraak op je microfoon flink afneemt. Bij RX voorkomt het dat er storing vanaf je PC (en andere stoorbronnen) via de coaxmantel de antenne bereikt.

Ik heb jaren bij mijn moeder een spriet op het balcon gehad (met ferriet om de kabel). Ze kon dan via de korte golf naar de Spaanse wereldomroep luisteren met een SONY portable wereldontvanger.

Als je besluit een bakkie te kopen, zorg dat dan je ook SWR kunt meten. Het is weleens een geklooi om met zo'n draad dicht bij bebouwing een goede SWR te krijgen. Het komt voor dat er een spoel tussen binnengeleider en mantel nodig is, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Meet even of het metaal overal aan elkaar zit als het met bouten zit. Veel metaal gaat meestal beter.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Siewert » 03 aug 2019, 10:30

Paula Bean schreef:Ik luister met mijn SDR de 27mc band uit, soms zitten er op meerdere frequenties signalen, maar zonder geluid. Die doen het soms een paar uur, dan verdwijnen ze weer voor een paar uur. Wat zou dat kunnen zijn?


Ook de bak hier in de regio (platteland) zo nu en dan van die rariteiten.
Zelf het vermoeden dat er iets mechanisch met elkaar communiceert.
Hier op het loonbedrijf doen we het met mobilofoons, we hebben namelijk een automatisch start/stop systeem op de trekkers tussen bijvoorbeeld Mestpomp en trekker met mest injecteur.
Die communiceert met bijna onhoorbaar geluidssignaal het is een gok maar zou mijn kunnen voorstellen dat er alhoewel de betrouwbaarheid teleurstelt dit op de 27mc ook kan.

Paula Bean schreef:
Wintertje schreef:In de regio Zuidlaren zitten wel een aantal stations. Als ik daar ben hoor ik altijd opmerkelijk veel stations uit de regio.


Ik hoor soms wat lui uit Groningen en Peize, 1 of 2x per avond. Maar misschien komt dat ook omdat mijn antenne nogal krakkemikkig is: een koperdraad van 68 cm die op de vensterbank staat. Ik wil nog eens een nette 1/4λ x 0.98 dipool maken en die vertikaal aan het buitenkant van het balkon monteren; misschien ontvang ik dan meer.


Ben op dit moment alleen mobiel met een Turbo800S.
Maar hoor en kan anders aardig uitkomen in de regio.
In de regio met een radius van 15km af en toe wat te horen.
Maar daarbuiten op een aantal vaste kanalen nog wat oude diehards.
Vanuit mijn regio (lauwersmeer) in een radius van 30km vooral Ulrum, Eenrum, Bedum, Zuidwolde (gr), Groningen, Peize, Spijk, Bierum, Appingedam, Delfzijl, Muntendam, Kollum, Dokkum en nog wat kleinere gehuchten dagelijks veel verkeer.
En net wat 19RE000 zegt, je antenne is erg belangrijk.
Mobiel: Midland M-5 - Zetagi B150R - Sirio Turbo 800s
Avatar gebruiker
Siewert
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 apr 2019, 22:09
Woonplaats: Zoutkamp (gn)

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19RE000 » 03 aug 2019, 11:37

Paula en Siewert,

Paula:

Eenvoudige antenne op je balkon die klein en goedkoop is en heel goed werkt:
1) Je hebt de keuze tussen een Loop Antenne of de MiniWhip zoals op de WEBsdr Twente wordt gebruikt.
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... it_search=
Ik adviseer je de Loop aangezien deze maximaal storing onderdrukt.
Voordeel is dat jij hem kunt draaien in die richting die de minste storing ontvangt.

Siewert:
Start/Stop systeem zal niet werken op 27MHz maar op 433/434MHz en de betere systemen op 868MHz.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wimpie » 03 aug 2019, 14:49

Ik heb aardig wat experimenten met loops gedaan (zowel actieve als passieve). Alleen in het lage deel HF (en MG) heb ik enig voordeel kunnen bemerken, op het hoge deel HF (waar 27 MHz ook onder valt), heb ik het voordeel nooit kunnen vaststellen. De ene keer is een dipool beter, de andere keer de loop. Dit alles sterk afhankelijk van de positie en orientatie. Alles geprobeerd in open veld, jaren 60 bouw (baksteen) en betonbouw. Als je aan een loop wil beginnen, leen er dan eerst een en geef dan pas geld uit.

De miniwhip gaat het op 27 MHz niet beter doen dan een draadje met de kabelmassa aan het metaal van het balcon als tegencapaciteit.

speciaal @Paula Bean: Ik zou inmiddels wel ergens een bakkie gaan lenen (of (tweedehands) kopen). De reden is dat er een kans bestaat dat die SDR dongle overstuurd raakt, en dan kom je tot verkeerde conclusies.

Een getunde loop (dus zo'n ding met een afstemcondensator en koppellusje) is wel handig om mee te experimenteren. Het ding is klein waardoor je voor ontvangst wellicht een "sweets pot" kunt vinden. Een afgestemde loop werkt als preselector voor de SDR dongle waardoor de kans op oversturing zeer klein is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten

cron