Review CRT SS7900

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Review CRT SS7900

Berichtdoor ODR » 27 jan 2019, 23:19

De CRT SS 7900 nader bekeken:
(Mening gebaseerd op de ervaring van de auteur)

Afgelopen week reed ik langs Portugaal en ben even bij Combai / Mega-Com naar binnen gewipt voor een 7900.
Ik ben uiterst vriendelijk te woord gestaan en nog geen 10 minuten later met de 7900 naar buiten gegaan.

De CRT SS 7900 komt met:
•Handmicrofoon, montagebeugel met schroefjes
•Ophangbeugel & 4 schroeven
•Engelse en Franse gebruiksaanwijzing
•Spanningskabel
•2 jaar fabrieksgarantie

Aanschafprijs: €209,- inclusief modificatie (dit kan per leverancier een paar euro verschillen)

Afbeelding

Functies:
•Fm,am,usbs,lsb
•5 vrij te programmeren geheugenkanalen
•CH9/CH19
•Scan
•Geheugenkanalen scan
•DW ( Dual Watch )
•NB ( Noise Blanker )
•ANL ( Automatic Noise Limiter )
•Hoge tonen filter
•Automatische Squelch
•CTCSS
•DCS
•Keypiep
•5 verschillende Rogerpieps
•Echo
•Frequentie offset ( Shift voor repeaters )
•SWR-meter
•S-meter
•RF-power meter
•RF-gain
•Regelbaar vermogen 2-35 watt ( traploos regelbaar )
•Frequentie aanduiding of kanalen
•Via de PC te programmeren ( programmeerset niet inbegrepen )
•PA ( Publice Adress )
•TOT ( Time Out Timer welke ook uit kan )
•Up/Down op de microfoon
•Hoge SWR beveiliging
•Gewicht: Ca 1,5 kilo.

In de praktijk getest:
Als vergelijkingsmateriaal heb ik een President Lincoln genomen omdat het een populaire radio is en de basisfuncties redelijk gelijk zijn.
Toch zijn er een aantal verschillen. De Lincoln klinkt van zichzelf nogal rauw en vind ik de automatische squelsch nogal zenuwachtig.
De minste geringste storing komt door de auto squelsch heen. Heel storend in bijv. de auto.
Uiteraard in het achterhoofd dat we het hier over ruim 25 jaar techniekverschil hebben.
De CRT klinkt daarentegen erg rustig, zowel in audio als bij kale ruis. Storingen tot S-7 komen niet door de auto squelsch.
De microprocessor maakt een duidelijk onderscheid in storing of een signaal waar audio op staat (signaalsterkte 7 met audio komt wel door de auto squelsch)
Signalen breder dan de standaard 2,4kc klinken ook prima.

Het display:
Het display is goed verlicht en geeft in 1 oogopslag alles weer wat je weten wilt.
Signaalmeter,uitgaand vermogen en staande golf zonder dat je op knopjes moet drukken om de functies tevoorschijn te halen.
De overige knoppen zijn niet verlicht, iets wat in het donker een probleem kan zijn.
Bovendien laat het display ook zien welke functies je ingeschakeld hebt. Noiseblanker, Dual watch, Rogerpiep etc.
De displayverlichting is oranje en is standaard.

Hier zie je dat ik de fine regeling aan heb staan op de ontvangst(R)
Afbeelding

De knoppen:
De knoppen voelen robuust en degelijk aan.
Op de voorzijde vind je: Power on + volume, RF Gain, squelsch, de kanalenkiezer en de clarifierknop.
Je kunt in het menu instellen: clarifier alleen op de ontvangst, bij alleen zenden of beiden,
De microfoongain stel je ook in via het menu (0-36)
De kanalenknop is van het type Rotary. (draaien en drukken om te bevestigen voor menufuncties)
Kanalen of frequentieweergave:
Door op het front de knop FRQ kort in te drukken schakelt het apparaat van kanaal naar frequentieweergave.
Door 1 keer kort op de rotary te drukken kun je (bij frequentieweergave) de frequentie stappen per mhz tot 1/10e veranderen.

De microfoon:
De microfoon heeft up/down toetsen aan de bovenzijde wat in de auto erg handig is.
Allereerst valt mij op dat de typische microfoonplug verdwenen is en plaats heeft gemaakt voor een RJ45 connector.
Er zijn overigens verloopjes in de handel zodat je iedere willekeurige microfoon aan kunt sluiten.
Persoonlijk vind ik de meegeleverde handmicrofoon nogal goedkoop en plastic aanvoelen. Hij weegt niks.
Je hoeft daarentegen niet veel kracht te zetten om de PTT toets in te drukken, iets wat bij langere doorgangen wel weer prettig is.
In de handmicrofoon bevind zich een klein electred elementje. Jammer genoeg zit het elementje direct voor het gaatje.
Zodra je de handmicrofoon dicht bij je mond houdt krijg je snel een (wat ik noem) spuug geluid. Er zit geen enkel filtertje in.
Ik heb de microfoongain op max gezet (36) en bespreek de microfoon schuin vanaf pakweg 15cm afstand om het spuug-effect te ontlopen, dat lukt goed!
Van alle tegenstations krijg ik lovende kritiek over de audio. Duidelijk en hard genoeg maar toch natuurgetrouw zonder al te veel bijgeluiden aangezien
ik het apparaat in de auto gebruik. Ook op SSB is het audioniveau meer dan voldoende.

Afbeelding

Frequentiebereik:
Standaard wordt de CRT verkocht als 10-meter amateurradio welke van 28.000 tot 30.105 Mhz loopt.
Je kunt het apparaat soft of hardwarematig uitbreiden naar: 25,615 – 30,105 Mhz.
De programmeerset (kabeltje + software) kost op dit moment zo’n €30,- (standaard niet meegeleverd)
Deze prijs verschilt per leverancier.
Met deze programmeerset kun je een aantal truukjes uithalen zoals de toonhoogte en lengte van de rogerpieps aanpassen, geheugenkanalen programmeren etc.
Hardwarematig hoef je slechts 1 soldeereilandje door te verbinden om de frequentie uitbreiding te bewerkstelligen.
Nadeel: het apparaat moet open. Geen idee hoe leveranciers daar op reageren ivm garantie.
Maar dat moet hij bij softwarematig programmeren ook, want de connector bevind zich op de hoofdprint,
iets wat van mij best via de microfoonplug had gekund want er zijn 3 draden ongebruikt in de RJ45 connector

Afbeelding

Alles bij elkaar rapend vind ik dat je erg veel krijgt voor die €209,-
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor zeekraai » 07 apr 2019, 00:34

Ik heb je review gelezen. Ik ben onlangs weer begonnen met de 27mc hobby. Het valt mij op dat iedereen zo enthousiast doet over het modificeren van een 10 meter bak.
Ik hen nu een old skook Superstar en een , nu aangesloten een lafayette 1200 fm ( 26.955 - 28.305 )

Mis ik nu frequenties die er nu veel gebruikt worden (lokaal en of dx) Ik heb een gpa maar hoor ( vanuit Haarlem) door de ruis heen geen lokaal of internationaal verkeer meer.
Ik weet dat de condities/propagaties slecht zijn. Heeft het voor mij wel zin om een nieuwe bak aan te schaffen , waar ik meer aan heb. Of moet ik gewoon geduld hebben en wacht tot ( af en toe) de condities weer goed zijn,

groet
Ernst / uit Haarlem
Lafayette 1200fm
GPA

Haarlem
zeekraai
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 apr 2019, 20:39

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor ODR » 07 apr 2019, 11:23

Dag Ernst,
Je kunt ook wachten tot het weer een beetje aantrekt.
Er zijn hier en daar al wat openingen, zo heb ik laatst nog met 5w wat Amerikanen gewerkt in AM.
Het is een geduldkwestie.
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Wimpie » 07 apr 2019, 16:07

@zeekraai:

V.w.b. "reguliere" inonosferische propagatie, zitten we echt in een dip, maar er is in de zomer nog altijd Sporadische E-laag propagatie (Es) waarmee je ver over de landgrens komt. Het komt te paard, en vertrekt te paard, meestal overdag.

Helaas is ruis vaak een spelbreker. Het wordt hier alleen maar meer. Sinds kort weer een toename t.g.v. meerdere PV zonnepanelen in de buurt, zelfs toename ruis op 2m. Een lange antenne op een auto doet wonderen. Zolang je maar een lage optische horizon hebt (dus niet tussen gebouwen of naast een bos in de gewenste zendrichting). Voor contacten binnen NL lever je in, omdat de combinatie auto-antenne niet al te hoog kan zijn, maar voor contacten via Es valt dat reuze mee, mits je, zoals gezegd, in de gewenste richting vrij zicht hebt. Enkele graden aflopen is ook prima (bijvoorbeeld vanaf een dijk).

Een lange antenne is belangrijk. Voor ontvangst maakt het niet zoveel uit of je nu een 80 cm spriet, of 1.80 spriet op je dak hebt, alleen het S-punt is lager in geval van de korte antenne. Echter bij zenden is het S-punt bij je tegenstation met de korte antenne op je auto ook lager. Daardoor kom je wellicht niet binnen bij het tegenstation, vanwege de ruis.

Als het je alleen om stilstaand DX gaat, kun je in het veld ook een dipool (gewoon halve golf, totaal zo'n 5 m lang) spannen. Desnoods als inverted V vanuit een mastje. Als je die hoger dan 5 m kunt krijgen, gaat dat voor DX via Es meestal beter in vergelijking tot een verticale spriet op de auto.

Beetje OT, als je een hoop geld uit gaat geven, is het wellicht handig om eens over een N-registratie na te denken. De nieuwe bakkies zijn niet per definitie beter. Als je met een oud goed bakkie een station niet ontvangt, is de kans zeer klein dat het wel gaat met een nieuw heel duur bakkie. Als je ook via de WRLP repeater wilt werken, zijn die nieuwe bakkies wel leuk. Dit is vanwege de shift (dus zenden op kanaal 11 en dan automatisch ontvangen op kanaal 18).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Wimpie » 07 apr 2019, 22:17

Foutje over de WRLP en bakkies met shift in mijn vorige bijdrage. Je ontvangt op kanaal 11, en alls je zendt, gaat het bakkie automatisch naar kanaal 18, en weer terug bij mike loslaten.

Een moderator mag mijn vorige bijdrage ook even aanpassen (11 en 18 omwisselen), dan kan deze bijdrage worden verwijderd.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Supervlieg. » 08 apr 2019, 10:12

[quote="Wimpie"]@zeekraai:
Een lange antenne is belangrijk. Voor ontvangst maakt het niet zoveel uit of je nu een 80 cm spriet, of 1.80 spriet op je dak hebt, alleen het S-punt is lager in geval van de korte antenne. Echter bij zenden is het S-punt bij je tegenstation met de korte antenne op je auto ook lager. Daardoor kom je wellicht niet binnen bij het tegenstation, vanwege de ruis.





En wat betekent dan 1/2, 1/4, 5/8 en 7/8 cb mobile antenne en ook voor cb basis antenne? Of is dat van geen belang 1/2... voor beter cb station's te kunnen ontvangen?
En hoe zit het dan met de lengte van een cb basis antenne? Is daar de lengte belangrijk voor beter cb station te kunnen ontvangen op de 40 kanalen ( 26.965 mhz - 27.405 mhz ) am/fm en ssb?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Supervlieg. » 08 apr 2019, 10:24

zeekraai schreef:
Mis ik nu frequenties die er nu veel gebruikt worden (lokaal en of dx) Ik heb een gpa maar hoor ( vanuit Haarlem) door de ruis heen geen lokaal of internationaal verkeer meer.
Ik weet dat de condities/propagaties slecht zijn. Heeft het voor mij wel zin om een nieuwe bak aan te schaffen , waar ik meer aan heb. Of moet ik gewoon geduld hebben en wacht tot ( af en toe) de condities weer goed zijn,

groet
Ernst / uit Haarlem




Tip ; Het mooiste wat ze op een CB Bakkie hebben uitgevonden voor deze tijd is de Scanfunctie en dit is goud waard !
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Wimpie » 08 apr 2019, 13:22

@27MHzband:
Wellicht een idee om een nieuw topic te starten, nu kapen we het review topic? Mijn reactie op Zeekraai was ook als op het randje (of er overheen).

Je hebt de PB (persoonlijk bericht) functie niet aan staan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor Supervlieg. » 08 apr 2019, 15:57

Wimpie schreef:@27MHzband:
Wellicht een idee om een nieuw topic te starten, nu kapen we het review topic? Mijn reactie op Zeekraai was ook als op het randje (of er overheen).

Je hebt de PB (persoonlijk bericht) functie niet aan staan.




:D Bedankt Wimpie voor de tip en heb ik dan ook gedaan viewtopic.php?f=7&t=10990


Doe ik bijna altijd PB offline zetten.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Review CRT SS7900

Berichtdoor zeekraai » 12 apr 2019, 00:51

27mhzband schreef:
zeekraai schreef:
Mis ik nu frequenties die er nu veel gebruikt worden (lokaal en of dx) Ik heb een gpa maar hoor ( vanuit Haarlem) door de ruis heen geen lokaal of internationaal verkeer meer.
Ik weet dat de condities/propagaties slecht zijn. Heeft het voor mij wel zin om een nieuwe bak aan te schaffen , waar ik meer aan heb. Of moet ik gewoon geduld hebben en wacht tot ( af en toe) de condities weer goed zijn,

groet
Ernst / uit Haarlem




Tip ; Het mooiste wat ze op een CB Bakkie hebben uitgevonden voor deze tijd is de Scanfunctie en dit is goud waard !



aaah de scanfunctie, die zit niet op mijn jaren 80 bakkies....
Lafayette 1200fm
GPA

Haarlem
zeekraai
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 apr 2019, 20:39


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten