Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Wimpie » 04 okt 2018, 20:59

Zitten julle in de buurt van een sterke middengolf zender? kijk even hier:
http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Op PC speakers is een AM uitzending de meest waarschijnlijke oorzaak van storing waarbij je een verstaanbare stem hoort. Hoor je een brabbelstem (soort Donald Duck geluid wat nagenoeg niet te verstaan is), dan kan het een SSB (Single Side Band) uitzending zijn, maar die zijn meestal van korte duur, vanwege dat het dan om een uitzending van een zendamateur gaat.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor president- mckinley » 05 okt 2018, 12:42

Ik kon er niet veel van maken, het was zo zacht.
Kreeg er niet meer uit dan wat gebrom wat lijkt op gemompel.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Wimpie » 05 okt 2018, 13:24

Grote kans dat het een (al dan niet geregistreeerd) zendamateur is die zaterdagavond aan een of andere ronde meedoet (met SSB modulatie). Een zendamateur die aan een ronde meedoet, praat niet continu (dus dat zijn korte doorgang met lange pauzes).

Als het continu is zonder pauzes, dan denk ik eerder aan een muziekpiraat boven middengolf band, maar dan is de storing daarvan op een LF versterker verstaanbaar, want die zenden nagenoeg niet met SSB. Een andere mogelijkheid zijn de piraten onderin de kortegolfband. Als het donker wordt/is, zijn de condities daar het beste voor laagvermogen stations (omdat de D-laag dan nagenoeg verdwijnt). Wat jij op je bakkie hoort, kan een harmonische zijn van een uitzending op een veel lagere frequentie (bijvoorbeeld vlak onder de 80 m amateurband).

Kun je het fragment op youtube zetten? Eventueel ook het geluid zoals dat uit de headset komt die op de computer aangesloten zit. Hoe ver zitten jullie bij elkaar vandaan? Is het echt continu van 21:00h tot 02:00h de volgende dag (of met pauzes)?

Ik zou ook eens rondkijken in de buurt of je ergens een draad richting een dak of iets anders ziet gaan. Iemand die het illegaal doet, zal geen grote mast neerzetten. Gezien de storing op een PC, moet het echt dichtbij zitten (grofweg binnen 100m).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Bravo Sierra » 06 okt 2018, 09:53

Ik heb geluisterd, maar kan er geen chocola van maken, maar ik heb ergens de indruk dat het om een officiële dienst zou kunnen gaan, bv. de meldkamer van de politie, dat zou ook eventueel een verklaring kunnen zijn dat je het constant hoort. De modulatie klinkt ook vrij zakelijk, dat het onverstaanbaar is zou kunnen veroorzaakt worden door crypto. Maar al met al is het moeilijk om
er achter te komen wat het wel is.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Wimpie » 06 okt 2018, 20:51

@Janneman2012:
Komt dit geluid uit je vriend zijn PC, of uit jouw CB bakkie? Het lijkt ietwat op SSB, maar ik heb zelfs mijn twijfels of het wel menselijke stemmen zijn. Ingeval van jouw bakkie, hoor je dit op alle kanalen? Indien mogelijk, probeer eens een ander bakkie, gewoon om uit te sluiten of er wat met je bakkie aan de hand is. Indien geluid uit bakkie, bindt het eens in de auto met kleefvoet op het dak, en luister dan nogeens (ook op andere plekken). Zo kun je een indruk krijgen van of het dicht bij jou in de buurt zit.

Het is zeker geen politie (C2000), dat is volledig digitaal, en gecrypteerd. Er komt niets uit wat met beluisteren met een analoge demodulator (AM/FM/SSB) op een stem lijkt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor jcva » 28 okt 2018, 00:23

Wat ik nergens teruglees is jullie exacte locatie. dat kan ook helpen om het "mysterie" op te lossen.

En wellicht wat duidelijkere opnames.

Ik kan me herinneren dat ik ooit ook zo'n verschijnsel waargenomen had, ik hoorde heel zacht wat door een bekabelde babyfoon.
Uiteindelijk bleek dat wel verstaanbaar te krijgen en ging dat om de Amerikaanse legerzender AFN op FM 103Mhz. Met een frequentiezwaai die ze in Amerika gebruiken dus voor Europese ontvanger over gemoduleerd.
Waar deze zender precies stond weet ik niet, ik vermoed Soesterberg op of bij het vliegveld.
Ik woonde toen in Maartensdijk, hemelsbreed toch wel de nodige kilometers weg.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Wimpie » 28 okt 2018, 20:51

Als jullie in Ede zitten, kan het natuurlijk vanaf het clubstation van de Whisky Oscar clubstation komen.

Die laatste opname lijkt te groot voor youtube. Als je de ruwe opnames nog hebt, doe er geen bewerkingen overheen (pas hooguit het volume aan), knip hooguit de niet interessante stukken weg, zodat het in youtube past. Ik neem aan het een gewoon (AM/FM bakkie is dat op FM staat. Hoor je het op alle kanalen?

Het geluid (van eerdere links) klinkt tot nu toe bij mij alsof het niet uit een bakkie komt dat op mode FM staat.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vreemde signalen / stemmen via 27MC

Berichtdoor Wimpie » 29 okt 2018, 14:47

Leen eens een ontvanger of transceiver met SSB erop (USB/LSB). Ik hoor SSB. Redelijke kans dat je het mysterie dan oplost, omdat je het maar op één kanaal hoort.

Zo hier en daar worden nog zogenaamde "rondes" op 27 MHz gehouden. Tot een paar jaar terug had je de CQ ronde op 27.385, de RF dx groep houdt nu nog steeds een ronde, bij ons op kanaal 34 dacht ik.

v.w.b WO club, die kun je wellicht via een contactformulier of email bereiken, maar ik denk dat een SSB ontvanger de beste oplossing is, dan hoor je wie het zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten