Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 14 jul 2017, 20:41

Hallo iedereen.

Ik ben nieuw hier op het forum(wel veel meegelezen). Nu ben ik al een hele poos bezig om mijn bakkie goed te krijgen. Zenden gaat perfect ongeveer 10 km echter ontvangen is knudde. 1 km mag ik blij mee zijn..
Het gaat om een alan 78plus multi met een sirtel santiago 600.
Op de bak kwam de voeding eerst via het contact 12v. De machine is 24v en vormt dit om via de printplaat in zekeringkast.
Voeding komt nu rechtstreeks van de accu met een onstoorde omvormer regelbaar in voltage en afgesteld op 13.7v. Spanning is stabiel, ook als je de mic inknijpt.
Wanneer ik de bak aanzet is alles perfect, ook het ontvangen. S-meter geeft s0 aan. 10km plus ontvangen geen probleem! Echter zodra ik de machine op contact zet geeft de s-meter s4 ruis aan.
De bekende magnum ontstoorder vervolgens ook maar tussen de voeding geplaatst. Dit bracht de waarde op contact iets naar beneden.
Het volgende verder geprobeerd.
Antenne verplaatst naar beter massa punt. Geen effect
Massadraad getrokken naar massa van kraan zelf ipv de cabine die geveerd is en op rubbers staat. Geen effect
Ruisfilter tussen de antenne geplaatst. Squelch kan meer open maar signaal is zwakker. Dus komt op hetzelfde neer.
Stalen plaat onder antenne gemaakt. Verschillende grotes. Geen van allen had effect.
Nieuwe coax getrokken. Geen effect
Swr waarde is op kanaal 1:1.1 en kanaal 40 1:1.3. Lager krijg ik m niet.

Waneer ik de antenne aanraak is de ruis ook weg. Of wanneer ik de handpalm om de spoel heen knijp ook.
Meerdere mobiele sprieten geprobeerd. Probleem blijft hetzelfde
Echter had ik nog een simpele magneet spriet die ook eens geprobeerd. En miraculeus 0 ruis...
Ik snap er werkelijk niets meer van. Wie kan mij helpen!???
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Robber57 » 15 jul 2017, 16:06

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 04 aug 2018, 11:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Wimpie » 15 jul 2017, 22:16

Storing komt steeds vaker voor, helaas ook op en in voertuigen.

Over het beetpakken van antenne en spoel. De ruis neemt af, maar het signaal wat je ontvangt net zo. Door het beetpakken van de spoel en / of spriet, maak je de antenne minder efficient (hij doet het niet goed meer).

Begrijp ik het goed dat het in het verleden (dus vanaf "contact 12V") wel goed werkte?
Zo ja, dan komt in de nieuwe situatie de storing toch echt via de voedingsbekabeling bij je bakkie / antenne.

Ik zou niet zomaar een spectrum analyzer kopen. Je hebt dan maar de helft. De andere helft zijn de nodige (current) probes om vast te kunnen stellen vanaf welke kabel de meest dominante storing. Je kunt een een portabele kortegolfontvanger met externe antenne-ingang (bijv. Sangean) ook een hoop uitzoeken. Een bakkie op een kleine loodaccu kan natuurlijk ook. Bedenk ook dat je toch wat kennis van EM velden nodig hebt om een SA met probes goed te kunnen gebruiken.

Heb je een foto van je graafmachine (of link naar soortgelijk model). Mocht de storing in de oude situatie ook optreden (dus kort of direct na aanzetten contact), dan wordt het echt serieus zoeken, en dan heb je iemand nodig die serieus ervaring heeft met het oplossen van EMC problemen.

Je leest veel over het gebruik van ferrietkernen. Je ziet ze vaak om coaxiale kabels, VGA kabels en voedingskabels. Het punt met ferriet is dat als je ze om één stroomvoerende geleider doet, het ferriet in verzadiging kan gaan, en dan is het niet effectief meer.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 15 jul 2017, 22:55

Allereerst bedankt voor het meedenken om een stap verder te komen!
Nog even om het te verduidelijken.
De 12v stroom via het contact was behoorlijk vervuild. De s-meter gaf dan s5 ruis.
Daarom een rechtstreekse voeding gemaakt.
Zowel de analyzer en de portable zijn goeie tips om eens te proberen. De status is nu toch eenmaal; niet geschoten, altijd mis.
De storing begint dus wanneer ik de machine op het contact zet. De motor loopt dan nog niet. Wanneer deze wel loopt, maakt dit kwa ruis geen verschil.
Vergeten te melden is dat de cabine een plastic afdek dak heeft. Daaronder is wel staal. De beugel waar de antenne op zit maakt rechstreeks contact met de massa van cabine. Zal even kijken hoe ik een foto hiervan kan plaatsen.
Ook blijft merkwaardig dat met een magneet voet antenne het probleem niet heeft. Zijn er mischien andere mobiele sprieten die hier enigsins minder gevoelig voor zijn?
https://imgur.com/WraCjeY
Het gaat om een volvo ec210c
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jan oss » 16 jul 2017, 10:17

probeer eens een ander bakkie , wellicht dat president walker bijv.minder last heeft van storing
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 16 jul 2017, 11:44

Bedankt voor de reactie Jan!

Zou dat veel verschil maken denk je?
Eerst maakte ik gebruikt van een danita 640. Vervolgens een alan 48plus multi.(die sneuvelde helaas door te hoge spannig) en nu de reserve bak de 78plus.
Allen gaven echter dezelfde ruis op hun eigen s-meter aan.
Maar misschien dat president dan een klasse apart is op dit gebied?
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jan oss » 16 jul 2017, 11:55

de president walker wordt hier in de omgeving veel gebruikt in de zand en grind wereld en staat bekend om zijn goede ontvangst en weinig storingsgevoeligheid, na ombouw in export versie geeft hij 10 watt zendvermogen
storingsklachten zijn minimaal !!!
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jan oss » 16 jul 2017, 11:56

x
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Wimpie » 16 jul 2017, 15:14

Ik snap nu dat de de S-waarde voor ruis in alle gevallen hoog is, behalve voor de magneetvoet.

Over de magneetvoet,
Je had geen ruis, maar wellicht ook geen signaal (vanwege slecht antennerendement). Als je echt wilt weten wat een verandering doet, zul je het met een tegenstation moeten testen. Als je de antenne vervangt voor een dummy load, heb je ook nul ruis, maar ook nul signaal.

Over S aanwijzingen:
Ieder bakkie heeft een andere S-indicatie. Op grond van de S-waarde voor de ruis, kun je een bak niet beoordelen. Ook hier zul je dat met een tegenstation moeten doen, het liefst een die het vermogen kan varieren zodat je de ontvangst wat ruisterig kunt krijgen.

Dus bij verandering van bak, of antenne: maak verbinding met station dat niet al te sterk binnenkomt. Vervolgens bak, antenne, filter, etc veranderen en kijken of de ontvangst beter wordt.

Als na een verandering van of aan antenne op hetzelfde bakkie het S-punt lager wordt, kun je er op rekenen dat het zenden wat minder zal gaan.

De bar, maakt die echt aan beide kanten goed elektrisch contact met de zwevende cabine?

Een paar dingen die je "even" snel kunt doen.
Zet een losse accu in de cabine (niet aan masa) en sluit daar de bak eens op aan (zo kort mogelijk, dus voedingsdraden even bij elkaar binden). Neem de 24/12V converter los (dus 24V voeding loshalen).

Zie een grote ferrite clamp op de kop te tikken waar je de coax drie keer doorheen kunt krijgen. Wellicht dat iemand in de buurt zo'n EMC ferrite clamp (twee halve kernen in een plastic klemconstructie) heeft. Plaats zo'n ferrite zo'n 30 cm van de antenne. Ik heb twijfels of het werkt, maar niet geschoten is altijd mis...

Als na het aanbrengen van zo'n ferriet het ontvangst S-punt verandert, weet je zeker dat er met de massa van de antenne iets niet deugt.

Als dit allemaal geen verbetering geeft, dan zal je toch echt de stoorbron moeten zien te vinden, en indien mogelijk zien te ontstoren. Zoals je weet, pas op met het aanbrengen/verwijderen van spullen. Het is niet de bedoeling dat functie en/of veiligheid in het geding komt.

Heb je al eens contact gehad met de leverancier, of NL importeur? Wellicht hebben zij het probleem vaker gehad (zullen ze waarschijnlijk niet toegeven..). Heb je het probleem ook op een gebruikersforum geplaatst (tenminste als dat er is voor jouw graafmachine)? Ook hier, niet geschoten is altijd mis.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 16 jul 2017, 16:39

Wimpie.

Die ferrietkernen heb ik meer over gelezen. Maar weinig kaas van gegeten. Zal eens kijken of daarmee een oplossing dichterbij komt.
Wat betreft de magneet voet heb ik hiermee gewoon gecommuniceerd. Weet alleen niet exact de ontvangst afstand. Maat in ieder geval meer dan 1 km met een chauffeur in aantocht.
Betreft de c serie van deze volvo kraan zegt iedereen het zelfde probleem te hebben. Wel zenden. Slecht ontvangen. Ook volvo geeft aan "bekend probleem" maar geen oplossing.
Laat maar, zit niet in mijn karakter...
Is dit een goeie ferriet om te proberen?
https://www.conrad.nl/nl/klapferriet-vo ... 86913.html
Snap alleen niet hoe je die hier 3x door heen krijgt. Met en ferriet ring zou dit nog wel lukken
Of zou je anders een conrad linkje willen posten zodat ik die kan bestellen?
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Wimpie » 16 jul 2017, 23:27

"geen oplossing" bestaat niet, maar wellicht is een oplossing te kostbaar (venwege onderzoekstijd en/of te tijdrovende ingrepen om de storing te onderdrukken). Ik kan mij ook voorstellen dat niet iedereen het leuk vind om een ander (of jijzelf) in een graafmachine te laten klooien (wie is verantwoordelijk als er iets mis gaat?).

Dat klapferriet heeft een te kleine binnendiameter, dus jouw observatie is correct. Zit jij in de buurt van Utrecht noord? Andere optie is contact zoeken met een afdeling van de VRZA of VERON.

Wat zijn de verschillen tussen de "C" versie, en vorige versies? Als dat alleen een stuk elektronica is, helpt je dat wellicht sneller naar de juiste plek van de storing.

Je kunt overigens niet zomaar overal een ferriet plaatsen, of condensator aanbrengen. Als de storing bijvoorbeeld van een PWM (pulsbreedte modulatie) circuit af komt, kan een stuk ferriet of condensator de betrouwbaarheid of functie beinvloeden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 18 jul 2017, 11:25

Ik kom uit het hoge noorden van (frl)

Ben nog niet aan het ferriet toegekomen wel even geprobeerd een mantel filter te maken. Echter kom ik niet verder dan 3 wikkels.(kabel te kort)
Echter zodra ik de massa los draai en de kern nog wel in het bakkie zit is de ruis ook weg. Ik begrijp dat de antenne zo ook niet goed fuctioneerd maar is dit nog een indicatie van iets ter oplossing?
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Wimpie » 18 jul 2017, 18:31

jjdegroot schreef:Ik kom uit het hoge noorden van (frl)

Ben nog niet aan het ferriet toegekomen wel even geprobeerd een mantel filter te maken. Echter kom ik niet verder dan 3 wikkels.(kabel te kort)
Echter zodra ik de massa los draai en de kern nog wel in het bakkie zit is de ruis ook weg. Ik begrijp dat de antenne zo ook niet goed fuctioneerd maar is dit nog een indicatie van iets ter oplossing?


Nu krijg ik de indruk dat de storing vanuit de graafmachine rechtstreeks op de antenne binnenkomt (en dan zal zo'n ferriet om de coax niets doen). In thuis situaties zie ik het meestal andersom (dus afscherming los geeft meer storing).

Zo'n ferriet met de coax er een aantal keren doorheen is ook een mantelstroomfilter.

EM energie kan van punt A naar B gaan op twee manieren: via straling, ons allen bekend en via geleiding (ons allen ook bekend vanwege de coaxiale kabel). Wat velen over het hoofd zien is dat de mantel van de coax ook een geleider is waarlangs RF energie van A naar B kan komen. Door het plaatsen van een of meerdere mantelstroomfilters (common mode chokes), blokkeer je de RF energie overdracht via de kabelmantel, maar niet voor het gewenste signaal op de binnengeleider.

Voor de geïnteresseerden die denken: die is gek, zoeks eens op Goubau line. Het gaat hier om slechts één draadje waarlangs RF energie getransporteerd kan worden. Oh ja, de originele windom gebruikt ook een verticaal enkel draadje voor de energie-overdracht (niet aan te raden in een bebouwde omgeving)
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor jjdegroot » 18 jul 2017, 20:03

Wimpie. Je hebt duidelijk kennis van zaken!
Dat is wat ik zoek. Ik begrijp dus dat ik een "vervuilde" massa heb. Om maar even hardop te denken.
Is het misschien een optie om de antene bar kort te sluiten van de massa (no ground) dat de antenne zijn massa van de bak haalt??
Of ben ik met een no ground antenne allicht beter af??
In het laatste geval. Wat is het beste van het beste en daar het beste weer van kwa sprieten of bootantenne. Het geduld begint op te raken ;)
jjdegroot
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 jul 2017, 14:27

Re: Wel goed zenden. Slecht ontvangen. graafmachine

Berichtdoor Wimpie » 18 jul 2017, 23:40

jjdegroot schreef: Ik begrijp dus dat ik een "vervuilde" massa heb. Om maar even hardop te denken.
Is het misschien een optie om de antene bar kort te sluiten van de massa (no ground) dat de antenne zijn massa van de bak haalt??

"gokmode": Dit hoeft niet. Ik vermoed dat er straling rechtstreeks op de antenne komt, omdat bij losnemen van de wartel de storing afneemt. "einde gokmode". De massa van de bak+ kabel gebruiken vind ik geen goed idee. Je wilt dat je antenne straalt, boven op de cabine. Bovendien loop je een risico op inspraak (zeker als je in de toekomst SSB gaat gebruiken).

jjdegroot schreef:Of ben ik met een no ground antenne allicht beter af??
In het laatste geval. Wat is het beste van het beste en daar het beste weer van kwa sprieten of bootantenne. Het geduld begint op te raken ;)

Zolang niet duidelijk is wat het dominante stoorpad is, zou ik geen geld aan andere antennes uitgeven. Als de storing bijvoorbeeld vanuit een elektronische unit komt die in de onderwagen zit, dan gaat een kilo ferriet en de duurste "no-ground" antenne je niet helpen.

Een ander puntje wat nog door mijn hoofd gaat is de beperkte ground (vanwege dat de cabine deels van kunststof is). Een buisframe met kunststof bekleding is wellicht kostenefficient, maar zo lek als een mandje als de dominante stoorbron in de cabine zit.

Ik zou ook de test met accuvoeding even proberen (accu in cabine, accu en bak niet aan massa). Eventueel zelfs nog accu en bak buiten de cabine (zodat de bekabeling geen storing vanuit de cabine oppakt). Stel dat je alles naast de antenne op de cabine zet, en de storing blijft, dan weet je zeker dat er geen common mode probleem speelt en (helaas) de storing rechtstreeks op de antenne komt.

De enige oplossing is dan de storing onderdrukken bij de veroorzaker, en dan zal je de veroorzaker eerst moeten zien te vinden. je komt dan toch terecht in een of andere "detector" (spectrum analyzer, portable scanner met S-meter, ander bakkie met (analoge) S-meter op kleine accu) in combinatie met een sprietje en H-veld probe voor het fijne zoekwerk.

Het jammere is, we zijn een hoop geXXl verder, en voorlopig heb jij nog steeds geen oplossing....
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten