Albrecht AE2990 AFS

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: Nieuw!!! Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 feb 2013, 19:38

Hey Francina,even een opmerking op de porto zit géén CTCSS tone maar wel een 1750 hz tone om repeaters te openen.
Verder ben ik het met je eens ,het is een leuk hebbe ding voor te veel geld.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Nieuw!!! Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Henry hpsd » 25 apr 2013, 13:05

Hallo mensen..

Voor wat kleine eiland activaties ben ik op zoek naar een ssb porto.
Welke moet ik kopen albrecht of magnum ? Wellicht zyn er nog andere versies?
Grt h
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Nieuw!!! Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Henry hpsd » 25 apr 2013, 15:59

Of mischien toch een ft817 ft100..moet nog wel draagbaar zijn natuurlyk..

oei oei...denk steeds meer aan een ft817 wat kan dat ding veel joh...
Maar tja..2e hands zo'n 350..400 euro ?

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Nieuw!!! Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor pino » 26 apr 2013, 11:28

@ henry ga tog lekert voor een 817 dan heeft je hf 2/70 wat wil je nog meer

Fran schreef: Helaas heeft de portofoon maar 1 CTCSS toon voor het openen van de repeaters.

dat is een 1750hz tone geen ctcss maar voor de rest is het een leuk ding .

edit (opps sorry frank zag het ff niet)
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Charles » 29 jan 2015, 14:41

hallo forummers,

Ik heb een Albrecht AE-2990 portofoon gekocht voor gebruik op de 10-meter amateurband.
Vooraf heb ik op dit forum en ook op youtube rondgekeken naar info over deze portofoon, ook over de Magnum 1012 want die is feitelijk hetzelfde.
Het omzetten van CB-band naar de 10-meter amateurband ging niet zo makkelijk als dat ik dacht van wat ik op youtube gezien heb.

Nu ik dit apparaat in huis heb zijn er enkele vragen waar ik geen antwoord op gevonden heb.
Een accupack zat er niet bij en is kennelijk ook niet leverbaar, maar een acculadertje is als ekstra apart te bestellen. Dat zou zijn de DG 630 of de DG 630N, wat is het verschil tussen deze twee versies? Ik zie geen verschillen in de webshops.
Als ik de repeatershift inschakel (+ of -) dan komt automatisch ook een audiotoon aangezet. Echter, ik kan nergens vinden hoe deze uit te zetten of te veranderen. Als voorbeeld de 10-meter repeater in Hilversum, die heeft geen ekstra audiotoon nodig.
Dan kent deze Albrecht portofoon ook nog een power safe functie. Echter ook hierover geen enkele informatie te vinden hoe ik die kan veranderen. Niet in de manual en ook niet op het internet.
Zoals gezegd, ook de Magnum 1012 erbij gehaald voor info maar die is niet anders dan over de Albrecht. Ze zijn feitelijk hetzelfde apparaat.

Zijn er mensen hier die mij verder kunnen helpen en antwoorden hebben op mijn vragen?
Charles
 

Re: Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor pino » 29 jan 2015, 16:55

Charles-98 schreef:Als ik de repeatershift inschakel (+ of -) dan komt automatisch ook een audiotoon aangezet. Echter, ik kan nergens vinden hoe deze uit te zetten of te veranderen. Als voorbeeld de 10-meter repeater in Hilversum, die heeft geen ekstra audiotoon nodig.

dat staa gewoon in het manual.


RPT: Repeater access tone on and off` control. Most repeaters require an 88.5 Hz tone burst to access. To activate the 88.5Hz tone burst, press the “Func” button and then the “SQ, MICG, RFG/RPT " button .RPT will appear on the LCD display indicating that the tone burst will now automatically be transmitted whenever the PTT is pressed. To deactivate, repeat the same procedure.

manual --->http://www.cbtricks.com/radios/rflimited/magmun_1012/graphics/magnum_1012_om.pdf



RPT Repeater Tonsteuerung (nur USA): Steuerung des Repeater- Zugriffstons ein- oder
ausschalten. Die meisten US Repeater benötigen für den Zugriff einen 88,5-Hz-CTCSS Ton.
· Drücken Sie zum Aktivieren des 88,5Hz Tons die „FUNC“-Taste und anschließend
„SQ, MICG, RFG/RPT“.
Auf dem Display wird RPT angezeigt und weist darauf hin, dass der Ton nun automatisch mit
übermittelt wird, wenn PTT gedrückt wird. Zum Deaktivieren wiederholen Sie die gleichen
Schritte. Diese Funktion ist nur aktiv, wenn sich das Gerät im Modus 1 (HAM-Band)-Betrieb
befindet.

manual --->http://www.scanman.nl/manuals/AE2990AFS-D-GB-F-manuals.pdf
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Charles » 29 jan 2015, 17:41

Dank! Inderdaad heb ik 'm nu ook gevonden in het meegeleverde boekje.
Punt is dat het boekje opgevouwen in het doosje zat waardoor het lastig doorbladeren is. In het manual wat jij vond staat:
Most repeaters require an 88.5 Hz tone burst to access.
In het meegeleverde boekje staat echter 156.7 Hz genoemd. Opmerkelijk dit verschil.
Charles
 

Re: Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Ernst » 29 jan 2015, 21:59

Dan kent deze Albrecht portofoon ook nog een power safe functie


Zodra je het apparaat in de squelch valt dan gaat de powersave functie in werking
Dan wordt de ontvanger uitgezet en luistert om de seconde even of ar al wat te doen is.
DIt werkt naar mijn mening prima want je verneemt er als gebruiker niets van.

Ik zelf heb een oude zodiac porto en die doet dat ook
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Charles » 04 feb 2015, 00:04

Dank voor de antwoorden.
Blijft over mijn vraag over accupack (bestaan ze eigenlijk wel voor deze Albrecht?) en de acculader waar kennelijk twee versies van bestaan.

Wat betreft de extra audiotoon: wat erover in de manual staat blijkt niet te werken met mijn exemplaar. Zodra ik de + of de - inschakel komt ook die toon erbij. Uitzetten lukt niet, dus wat in de manual staat en wat ik ook zie op youtube-filmpjes werkt bij mij niet.
In elk geval komt dus die .RPT erbij te staan in het schermpje. Nu heb ik het vermoeden dat er op dit punt toch verschil is tussen de verschillende merken waaronder deze portofoon verkrijgbaar is.

Ik heb ook de onderwerpen gelezen die gaan over de antenne welke erbij zit en welke alternatieven er zijn hiervoor. De meningen daarover blijken erg verschillend te zijn en het lijkt erop dat men het niet eens is welke nou de beste is. Lastig kiezen dus.
Wel is zo'n beetje iedereen het met mekaar eens dat deze portofoon leuk is voor lokaal gebruik onderweg. Zeg maar in de directe omgeving van waar je bent. Ja, maar daar is het ook een portofoon voor, toch?
Charles
 

Re: Albrecht AE-2990 AFS

Berichtdoor Ger » 05 feb 2015, 00:06

Voor zover ik weet is er geen aparte batterypack verkrijgbaar. Gewoon 9 goede oplaadbare nimh batterijen er in werkt prima. En ik ken alleen de DG630 tafellader, geen andere versie met de letter N er achter. Een langere geschikte rubberduck werkt wel beter dan de bijgeleverde antenne. Ik gebruik zelf een 68 cm lange rubberduck van LRD, hier laatst op 10m de Ukraine mee gewerkt, dus bij een beetje condities kan je er veel plezier mee hebben. En in de gebruiksaanwijzing staat iets over de repeatertoon dat deze alleen in mode 1 geschakeld kan worden kan ik me herinneren. Misschien dat daar het probleem zit. Succes in ieder geval, het is een leuke porto.
Ger
 

Re: Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Charles » 05 feb 2015, 16:55

Ger, mijn Albrecht staat echt op "mode 1" ingesteld en dat komt kort in het schermpje te staan bij het aanzetten. Anders was het geen portofoon voor de 10-meter amateurband. Toch werkt die instelling niet, ondanks goed lezen hoe te doen.

De superlange antenne die je noemt, zag ik in deze youtube filmpje maar kan geen winkel of webshop vinden die deze antenne verkoopt. Waar ik hem zie staan staat erbij "out of stock" dus niet leverbaar.
Maar goed, ik zal bij mooi weer (nu gewoon te koud) naar vliegveld Hilversum gaan en kijken of die lokale repeater vandaaraf te werken is met de antenne die bij de portofoon in de doos zat.
Charles
 

Re: Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Ger » 08 feb 2015, 00:27

Okee, de mijne staat in mode 3 en loopt dan compleet door van 12 tot en met 10 meter, dus inclusief 27mc. Ja dat filmpje ken ik en die LRD1012 high gain 27" had ik enkele weken geleden nog gevonden op EBay in de USA. Dat was de laatste waarschijnlijk, heb ze erna ook nergens meer gezien. Je kan ook kijken naar een telescoop antenne voor 10 meter. Die kan je bij MFJ bestellen, de mfj-1810t is dat. Of anders bij Wimo in Duitsland, die verkoopt ze ook voor alle banden. Dat werkt waarschijnlijk beter dan de kleine bijgeleverde antenne. Nog een tip: hang er met een krokodillenklem ofzo een draadje met een lengte van bijna een kwartgolf aan, vast aan de bnc-plug. Dat scheelt enorm. Gewoon een koperdraadje, bijvoorbeeld luidsprekersnoer ofzo. Dat kan je dan gewoon uitrollen en op de grond laten hangen. Dat werkt dan als tegencapaciteit.

http://www.mfjenterprises.com/Product.p ... =MFJ-1810T

http://www.wimo.com/portable-hf-antennas_e.html


Er staat dat ze speciaal gemaakt zijn voor de Yaesu FT-817ND, maar voor zover ik weet moet het ook wel op een Albrecht werken toch?
Ger
 

Albrecht AE 2990 portofoon

Berichtdoor Volle Bak » 30 maart 2015, 19:12

Zo' n twintig jaar geleden voor het laatst een basisbak gehad. Een hele leuke tijd gehad en veel leuke en gekke dingen meegemaakt met m'n inmiddels overleden maat die een mobiel station had. Na een reportage op tv over zendamateurs maar eens een beetje op internet gaan kijken waarna het weer begon te kriebelen. Het zal nu wel een stuk rustiger als toen zijn neem ik aan...
Omdat ik liever geen antennes en dergelijke in of op het huis wil en hem misschien ook mee op vakantie wil nemen leek de portofoon van Albrecht me misschien wel wat (AE2990). Van de porto's die ik kon vinden was dit de enige met AM FM en SSB.
Ik heb de volgende vragen die ik even wil voorleggen:
Is met de SSB erbij dit automatisch ook de beste keus voor een porto?
Is het bereik van een porto zo beroerd of valt dit best mee?
Wat zijn de eventuele beperkingen of voordelen?
Misschien stomme vraag, maar als het zenden met een porto minder bereik heeft dan een basis bak geldt dat ook voor de ontvangst van berichten? (Valt er dan wel meer te luisteren dan te zenden wat betreft bereik?)

Alvast bedankt!
Volle Bak
 

Re: Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Charles » 31 maart 2015, 09:47

Tja, als je porto wilt met ssb, is er weinig keus.
En als je zegt geen antenne op of aan het huis te willen dan is er ook weinig keus.

Ik heb deze Albrecht, maar het is eigenlijk een duur stuk speelgoed... Je komt de straat niet uit met deze porto.
Kijkend naar diverse youtube filmpjes zie je dat men gebruikt maakt van een grote antenne op de porto of van een externe antenne.
En daarmee heb je dus het zwakke punt te pakken. Je hebt pas iets aan deze Albrecht als je een grote antenne op zet.
Charles
 

Re: Albrecht AE2990 AFS

Berichtdoor Volle Bak » 31 maart 2015, 19:55

Charles-98 schreef:Tja, als je porto wilt met ssb, is er weinig keus.
En als je zegt geen antenne op of aan het huis te willen dan is er ook weinig keus.

Ik heb deze Albrecht, maar het is eigenlijk een duur stuk speelgoed... Je komt de straat niet uit met deze porto.
Kijkend naar diverse youtube filmpjes zie je dat men gebruikt maakt van een grote antenne op de porto of van een externe antenne.
En daarmee heb je dus het zwakke punt te pakken. Je hebt pas iets aan deze Albrecht als je een grote antenne op zet.


Tja dit antwoord had ik natuurlijk niet op gehoopt.
Ik hoef niet persee Ssb maar het leek me dat je daarmee meer mogelijkheden heb, of hoeft dit niet zo te zijn?
Hoe ver kun je met deze porto komen? Ik zag op you tube dat er mensen zijn die hier hele grote afstanden mee overbruggen, hoe kan dat dan?
Als je er niet ver mee kunt zenden ontvang je dan ook slechter of krijg je wel signalen binnen van stations die verder weg zitten?
Volle Bak
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten