De beste, legale manier om te DX-en

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor nefelimhg » 09 nov 2011, 00:26

Hallo allemaal,

Heb me net voorgesteld in het "stel je even voor" forum en kom nu hier voor advies.

Wat is op dit moment de manier om legaal te DX-en?
Volgens mij zijn er op dit moment maar weinig goedgekeurde SSB ontvangers.
De enige die ik tot nu toe ben tegengekomen is de President Jackson II.
Zitten we in Nederland nog steeds vast aan de 1w AM/4w FM&SSB of is dit ondertussen 12w voor de SSB?

Bedankt Michael

Ondanks dat deze niet legaal is, kan ik een z.g.a.n complete Lincoln (zelfs het accessoirekabeltje zit erbij) kopen die nauwelijks gebruikt is.
Is deze anno 2011 nog geschikt als DX bak of kan ik maar beter kijken naar de modernere bakken?
nefelimhg
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor MikeBravo » 09 nov 2011, 00:48

De legale manier van DX'en is met standaard 4 watt pep in alle modulaties binnen de 40 kanalen.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor nefelimhg » 09 nov 2011, 01:01

Humz valt me een beetje tegen ik las ergens dat ze in Europa hadden besloten op 12w SSB en hoopte dat NL hier ook in mee zou gaan, helaas niet dus. Het is niet anders 4w it is (waarschijnlijk dan). Bedankt MikeBravo :).
Iemand een ideetje over die Lincoln, en is een Jackson de manier op dit moment om legaal te DX-en?
nefelimhg
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor MikeBravo » 09 nov 2011, 01:59

Mits het een goedgekeurde 40 kanalendoos is wel en dat zijn de Lincoln zeker niet en de Jackson volgens mij ook niet. De echte DX'ers zitten sowieso niet legaal dus zal het moeilijk worden.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor nefelimhg » 09 nov 2011, 15:32

Ik begrijp dat de Lincoln geen legale bak is en ik overweeg hem ook enkel alleen maar omdat dit een z.g.a.n exemplaar is.
Verder begrijp ik dat ondanks het rustiger is geworden op de banden de standaard 40 kanalen nog steeds niets is om te DX-en.
Ben bang dat ik me dan toch maar richting de illegale opties moet begeven.

Bedankt MikeBravo!
nefelimhg
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor MikeBravo » 09 nov 2011, 16:31

De Lincoln is officieel een 10 meter doos voor de gelicencieerde radiozendamateur en mag niet gebruikt worden op de 11 meter (27mc).
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor pauluszelf » 09 nov 2011, 16:39

nefelimhg schreef:Ik begrijp dat de Lincoln geen legale bak is en ik overweeg hem ook enkel alleen maar omdat dit een z.g.a.n exemplaar is.
Verder begrijp ik dat ondanks het rustiger is geworden op de banden de standaard 40 kanalen nog steeds niets is om te DX-en.
Ben bang dat ik me dan toch maar richting de illegale opties moet begeven.

Bedankt MikeBravo!

Fout! 27.385 LSB met 4W p.e.p.makkelijk te werken met USA.
Alleen is het HEEL druk.
pauluszelf
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 nov 2011, 17:17

Als er condities zijn hoef je niet per se buiten de 40 kanalen te gaan werken.
In FM/AM/SSB is er ook genoeg te werken binnen de 40 kanalen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor cb1gwn » 09 nov 2011, 19:28

Ik heb toch leuke afstanden gehaald binnen de 40 kanalen. Duitsland, Belgie en Frankrijk regelmatig gesproken met 4 of 30 watt op FM.
Ook niet legaal maar wel leuk.

edit
Dat was wel voordat AM/SSB werd toegestaan.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor nefelimhg » 09 nov 2011, 20:52

pauluszelf schreef:Fout! 27.385 LSB met 4W p.e.p.makkelijk te werken met USA.
Alleen is het HEEL druk.

19-DT-170 schreef:Als er condities zijn hoef je niet per se buiten de 40 kanalen te gaan werken.
In FM/AM/SSB is er ook genoeg te werken binnen de 40 kanalen.

Misschien dat ik dan eerst maar voor een legale Jackson II ga om te kijken hoe het op de 40 kanalen is.
De voeding die ik met mijn oude Jackson gebruikte heb ik inmiddels gevonden.

Bedankt allemaal :)
nefelimhg
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor Thijs » 09 nov 2011, 21:58

Je hebt wel meer keus dan de Jackson II hoor:
Superstar 3900N
http://cbradio.nl/Superstar/Superstar_3 ... _3900n.htm
Superstar 3900EL
http://cbradio.nl/Superstar/Superstar_3 ... 3900EL.htm
Albrecht AE5890
http://www.cbradio.nl/Albrecht/albrecht ... frames.htm
Albrecht AE5800 (wordt niet meer gemaakt maar nog wel leverbaar)
http://www.cbradio.nl/Albrecht/Current_ ... ae5800.htm
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor Thijs » 09 nov 2011, 21:58

En allemaal zijn ze klaar om met een kleine aanpassing stout te zijn.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor nefelimhg » 09 nov 2011, 22:30

Bedankt voor je reactie Thijs! Ik dacht dat de Jackson II de enige goedgekeurde SSB ontvanger van dit moment was.
Heel makkelijke site ook die http://www.cbradio.nl, leuk om te kijken wat er allemaal op de markt is en is geweest.
Voor wat betreft de lijst die je me gegeven hebt moet ik zeggen dat de Albrecht's me qua uiterlijk het meeste aanspreken.

Bedankt voor al jullie antwoorden, ik ga mijn huiswerk doen!
nefelimhg
 

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor Edje555 » 20 nov 2011, 01:10

Tja de beste manier van legaal Dxén.
snap eigelijk niet waarom mensen perse op 4watt en 40kanalen gaan Dx´en terwijl er zoveel mooier en beter apparatuur hiervoor is gemaakt zoals, een HF set of een leuke 10meter set die ook 11mtr doet.
het doel is om een verbinding te maken met een station op lange afstand via hop of multihop en short of longpath, en ik kan je nu al verklappen dat met 4watt SSB maar matig werkt op een rondstraler ,de meeste zitten verticaal en niet op een beam of quad en dergelijke.
Natuurlijk kan je met 4watt ook een dx verbinding maken en zowat heel europa werken maar zuid/amerika en het caribische gebied of australie gaat hem niet worden op 4watt op een vertical antenne.
op een rondstraler heb je helaas iets meer nodig om buiten europa terecht te komen ,al zijn er wel uitzonderingen die op 4watt met de V.S en Canada hebben gewerkt.
Waarom zou ik op 4watt moeten gaan zitten terwijl de rest van de wereld op 100Watt tot soms wel 3Kw aan het DXén zijn en dan mag jij proberen met je 4Watt daar tussen door te komen bij een opening en er 20tal stations door elkaar heen roepen.
Nu zit ik ook de laaste tijd veel op ch38 LSB en daar is het vaak heel makkelijk een Amerikaan te pakken ook met gering vermogen zijn er leuke verbindingen gemaakt,maar zuidamerika en of azie en australie zul je er niet vinden omdat die toch vaak zo rond 27.500 te vinden zijn en dus buiten de 40kanalen en die verbindingen zou ik dan moeten mislopen omdat ik legaal wil Dxén hahaha dus niet he !
nee sorry ik zie het nut er totaal niet van in om perse met een 4watt 40kanalen doos te gaan Dxén en wetende dat juist de echte leuke verbindingen vaak buiten de 40kanalen vallen dus ook niet legaal meer is en dat zijn gemiste kansen al echte DXér.

maar dat even terzijde... de beste manier om op 40kanalen en 4watt te Dxén zul je toch een beste antenne moeten hebben met de maximale gain om alles eruit te halen.
dus je bent dan al snel klaar met een rondstraler en kan je beter gericht gaan zitten met een 4elements beam en liefst groter om zoveel mogelijk gain te behalen, maar hier komt het al het meeste gros zit juist verticaal dus gaat gewoon niet echt goed werken om zo te DXén en blijf je erg beperkt om je doelstelling te halen , juist DXén en veel kansen die je hoort aanroepen gaan aan je neus voorbij omdat jij het niet red om boven de QRM uit te komen met 4Watt omdat in veel gevallen ze jou niet door de QRM kunnen horen en door de drukte van andere stations val je gewoon in het niet.
Dan zou je zeggen ja dan is het natuurlijk de wet van de sterkste wint , ja en nee ,veel ligt aan je antenne systeem hoe beter deze is des te beter hij ook afstraald en oppikt uit de ether en vele kunnen gewoon geen beam plaatsen door onze woningbouw verenigingen die alles tegenwerken en verbieden.
een station die een super antennesysteem heeft staan een flinke beam en een berg vermogen tot zijn beschiking zal beduidend harder te horen zijn als jij met je flut 4watjes op een rondstraler.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: De beste, legale manier om te DX-en

Berichtdoor coszmo » 20 nov 2011, 17:40

Toch kan een horizontaal uitgestraalde draaggolf ook door polarisatieverdraaiing ergens op de wereld goed doorkomen
op een verticale spriet.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten