Welke modulatie bij DX?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor opper » 08 jul 2011, 16:42

Ik ben sinds kort QRV op 27 MHz met ongeveer 15 watt en een zelfgebouwde magnetic-loop
antenne die op zolder staat.
Af en toe lukt het mij om een DX-contactje te leggen.
Nou vraag ik me af: wat is beter bij DX-en: FM of AM modulatie?

Groeten,

Opper.
opper
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Thijs » 08 jul 2011, 18:20

Binnen Nederland en op de toegestane 40 kanalen word vooral FM gebruikt.
De meeste internationale DX gebeurd in USB of LSB rond 27.555 kanaal 12 van het bandje boven de gewone kanalen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 08 jul 2011, 21:43

Vandaag hoorde ik mobiel op Terschelling weer een hele zooi Italianen te brullen in AM.
Abt
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2011, 09:02

Ja maar die zijn op de gewoone 40 kanalen vaak niet te werken omdat ze vaak geen engels kunnen. Tijdens een short skip kun je op de 40 kanalen leuke DX maken op FM op de 40 kanalen.Wat ook mogelijk is om tijdens deze skip verbinding te maken op FM op de hoge UK kanalen.Deze bevinden zich een stukje onder de 28 Mhz .Maar de meeste DX contacten worden gemaakt in SSB ,zo tussen 27.415 en 27.955 Mhz .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor opper » 09 jul 2011, 11:06

Bedankt voor jullie informatie.
Aangezien ik niet beschik over SSB zal ik het toch maar bij FM houden op de lange afstand.
Kennelijk wordt de "gewone" AM (dubbel zijband) om de een of andere reden nauwelijks gebruikt (?)
opper
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 jul 2011, 17:34

Ja AM wordt hier weinig gebruikt.In zuid europa wel ,maar die stations spreken dan meestal geen engels. Als je geluk hebt en er zijn condities richting USA dan heb je wel kans op een AM qso te maken. Maar meestal met short skip kun je leuke FM qso's maken met de landen om ons heen.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor bartholomeo » 10 jul 2011, 18:43

19-AT-068 Frank schreef:Ja AM wordt hier weinig gebruikt.In zuid europa wel ,maar die stations spreken dan meestal geen engels. Als je geluk hebt en er zijn condities richting USA dan heb je wel kans op een AM qso te maken. Maar meestal met short skip kun je leuke FM qso's maken met de landen om ons heen.

Frank ik wist niet dat Belgie ook al zuid europa was :mrgreen:
Uploaded with ImageShack.us
Avatar gebruiker
bartholomeo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 01 jun 2009, 16:13
Woonplaats: in lommel int weekeind door de week hotel DAF

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor opper » 12 jul 2011, 19:15

AyAyAy.

Dus om een beetje mee te draaien binnen Europa kom ik niet ver met de ouderwetse beproefde "AM zoals het hoort".
Full AM! Doubble side band.
Gaat het nou alleen nog maar om zoveel mogelijk contacten of is de kwaliteit van dia contacten misschien ook nog wel belangrijK?

Want als het alleen om de hoeveelheid van die QSO's gaat lijkt me dat een enorme verarming.
Dat gaat veel lekkerder via het internet.
Lekker simpel bijkletsen.
En dat is nou net niet onze hobby.
Maar goed, de menigte zal dit wel leuk vinden.
Ikzelf zoek naar college-hobbyisten die niet zo gemakkelijk meegaan met de heersende trend.
Oude (modulatie) technieken hebben de toekomst bij onze hobby.

Ik blijf graag de DX pagina volgen!

Groet,


Opper.
opper
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor DX-Power » 12 jul 2011, 21:16

De andere banden am/ssb storen ook als de klere op de fm band. Dus als jij op am zit te modularen en wij zitten 5 kanalen verder op fm heb jij geen last van ons maar wij wel van jou. Am/ssb spetterd erg behalve als jij een band hoger gaat zitten dan hebben vaak geen last.

Fm voor de lokale tokkel, ook voor afstand mits gunstige condities.
Ssb (usb/lsb) voor de afstand vaak gebruikt naar andere landen
Am bijna nooit gebruikt soms door duitsers die hoorde ik er wel eens op

Dus lekker op de fm anders een paar banden hoger en daar met mensen praten dan heeft 98% ban de mensen op de fm ook geen last.
DX-Power
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor opper » 13 jul 2011, 18:14

OK,OK, ik wil geen stoorzender zijn.

Iedereen bedankt voor de tips!
opper
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 13 jul 2011, 18:25

Als je goede en goed afgestelde apparatuur gebruikt spetter je niet door met AM en SSB, tenzij je naast of dichtbij elkaar woont en/of zware vermogens gebruikt.

Ik mag graag AM moduleren als het even kan. Ik vind het een pracht mooie modulatie, mooier dan FM.
Het luisterd prettiger, rustiger en klinkt warmer.

Een zwak signaal is in AM veel prettiger om uit te luisteren dan een zwak FM signaal, vooral als je de squelch open hebt en het geluidsvolume omhoog draaid om nog wat te kunnen horen.
De ruisvloer van AM is veel zachter (geldt helemaal voor USB/LSB) , bij FM is de ruis veel harder en scherper en bij hoog volume en veel ruis niet echt prettig.

Leuk detail is dat AM signalen elkaar niet verdringen, je kan rustig 'Breakie break' roepen door het gesprek heen.
Daarom wordt er in de luchtvaart AM gemoduleerd, vanwege veiligheid. Een verkeersleider zal geen piloot missen als ze per ongeluk door elkaar spreken. Hij zal ze beide doorelkaar horen.
Met FM lukt dat niet, dat verdringt elkaar. Je moet dus heel snel tussen de gesprekken door aanroepen.
Laatst bijgewerkt door Abt op 18 jul 2011, 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Abt
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 jul 2011, 11:00

DX-Power schreef:De andere banden am/ssb storen ook als de klere op de fm band. Dus als jij op am zit te modularen en wij zitten 5 kanalen verder op fm heb jij geen last van ons maar wij wel van jou. Am/ssb spetterd erg behalve als jij een band hoger gaat zitten dan hebben vaak geen last.

AM en SSB zijn smalbandiger dan FM.
Je zou er dus minder snel last van hebben op andere kanalen.
Alleen omdat het een andere mode is, valt het je eerder op.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor PD2IW » 21 sep 2011, 18:40

Toen ik in DL woonde midden jaren 70 veel op AM gewerkt. Toen ik 1980 in NL terug was in FM gewerkt. Nu ook al heb ik mijn licentie nog veel op 27mc en dan vooral op AM,veel beter dan FM,minder ruis,betere ontvangst zwakke stations en draagt veel verder.
PD2IW
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor jackdonio » 21 sep 2011, 21:34

Het beste werkt uiteraard SSB , eigenlijk is CW nog beter maar niet iedereen heeft dat "in de pols " , er zijn wel meerdere voorl Franse stations welke in CW werken , zo rond de 27.500 maar voor spraak is SSB het meest effectief . Daarna komt AM , een heel zwak AM signaal is vaak toch nog goed op te nemen . FM is eigenlijk van geen enkele betekenis in het DX werk , je hebt al een stevig signaal nodig om boven de eigenruis van de detector uit te komen zodat FM hoofdzakelijk voor lokaal werk bedoeld is . Wat niet zeggen wil dat je geen DX kunt draaien in FM , als de propagaties maar goed genoeg zijn wil het best . Maar het blijft behelpen ook al door het"capture effect van een FM detector is het bijna onmogelijk een zwakker signaal te beluisteren als er meerdere stations op hetzelfde kanaal aktief zijn , het wordt dan een onverstaanbare ruisende bende iets waar AM veel minder last van heeft . Maar het echte werk blijft toch SSB .
jackdonio
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 21 sep 2011, 22:34

PD2IW schreef:en dan vooral op AM,veel beter dan FM,minder ruis,betere ontvangst zwakke stations en draagt veel verder.


Niet helemaal on topic, maar...
Zelf heb ik een lokaal AM/FM test gedaan met 2 auto's. De afstand tussen de auto's was ruim 10 kilometer.
Geen vlak terrein, er zaten flink hoge duinen tussen en één auto bevond zich in een dorp tussen bebouwing in. De andere auto achter hoog duingebied. Het moduleren ging in AM stukken beter dan met FM.
Met FM ging het ook maar AM kwam er veel luider door, net of het minder moeite had met het terrein.

In de handleidingen van President staat beschreven dat AM is beter voor gebieden met obstakels/heuvels in het terrein.
AM draagt inderdaad verder en zwakke stations zijn veel beter en zo veel prettiger uit te luisteren mede door de veel lagere ruisvloer.
Abt
 

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten