Welke modulatie bij DX?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 21 sep 2011, 23:24

Daarom blijf ik het ook niet begrijpen dat we allemaal op die FM blijven hangen terwijl we allang AM mogen gebruiken..
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 22 sep 2011, 00:09

Marco_RotterdamseVos schreef:Daarom blijf ik het ook niet begrijpen dat we allemaal op die FM blijven hangen terwijl we allang AM mogen gebruiken..


Tsja, nou mág het eindelijk, laten we er dan ook meer gebruik van gaan maken!
Het is enorm leuk om met de verschillende modulaties in iedere andere situatie uit te testen welke het beste werkt.
Situaties kun je denken aan verschillende terreinen als je mobiel bent, de condities, weersomstandigheden, apparatuur, enz.

Ook een voordeel van AM is dat het een goede bliksemdetektor is, naderend nood/onweer hoor je al van verre aankomen. Je hoort de bliksem dmv het 'typische' geknetter.
Zomers wel handig als je mobiel bent in het open veld of waar dan ook...

AM rules!
Abt
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 22 sep 2011, 00:51

jackdonio schreef:voor spraak is SSB het meest effectief . Daarna komt AM , een heel zwak AM signaal is vaak toch nog goed op te nemen . FM is eigenlijk van geen enkele betekenis in het DX werk , je hebt al een stevig signaal nodig om boven de eigenruis van de detector uit te komen zodat FM hoofdzakelijk voor lokaal werk bedoeld is . Wat niet zeggen wil dat je geen DX kunt draaien in FM , als de propagaties maar goed genoeg zijn wil het best . Maar het blijft behelpen ook al door het"capture effect van een FM detector is het bijna onmogelijk een zwakker signaal te beluisteren als er meerdere stations op hetzelfde kanaal aktief zijn , het wordt dan een onverstaanbare ruisende bende iets waar AM veel minder last van heeft . Maar het echte werk blijft toch SSB .


Goed omschreven, klopt als een bus.
Abt
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Edje555 » 22 sep 2011, 12:38

DX-Power schreef:De andere banden am/ssb storen ook als de klere op de fm band. Dus als jij op am zit te modularen en wij zitten 5 kanalen verder op fm heb jij geen last van ons maar wij wel van jou. Am/ssb spetterd erg behalve als jij een band hoger gaat zitten dan hebben vaak geen last.

Fm voor de lokale tokkel, ook voor afstand mits gunstige condities.
Ssb (usb/lsb) voor de afstand vaak gebruikt naar andere landen
Am bijna nooit gebruikt soms door duitsers die hoorde ik er wel eens op

Dus lekker op de fm anders een paar banden hoger en daar met mensen praten dan heeft 98% ban de mensen op de fm ook geen last.


Kijk hier hebben we typische het geval ongeorganiseerde vrije CB band waar geen afspraken zijn gemaakt om de frequentie in te delen in modulatie soorten wat op amateurbanden wel gedaan wordt,
we hebben 40kanalen en tegenwoordig zijn deze niet meer continu bezet door stations omdat er minder animo is voor 27mc in Nederland als voorheen, SSB/AM/FM zijn alle toegstaan om te gebruiken tot 4watt max met goedgekeurd apparatuur.
Waarom mensen zelf nog niet nadenken om een bandplan de 40kanalen in te delen voor diverse modulaties , waarom gaan mensen op FM gemodlueerd bijv niet van kanaal 1 tot kanaal 22 FM moduleren en boven kanaal 22 tot kanaal 30 AM gemodluleerd en boven kanaal 30 SSB gemoduleerd.
Waarom zeg ik dit ,
luister maar eens op LSB en USB en dan vallen er meteen diverse dingen op als je vanaf ch30 tot CH40 gaat luisteren met condities, op ch34 hoor je op LSB vaak veel spanjaarden en italianen en dergelijk aanroepen , op ch36 tot ch39 word veel gebruikt op LSB door de U.S.A , CH38 is de algemene oproepkanaal op LSB in de V.S.
daarom zou ik het slimmer vinden CBérs de 40kanalen gaan indelen zodat er voor elk stukje een vrij gedeelte is om een modulatie soort te gebruiken zonder dat andere hier hinder van heeft of problemen.
Wat jij zegt een paar banden hoger en de 40kanalen op FM ? ja omdat 98% volgens jouw op FM zit moet ik het dan maar laten om meerder mogelijkheden te laten zoals AM en SSB maar ik mag wel buiten de 40kanalen op SSb gaan werken van jou ?
begrijp mij niet verkeerd dat ik je niet probeer aan te vallen alleen ik snap je logica niet helemaal omdat we allen gebruik mogen maken van 40kanalen en elke modulatie soort en zelfs digimode, RTTY packet,Ros,etc etc .
probleem ligt echter aan radio disipline die vele mensen gewoon niet handhaven of begrijpen enof niet weten en sommige gewoon moedwillg niet willen begrijpen en liever schijt aan alles heeft.
Wie een Dxér is dus graag met propogatie een buitelands stations wil spreken kan dit ook gewoon binnen de 40kanelen doen en dat moet hij eigelijk ook wand je mag niet buiten deze kanalen een uitzending doen,daar zei ik al dat vanaf ch30 tot ch40 veel SSB word gebruikt in europa en AM word in beperkte mate gebruikt maar wordt wel gebruikt.
Waarom deel men de kanalen niet in , stukje voor FM ,stukje voor AM en een stukje voor SSB ,een soort richtlijn , op amateurbanden doen ze dit en je moet je er ook aan houden om op die frequentie bijv. SSB te werken en wil je AM moet naar een ander stukje van de band en ieder behoord zich aan deze afspraken te houden en dat noemt men radio disipline.
zelf zit ik regelmatig op CH38 LSB met condities omdat de V.S daar aanroept en ook aanroept buiten de V.S voor DX verkeer , ik heb al rare ervaringen opgedaan met FM gebruikers die last hebben van deze sterke signalen op LSB maar toch blijven ze zelf door rommelen op ch 38 hangen terwijl 2 kanalen lager de boel schoon is en daar storingsvrij op FM gewerkt kan worden :lol:
ik kan het niet voorkomen dat de V.S bijv ch38 gebruikt als aanroep frequentie op LSB wat al jaren zo is op de CB band , en bij condities zal ik het ook niet laten om op LSB een verbinding te maken.
mij is altijd geleerd, waneer een kanaal bezet is door een ander station dan behoor een ander zelf een vrijkanaal te zoeken voor zijn QSO , tja dus als iemand op AM bijv op ch 32 zit en pietje wil daar kareltje spreken op FM dan hoor je met pietje een kanaal op te schuiven omdat een ander station al op AM een QSO maakt met een ander station.
Daarom erger ik mij mateloos aan veel CB gebruikers die stront eigenwijs op een kanaal blijven waar al op wordt gewerkt, of dit nu SSB/AM/FM betreft doet daar niet ter zaken het kanaal is bezet dus je hoort netjes een leeg kanaal te gaan zoeken en niet mij vertellen dat ik op moet zouten omdat het hun kanaal is terwijl het vrij was op dat moment ??? maar goed het is geven en nemen.
DXén kan je op elke modulatie soort alleen FM is daar niet bijzonder geschikt voor daar snap ik niet dat veel mensen niet op AM en SSB werken op de 40kanalen , FM was de standaard van 1980 voor lokaal gebruik maar sins 2001 is daar AM en SSB aan toegevoegd wat veel intresanter is om te DXén door het lagere ruisdrempel en SSB is eerder hoorbaar met condities dan FM...een kenner die dit leest snap dit wel.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor DX-Power » 22 sep 2011, 13:42

Weet je wat het ook is toen het in enschede erg druk was en je ging bijvoorbeeld met wat mensen naar kanaal 10 ofzo 14 is oproep hier. Maar je hebt dan van die mensen die gaan gewoon op 13 zitten extra met dikke linears aan enzo 5 km van elkaar af. Ja dat vind ik zelf niet sportief, zelf koos ik altijd een vrij kanaal en kon je elkaar goed ontvangen dan gewoon zonder linear zodat men het minste last had van je.
DX-Power
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor jackdonio » 22 sep 2011, 16:26

Een bandplan is natuurlijk een heel goed idee , alleen ....
Het instellen van een bandplan vereist een vorm van nauwe samenwerking en die is er niet op 11 mtr. de 11 mtr is een "free use" band wat dus inhoud dat iedereen zonder enige beperking ( binnen de gestelde regels ) gebruik kan maken van deze band met de daarvoor toegelaten tranceivers . De enige regel is "er zijn geen regels " .
Dat is ook de gedachte achter het hele CB gebeuren je kunt het niet gaan vergelijken met het radiozendamateur gebeuren waar door alle gebruikers binnen een goed georganiseerd verenigingsverband een eigen regelgeving is bedacht . Dit zal voor de CB nooit lukken .
Vroeger was er hier in Nederland wel een georganiseerd CB gebeuren , daarvoor moeten we terug naar de vroege jaren 70 , de tijd van bv. de VRA-NCBHC in die dagen was het gewoon een must om lid te zijn van een vereniging ook al omdat je bij een inbeslagname toen rechtsbijstand kreeg vanuit de club , na 1980 is dat allemaal verwaterd en gingen de meeste clubs ter ziele .
Verder moeten we niet vergeten dat we te maken hebben met twee soorten gebruikers , de eerste groep zijn die mensen welke in "een bakkie" een gemakkelijk en goedkoop alternatief zien van de mobile telefoon en geen belang hebben bij DX , vossejacht , of andere georganiseerde CB gebeurtenissen . Deze groep praat ook meestal alleen maar binnen de eigen kennisenkring en hebben vaak geen weet van DX , Call's , clubs , ed. . De tweede groep zou je de meer serieuze gebruikers kunnen noemen , belangstelling voor DX'en Vossejachten , samenwerking met andere gebruikers , enz. Hier heb je te maken met een groep CB'ers welke veel meer de waarden en normen van de "echte"zendamateurs proberen over te nemen . Deze groep is ook meestal wel op de een of andere vorm georganiseerd in DX club's , forum's , enz.
Met deze groep is het natuurlijk veel gemakkelijker afspraken te maken en tot een soort bandplan te komen en eigenlijk is dat bandplan ook wel enigzinds aanwezig bv. de algemeen toegepaste DX aanroepfrequentie van 27.555 voor SSB , of de 27,700 voor SSTV en 27,500 voor CW en digimode's , beneden 27.405 zijn er eigenlijk geen regels meer maar het zou de moeite waard zijn ook hier een soort "gedragsnorm " in te stellen . de huidige bandbezetting is dermate laag dat vooral lokaal verkeer zich hoofdzakelijk tot 1 of 2 kanalen beperkt
Hier in enschede is hoofdzakelijk kan 14 in gebruiik met een incidentele QSY naar kan 11 of kan 40 . verder is het stil , heel stil op de kanalen.
Lokaal FM onder Kan 22 en andere modes er boven zou denk ik het werken al heel wat gemakkelijke maken . Ook het in gebruik nemen van 27.355 als DX aanroepkanaal in SSB , eventueel nog uitgebreid met kan 38-39en 40 voor alle andere mode's ( CW/SSTV/SLOWSCAN/BSPK31)
je hebt dan een mooie afstand tussen het lokale FM gebeuren aan de onderkant en alle andere modulateies aan de bovenkant
Ook het uitgeschakeld laten van 500 watt lineairs bij verbindingen in dezelfde straat zou meehelpen de band wat schoner te houden
Trouwens als het verkeer wat meer gespreid wordt over die 39 andere nooit gebruikte kanalen zul je merken dat je die lineair helemaal niet nodig hebt
jackdonio
 

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Edje555 » 22 sep 2011, 20:19

jackdonio schreef:Een bandplan is natuurlijk een heel goed idee , alleen ....
Het instellen van een bandplan vereist een vorm van nauwe samenwerking en die is er niet op 11 mtr. de 11 mtr is een "free use" band wat dus inhoud dat iedereen zonder enige beperking ( binnen de gestelde regels ) gebruik kan maken van deze band met de daarvoor toegelaten tranceivers . De enige regel is "er zijn geen regels " .
Dat is ook de gedachte achter het hele CB gebeuren je kunt het niet gaan vergelijken met het radiozendamateur gebeuren waar door alle gebruikers binnen een goed georganiseerd verenigingsverband een eigen regelgeving is bedacht . Dit zal voor de CB nooit lukken .
Vroeger was er hier in Nederland wel een georganiseerd CB gebeuren , daarvoor moeten we terug naar de vroege jaren 70 , de tijd van bv. de VRA-NCBHC in die dagen was het gewoon een must om lid te zijn van een vereniging ook al omdat je bij een inbeslagname toen rechtsbijstand kreeg vanuit de club , na 1980 is dat allemaal verwaterd en gingen de meeste clubs ter ziele .
Verder moeten we niet vergeten dat we te maken hebben met twee soorten gebruikers , de eerste groep zijn die mensen welke in "een bakkie" een gemakkelijk en goedkoop alternatief zien van de mobile telefoon en geen belang hebben bij DX , vossejacht , of andere georganiseerde CB gebeurtenissen . Deze groep praat ook meestal alleen maar binnen de eigen kennisenkring en hebben vaak geen weet van DX , Call's , clubs , ed. . De tweede groep zou je de meer serieuze gebruikers kunnen noemen , belangstelling voor DX'en Vossejachten , samenwerking met andere gebruikers , enz. Hier heb je te maken met een groep CB'ers welke veel meer de waarden en normen van de "echte"zendamateurs proberen over te nemen . Deze groep is ook meestal wel op de een of andere vorm georganiseerd in DX club's , forum's , enz.
Met deze groep is het natuurlijk veel gemakkelijker afspraken te maken en tot een soort bandplan te komen en eigenlijk is dat bandplan ook wel enigzinds aanwezig bv. de algemeen toegepaste DX aanroepfrequentie van 27.555 voor SSB , of de 27,700 voor SSTV en 27,500 voor CW en digimode's , beneden 27.405 zijn er eigenlijk geen regels meer maar het zou de moeite waard zijn ook hier een soort "gedragsnorm " in te stellen . de huidige bandbezetting is dermate laag dat vooral lokaal verkeer zich hoofdzakelijk tot 1 of 2 kanalen beperkt
Hier in enschede is hoofdzakelijk kan 14 in gebruiik met een incidentele QSY naar kan 11 of kan 40 . verder is het stil , heel stil op de kanalen.
Lokaal FM onder Kan 22 en andere modes er boven zou denk ik het werken al heel wat gemakkelijke maken . Ook het in gebruik nemen van 27.355 als DX aanroepkanaal in SSB , eventueel nog uitgebreid met kan 38-39en 40 voor alle andere mode's ( CW/SSTV/SLOWSCAN/BSPK31)
je hebt dan een mooie afstand tussen het lokale FM gebeuren aan de onderkant en alle andere modulateies aan de bovenkant
Ook het uitgeschakeld laten van 500 watt lineairs bij verbindingen in dezelfde straat zou meehelpen de band wat schoner te houden
Trouwens als het verkeer wat meer gespreid wordt over die 39 andere nooit gebruikte kanalen zul je merken dat je die lineair helemaal niet nodig hebt


Nee inderdaad afspraken maken op de CB band zal weinig zoden aan de dijk zetten omdat velen hier gewoon niet aan meewerken en bovendien is er geen orgaan of instantie cq DX club die hier toezicht op kan houden omdat er geen wet is aangenomen in de telecomwet over gebruik en indelen van de 40kanalen op de CB band.
het is aan de mensen zelf die op de CB band werken en hoe hij/zij er zelf mee omgaan , en de praktijk kunnen wel al de meeste hebben een vast kanaal waar ze regelmatig lokaal zitten.
dus een bandplan uitvoeren zoals op een amateurband zou wel kunnen maar dat zou eerst in de telecomwet opgenomen moeten worden maar dan is de vraag wie gaat het controleren of het ook wordt uitgevoerd door de gebruikers :roll:
nee dat gaat em niet worden dus we spreken eigelijk meer over gedragsregels die wel zijn opgesteld ! voor gebruik van de CB band alleen hij is nooit meer aangepast of toegepast.
maar het heet ook niet voor niks CitenzenBand ofwel burgerband waar vrij en blij op gerommeld mag worden met toegestaan apparatuur.
ach..... ik maak mij niet zo druk om gemier....maar verder heb ik weinig last van FM gebruikers op Ch38 en de meeste komen daarna vanzelf ook eens op SSB kijken omdat het toch wel intresant blijkt te zijn waar ze eerst commetaar op hadden dat je een band hoger moet werken met SSb :mrgreen:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Welke modulatie bij DX?

Berichtdoor Abt » 25 sep 2011, 23:59

Mous schreef:
PD2IW schreef:en dan vooral op AM,veel beter dan FM,minder ruis,betere ontvangst zwakke stations en draagt veel verder.


Niet helemaal on topic, maar...
Zelf heb ik een lokaal AM/FM test gedaan met 2 auto's. De afstand tussen de auto's was ruim 10 kilometer.
Geen vlak terrein, er zaten flink hoge duinen tussen en één auto bevond zich in een dorp tussen bebouwing in. De andere auto achter hoog duingebied. Het moduleren ging in AM stukken beter dan met FM.
Met FM ging het ook maar AM kwam er veel luider door, net of het minder moeite had met het terrein.

In de handleidingen van President staat beschreven dat AM is beter voor gebieden met obstakels/heuvels in het terrein.
AM draagt inderdaad verder en zwakke stations zijn veel beter en zo veel prettiger uit te luisteren mede door de veel lagere ruisvloer.


Uit een President handleiding:
Use this key to select AM or FM. The modulation mode must correspond with that of the
person with whom you communicate.
A/ Amplitude Modulation (AM) is for communications in areas where there are obstacles
and over medium distances.
B/ Frequency Modulation (FM) is for nearby communications in flat, open areas. It gives
better quality of communication (squelch adjustment needs more finesse
Abt
 

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten