CB in New Zealand

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CB in New Zealand

Berichtdoor 19AT593 » 14 apr 2011, 23:05

Een tijdje terug plaatste ik al ergens in een reactie dat New Zealand andere 40 kanalen heeft. Net zoals in Engeland het geval is. Het mooie is dat ze legaal op SSB mogen. Een jaar of 20 geleden was kanaal 5 vrij populair om aan te roepen. Meestal rond 10 uur 's ochtends had je wel kans tot soms wel 12 uur lokale tijd. Hier een lijstje:

http://www.survival-systems.com/yeticom/nz.html

Verder zijn er in New Zealand CB call districts, in 1991 had men nog een license nodig a 45 NZD.
Ik kan hier, behalve dat de licenties zijn afgeschaft, weinig over vinden op internet. Dat verwonderd mij want ik
was op gegeven moment gewoon QSL van zoveel mogelijk NZ CB districten aan het verzamelen, dat ging heel aardig tot ik door de toenmalige HDTP uit de lucht werd gehaald. Ik heb er ergens nog wel en kaartje van liggen, dus die gegevens komen later.

Op dit moment zijn ze in New Zealand bezig de CB op dezelfde frequenties als de rest van de wereld vrij te geven.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: CB in New Zealand

Berichtdoor 19AT593 » 17 jun 2011, 22:55

Had dit nog gevonden. Op internet gezocht maar tot u toe nergens terug kunnen vinden. Rond de jaren 90 gekregen van Jayne WR259 uit New Zealand. Jayne was vrij bekend in die tijd en maakte vele QSO's met Nederland. Ik heb er destijds een hobby van gemaakt om deze prefixen te werken en bevestigd te krijgen. Bij 11 stuks is dat gelukt, toen waren de "goede" condities weer voorbij. Dat was in de tijd dat je gewoon bijna elke ochtend met New Zealand kon praten. Ondertussen mogen de "Kiwi" CB stations ook gewoon op dezelfde 40 kanalen als ons uitkomen en mocht het ooit weer eens zo ver zijn dat de condities weer een beetje wat worden kan je legaal de 41 div. werken.

Afbeelding
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten