Wetgeving / ERP / Antenne?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor vincenttor » 06 apr 2011, 17:53

pauluszelf schreef:En dan nu een inkoppertje:
Ik weet dat ik een ongenadige reactie krijg van Vincent,ik heb al zo veel felle reacties van je gezien in dit forum.
Waar is je onderschrift gebleven?



nou ja inkoppertje is het niet echt te noemen, had mijn onderschrift al een maand of wat geleden weggehaald.
deed dit alleen om dirk een beetje te jennen met koop een goede antenne en een goede linear :D
vond het niet echt nodig meer en het word best onoverzichtelijk al die stukjes txt eronder.
veel fora is dat ook "verboden" even als afbeelding banner en dergelijken
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor pauluszelf » 07 apr 2011, 15:26

Je vat het op met een glimlach Vincent,leuk.
Henry,als ik 4W rondstraal,word dit vermogen over 360 graden verdeeld.
Ga ik het bundelen,dan krijg ik meer gebundeld vermogen een bepaalde richting op,maar het blijft 4W,toch?
Een antenne kan volgens mij nooit van natuurwetten afwijken en vermogen toevoegen.
We zeggen dus in feite allebei hetzelfde.
pauluszelf
 

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor Henry hpsd » 07 apr 2011, 18:41

Hallo Paulus,

Ik weet niet of we in feite allebei hetzelfde zeggen...het is me namelijk niet duidelijk wat jij zegt, graag hoor ik je stelling dan ook en mocht ik er niet mee eens zijn reageer ik wel.

Over dat 4 watt rondstralen... je straalt niet echt 4watt rond.
De antenne zet die 4 watt om in een electomagnetisch veld, bah..kun je niet zien daarom zijn alle mensen er als de dood voor, maar eigenlijk is er niet zoveel aan de hand.

Datzelfde gebeurt (niet helmaal maar ter vergelijking)..ook bij die zaklamp...immers dichtbij staat er leesbaar op een lamp "philips 75watt" of zoiets dergelijks...maar lichtsterkte word uitgedrukt in LUX, hij straalt lumen uit!

Als je het vermogen wil meten doe je dat bij de zender.

Als je "afgestraalde vermogen" wilt meten moet je dus het electromagnetisch veld meten.
Maar goed als we iets gaan bundelen van dat electromagnetisch veld...dan word je veld in die richting waar je het bundelt groter (sterker)!

Heb je een antenne die 3dB versterkt...dan word je electromagnetisch veld dus groter.
Heb je een versterker hebt die 3dB versterkt ...dan word je electromagnetisch veld dus evenveel groter!

vr. gr,

Henry
Dus de twee zijn wel afhankelijk van elkaar maar niet gelijk.

Vr.gr,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor pauluszelf » 08 apr 2011, 16:15

laat ik het dan anders formuleren:Het EM veld in de richting waar de richtantenne opdat moment staat is groter dan aan de zij/achterkant.
Maar het gegenereerde EM veld kan nooit sterker worden dan waartoe 4W in staat is,in het geval van een beam.
Ga je meer parasitaire elementen in de vorm van directoren gebruiken,zal de beam meer geconcentreerde EM straling die richting opsturen,vergelijkbaar met een laser.
Ga je een laserstraal meer bundelen bij gelijkblijvende energietoevoer,zal de intensiteit ook toenemen.
Als ik een waterstraal met een doorsnede ven 3cm bij 30 bar op een plank richt,word deze nat.
Alsik een waterstraal met een doorsnede van 1/10e mm bij gelijkblijvende druk op diezelfde plank richt,zaag ik hem door,maar die 30 bar blijft 30 barg(die g erachter is voor de procesoperators onder ons).
pauluszelf
 

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor Henry hpsd » 08 apr 2011, 17:00

het em veld zal wel sterker worden (maar juist in een specifieke richting vandaar het woord beam) dan waar 4 watt in staat toe is bij een rondstraler.

Kijk,
sorry, ik wil niet "moeilijk overkomen" maar je dwingt me lol.

Het "vermogen"in een electromagnetisch veld word uitgedrukt in s (w/m2)
Dat word opgevangen door een antenne met een gain (G) in dBi.
Het ontvangend vermogen drukken we uit in Pr (w).
Directiviteit = D
Maximale vermogen dichtheid = p
gemiddelde vermogen dichtheid = Pav
K= efficient afgegeven vermogen (w)
H= Magnetische veld sterkte
E= Electrische veld sterkte

Pr=AeS
E=Zo.H
S=E2/Zo=Z0H2
Ae=G (lambda2/4.pi) (= eigenlijk friss forumule)

Oke, Dus het opgenomen vermogen door een ontvangst antenne (Pr) is afhankelijk van Ae en die bestond hoofdzakelijk uit Gain.

De Friss formule:

Pr/Pt= GT/GR (lambda/4.Pi.R) 2

Pt zendvermogen zender
Pr vermogen ontvangen door ontvanger.
Gt gain zend antenne
Gt gain ontvangst antenne
R is afstand tot elkaar.

Ook hieruit blijkt dat zodra er iets wijzigt aan de gain van de antenne in een richting het opgenomen vermogen door ontvanger zal wijzigen en daarmee dus de sterkte van het veld.

aanvulling:
Ehmm..
Als ik een enorme waterhoeveelheid pak en deze druk door een duiker van 1 meter doorsnede, en gaat met een bv met een druk van 10 bar. Dan komt hij (als voorbeeld) 100 meter ver.
Als ik die zelfde waterhoeveelheid in dezelfde tijd door een duiker van 30cm wil persen dan gaat de druk omhoog
En komt de straal mischien wel op 200 meter...de straal word krachtiger.



vr.gr,
Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor pauluszelf » 09 apr 2011, 07:54

Dan zeggen we toch weer allebei hetzelfde?.
Henry,nogmaals niets persoonlijks, en alle respect voor je kennis,maar je bent het type dat nooit uitgediscusieerd raakt.
Dus bij deze mijn exuses,maar ik beeindig deze discussie.
Aangaande die druk van het water in jouw voorbeeld heb je deze moeten verhogen;ik had het over gelijkblijvende druk.
pauluszelf
 

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor tjebbe » 09 apr 2011, 10:16

henry heeft het over de zelfde druk Paul. als je water met 10 bar door een gat van 5 cm drukt komt de straal 100 meter ver. maar zou je hem ook met 10 bar door een gaatje van 1 cm persen komt de straal 200 meter verder... zo moet je het ook zien met die 1 watt van jou op een beam.

maar de vergelijking met een fietslampje is het beste. een antenne versterkt de watt's niet nee, maar hij bundelt de watt's naar 1 gericht punt waar door hij wel weer versterkt tegen over een dipool die alles rondstraalt.

in de fm zenderij word ook meestal gevraagt / gezegt wat het antenne vermogen is, dus niet de watt's wat er in gepompt word.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor Henry hpsd » 09 apr 2011, 12:03

Paulus,

We zeggen niet hetzelfde:
Jij zegt dat het electro magnetisch veld niet sterker word, ik zeg van wel.

overwat voor type ik ben, zijn de meningen verdeelt :wink:

Verder, akkoord. Wat jij wenst.
Dit was mijn laatste posting.

Grt. Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor vincenttor » 09 apr 2011, 13:42

vind het toch vrij duidelijk hoor henry,
veel duidelijker kan niet echt toch ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor DX-Power » 09 apr 2011, 14:19

Ja wat hierboven gezegd wordt :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
DX-Power
 

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor pauluszelf » 10 apr 2011, 14:54

pauluszelf schreef:laat ik het dan anders formuleren:Het EM veld in de richting waar de richtantenne opdat moment staat is groter dan aan de zij/achterkant.
Maar het gegenereerde EM veld kan nooit sterker worden dan waartoe 4W in staat is,in het geval van een beam.
Ga je meer parasitaire elementen in de vorm van directoren gebruiken,zal de beam meer geconcentreerde EM straling die richting opsturen,vergelijkbaar met een laser.
Ga je een laserstraal meer bundelen bij gelijkblijvende energietoevoer,zal de intensiteit ook toenemen.
Als ik een waterstraal met een doorsnede ven 3cm bij 30 bar op een plank richt,word deze nat.
Alsik een waterstraal met een doorsnede van 1/10e mm bij gelijkblijvende druk op diezelfde plank richt,zaag ik hem door,maar die 30 bar blijft 30 barg(die g erachter is voor de procesoperators onder ons).

Dan toch nog maar weer een poging:de Beam zal meer geconcentreerde
EM straling die richting opsturen.
Dan zeg ik dus hetzelfde:de in die bepaalde richting EM straling word groter/meer.
Van welk soort communicatiestoornis hier sprake is durf ik echt niet te zeggen,maar ik beweer op zeker niet dat de straling op een bepaald punt niet meer word.
Daarbij ben ik van mening dat mijn uitleg net zo helder is als die van de meneer met het lampje.
"In dezelfde tijd door een duiker van 30 cm wil persen,schrijft Henry,[b]dan gaat de druk omhoog".
Ik heb het over de VOORDRUK.
pauluszelf
 

Re: Wetgeving / ERP / Antenne?

Berichtdoor vincenttor » 10 apr 2011, 19:35

wat een gezaag zeg,
beide gelijk klaar uit.....
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten