CB Communicatie

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CB Communicatie

Berichtdoor evarist61 » 14 aug 2010, 23:39

Sinds een paar dagen ben ik terug CB'er, maar ik heb nog geen QSO kunnen maken. Stil is het op alle kanalen. Soms heel in de verte Italianen, maar die horen mij niet want zij zenden uit met enorme vermogens.

Ik gebruik een inverted V antenne die richting noord het meest zou stralen. Ik woon in Mechelen, Belgie.
Pogingen om regio Amsterdam te bereiken lukken niet. Geen spoor van ontvangst aan beide zijden.

Zijn hier geen CB'ers meer? Of is er wat anders.
evarist61
 

Re: CB Communicatie

Berichtdoor Sheriff » 15 aug 2010, 00:06

ik denk dat je gewoon een slechte avond hebt gekozen om te DX'en. Lokaal babbelen en tussendoor proberen te DX'en is wat ik meestal doe. en de ene avond heb je meer geluk dan de andere.
Geduld is hier zeker van toepassing!

happy dx'ing!
Sheriff
 

Re: CB Communicatie

Berichtdoor peter stardust » 15 aug 2010, 08:33

Ik heb soms ook dagen dat er niets te doen is hoor. Ik woon in de regio Zelzate maar wel aan de NL kant. Ik heb vrij veel kontakt met belgen hoor. Verwacht niet al te veel van de inverted V. Ik heb deze als luisterantenne erbij en de inverted V kan niet tippen aan een goede rondstraler voor lokaal gebeuren. neem een beam en de wereld zal opengaan voor je. Voor DX is de draadantenne beter geschikt.
Een inverted V werkt lokaal niet erg goed, dat is mijn ervaring met deze antenne die op 90 gr staat opgesteld met een hoogte van 9 mtr. antenne staat zuiver 1;1 op 27.555
zeker op zaterdag 14-08 was het hiet mega druk met zuid europa, ierland, schotland enz. Zelfs met brussel [100km ]
gewerkt. Afstanden werken is luisteren en nog eens luisteren, geduld dus.

nb: het is belangrijk om de inverted V op minimaal 90gr te zetten maar liever meer, ook de hoogte is belangrijk en de aanwezigheid van gebouwen en bomen .
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: CB Communicatie

Berichtdoor evarist61 » 15 aug 2010, 12:29

Peter, bedankt voor je bijdrage.
Mijn inverted V staat op iets meer dan 90°. Ze is noord gericht om proberen verbinding te maken met NL. De SWR is 1:1.
Zaterdag 14/8 heb ik geluisterd in de namiddag, er was niets anders dan een 1 Italiaan in LSB. Niets korterbij.
Misschien moet ik eens een rondstraler proberen; want lokaal kan ook leuk zijn.
evarist61
 

Re: CB Communicatie

Berichtdoor peter stardust » 15 aug 2010, 15:27

evarist61 schreef:Peter, bedankt voor je bijdrage.
Mijn inverted V staat op iets meer dan 90°. Ze is noord gericht om proberen verbinding te maken met NL. De SWR is 1:1.
Zaterdag 14/8 heb ik geluisterd in de namiddag, er was niets anders dan een 1 Italiaan in LSB. Niets korterbij.
Misschien moet ik eens een rondstraler proberen; want lokaal kan ook leuk zijn.

Hier was het zaterdag middag tot ver in de avond zuid europa S9 op de 2 el beam volop DX . Op de draad antenne bijna niets te horen .Op de 5/8 golf ook volop wel wat minder signaal maar toch alles luid en duidelijk.
Een station uit de regio Gent melde ook op zijn 2 el quad volop DX. Een station terneuzen had ook volop DX met zijn
imax.

Ik heb zaterdag alle 3 mijn antennes uitgetest op 27.555 en met de 3 antennes was het een wereld van verschil.
Dus trek je concusie maar.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pauluszelf » 15 aug 2010, 15:42

Ik heb gisteravond nog contact mogen leggen met 3SAB177 Brazil,dus de echte DX mogelijkheden zijn er nog steeds.
Lokaal is het hier in Rotterdam e.o.ook verdacht stil.
Ik heb met Peter al eerder een poging gedaan om contact te leggen,dus vanavond tussen 18:00u en 18:30u ben ik wel bereid om de Beam zuidwaarts te zetten.
Ik zal de freq.27.590 monitoren op LSB,en een aantal keren aanroepen.
Ik zou zeggen,doe er je voordeel mee en succes.
Grietjes,19RSN1003 Paul.
pauluszelf
 

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pino » 15 aug 2010, 16:42

ik zal hem vanavond ook naar het zuiden zetten tussen 1800 en 1830 op lsb 27.590 (kanaal 15 +5kc van de E band)
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: CB Communicatie

Berichtdoor peter stardust » 15 aug 2010, 16:44

pino (19-DIG1971) schreef:ik zal hem vanavond ook naar het zuiden zetten tussen 1800 en 1830 op lsb 27.590 (kanaal 15 +5kc van de E band)

ik zal er ook zijn . 27.590 lsb om 18.00uur.
peter
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pino » 15 aug 2010, 16:55

ja top zijn er al drie maken maken we er gelijk CB Forum ronde van als er nog meer bijkomen. :D
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: CB Communicatie

Berichtdoor peter stardust » 15 aug 2010, 18:21

zo toch geprobeerd, met de oude Midland. paulus was goed te horen. pino een s2. Ik werk al 20 jaar met deze midland .op de uitlezing staat 27.595 en ga dan met de freq shift 5 naar beneden
uitlezing blijft 27.595 . paul registreerde dat ik naast de freq staat. Op 27.595 hoorde ik jullie niet wel met de freq shift 5 naar beneden. doe ik iets verkeerd ???
in ieder geval bedankt voor het proberen
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pino » 15 aug 2010, 18:56

ik hoorde hier ook iemand die had het over s2 s3 dat was jij dus en ik had je op 27.589.13 maar s0 en en wat skip aan deze kant , en nee jo doe niks verkeerd.maar nog bedankt voor het proberen,maar volgende keer beter als er betere condities zijn.


73`s
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: CB Communicatie

Berichtdoor tjebbe » 15 aug 2010, 19:10

roept nu iemand vanuit Ouddorp CQ dx in CW mode ( Morse ), mobiel station zegt hij.
daar ook te horen bij jullie ?
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pino » 15 aug 2010, 19:26

nee die hoore we niet maar we zitten er nog .
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: CB Communicatie

Berichtdoor -Mark- » 15 aug 2010, 23:26

16xk031 moet bij je in de buurt zitten, hij is ook regelmatig actief op de T5.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: CB Communicatie

Berichtdoor pauluszelf » 16 aug 2010, 06:32

Peter, je wilde weten of het zou lukken met Rotterdam.
Ik kan je vertellen dat ik je loepzuiver heb ontvangen gisteravond,totdat die storingsbron roet in het eten gooide.
We zitten zoals Pino al vertelde in een havengebied,wat vol staat met generatoren en andere ellende.
De meneer uit Mechelen heb ik helaas niet kunnen horen.
Vanavond monitor ik 27.590 LSB gewoon weer een half uurtje.
Nieuwe ronde,nieuwe kansen.
Grietjes,19rsn1003 Paul.
pauluszelf
 

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten