super zonnestorm nadert

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor 19DT2120 » 21 jan 2011, 12:37

zou dit nog invloed hebben op de propagatie:
Code: Selecteer alles
Goed nieuws voor zonaanbidders. Binnenkort staat er een tweede zon aan de hemel die een tijdje nog feller zal zijn dan onze eigen zon. Volgens een wetenschapper is het goed mogelijk dat deze zon al volgend jaar opkomt.

Betelgeuze (alpha Orionis), de op twee na grootste ster in onze melkweg, staat op ontploffen. Deze rode superreus kan ieder moment een supernova worden. Als het eenmaal zo ver is, krijgen wij wekenlang een tweede zon aan de hemel. Het is zeer goed mogelijk dat we die periode geen nacht hebben.

Volgens Brad Carter, Senior Lecturer of Physics aan de University of Southern Queensland, kan het volgend jaar al gebeuren. Hij baseert zich op gigantische vlekken die sinds begin vorig jaar op de ster worden waargenomen. Deze vlekken worden veroorzaakt uit ontsnappend gas uit het binnenste van Betelgeuze, wat erop duidt dat de ster spoedig op spectaculaire wijze zal exploderen.

Na deze prachtige knal krijgen we een enorme vuurbal aan de hemel, die feller zal zijn dan onze eigen zon. Wekenlang zullen we geen nacht kennen, waarna het effect geleidelijk wegebt en de supernova is gedoofd. Hoewel er veel straling vrijkomt en de Maya's het einde der tijden hebben voorspeld voor 2012, zal alles onschadelijk zijn voor de mens, belooft Carter ons.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor tjebbe » 21 jan 2011, 17:14

nou ben benieuwd. zo'n ontploffing kan ook veel storing geven op de hele frequentie.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor pauluszelf » 21 jan 2011, 17:30

Afgezien van het feit dat ik denk dat we een dergelijk fenomeen in dit leven niet zullen meemaken,denk ik dat we echt niet blij worden waneer dit gebeurd!
Wat te denken van de enorme stralingstoename waaop het aardmagnetisch veld niet berekend is.
Wekenlang geen nacht? Ik heb nu al regelmatig last van slaapdeprivatie als gevolg van mijn continudienst.
Zo kan ik nog wel een paar honderd argumenten verzinnen om op zijn minst maar te hopen dat dit in mijn leven niet gebeurd!
pauluszelf
 

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor cb1gwn » 25 jan 2011, 22:53

19DT2120 schreef:zou dit nog invloed hebben op de propagatie:
Code: Selecteer alles
Goed nieuws voor zonaanbidders. Binnenkort staat er een tweede zon aan de hemel die een tijdje nog feller zal zijn dan onze eigen zon. Volgens een wetenschapper is het goed mogelijk dat deze zon al volgend jaar opkomt.

Betelgeuze (alpha Orionis), de op twee na grootste ster in onze melkweg, staat op ontploffen. Deze rode superreus kan ieder moment een supernova worden. Als het eenmaal zo ver is, krijgen wij wekenlang een tweede zon aan de hemel. Het is zeer goed mogelijk dat we die periode geen nacht hebben.

Volgens Brad Carter, Senior Lecturer of Physics aan de University of Southern Queensland, kan het volgend jaar al gebeuren. Hij baseert zich op gigantische vlekken die sinds begin vorig jaar op de ster worden waargenomen. Deze vlekken worden veroorzaakt uit ontsnappend gas uit het binnenste van Betelgeuze, wat erop duidt dat de ster spoedig op spectaculaire wijze zal exploderen.

Na deze prachtige knal krijgen we een enorme vuurbal aan de hemel, die feller zal zijn dan onze eigen zon. Wekenlang zullen we geen nacht kennen, waarna het effect geleidelijk wegebt en de supernova is gedoofd. Hoewel er veel straling vrijkomt en de Maya's het einde der tijden hebben voorspeld voor 2012, zal alles onschadelijk zijn voor de mens, belooft Carter ons.


Bron?
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor Laurens » 26 jan 2011, 00:39

Volgens Brad Carter, Senior Lecturer of Physics aan de University of Southern Queensland...........

Er moet beseft worden dat 'binnenkort' in de sterrenkunde binnen enkele tienduizenden jaar is, je moet alles in perspectief zien ; :lol: D
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor 19DT2120 » 26 jan 2011, 11:23

cb1gwn schreef:
19DT2120 schreef:zou dit nog invloed hebben op de propagatie:
Code: Selecteer alles
Goed nieuws voor zonaanbidders. Binnenkort staat er een tweede zon aan de hemel die een tijdje nog feller zal zijn dan onze eigen zon. ......................
heel verhaal blablabla............................
......................
Vrijkomt en de Maya's het einde der tijden hebben voorspeld voor 2012, zal alles onschadelijk zijn voor de mens, belooft Carter ons.


Bron?


Ik had het zelf bij Fok.nl vandaan en zij hadden dit http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1211184/2011/01/21/Straks-krijgen-we-een-tweede-zon-aan-onze-hemel.dhtml als bron.

Geloofwaardigheid is voor mij ook :?: :?:

update:
Heb even verder gekeken,en het is dus zoals gewoonlijk wel weer een hoax:http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1211869/2011/01/22/Helemaal-geen-tweede-zon-volgend-jaar.dhtml
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor emperoronald » 26 jan 2011, 17:26

Laurens schreef:Volgens Brad Carter, Senior Lecturer of Physics aan de University of Southern Queensland...........

Er moet beseft worden dat 'binnenkort' in de sterrenkunde binnen enkele tienduizenden jaar is, je moet alles in perspectief zien ; :lol: D


een zonnestorm in 31456 hebben wij niet zoveel aan hé laurens
emperoronald
 

Re: super zonnestorm nadert

Berichtdoor Laurens » 26 jan 2011, 17:44

Dat weet ik. Ik claim ook niet dat we er wat aan hebben, slechts dat we er rekening mee moeten houden dat de kans vrij groot is dat wij het niet meer mee gaan maken.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Vorige

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten