Jargon, omgang e.d.

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor axel » 07 jun 2010, 18:56

Ik wil eens wat gaan proberen qua dx maar ik wil het wel graag netjes doen; ik hoor vaker gefluit en een of andere malloot die cola roept maar volgens mij wat anders drinkt. Ik hoor nu met dit lekker weer noord ierland, daar ben ik vaker geweest en het lijkt mij leuk om eens contact te krijgen met bv 29SD150 welke ik gisteren heel duidelijk kon horen (na de kerkdiensten van aldaar haha ;) of misschien beter eerst hier eens wat lokaal. De antenne hangt zeker niet optimaal dus misschien is het beter als ik eerst lokaal probeer. Ik neem aan dat ik dan kan beginnen met gewoon een 'cq mijn naam is axel ik zoek een nederlands station' of hoe gaat dat eigenlijk gezien ik geen call heb? Ik hoor nu vaker mensen een frequentie roepen waar ik wel eens op afstel, zo heb ik al een keer een contact gehad maar dat was te onduidelijk om te weten wie en waar.

Wat zijn handige dingen om te weten? Ik denk aan de q-codes (dat hoor ik de engelsen tenminste gebruiken, ik weet niet of dat hier ook zo is), nato alfabet (al hoor ik steeds sugar ipv sierra, is er een andere variant?) Ik zal deze thread ook eens goed doorlezen maar ik vraag me dus met name af hoe je netjes een oproep doet en wat je dient te noteren en bijhouden indien je reageert op een oproep.
EDIT: aangezien dit eigenlijk niet meer cb gebruik betreft vraag ik mij ook af of er ergens voorbeeld examens voor radio amateur zijn waarvan ik wat meer kan leren.

De antenne heb ik inmiddels wat beter afgesteld zodat die nu voor dx om en nabij de 27.555 gebruikt kan worden en tevens heb ik een matcher/tuner besteld voor het geval ik met de lokale vrachtwagens wil communiceren.
axel
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor tjebbe » 07 jun 2010, 19:23

http://www.27mhz-dxpagina.com/
als je die website gelezen hebt, weet je al wat meer.

als er dan nog meer vragen zijn, horen we het graag.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor axel » 07 jun 2010, 19:28

Ik zie al wat nuttige tips en ga verder lezen, dank je wel.
EDIT: Dat niet afregelen op 27.555 heb ik vandaag wel even een seconde of 2 gedaan met waarschijnlijk een irritante rogerbeep erbij; dat is geloof ik niet gangbaar. Het 'echte' afregelen heb ik gedaan door op de d band de normale procedure te doen maar ik zie dat ik daar sowieso moet opletten dus nogmaals bedankt. Ik wil niemand storen met mijn snuffelen aan waarschijnlijk een nieuwe hobby en zal (zeker met al dat voetbal op tv dadelijk) ook even aan de buren vragen of ze last ondervinden en zo ja even contact op moeten nemen. Ik merk dat ik hier thuis naast de pc mezelf toch nog hoor op de luidsprekers. Uit de link haal ik dat ik dan inderdaad een ferrietringetje moet doen om de kabel maar ik kan zoiets niet van de buren verwachten denk ik.
Uit de links blijkt ook dat een goede aarding nodig is, aangezien ik ook soms muziek ontvang op mijn luidsprekers vraag ik mij af waar dat allemaal aan kan liggen.
axel
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor axel » 09 jun 2010, 20:06

gewoon veel luisteren helpt ook :lol:
Nu toch maar eens snel een betere antenne gaan maken.
axel
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor Henry hpsd » 09 jun 2010, 20:59

dat leert idd het snelst !

veel plezier, Succes !

Grtz.

Henry
www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor A2Haarzuilen » 10 jun 2010, 09:01

Hoe kom je eigenlijk aan zo'n code (vb WO .......), moet je ergens een examen voor doen of alleen maar lid worden en krijg je dan een nummer.

grt,

Ronald
A2Haarzuilen
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor Thijs » 10 jun 2010, 09:17

Je kunt lid worden van een club maar vaak bedenken mensen ook zelf een "call" begin altijd met 19 aangezien 19 voor nederland staat.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor pauluszelf » 10 jun 2010, 18:33

Om dergelijke storingen (deels)te voorkomen,lijkt het mij verstandig om gelijk een Low-pass filter aan te schaffen b.v.de Kenwood lf 30a.
kosten:+/_ 70Euro.Maar dan heb je ook wat.
pauluszelf
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor A2Haarzuilen » 12 jun 2010, 00:37

DUS 19 ALS EERSTE EN HOE DAN VERDER, EN KAN JE NOG ERGENS KIJKEN OF DEZE CALL AL NIET WORDT GEBRUIKT. HOEVEEL LETTERS EN GETALLEN IN TOTAAL MOET JE EIGENLIJK GEBRUIKEN.

BVD,

RONALD
A2Haarzuilen
 

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor 19DT2120 » 12 jun 2010, 08:44

Er bestaan ook nog groepen waar je gratis lid kan worden,alleen dat vergt wat zoek werk op het WWW
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Jargon, omgang e.d.

Berichtdoor Henry hpsd » 12 jun 2010, 10:06

Hallo,

Als je slim bent dan gebruik je een call zo kort mogelijk dat scheelt moeite als een station je bijna niet hoort of als je druk in een Pile-up aan de gang bent.

Wel doen: Bv. 19H01 of 19AH01 oid...
(maar er zijn nog voldoende clubs waar je gratis lid van kunt worden ! ff googlen. )
Niet doen: 19HKV1259 etc..

wat je ook niet moet doen is "bekende" club calls gebruiken zoals:
SD,AT,DX,IR,DA etc... want dan verwachten mensen dat je ook daadwerkelijk bij zo'n club zit.
Deze clubs hebben allemaal "directories" waar de adressen van de mensen instaan om een qsl kaart naar toe te sturen.

Groet Henry.
www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 128 gasten