EME op 11 meter

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

EME op 11 meter

Berichtdoor Zintus » 05 jun 2009, 07:43

Hallo allemaal,

zou me gelijk even willen voorstellen. Zintus, doordeweeks in Den Haag QRV en in het weekend in 13 Div.
Ik ben al wat langer hier in het forum geregistreerd maar nooit actief geweest. Bij deze dus...

In Duitsland kunnen ze er ook wat van. Afgelopen weekend kwam de eerste EME verbinding op 11 meter tot stand (27,500 MHz). Hier een link naar wat info (en foto's) daarover in een Duits CB forum.

http://funkbasis.13th286.alfahosting.or ... a&start=45

En hier een filmpje op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=owu5r4adE8I

73 Zintus
Zintus
 

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 jun 2009, 12:15

Welkom Zintus op het cb forum. Ik vindt het CB -EME gebeuren wel bijzonder ,ik ken het alleen van vhf/uhf . Waar ben je vaak qrv in de 13 div. ?
73 Frank
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor Hét Drentse Station » 05 jun 2009, 12:51

Herzlich willkommen !
Hét Drentse Station
 

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor Zintus » 05 jun 2009, 13:25

Hoi Frank en het Drentse station,

volgens mij heb ik jullie allebei al een keer gewerkt. Mijn QTH in 13 Div. is Haren, over de grens bij Ter Apel. Doordeweeks (meestal maandag t/m donderdag) ben ik voor mijn werk in Den Haag.

@Frank: ja ik ken het ook van VHF en UHF. Ben zelf ook op de andere banden (vooral kortegolf) actief maar de eerste liefde (11 meter DX) blijft je toch je hele leven achtervolgen. Vandaar dat ik nog altijd regelmatig op triple te horen ben.

Groetjes

Zintus
Zintus
 

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor tjebbe » 05 jun 2009, 16:13

Welkom Zintus,

verders een zeer mooie antenne, en daar 6 kw op ?
en welke afstanden zijn behaald ?

73 Tjebbe
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor Michel Amateur » 05 jun 2009, 19:20

Ja leuk werk ik ken dat EME gebeuren niet..


Ja ben ook benieuwd welke afstanden er zijn gewerkt
Michel Amateur
 

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor Zintus » 05 jun 2009, 22:30

Hoi,

ik heb ook nog niet alles gelezen. Was er zelf niet bij, ken die mensen alleen van een Duits CB forum. Maar blijkbaar hebben ze enkele honderd kilometers overbrugd, maar dan wel via een omweg van 600.000 km.

Het ene station heeft de signalen van de "big gun" twee keer gehoord. 1 x direkt en 1 x met een vertraging van ca. 2 seconden via de maan.

Er waren geen stations in andere landen bij betrokken. Maar het moet wel indrukwekkend zijn om je eigen signaal na 2 seconden terug te horen via de maan.

Zintus
Zintus
 

Re: EME op 11 meter

Berichtdoor 19DT2120 » 06 jun 2009, 10:24

Zintus schreef:. Maar het moet wel indrukwekkend zijn om je eigen signaal na 2 seconden terug te horen via de maan.

Zintus


Zo iets dergelijks heb ik ook mee gemaakt,maar toen ging mijn signaal de aarde rond.Dat was zo'n 10 -12 jaar geleden en werkte met een draad dipooltje 1/4L boven het dak.
Ik gaf een call for DX en op het moment dat ik de mike los liet hoorde ik de laatste helft van de text :? .Op dat moment dacht ik van;welke idioot zit mij na te galmen :x
Maar toen realiseerde ik mij dat niemand dat zo snel kan doen en dat ik mijn eigen stem terug hoorde :lol: .Wat ik me nog wel kan herinneren is dat het geluid een beetje krakend door kwam.
Deze gewaarwording zal ik dus ook niet snel vergeten
.
Je ziet wel weer als de band echt open is heb je echt geen dure/grote/super speciale antenne nodig om voor DXing
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron