Goedkoop recept voor QRP

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor Fontana » 27 mei 2009, 14:46

Als tegenwicht voor alle berichten over gloeiende vermogensversterkers en torenhoge turbo-antennes het volgende verhaaltje:

Wie de atmosferische condities van afgelopen week in de gaten heeft gehouden zal zeker zijn opgevallen dat gewoon op de reguliere 40 FM-kanalen vaak onverwacht ineens de S-meter in de hoek kan schieten en de meest vreemde talen de luidspreker uitkomen. Men krijgt hierbij al gauw de indruk dat deze stations met supervermogens moeten werken en dat als men zelf ook gehoord wil worden, de kachel flink omhoog gestookt moet worden. Niets is minder waar, de stations die je op dat moment hoort zitten vaak gewoon lokaal (meestal op normale vermogens) met elkaar te praten en hebben geen flauw idee dat ze ook vaak honderden kilometers verderop te horen zijn.

Vermogen is dus geen absolute must om bij dit soort atmosferische condities resultaten te behalen, maar meer de juiste omstandigheden en dus het juiste moment (de duur is vaak erg kort).
Vanuit dit gegeven hebben steeds meer amateurs zich toegelegd op de QRP-hobby.
QRP staat voor met een zo laag mogelijk vermogen (meestal max. 5 Watt of lager) een zo groot mogelijke afstand te behalen.
De meesten zullen zich beperken tot het kleine vermogen, anderen gaan nog verder en limiteren zich bewust door een hele kleine antenne te gebruiken of stroom uit een batterij te betrekken. Enkelen bouwen zelf hun spulletje in elkaar, soms niet groter dan een pakje sigaretten.

Om heel simpel en goedkoop met deze QRP-sport te beginnen op onze favoriete frequenties, het volgende recept:

Men neme:
- 1 oud Marc bakje 22 of 40 kanalen, 1/2 Watt of 4 Watt.(vanaf zo'n 10 Euro 2e hands).
- 1 oude plakantenne, dv27, boomerang, draadantennetje of wat dan ook (vanaf enkele Euro's).
- 1 oude voeding, batterij of accu (hoeft ook bijna niets te kosten).

Je kan het zo minimalistisch maken als je zelf wilt, maar plaatsing en afstemming (SWR) van de antenne is hierbij van essentieel belang, zodat het kleine beetje vermogen dat er is ook daadwerkelijk de antenne uitgaat. Vergeet ook de dikke coax niet. Op het internet zijn ook allerhande varianten van draadantenne's te vinden die ook makkelijk goedkoop zelf te maken zijn.
Een goedkope kant en klare QRP-set kan natuurlijk ook een portofoon zijn!

Mijn eigen bescheiden QRP DX record is van vele jaren geleden, met een half Watt (500 Mw) Zuid-Engeland gewerkt (Hycom CB-4000), maar dit moet ik binnenkort zeker weten te overtreffen. Het is echt een kick als je dit voor elkaar krijgt!

Je zult zien dat er ook zonder peper en zout prima verbindingen te maken zijn en waarbij de nasmaak vele malen beter is!
Was dit een QRP huisrecept, voor de meer gefortuneerde kok is er ook de QRP Haute Cuisine van b.v. Yaesu (FT-817) en Icom (IC-703).

Smakelijk eten!

Benieuwd naar jullie ervaringen, iemand nog aanvullingen, tips etc?
Fontana
 

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor rob kenwood » 27 mei 2009, 15:52

vd week een qso gemaakt op de normale marc kanalen met een station uit duitseland ( munchen ) ging erg goed en de beste man dacht eerst dat ik hem in de maling nam! niet dus. ( zo ben ik niet ) o,ja was gewoon op de fricandellen modulatie.
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor -Mark- » 27 mei 2009, 18:42

idd, laatst ook oostenrijk gehoord, zat met 20w op de Familie Modulatie
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor tjebbe » 27 mei 2009, 18:52

vorige week tijdens een qso met een brazilian ff de linear uit, en jahoor 8 / 10 watt en hij kon mij nog uitstekend mee krijgen.

maar meestal doe ik er niet aan :lol:
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor Columbus » 27 mei 2009, 21:12

Het is al vaker gezegd op het forum, maar de beste versterker is een goede antenne.

Wat een mooi QRP verhaal is, is een engelse amateur die zijn zender en antenne op zijn fiets heeft gebouwd en daarmee regelmatig vanuit zijn huis naar de kust fietst om verbindingen te maken. Behalve 'fietsmobiel' is hij ook een 'wandelmobiel' station. Zijn verste verbinding? 21.000 km met een amateur in Australië

zie ook op http://www.youtube.com/watch?v=70Mr4rqgxQ4
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor -Mark- » 28 mei 2009, 11:23

cool om te zien, maar niks voor mij.
wil wel van de zomer er met een tentje op uittrekken en dan proberen 24 uur qrz te zijn vanaf een open vlakte in zuid limburg. alleen werk ik dan met een nood aggregaat, mijn shogun, mijn lineair en een standaard waar een imax2000 op komt. althans, dit is de planning.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor rob kenwood » 28 mei 2009, 13:12

oh mark! ga je een velddag doen? :lol: . mooi man! en uiteraard wel qso kaarten versturen he, als je iemand gewerkt heb!!!!. nou je roept maar hoor!
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor -Mark- » 28 mei 2009, 17:02

het hele qso kaarten verhaal moet ik nog eens over nadenken.
denk dat ik misschien ooit iets ontwerp, maar dan alleen via mail of zo...
vind het hele gedoe via post wel erg omslachtig nu dezer dagen, en heb me er nog niet helemaal in verdiept.

maar ja, die velddag zit in de planning... eens kijken of het wat wordt haha.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor vincenttor » 28 mei 2009, 22:00

het is 10x leuker een kaartje te ontvangen dan per email vind ik zelf dan
heb er nog ook niet zzo erg veel maar toch elke x als ik een brief thuis krijg krijg ik een glimlach op mn gezicht
en dat qrp , ik zie er de lol niet van in maar goed dat ben ik
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 28 mei 2009, 22:11

Voor een qsl ontwerp even een mail naar Max met je idee en je krijgt een paar leuke voorbeelden terug.En hij is goedkoop .Ik vindt een qsl kaart ook veel leuker dan een e-qsl .En ja ik vindt qrp ook leuk .

QSL :arrow: http://www.on5ur.be/contact.htm
CB QSL :arrow: http://www.on5ur.be/qsl%20album%2027%20mhz%201.htm
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor tjebbe » 30 mei 2009, 00:22

ik heb vandaag ook aan QRP gedaan !!!

0.5 watt input in mijn 5 elements, 32.63km hier vandaan ( Gorredijk) werd ik ontvangen met een 4 elements met een Signaal 4 Radio 5 !! met 4 watt drukte ik een S8 met met 10 watt een dikke S9.

om S4 te krijgen bij het zelfde station met de imax moet ik 75 watt stoken als we dan allebij verticaal zitten.
was echt vet mooi om dit zo te doen. als we allemaal nu met een richter zaten........
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor 19AC719 » 30 mei 2009, 00:50

hallo .. :D

ja dat qrp kan natuurlijk leuk zijn , als het iets voor je is , ik zeg altijd ..ieder zijn of haar ding zolang je er maar plezier aan beleefd .

maar het klopt inderdaad dat er de laatste tijd aardig wat buitenlandse stations op de fm aanwezig zijn , sinds vorige week een paar keer gewerkt met div.30 op kanaal 29 fm , heb hier nu een dipool antenne hangen , van paradise uit heerde 20,- euro , deze heb ik hier tijdelijk i.v.m onze verbouwing , maar buiten dit alles , gezien de simpele antenne toch leuke verbindingen gemaakt op de fm .

groeten en 73 ,s Peter 8)
19AC719
 

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor Fontana » 30 mei 2009, 11:21

@ Tjebbe en Peter,
Echt leuk om te horen die verhalen.

Ik had voor in de auto een simpele President Walker aangeschaft (compact, low-tech, makkelijk te bedienen, geen menu's en druktoetsen) maar deze staat nu thuis stand-by als mijn QRP-setje naast mijn "standaard" radio.
Je kan hierop nl. zonder enige modificaties ook omschakelen naar de UK frequenties (een stuk hoger) en de Duitse CB band (begint een stuk lager) Alleen jammer dat het vermogen standaard niet nog lager kan! :lol: Nu nog een leuke draadantenne eraan.

In de auto valt overigens ook prima te QRP-en, ik heb verhalen gelezen van mensen die hun auto parkeren vlak bij het water of een drassig terrein, dit zou helpen het signaal te versterken of verder te dragen.
Fontana
 

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor andre1966 » 30 mei 2009, 11:26

ik ken het qrp was in 1995
10 wtt in de fluit piek s9 plus 60 in belgie geen pile up dus

was met een 5 elements gb antenne op 21 mtr hoogte op mijn oude flat

grts

andre
andre1966
 

Re: Goedkoop recept voor QRP

Berichtdoor tjebbe » 30 mei 2009, 12:34

we zitten meestal hier op ssb, dus ik zei van even proberen met fm modulatie want dan kan ik het vermogen regelen.
dat station drukte hier ook een dikke s9 met 10 watt, nou je mag heel wat power erop zetten omdat te drukken als we allebij verticaal zitten met de imax denk maar in de richting van 300 watt.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten

cron