goede condities momenteel

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor R0N » 05 okt 2016, 09:00

Ik hoorde, in de auto, een 12AT.. Lijkt me wel heel spannend, terug roepen gaat vanuit de auto niet lukken :)
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Peter-dx » 18 okt 2016, 13:28

van het weekend toch nog ea gehoord op de .555 er waren genoeg openingen ;-)
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor ruudje » 02 nov 2016, 16:53

Maandagmiddag (31-10) rond een uur of vijf een Pool station gehoord uit het noorden van Polen, kwam hier op kanaal 16 gewoon bijna volle bak binnen! Was binnen een kwartier zo druk met stations die hem aanriepen dat het onmogelijk was om er nog wat fatsoenlijks van te verstaan
Basis: Superstar 360FM + Solarcon A99
Mobiel : President JFK + Wilson 1000
Premier cb1000 + sirio GL 27

Reservemateriaal: Midland Alan 27e, Midland 48+, midland 48+ multi, Danita 640, president Johnson
ruudje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 jul 2016, 23:02
Woonplaats: Achtmaal, noord brabant

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor radio121 » 16 nov 2016, 08:22

Weet je dat zeker , hierzo rijden genoeg Polen rond met cb setjes aan boord van hun auto
" I love radio | QRV, op CB en 70 CM".
>> Hou hem in de lucht <<
Stand-by on: -http://www.cbforum.nl -
Avatar gebruiker
radio121
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 23 jul 2014, 10:58

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor ruudje » 17 nov 2016, 22:35

radio121 schreef:Weet je dat zeker , hierzo rijden genoeg Polen rond met cb setjes aan boord van hun auto

Zeker weet je dat nooit natuurlijk, maar de lokatie die hij opgaf bleek iets ten noorden van Poznan te liggen.
En aangezien hij best wel aanspraak had vanuit Duitsland lijkt mij dat niet geheel onwaarschijnlijk.

Ik kan natuurlijk ook bij jou in de straat gaan staan en zeggen dat ik vanuit Timboektoe sta te roepen hè :D
Basis: Superstar 360FM + Solarcon A99
Mobiel : President JFK + Wilson 1000
Premier cb1000 + sirio GL 27

Reservemateriaal: Midland Alan 27e, Midland 48+, midland 48+ multi, Danita 640, president Johnson
ruudje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 jul 2016, 23:02
Woonplaats: Achtmaal, noord brabant

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor 19FB358jelle » 14 mei 2017, 12:10

De meesten zal het wel niet ontgaan zijn maar de 11mtr is een aantal agen geregeld weer goed open
Dus ik zou zeggen stof die microfoon maar af en roep maar weer eens op de tripple 5.
Misschien valt er nog wat moois tussen uit te vissen, tussen al dat zuid europese geweld
wat nu volop te horen is.
19FB358jelle
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 jan 2013, 15:41

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Corvy » 14 mei 2017, 14:08

Dat heb je goed uitgedrukt : Roep weer eens op de triple 5.
Het zou mooi zijn als DXers wegbleven van de 40 standaardkanalen
zodat mensen met 40 kanalen AM/FM bakjes ook nog een locaal
babbeltje kunnen doen. De overgrote meerderheid van de DXers gebruikt
een illegale breedbandige radio dus genoeg andere kanalen.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor 19FB358jelle » 14 mei 2017, 18:32

En juist tijdens het sporadic-e seizoen is een dx verbinding te maken ook heel leuk.
En dan met een 40 kanalen 4 watt bakje. En volgens mij met het hedendaags gebruik van de reguliere kanalen
Zijn er genoeg kanalen te bezetten corvy, en dat bekijk ik vanuit een deel van nl waar op de cb nog redelijk veel
te beleven is. Maar voor mij mogen ze rond de T 5 blijven hihi
19FB358jelle
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 jan 2013, 15:41

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Corvy » 14 mei 2017, 22:34

Wat ik vooral bedoel is dat FM & SSB best niet op dezelfde frequenties zitten.
Als je op FM een buitenlandse verbinding kan maken, vind ik dat ook leuk.
Maar als je dat kanaal dan nog eens gaat mengen met SSB signalen wordt het
gewoon onbruikbaar. Dit is zonde want er zijn genoeg andere kanalen waar
SSB gebruikt kan worden.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor haab » 14 mei 2017, 22:56

Corvy schreef:Dat heb je goed uitgedrukt : Roep weer eens op de triple 5.
Het zou mooi zijn als DXers wegbleven van de 40 standaardkanalen
zodat mensen met 40 kanalen AM/FM bakjes ook nog een locaal
babbeltje kunnen doen. De overgrote meerderheid van de DXers gebruikt
een illegale breedbandige radio dus genoeg andere kanalen.


Wat een onzin.. ik zou dus op een illegale frequentie moeten gaan roepen omdat er MISSCHIEN, toevallig en heel per ongeluk misschien eens iemand iets lokaal op FM zou willen uitkramen op een frequentie die 99% van de tijd niet gebruikt wordt ?

Ik dacht het niet, wie zo weinig van de beschikbare 40 kanalen gebruik maakt kan ook even wachten met zijn lokale babbeltje tot de band weer dicht is...

Corvy schreef:Wat ik vooral bedoel is dat FM & SSB best niet op dezelfde frequenties zitten.
Als je op FM een buitenlandse verbinding kan maken, vind ik dat ook leuk.
Maar als je dat kanaal dan nog eens gaat mengen met SSB signalen wordt het
gewoon onbruikbaar. Dit is zonde want er zijn genoeg andere kanalen waar
SSB gebruikt kan worden.


Precies, er zijn voldoende kanalen waar SSB gebruikt MAG worden op de 11 meter. 40 om precies te zijn... Het leven en laten leven, als je perse lokaal wil babbelen op FM hoor je de SSB-er ook te accepteren.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 mei 2017, 09:53

Een vriend van mij heeft nu sinds een paar maanden 27MC in zijn oldtimer vrachtwagen zitten.
Hij zet het ding trouw elke keer weer aan als hij aan het klussen is of met het ding rijdt.
Hij heeft een paar weken geleden voor het eerst iemand gehoord.
Hij schrok er nog van ook, omdat hij niet verwacht had dat er überhaupt nog iemand op 27MC zit.
Ja, goed plan, DX gaan doen boven en onder de 40 kanalen.. Stel je eens voor.... :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 mei 2017, 09:55

O ja, en laten we dan ook meteen de afspraak maken dat boven en onder de 40 kanalen geen FM meer gebruikt mag worden.
Dus ook geen Russische taxi's meer. Want daar heb je ook alleen maar last van in SSB. :-P
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor Corvy » 16 mei 2017, 00:20

@ Haab

Lees eens goed wat ik geschreven heb : Het zou mooi zijn ...
Ik schrijf helemaal niet dat anderen iets moeten of niet mogen.
Het is een wens of hoop waarin ieder zijn ding kan doen wat hij graag doet, ook al weet ik dat die niet zal uitkomen.

Het probleem op 11m is dat er geen enkel overleg is. Locaal en DX kan perfect naast elkaar leven zelfs binnen de
legale frequenties maar daar zijn afspraken voor nodig die nu gewoonweg niet bestaan en dat vind ik spijtig.
Ook mensen die aan packet doen of repeaters opzetten, zouden voordeel hebben bij een gereserveerde zone.

Vergis je niet, ik vind DX ook wel eens leuk vanwege de afstanden maar uit locale gesprekken haal ik meer voldoening.

Jij woont in Limburg en daar is het locale verkeer zo goed als dood. Maar dat is zeker niet overal zo. Er zijn nog altijd
verschillende plaatsen waar de locale babbel dagelijkse kost is. Het gaat dus helemaal niet om één stationnetje dat een
locaal QSO wil voeren. Feit is wel dat SSB-signalen uit dode FM-zones ernstige storingen veroorzaken in actieve FM-zones.
Ik ga niet beweren dat er binnen de 40 standaardkanalen geen enkel leeg kanaal beschikbaar is maar als je dan van kanaal
verandert, herhaalt het probleem zich daar weer. Daarom : Hou FM en SSB zo veel mogelijk uit elkaar.

Jouw argument dat je niet verplicht kan worden om op illegale frequenties te DXen is theoretisch wel juist. Je geeft dan wel
de indruk om 100% wettelijk in orde te willen zijn. Voor jou is dit misschien zo maar voor de rest heb ik daar serieuze twijfels bij.
Volgens mij zit de meerderheid met te hoog zendvermogen en dan blijft het gewoon illegaal. Zoek eens op marktplaats naar een
goedgekeurd tweedehandstoestel met SSB. Zo goed als allemaal zijn ze omgebouwd naar exportmode. Dat zegt genoeg.

Je schrijft ook "leven en laten leven". Het locale station moet de DXer maar aanvaarden maar tegelijkertijd sluit je het locale station
wel uit want die moet wachten tot de condities voorbij zijn. Dan kan je lang wachten!
Nee, "laten leven" kan je dat niet noemen. Dit is gewoon éénrichtingsverkeer.

Om hier uit te geraken zijn afspraken nodig die er helaas nooit zullen komen. Bij de radioamateurs bestaat dat wel.
En als het wel zou bestaan, is er nog het fenomeen rotte appels. Maar zo blijf je bezig ...



Pfff ... wat een theoretisch gedoe allemaal. Ik ga hier geen energie meer insteken. Ik hoop gewoon storingsvrij te kunnen tokkelen.
Veel plezier allemaal met de condities.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor haab » 16 mei 2017, 16:19

Het zou allemaal mooi zijn.... als de 40 kanalen in het noorden van het land gevuld zijn. Ik geloof er niets van.

[quote="Corvy"]Het is wel dat SSB-signalen uit dode FM-zones ernstige storingen veroorzaken in actieve FM-zones ? [\quote]

Zones zijn kanalen ? :mrgreen: een ssb signaal is een behoorlijk stuk smaller dan een FM signaal. Het is eerder dat FM signalen op nabijgelegen kanalen overspetteren dan ssb signalen.

Eigenlijk wil ik helemaal niet reageren op je verhaal want dan blijf ik citeren, het raakt kant nog wal. Lees aub eerst voor je op de bevestigen knop duwt.
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: goede condities momenteel

Berichtdoor president- mckinley » 16 mei 2017, 17:29

och ik heb geen moeite gehad om te snappen waar het over gaat.
zones ja ik begreep dat wel, de stukken waar je signaal over heen skipt.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

VorigeVolgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten