dx

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

dx

Berichtdoor -Danny- » 28 okt 2007, 14:01

hallo allemaal,
na 15 jaar afwezigheid op de 11 meteband , wou ik het weer een beetje oppakken . maar nu een vraag is er nog een beetje te werken op de 11 mtr ? of is er weinig meer te beleven?
de bedoeling was om een lincoln of iets in die richting aan te schaffen met een basis antenne op ongeveer 15 meter . zal ik hier nog een beetje verbindingen met het buitenland mee kunnen maken ?
lees wel wat voor reacties er op komen ! en alvast bedankt voor de info.
-Danny-
 

Berichtdoor peewee » 28 okt 2007, 17:07

Hoi Danny,

Welkom op het forum.

Ik heb gisteren nog verbinding gemaakt met united kingdom.
Op kanaal 31 Fm, dus nog legaal in frequentie, vermogen heb ik wel wat opgeschroefd.

Ga je hoger in frequentie 27.555 usb, hier hoor je oproepen. Maar praten doe ik er niet. (niet legaal).

Werk zelf met een president george en een vrij onbekende antenne, VENOM, is +- 6m lang.

Welkom en veel plezier.
Mvg,
Peewee
peewee
 

dx

Berichtdoor 153-ir-012 » 28 okt 2007, 17:10

hallo danny

op dit moment is de propagatie in het diepte dal van de cyclus
er is niet als 15 jaar geleden elke dag propagatie.
nu vandaag hoor ik 21 1 14 30 divisie aan de radio op ssb.
maar misschien werk je op fm daar zijn soms ook wel wat openingen . maar mijn ervaring is als er propagatie is dan moet het
lukken met de outpout van de lincoln en een antenne op 15 meterhoogte met een goede rond straler moet het mogelijk zijn
om contacten te maken.
73 105 19ir012 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor 19ww77 » 28 okt 2007, 18:03

hoi danny
als de condities goed zijn en die zijn er soms(niet zoveel meer als 15 jaar geleden)dan werkt het nog als een speer.(europese stations dan!.. voor mij nog geen usa of australie enzo gehoord,maar dat komt doordat wat 19ir012 in boven staande berichtje heeft geschreven)
heb afgelopen week nog met servie ,corsica ,en wat spanjaarden en italianen zitten praten rond de 555(12 hoog)

werk trouwens met een rci 2970dx en een montova8 op het dak.(die er trouwens ook afmoet van de woningstichting(pws.rotterdam),maar heb morgen afspraak met mijn advocaat)
en gaan even kijken wat er mogelijk is..want de eisen die pws stelt zijn onacetabel(antenne mag op balkon ,maar totaal met pijp meegerekend mag niet hoger zijn dan 1.8 meter) dus je begrijpt al dat ik hier niet mee akkoord ga!! en ik ga tot het gaatje antenne blijft gewoon op het dak staan,al staat er in het huur contract dat je er mee akkoord ben gegaan(zie een verslag hiervan op http://www.meinen-terzool.nl/ (info over antenne vergunningen)dit is een amateur station uit friesland die verstand heeft van wetgevingen wat betreft plaatsen van antennes.

maargoed ontopic.
veel plezier als je weer wat aanschaft het is zeker de moeite waard.

groeten
19ww77/19at101

ps misschien mogelijk om een topic te maken over wetgevingen wat betreft plaatsen van een antenne,en waar je terecht kan als je verhuurder moeilijk doet?
19ww77
 

dx

Berichtdoor 153-ir-012 » 28 okt 2007, 21:58

ik lees een stukje over antenne verwijdering
een tegen bod ik weer niet wat voor dak het is plat of een punt dak.
mogelijk heid een longwire ik heb jaren met een fritzel fd4 gewerkt
bij de andere antennes en ik heb ook contact gemaakt op de draad antenne met australie ging wel moeilijk maar gewerkt ook
paaseiland gewerkt op de draad antenne misschien een oplosing
en een verticale antenne op balcon voor locale babbel.
73 105 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor andre-cb » 10 nov 2007, 11:57

Zelfde idee,

ik ben ook ongeveer 15 jaar geleden gestopt met CB.
ik heb daarna wel wat zitten werken op 2 en 70 cm maar dat trekt mij echt helemaal NIETS meer.

ik zit er aan te denken om eventueel te starten, maar omdat ik er al zeker 15 jaar uit ben weet ik het niet.
moet ik het wel goed of NIET doen., als ik iets koop word het of een lincoln of een basis set al weet ik niet wat er op de markt is.
valt me trouwens op dat nog steeds de president (best wel een oud 10 meter set)
erg geliefd is en veel gebruikt word.


Grt Andre
andre-cb
 

Berichtdoor Columbus » 10 nov 2007, 16:44

@ andre-cb: ik heb in het verleden (zal ook zo'n 15 jaar terug zijn) ook met veel plezier met president gewerkt (Lincoln, George, Jackson). Eigenlijk nooit problemen met die bakken gehad. of de kwaliteit nu nog steeds zo is weet ik niet.

Hoop dat je niet teleurgesteld raakt als je nu weer gaat starten op de 11 meterband: er valt nog weinig te DX-en (volgend jaar zonnevlekminimum). Ik heb nu een Midland 48 Excel staan. Die volstaat prima voor het locale werk.

Waarom trekt 2 meter en 70cm je niet meer?

73's
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor andre-cb » 10 nov 2007, 18:20

Waarom trekt 2 meter en 70cm je niet meer?


Ik ben denk ik radicaal denkend ?.
Ik vind dat de amateur frequenties ten dode zijn op geschreven want er komt wel nieuw bloed in.
maar zolang er wat van die ouwe heren beslissen over vergunningen zal het dood bloeden.

tot voor kort ging er veel sprake op over geen examen meer dus ook geen cursus.
ik ben hier ook voor, want wees eerlijk wie bouwt nu nog zijn eigen KG trx ?
je krijgt in je examen nog vragen over buizen en schakelingen die uit de jaren 60 stamden.
Ik vind dat de licentie N vrij gegeven moet worden (oude D licentie).
er moeten 2 soorten amateurs komen.

1 soort dat leuk vind om diverse modulaties te testen zeg packet FSK ETc...
en dat het leuk vind om zo nu en dan een babbeltje te maken met z'n collega.
maar koop zijn trx bi de winkel en zal dan ook niet zelf gaan bouwen dat zou een vrij licentie worden.

2: dan heb je de amateur die vind het leuk om zelf te bouwen van filter tot eindtrap van antenne tot eigen trx.
om problemen met storingen etc te verkomen ben ik van mening dat deze amateur.
een examen moet afleggen zo dat hij of zij kan aantonen dat deze weet wat hij/zij doet.

LET OP:
ik ben er NIET voor dat ieder bij postkantoor een briefje haald en zenden maar.
er zal wel een soort \"examen\" moeten bestaan zeg leren van Q-codes
frequenties en modulaties.
en misschien wel een praktijk test hoe werk je op een repeater ???

Maar zolang er in Nederland de oude garde de regels bepalen zal dit niet gebeuren.
en daar stoor ik me aan want zij denken in mijn ogen TE goed te zijn.
er zijn vele die denken zo als in amateur kringen, en ik hoop dat de dag mag komen dat wij een ander examen/insteek krijgen.

Maar goed dit over amateur frequenties :roll:
ik kan er zo weer kwaad over worden, want het is jammer wat Nederland een land is waar men TE veel regels hebben en zo ook de amateur banden.

Andre

Ps: ik dacht dat in Belgie de regels al veranderd waren op amateur banden ?
hmm waren we dan niet 1 Europa ?
andre-cb
 

Re:

Berichtdoor andre-cb » 10 nov 2007, 18:25

peewee schreef:Ga je hoger in frequentie 27.555 usb, hier hoor je oproepen. Maar praten doe ik er niet. (niet legaal).

Werk zelf met een president george en een vrij onbekende antenne, VENOM, is +- 6m lang.

Welkom en veel plezier.
Mvg,
Peewee



Waarom zou je niet op 27.555 gaan praten ?
Zover ik Agentschap ken hebben ze echt geen belang bij de triple 5 ze zijn op dit moment meer druk
met het zoeken van 2,4 ghz ivm met storingen, er zwerven veel Wi/FI ap's rond die meer vermogen geven dan toe gestaan zijn :)
bijvoorbeeld uit Amerika die geven standaard 400 Mw wat toch een leuk signaal geeft in en rond huis.
of met een sector antenne kan je dan als de andere kant zelfde heeft ofcourse een km of 5 tot 8 overbruggen
(point to point verbinding maken)

Andre
andre-cb
 

dx

Berichtdoor 153-ir-012 » 10 nov 2007, 21:48

hallo andre cb

ik ben dit met je eens wat betreft de amateur band voor een examen maar goed wie zijn wij .
ik denk ook dat zeker 60 procent van de amateurs is begonnen op de 11meterband anders dan waren er weinig operators op de ham banden .
vele radio vrienden zijn of amateur geworden of gestopt met de hobby doordat ze te vaak bezoek hebben gehad van de instantie.
maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en er zijn vele stations actief op 11 meter die ook een licentie hebben en zeggen
dit is toch anders dan op de amateur banden.
ik denk en dat is mijn ervaring gewoon je contact en maken op de band en als je geen storing veroorzaakt of jaloerse amateurs heb die je verlinken dat jij een mooie contact maakt zonder hier een licentie voor heb dat je veel plezier kan hebben op de 11meter band. 73 105 19ir012 andre 11meter piraat
153-ir-012
 

Re: dx

Berichtdoor andre-cb » 10 nov 2007, 22:21

19ir012 schreef:hallo andre cb

ik ben dit met je eens wat betreft de amateur band voor een examen maar goed wie zijn wij .
ik denk ook dat zeker 60 procent van de amateurs is begonnen op de 11meterband anders dan waren er weinig operators op de ham banden .
vele radio vrienden zijn of amateur geworden of gestopt met de hobby doordat ze te vaak bezoek hebben gehad van de instantie.
maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan en er zijn vele stations actief op 11 meter die ook een licentie hebben en zeggen
dit is toch anders dan op de amateur banden.
ik denk en dat is mijn ervaring gewoon je contact en maken op de band en als je geen storing veroorzaakt of jaloerse amateurs heb die je verlinken dat jij een mooie contact maakt zonder hier een licentie voor heb dat je veel plezier kan hebben op de 11meter band. 73 105 19ir012 andre 11meter piraat


Naja de geluiden in de amateur wereld worden steeds harder.
maar zolang het "onderdrukt" word door de amateurs die het bepalen dan helaas.
maar goed zelfs een kameraad van mij ooit de PIRAAT van de omgeving hij heeft nu een licentie.
roept nu hard, nee geen piraten examen moet in de styl als nu is :)
ik ben daar nu als amateur NET iets anders in denk ik :)

of het nu te maken heeft jarloerse amateurs weet ik niet
maar een feit is dat je als amateur je licentie elke keer moet betalen en in feite worden daar van ook de frequenties betaald.
daarom zijn sommige amateurs ook niet blij dat jij als PIRAAT ;) gratis en voor niets zelfde doet wat hun voor moesten leren en voor betalen.
maar we gaan nu wel erg offtopic geloof ik :wink:

maar feit blijft dat ze ooit willen ze de frequenties betaalbaar houden.
en leven in de dood zaaie 2 meter gespreken houden zullen ze licentie bepalingen moeten veranderen.
en dat zal wel gebeuren ooit :).
want de verandering van D naar N nou dat heeft me stof neer gelegd.
de N amateurs waren maar piraten en nee daar moest je niet mee praten op de freq.
en dat is nu ook al aardig in geburgerd op de amateurs freq's :wink:

Andre
andre-cb
 

Berichtdoor Columbus » 11 nov 2007, 01:29

...Ik heb begrepen dat vanaf 2008 amateurs alleen nog een meldingsplicht hebben en dus niet meer jaarlijks voor een vergunning hoeven te betalen (bron website agentschap telecom).

...Met hogere vermogens werken kan leiden tot meer storing en ik denk zelf dat het goed is dat aan dat soort onderwerpen aandacht wordt besteed voordat je er mee mag werken. Dan hou je het ook voor de buren leuk.

...Ik deel de mening dat een groot deel van de examenstof niet nodig is om een leuk QSO te kunnen houden. Zelf ben ik ook meer een stekker-amateur: ik koop zo'n Japanse doos en ga er lekker mee aan de gang.

...Ik denk dat het niet helemaal terecht is om de oude garde te beschuldigen van \"het bepalen van de regels\" alhoewel ik erken dat menig PA-station zich boven alles en iedereen verheven vindt. Vergeet niet dat IARU internationaal 'adviseert' hoe de bandplannen ingericht moeten worden.

...lekker op 11-meter blijven werken heeft ook z'n charme en een beetje ruimer zitten dan de 40 kanalen geeft toch dat lekkere gevoel dat je burgerlijk ongehoorzaam bent en dat geeft me toch een grotere kick dan braaf op de amateurbandjes te zitten.

...toch zou ik wel dat wat meer mensen van de vertrouwde 11-meter zouden willen gaan leren voor de N-licentie: dan kunnen we die banden weer leven in gaan blazen.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor 19JP072 » 11 nov 2007, 23:12

Misschien is de oplossing dichterbij dan je zou denken. Er zit al jaren een gat tussen wat zonder licentie kan (40 kanalen FM/AM tot 4 Watt) en wat met licentie kan (meerdere banden tot 400 W).

Er is nou eenmaal een grote groep mensen die van DX'en houdt, maar geen trek heeft in een examen over techniek waar ze zich anders niet mee bezig houden. Die mensen zitten nu in dat gat, ofetwel de minder legale amateurs van de 11m. Waarom? Op de legale 40 kanalen is echt DX'en, en bedoel ik de aardbol rond, gewoonweg onmogelijk.

De bandbreedte 27.415 t/m 27.855 moet gewoon vrijgegeven worden voor SSB 12 Watt. Er is geen enkele partij die nu een belang heeft bij dat kleine stukje van 440KHz, behalve de fanatieke jongens die zich daar al jarenlang thuisvoelen. En met 12 Watt storing veroorzaken doe je met alle moderne apparatuur van tegenwoordig niet meer, zelfs 25W moet kunnen (kan met N-licentie ook op 10m, en met F zelfs 400W!!).

Om het in \"integratiebeleid-achtige\" uitspaken te houden, een generaal pardon voor al die illegale jongens op 11m, zodat ze vanaf nu ook legaal aan de slag kunnen gaan. Diegenen die dan nog meer willen... de stap naar een N-licentie is tegenwoordig niet zo groot meer, en ook N-amateurs zitten tegenwoordig gewoon met 1kW op alle banden... En als ze dan even naar het minder formele willen, gewoon even die gpa weer uit het raam steken, en roepen maar op 555!

73 Jean-Paul
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Berichtdoor Columbus » 12 nov 2007, 14:13

.....Ik denk dat met name de amateurs niet blij zullen zijn als \"de CB-er\" hoger op de 11 meter gaat werken (storing op 10 meter). Krijgen we weer amateurs die op de CB-ers gaan schelden.

.....Een N-amateur speelt natuurlijk met zijn machtiging als hij op de niet toegestane banden gaat werken of met een groter vermogen aan de band gaat zitten. Alhoewel...hoe zou dat nu gaan vanaf 2008: dan heb je als amateur alleen nog een meldingsplicht en geen machtiging meer. Je machtiging innemen kan dan dus niet. Zou je dan alleen een zendverbod opgelegd krijgen?

.....nou ja. We hebben toch op 11-meter de komende jaren geen echte DX-mogelijkheden dus we hebben nog een paar jaar om een goede oplossing te vinden.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re:

Berichtdoor 19JP072 » 12 nov 2007, 21:22

Columbus schreef:.....Ik denk dat met name de amateurs niet blij zullen zijn als "de CB-er" hoger op de 11 meter gaat werken (storing op 10 meter). Krijgen we weer amateurs die op de CB-ers gaan schelden.


Tussen 27.855 en 28000 zit altijd nog biina 145kHz. Ik denk dat een behoorlijke scheiding is tussen de twee banden. Immers, de 12m band is maar 100kHz breed, en beslaat dus al een gehele band. Maar in de jaren van goede condities hoor je op 10m ook geen echte drukte. Je kan wel zeggen dat zeker 500kHz van de band vrijwel ongebruikt blijft (28.700 tot 29.200), ook in jaren van een zonnemaximum.

Tja, hoe ga je meten of iemand met 1kW of 25W zit, dat zal toch altijd aan de bron moeten gebeuren, dus het zal wel loslopen...

73 Jean-Paul
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Volgende

Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten