verschil tussen afstand met fm & ssb

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor bererend.j » 29 sep 2007, 18:35

maakt het nog uit voor de afstand van 't signaal of je fm of op ssb zend??

[edit]Verplaatst naar DX door erik_ark[/edit]
bererend.j
 

verschil tussen fm en ssb

Berichtdoor 153-ir-012 » 29 sep 2007, 22:06

goedeavond

het groote verschil is dat je met ssb modulatie over de hele
wereld contact kan maken als de propagatie goed is ook met lage
spunten .en dit met fm modulatie beperkt is tot een xtal km.
het bereik is natuurlijk ook afhankelijk of je horizontaal of verticaal
werkt.

19ir012 andre
153-ir-012
 

Berichtdoor 19DT2120 » 29 sep 2007, 22:36

Het verschil ligt hem in de bandbreedte;
waarbij fm breedbandiger (+/-10Khz of meer)is dan ssb (+/-2Khz)dus minder efficient is met het vermogen.
FM heeft ook een draaggolf waarbij je dus ook vermogen geeft als je geen geluid maakt en bij ssb heb je dan geen of bijna geen vermogen.
Dit is wat ik er van kan vertellen, op de http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulatie_%28radio%29 staat veel beter vermeld
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor 19JP072 » 01 okt 2007, 23:30

berend kuiper schreef:maakt het nog uit voor de afstand van 't signaal of je fm of op ssb zend??

[edit]Verplaatst naar DX door erik_ark[/edit]


Het grote verschil zit 'm in het feit dat FM een draaggolf heeft. Dat is op zich geen probleem, maar als iedereen op FM zou zitten, zou het één groot gekraak worden. SSB is hetzelfde als AM, alelen is de draaggolf dan weggehaald voor de eindtrap. Al het vermogen gaat dus naar een zijband toe. De draaggolf wordt dan in de ontvanger weer "bijgemixt". De frequentie van die draaggolf kun je weer fijnstellen met je "Clarifier".

Daarnaast zijn ontvangers gevoeliger voor SSB dan voor FM. Dus een signaal van S1 op SSB zou bijvoorbeeld net zo goed hoorbaar zijn als S3 op FM. Dat is de reden dat SSB beter is voor DX.

Dat je op FM geen afstanden kan maken is niet waar, het is me op FM al eens gelukt met een Argentijns, Braziliaans, Amerikaans, Zuid Afrikaans, Russisch en Indonesisch station. Het is wel een stuk moelijker omdat het signaal een stuk sterker moet zijn, maar een S7 op FM is me naar Argentinië al eens gelukt, en zelfs een S8 naar Rusland.

73 Jean-Paul
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Berichtdoor NL1ZZE » 02 okt 2007, 00:46

ja klopt helemaal

Volgens mij was het zelf zo dat de draadgolf op FM, 50 % van het vermogen is en de zijbanden de andere 50 %
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor beck » 11 jun 2011, 22:10

hey,

mischien wel een domme :oops: vraag maar kan/wordt SSB ook mobiel gebruikt of is dit onmogelijk??
je ziet regelmatig dat truckers in amerika australie ofzo lange afstanden overbruggen is dit dat met SSB of zoals bij ons FM/AM.

zal wel een domme vraag zijn maar ken er niet zoveel van en vindt er ook niet zoveel van terug.

gr beck
Mobiel. President Jfk2 - Sirio megawatt 4000 // Midland Alan 42
President Herbert - Sirio turbo 5000

Ook nog,
President Wilson, Herbert, Walker, Robert, Jackson 1 en 2, Johnson 2, Harry 2 Classic
Dirland SS3900
Ham International
Ham International Viking
beck
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 22 apr 2011, 23:39

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor Thijs » 11 jun 2011, 22:36

Natuurlijk kan dat.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor rob kenwood » 12 jun 2011, 08:04

beck schreef:hey,

mischien wel een domme :oops: vraag maar kan/wordt SSB ook mobiel gebruikt of is dit onmogelijk??
je ziet regelmatig dat truckers in amerika australie ofzo lange afstanden overbruggen is dit dat met SSB of zoals bij ons FM/AM.

zal wel een domme vraag zijn maar ken er niet zoveel van en vindt er ook niet zoveel van terug.

gr beck



stomme vragen bestaan niet,stomme antwoorden wel! en zoals thijs al aan geeft kan dat idd zeker wel.
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor 19JP072 » 12 jun 2011, 11:53

Zelfs eens vanuit Nederland eens contact gehad met een trucker in Australië :D
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor pauluszelf » 13 jun 2011, 14:56

Echte DX draaien op FM moeilijker?
Theoretisch mischien wel, maar uit ervaring kan ik je verzekeren dat die vlieger niet opgaat.
Ik heb vorige zomer(toen ik de middelen nog had)gewoon op FM enkele volledige QSOs mogen maken met meneer Roger 3DA012.
Dit alles gewoon in het nederlands met signalen van 5/9+++.
Mijn ervaring is dat als je op SSB een signaal ontvangt met S7 en je vraagt je tegenstation in het buitenland om over te schakelen naar FM, het signaal eveneens S7 is.
pauluszelf
 

Re: verschil tussen afstand met fm & ssb

Berichtdoor Abt » 13 jun 2011, 15:35

Een paar dagen terug had ik een prachtige QSO met 2 stations onder Berlijn, gewoon in FM. Loud and clear !
Wel een beetje QRM trouwens, ivm bakkes onweer bij mij en ook bij hun in de buurt.
Ik was trouwens mobiel, auto staat thuis tussen de huizen in, met maar 10 Wattjes! op de 40 kelderkanalen...

Eh, en ik zit op Terschelling.

Dit is nog maar eens het bewijs dat een Sirio ML-145 een goede mobiel antenne is.
Maar, wie weet, had het met de porto ook nog wel gelukt? De condities waren op dat moment zeer sterk.
Abt
 


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron