Dx hulp

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Dx hulp

Berichtdoor Rekal » 22 aug 2007, 04:26

Vertel eens jongen,,,,
hoe werkt dat dx'en ?

stel dat ik van 25.000 tot 30.000 Mhz kan zenden.
waar moet ik dan wezen om te dx'en ?
en wat moet ik dan zeggen ?

wat is cq cq dx ? wat is die 2 maal cq ?

vertel eens even jongens waar begin ik.
kan ook AM, USB, SSB en FM.
( snap het princiepe van de Rit knop wel, ( fijnafstemming ))

wat zijn de regeltjes ?
en hoe kan ik vertellen waar ik woon... bv 19 devision ofzo ??

word er op de 2 meter ook dx gedaan ? en 70cm. ?
denk dat daar dezelfde \"regels\" zijn enkel dat je op een andere freq zit ? en dat je uiteraard amateur dient te zijn om het te mogen.
Rekal
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 22 aug 2007, 08:12

stel dat ik van 25.000 tot 30.000 Mhz kan zenden.
waar moet ik dan wezen om te dx'en ?


Een veelgebruikte oproepfrequentie is 27.555 USB

en wat moet ik dan zeggen ?

Normaal gesproken roep je een aantal malen je \"call\", dus een roepnaam en vraag je de tegenstations te verhuizen (QSY) naar een bepaalde frequentie die je van te voren hebt opgezocht en schoon is van storing/andere stations.

Zie http://27mc.stophier.nl/index.php?naam=qcodes voor veelgebruikte Q-codes.

wat is cq cq dx ? wat is die 2 maal cq ?

CQ staat voor \"seek you\" en is een algemeen gebruikte term om iemand aan te roepen (denk aan ICQ). Dat het tweemaal geroepen wordt, tsja dat is een voorkeur :)
DX staat voor \"Destination X\" ofwel \"Destination Unknown\".

wat zijn de regeltjes ?
en hoe kan ik vertellen waar ik woon... bv 19 devision ofzo ??


Landen werken inderdaad met division-numbers, NL is divisie 19, zie deze URL: http://27mc.stophier.nl/index.php?naam=landcodes

Jij woont in België, da's de divisie 16, je zult dus een call aan moeten nemen welke met 16 begint. Er zijn diverse DX Clubs waar je lid van kunt worden en een gratis callnummer kunt krijgen, maar in mijn ervaring kun je er ook best zelf 1 verzinnen :wink:

Voorbeeld, je kiest de call \"16RK001\", zoekt een schone frequentie op, bijvoorbeeld 27.580 MHz USB. Je gaat naar de oproepfrequentie 27.555 USB en begint te roepen:

CQ CQ, CQ DX, this is 16 division, one-six division, 16 Romeo Kilo 0 0 1, 16 Romeo Kilo 0 0 1, please QSY to 2 7 5 8 0, please QSY to 2 7 5 8 0

Met een beetje geluk komen er op die frequentie stations retour welke jouw call gaan aanroepen, vervolgens knoop je een gesprek aan.

Natuurlijk is dit maar een voorbeeld, ik raad je aan om eerst gewoon eens een paar dagen/weken te luisteren op de verschillende frequenties en hoort hoe het eraan toe gaat...je kunt er veel van leren.

Op alle amateurbanden wordt wel aan DX gedaan al worden de beste resultaten doorgaans wel op HF gehaald, VHF en UHF leent zich minder goed voor verre afstanden. Daar gaat het eigenlijk op dezelfde manier, door je call te roepen samen met QRZ? (wie roept mij aan) kunnen andere amateurs reageren. Ook hier geldt, ga gewoon eens luisteren, da's echt heel leerzaam :)

Succes en wie weet tot sprekens :!:
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Dx hulp

Berichtdoor NL1ZZE » 23 aug 2007, 21:05

Rekal schreef:stel dat ik van 25.000 tot 30.000 Mhz kan zenden.
waar moet ik dan wezen om te dx'en ?


Inderdaad ben het helemaal eens met remco Rozenburg..

Zowieso is kanaal 31 (en vaak ook 30, 32 en 33) ook een internationaal FM oproepkanaal.. Zit binnen de 40 kanalen dus nog eens legaal ook :)

ik heb al leuke verbindingen gemaakt afgelopen 2 maanden op deze kanalen vanuit de auto.
Duitsland, Engeland, Wales, Schotland, Bosnie, Polen en Italie..
Dus ook de moeite waard om die kanalen in de gaten te houden!


Maar als je toch boven de 40 kanalen gaat DX'en moet je wel ff in de gaten houden dat 28.000 Mhz het begin van de 10 meter Amateur band is.. die loopt van 28.000 tot (dacht ik) 30.000 Mhz

Dus DX'en tot 27.995



Veel DX plezier!

Martijn..!
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Re: Dx hulp

Berichtdoor -Mark- » 14 aug 2008, 18:46

erg informatief!

ook hiermee wil ik in de toekomst gaan experimenteren.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Dx hulp

Berichtdoor -Danny- » 14 aug 2008, 19:18

op : http://www.27mhz-dxpagina.com/ staat ook wel veel informatie over dx en . sucses :!:
-Danny-
 


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 140 gasten