DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB ) ?

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB ) ?

Berichtdoor supervlinder » 27 nov 2019, 18:58

Ik beluistert de DX spraakcommunicatie nu al een paar maanden op de hf-band ( 3 MHz - 30 MHz ) en ik zit nu met een paar vragen?


Waarom is de modulatie op de 80 meter band altijd LSB?, en waarom is de modulatie op de 40 meter band altijd LSB?
En dan opeens vanaf de de 20 meter band is de modulatie op de 20 meter band altijd USB?, en is de modulatie op de 10 meter band altijd USB?

Alleen de DX spraakcommunicatie op de 11 meter band is de modulatie in SSB ( USB - LSB).
Vanaf 26.965 mhz tot 27.405 mhz ( kanaal 1 - kanaal 40 ) is de modulatie altijd LSB en vanaf 27.415 mhz tot 27.855 mhz ( kanaal 41 - kanaal 80 ) is de modulatie altijd USB.
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor Wimpie » 27 nov 2019, 20:39

Dit schijnt iets uit het verleden te zijn toen SSB nog relatief nieuw was. Constructietechnisch waren er toen voordelen om boven 9 MHz USB te gebruiken als je beneden 9 MHz LSB gebruikt. Sommige keuzes in een verleden gemaakt, werken nog wel eens lang door.

Zie bijvoorbeeld (Engelstalig):
http://www.mdarc.org/resources/operatin ... lsb-or-usb.

De regel is inmiddels gebroken. Op de 60 m band (5 MHz band) wordt USB gebruikt. Dit is omdat de professionele gebruikers daar ook USB gebruiken. Je hebt dan sneller in de gaten of je elkaar stoort, omdat als beiden op USB zitten, je met elkaar kunt communiceren. De professionele gebruikers zitten daar op USB, dus hebben de amateurs zich daaraan aangepast.

Wat CB betreft, de CQ ronde op 27.385 MHz (is niet meer) ging op USB.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor supervlinder » 27 nov 2019, 21:21

:D Hartelijk dank Wimpie om mijn vragen te beantwoorden. En mooie is die link over de hf-band SSB... :wink:
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 nov 2019, 21:42

De vuistregel op de amateurbanden is: Onder de 10 MC is LSB, boven de 10 MC is USB.
(Blijkbaar is 5 MC hierop een uitzondering).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor 19RE000 » 27 nov 2019, 22:06

19-DT-170 schreef:De vuistregel op de amateurbanden is: Onder de 10 MC is LSB, boven de 10 MC is USB.
(Blijkbaar is 5 MC hierop een uitzondering).


Reden van uitzondering met 60mtr:
Het is een gedeelde band met veel Militair verkeer en die gebruiken USB.
Zij kunnen je dus vriendelijk, doch zéér dringend, verzoeken/opdragen qsy the maken wanneer ze de frequentie (menen) nodig te hebben.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-banden in SSB ( LSB - USB

Berichtdoor supervlinder » 28 nov 2019, 19:14

:D Dank je wel 19RE000 en 19-DT-170 voor de bijkomende informatie over hf-banden...



Nu zit ik terug met een vraag naar jullie antwoorden... Ik denk nu aan deze vraag. Wanneer zendamateurs DX-verbindingen willen maken op hf-banden SSB en kijken hoe ver je signaal reikt?

Hebben jullie drie of ander zendamateurs dit al eens gedaan, het omgekeerde van ssb ( USB - LSB ) op de hf-banden, alles beneden de 9 mhz a 10 mhz op usb afstemmen en alles boven de 9 mhz a 10 mhz op LSB afstemmen en dit om te kijken of er nou een verschil is in reikwijdte ( zenden en ontvangen ) op LSB en USB?
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 nov 2019, 19:29

19RE000 schreef:
19-DT-170 schreef:(Blijkbaar is 5 MC hierop een uitzondering).

Reden van uitzondering met 60mtr:
Het is een gedeelde band met veel Militair verkeer en die gebruiken USB.
Zij kunnen je dus vriendelijk, doch zéér dringend, verzoeken/opdragen qsy the maken wanneer ze de frequentie (menen) nodig te hebben.

5 MC en 60m is hetzelfde, je bevestigd dus mijn schrijven. ;-)
En verder zou ik niet afwachten om de frequentie te veranderen; de primaire gebruiker heeft altijd voorrang en hoeft er dus niet om te vragen.
Als de primaire gebruiker gaat vragen dan ben je in mijn ogen al te laat...
(Het is net als een voorrangsvoertuig die met sirene en zwaailichten op de weg rijdt. Die moet niet vragen 'mag ik er aub langs',
je wordt geacht voor een voorrangsvoertuig aan de kant te gaan.
supervlinder schreef:

Hebben jullie drie of ander zendamateurs dit al eens gedaan, het omgekeerde van ssb ( USB - LSB ) op de hf-banden, alles beneden de 9 mhz a 10 mhz op usb afstemmen en alles boven de 9 mhz a 10 mhz op LSB afstemmen en dit om te kijken of er nou een verschil is in reikwijdte ( zenden en ontvangen ) op LSB en USB?
Bij USB en LSB wordt dezelfde bandbreedte gebruikt. Alleen moduleer je bij de ene op de bovenste zijband, en bij de andere in de onderste zijband.
Er is dus totaal géén verschil in reikwijdte.
Tussen FM en AM is er wel verschil omdat je in AM selectiever ontvangt dan in FM.
SSB (USB/LSB) is weer smalbandiger dan AM en kun je ook hier selectiever naar luisteren dan naar AM en merk je ook verschil.
Als USB en LSB het laten afweten dan kun je nog smalbandiger gaan luisteren, maar dan kun je geen spraak meer overbrengen maar data.
De mode waar je het selectiefst in kunt luisteren is morse (CW). Bij morse schakel je enkel de draaggolf en kun je héél smalbandig luisteren,
en kun je in deze mode de grootste afstand halen onder gelijke omstandigheden.
Dit geld dan voor signalen die net boven de ruis uit komen.
(En als er geen condities zijn kom je in alle modes even ver).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-banden in SSB ( LSB - USB

Berichtdoor supervlinder » 29 nov 2019, 18:44

Ik nu begrepen 19-DT-170. En dankzij jullie informatie allemaal. :wink:




Het is wat het is, en de persoon die het vroeger heeft uitgevonden lsb en usb op de hf-banden heeft daar heel goed over nagedacht min 10 mhz lsb en plus 10 mhz USB op de hf-banden.
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-banden in SSB ( LSB - USB

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 nov 2019, 00:45

supervlinder schreef:Ik nu begrepen 19-DT-170. En dankzij jullie informatie allemaal. :wink:
Het is wat het is, en de persoon die het vroeger heeft uitgevonden lsb en usb op de hf-banden heeft daar heel goed over nagedacht min 10 mhz lsb en plus 10 mhz USB op de hf-banden.


Ik weet het niet meer precies, het is al een tijdje geleden dat ik examen heb gedaan, en de tijd waarin het speelde moest ik nog uitgevonden worden,
maar volgens mij had het iets met onder- en bovenmenging te maken van de ontvanger, waarbij 10 MHz het kantelpunt was tussen boven- en ondermenging, waardoor
je met één configuratie beide modes kon werken, hetzij onder de 10 MHz in LSB, en boven de 10 MHz in USB, en het technisch gezien goedkoop bouwen was.
Maar misschien kan Wimpie of iemand anders iets over vertellen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor supervlinder » 30 nov 2019, 09:42

19-DT-170 , U reactie informatie waren ook heel goed! En de andere reactie informatie van Wimpie en 19RE000 waren ook goed. Ik heb heel veel bijgeleerd dankzij jullie reacties informatie over de HF-banden SSB in het verleden en de toekomst. Ben heel blij mee :wink:
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-banden in SSB ( LSB - USB

Berichtdoor Wimpie » 01 dec 2019, 13:52

19-DT-170 schreef:
supervlinder schreef:Ik nu begrepen 19-DT-170. En dankzij jullie informatie allemaal. :wink:
Het is wat het is, en de persoon die het vroeger heeft uitgevonden lsb en usb op de hf-banden heeft daar heel goed over nagedacht min 10 mhz lsb en plus 10 mhz USB op de hf-banden.


Ik weet het niet meer precies, het is al een tijdje geleden dat ik examen heb gedaan, en de tijd waarin het speelde moest ik nog uitgevonden worden,
maar volgens mij had het iets met onder- en bovenmenging te maken van de ontvanger, waarbij 10 MHz het kantelpunt was tussen boven- en ondermenging, waardoor
je met één configuratie beide modes kon werken, hetzij onder de 10 MHz in LSB, en boven de 10 MHz in USB, en het technisch gezien goedkoop bouwen was.
Maar misschien kan Wimpie of iemand anders iets over vertellen.

Ik hoef er niets aan te voegen. Volgens diverse (internet)bronnen zit het inderdaad in het ondermengen vs bovenmengen.

Met een 9 MHz TX USB middenfrequent en een VFO van 5...5.5 MHz kun je door het somsignaal te gebruiken op 14...14.5 MHz komen. Als je op het middenfrequent USB opwekt, krijg je op 14 MHz USB. Door het verschilsignaal van de mixer uit te filteren, kun je op 4...3.5 MHz komen, maar dan krijg je LSB als je aan je middenfrequent niets doet.

Als nu op 3.5 MHz USB wilt maken, heb je in je middenfrequent een extra kristal (dus geld) nodig om je middenfrequent LSB te produceren. Ik heb overigens mijn twijfels of de kosten van dat extra kristal in verhouding staan tot de kosten van de eindtrap.

Zoals reeds aangeven door anderen: het bereik van LSB en USB is gelijk.
FM met hetzelfde piekvermogen als SSB, komt nagenoeg even ver als SSB. Dat komt omdat het gemiddeld vermogen bij FM dan veel groter is dan van SSB.

Vergelijk je FM met AM met hetzelfde piekvermogen, dan kom je met FM verder. Bij AM met 80% modulatie, is het piekvermogen 3.2 keer zo hoog als het draaggolfvermogen.

Als je een AM bak hebt die 4W draaggolf geeft, bedraagt het piekvermogen bij 80% modulatie zo"n 13W. En dat pakt wel gunstiger uit ten opzichte van 4W FM. Als je uitgaat van gemiddeld vermogen, dan pakt SSB het gunstigste uit. Dat merk je ook aan het warm worden van je bak. Op FM zenden wordt hij warmer dan bij SSB zenden. Dit komt doordat bij AM en FM een groot deel van het vermogen in de draaggolf gaat zitten, die je bij SSB niet uitzendt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: DX spraakcommunicatie op de hf-band in SSB ( LSB - USB )

Berichtdoor supervlinder » 01 dec 2019, 18:14

Oké Wimpie.

ik wil je ook bedanken Wimpie voor alles om in je vrije tijd mijn vraag/vragen te beantwoorden...



Q.R.T. 73...
:roll: Ik hou van Nederland maar woont in België.
Ik heb geen heimwee naar 1970, 1980 en 1990 CB communicatie, maar wel naar hier en nu CB communicatie.
Vroeger hadden we CB knijpers en nu hebben we elektrische apparaten storingen... op de CB.
Avatar gebruiker
supervlinder
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 nov 2019, 18:18
Woonplaats: België


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten