condities

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

condities

Berichtdoor P@tje » 18 jun 2015, 19:44

goede avond,

zal me eerst ff voorstellen.
Ik ben Patrick uit Heerlen zuid-limburg en nieuw op dit forum.
Ben al vanaf begin af aan veel bezig geweest met 27mc, en heb er zelfs mijn partner waar ik inmiddels al meer dan 30 jaar mee samen ben op leren kennen.
De laatste jaren heeft me apparatuur in de kast gestaan, maar heb sinds kort alles weer aangesloten.
Het blijft me gewoon boeien.

Nu valt mij op dat vooral op de gewone 40 kanalen fm heel veel skip zit, vaak zelfs tot een S7.
Mijn vraag is dan ook, kan het aan de apparatuur liggen hier in me hobby ruimte, zo als pc, of zit er gewoon veel storing in de lucht.
Op de triple 5 heb ik er minder last van, alhoewel ik daar ook vaak tot een S3 ruis heb.

Ik zat er ook aan te denken dat me antennekabel, die overigens gewoon tussen de kabels van me pc en dergelijke loopt, de storingen oppakt.
Mijn bak is een Lincoln die ik gebruik voor dx, en heb ik een kaiser KE9015/40 staan voor de gewone 40 kanalen.
Mijn antenne is een Antron 99 zonder radialen die ongeveer een meter of 8 van de grond tegen de gevel van de woning staat, spoel komt net niet boven de nok van het dak uit.
Ik heb het geluk dat ik boven op een heuvel woon, met een kleine 100 meter een flatgebouw die misschien wat tegen zal werken.

kan iemand mij uitleg geven hoe deze storing kan ontstaan en wat er tegen te doen is?

73s Vanuit Limburg.
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: condities

Berichtdoor plientjebr » 18 jun 2015, 20:16

Een heel hartelijk welkom namens mij :D

leuk dat je weer terug bent op de 27MC.....
Gelukkig zoals zovelen, het word weer drukker en drukker....

Op de 40 kanalen zit veel storing, misschien niet bij iedereen, maar storing is er.
Mijn kabels liggen ook tussen, onder, achter, voor PC kabels, die geven bij mij geen storing.

Denk nu aan ( ik weet, ik word vervelend ) aan de PLC en dergelijke....
Storing komt nu van veel dingen.

Ik heb ook een A 99, prima antenne hoor....

Via buren kan je ook storing ontvangen....

Wat kan je er tegen doen...pfffff is al jaren mijn vraag :roll:
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: condities

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 jun 2015, 21:32

Hoi Patrick, welkom op het forum. :-)
Er zijn momenteel aardig wat condities. Dat resulteert in storing.
Maar soms hoor je ook verre landen boven de storing uitkomen.
Dat komt door de atmosferische omstandigheden.

Heb je het echter constant, dan kan het inderdaad ook storing zijn veroorzaakt door apparatuur in de buurt.
Zet je computer eens uit, en alle LED-verlichting om te beginnen.
De meeste LED-lampen die op de markt zijn, zijn niet goedgekeurd wat ontstoring betreft.
Je kunt geluk hebben dat je een paar goede hebt, en anders is het pech.
Vooral als de storing van je buren vandaan komen.

Bij de weg.. Wat het woordje 'me' betreft, lees even de volgende link:
http://wp.digischool.nl/nederlands/home ... n-of-mijn/
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: condities

Berichtdoor P@tje » 18 jun 2015, 21:59

bedankt voor jullie reactie,

Ik ga hier in huis eens op zoek of er ergens iets aanstaat wat de storing zou kunnen veroorzaken.
Verder ga ik kijken of ik de kabels via een andere weg tot aan de apparatuur kan leggen.

Voor wat de Nederlandsche taal betreft, het sluipt erin vooral door het chatten, maar ik vat het zeker sportief op :)


73`s en ik houd jullie op de hoogte.
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53

Re: condities

Berichtdoor haab » 18 jun 2015, 23:34

hi Patrick,

Allereerst welkom op het forum. ik zit bij je in de buurt (Kerkrade, Haanrade) en heb ook regelmatig aardig wat last van QRM tot idd wel eens s7. Bij mij is dit heel regelmatig, zowat elke dag, na 18:00 uur.
Ik heb ook gewoon de antennekabel in de buurt van de pc kabels lopen en dit beïnvloed niets.. PC aan of uit niet relevant.
heb je misschien zonnepanelen ? Er zijn omvormers (of hoe die dingen heten)die wel eens behoorlijk wat QRM maken. Ik heb gelukkig geen last van mijn panelen, maar er zijn lui die dat wel hebben. Panelen bij de buren schijnen niet te storen.

Als je op goede voet staat met de buren zou je eens kunnen informeren of zij PLC's gebruiken. Powerline connectoren. Dat zijn apparaten die internet via het stopcontact verspreiden. Die storen extreem. Als je buren Zulke apparaten gebruiken dan zullen jullie samen een oplossing moeten zoeken.

De Kerkrade ronde is op QRV op kanaal 20 met een paar niet Kerkradenaren ertussen. ( Giovanni uit Hoensbroek is daar ook vaak QRV) misschien dat we elkaar eens horen daaro.

In ieder geval gaaf dat er weer iemand bijkomt in het zuiden. Ikzelf ben een paar maanden geleden weer begonnen en sindsdien ben jij al de 3e herintreder hiero in de buurt.

HET IS EEN VIRUS, echt cool. :D

Groetjes, John
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: condities

Berichtdoor 19-DT-170 » 19 jun 2015, 09:22

Het was ook niet kwalijk bedoeld Patrick. :-)
Het valt mij alleen op dat ik tegenwoordig heel veel 'me' in plaats van 'mijn' lees.
Ik was al gaan zoeken of dat nieuwe Nederlandse spelling is, je weet maar nooit. :-)
Veel plezier met de hobby, en ik woon in de westelijke mijnstreek. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: condities

Berichtdoor P@tje » 20 jun 2015, 09:44

wederom bedankt voor jullie reacties.

John, we hebben laatst op kanaal 20 al met elkaar gesproken.
Ik heb geen zonnepanelen, en of de buren plc hebben weet ik niet, helaas zijn dat van die boeren die niets zeggen hahahahahahahaha.
Verder ben ik hier in huis eens van alles uit gaan zetten, en helaas de storing blijft.
Nu heb ik in mijn auto een bakje geplaatst, stukje door de omgeving gereden, en ja hoor, is niet alleen bij mij thuis, maar overal.
We moeten er maar mee leven, en meer op de triple gaan zitten hihihihi.

Ik vind het super dat er steeds meer mensen deze hobby weer oppakken, ik ben nog wat vrienden aan het overhalen, maar vaak wil men er geen geld insteken.

Ik ga weer eens knutselen hier, even kijken of ik de bak in me auto wat beter aan de gang krijg, al is het zomer, het kacheltje ga ik er toch extra bij zetten.

Fijn weekend allemaal, en groetjes vanuit Gebrook,
Patrick
19Dw005
P@tje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 15 jun 2015, 19:53


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron