Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met N!

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met N!

Berichtdoor Bas » 06 jun 2014, 01:17

Dag mannen/vrouwen,

Gezien er hier op het forum veel N amateurs zitten wil ik je dit niet onthouden, want als je naar Belgie komt mag je HEEL veel!

Ten eerste mag je met 27mc apperatuur op alle 40 kanalen uitkomen in 4W AM/FM en 12W SSB.

Maar als je ook een amateur bent, zeker een N-machtiging dus een PDx, dan mag je uitkomen als ON/PDxxxx onder de volgende voorwaarden (BIJ NORMALE MODULATIE!)

100W PEP! (Want je mag 50W gemiddeld maken in AM/FM/SSB/CW en bij normale modulatie is die 100W PEP AM/SSB en 50W FM/CW PEP)

Alle banden van 160m tot en met 70cm met uitzondering van 70MHz, dat is de enige band waar je niet mag komen, niet dat er iemand zit maar goed.

Dus mag je als novice uitkomen op:

1,810 - 2,000 MHz (tussen 1,850-2,000 enkel met 10W gemiddeld = 20W SSB/AM en 10W FM/CW)
3,500 - 3,800 MHz
7,000 - 7,200 MHz
10,100 - 10,150 MHz
14,000 - 14,350 MHz
18,068 - 18,168 MHz
21,000 - 21,450 MHz
28,000 - 29,700 MHz
50,000 - 52,000 MHz
144,000 - 146,000 MHz
430,000 - 440,000 MHz
Alle modes behalve ATV en DATV.

Kortom, je mag enorm veel maken, want je wordt als PDxxxx gelijk gesteld aan ON2.
Niet ON3, ON3 is geen Novice maar een Basis en NIET erkend, in geen enkel land, ook Nederland niet.
Je mag ON2 en dat is vet, heel vet.
Belgen kunnen geen Novice examen doen, enkel Basis of Harec. En Basis is enkel België.

Edit: Er is in België nu een wetsvoorstel in de maak dat bij behalen van een score van 50% van het Harec examen geen F vergunning gegeven wordt maar een ON2 die ook een CEPT regeling heeft.
Maar zolang er geen nieuwe regering is en deze wet niet in het staatsblad staat is dit nog niet van toepassing.

Raar maar waar, de ON2's zijn Aspirant telegrafist houders van VOOR 2006 (In Nederland D/C-machtigingen oude stempel voor C in Nederland A werd) of Buitenlandse gastamateurs met Novice of gelijkwaardig.
PDxxxx'ers hebben zwaar mazzel, want eigenlijk is het nieuwe PD examen niet als ON2 maar als ON3, maar een oud verdrag bepaald dat het ON2 is, dit komt door de oude examens die eigenlijk Aspirant Telegrafist zijn en CEPT hebben.
PD heeft dat ook en ON2 ook, maar ON3 niet.

ON3 is ook gelijk aan het nieuwe examen voor Novice, maar België en ook Nederland zien het anders, dus kan ON3 niet buiten België maar is het eigenlijk de nieuwe Novice maar heeft geen CEPT, begrijp je het nog??? :lol:
We hebben zelfs een tijd gekend van twee soorten ON3, een met CEPT en een zonder CEPT, en om de verwarring op te lossen hebben ze Aspirant Telegrafisten terug hun ON2 gegeven met CEPT en dat is de Novice maar examen erin is niet meer mogelijk.

Dus het zit nu zo:

ON1/4/5/6/7/8 = Harec
ON2 = CEPT, deze vergunning is ook wat gastamateurs hier mogen als je een N vergunning hebt.
ON3 = Basis en kan enkel in Belgie zelf gebruikt worden (had de nieuwe Novice moeten worden maar is het niet)
ON9A = Buitenlandse amateurs houders die langer dan 3 maanden in België verblijven maar er niet permanent wonen.
ON9C = Voornamelijk amateurs uit de USA die hier tijdelijk zijn.

Met andere woorden, als je eens op alle banden wilt werken, sla dan eens je tentje op in België en leef je uit, want je mag hier veel, heel veel.
Hou er wel rekening mee dat je verplicht bent te loggen, tenzij Portable of Mobiel.

Ik hoor hier in de buurt dan ook veel Novices die hier komen genieten van de mogelijkheden op de Amateurbanden.
Dit ter info, want de zomer komt eraan :wink:

PS. wel 1 ding om rekening mee te houden, zenders die je bij je hebt mogen NOOIT meer dan 2x het max gemiddeld vermogen KUNNEN maken.
Dus voor een PDxxxx neem geen enkele zender mee die ooit meer dan 100W kan maken, eender welke modulatie.
Laatst bijgewerkt door Bas op 27 aug 2014, 17:39, in totaal 4 keer bewerkt.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor 19-DT-170 » 06 jun 2014, 07:53

Bas, voordat je berichten gaat posten, overdenk eerst even wat je gaat posten.
Er staan helaas weer heel veel onwaarheden in je posting,
met alle goede bedoelingen...
Rectificeer je jezelf even?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 06 jun 2014, 12:04

Wat staat er dan fout in Pascal?
Ik weet dat het allemaal verwarrend is, maar België heeft een heel raar machtiging systeem.

Zo hebben we hier geen Novice examen, maar een Basis examen wat niet erkend is om naar het buitenland te gaan.
En onze vermogens zijn opgegeven als gemiddeld waarbij in geval van een afnemende of ontbrekende draaggolf het gemiddelde vermogen word genomen.
En je mag hier geen zenders bezitten die meer dan 2x het licentie vermogen kunnen maken.

Verbeter me als ik iets fout heb.

Vermogens en bandgebruik: http://www.bipt.be/public/files/nl/2036 ... mateur.pdf
Handboek radioamateur: http://www.bipt.be/public/files/nl/1114 ... _03_nl.pdf (pagina 12 lid 8 en 9)

PDx (Novice) is in België gelijk aan ON9A / ON2, en niet ON3 zoals sommigen misschien denken.

Ik heb de boel een beetje herschreven om het duidelijker te maken, want het is lastig voor velen :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor 19-DT-170 » 09 jun 2014, 15:37

Hoi Bas,
Ik zie dat je al eea hebt aangepast..

Toelichting: Het gemiddeld vermogen wordt dan gerekend over één periode van de hoogfrequente
uitgangswisselspanning, tijdens het maximum van de omhullende (dit is het PEP-vermogen).

Het gemiddelde vermogen is dus gewoon het PEP-vermogen.

Wat het ON3 examen betreft, ik spreek ook geregeld ON3 amateurs in België,
die vuur spuwen waarom een HAREC houder wel over de grens mag, en een ON3 niet.

In de CEPT regeling is er internationaal afgesproken wat de minimale kennis moet zijn voor alle zendamateurs.
Elk land neemt hierin examen af, waarna je het HAREC krijgt.
HAREC staat voor geHarmoniseerd Amateur Radio Examen Certificaat.
Betekenis van Harmonie: overeenstemming; samenwerking van zaken tot een welgeordend en aangenaam aandoend geheel
Het HAREC is dus, dat jij een examen af hebt gelegd, dat in overeenstemming is met de eisen die internationaal zijn vastgelegd,
dit certificaat wordt dus overal waar de CEPT regeling van kracht is, geaccepteerd.
Daarnaast kan elk land zijn eigen regels en zijn eigen examens opstellen.
Alleen deze examens hoeven niet in overeenstemming te zijn met de CEPT regels.
Dit betekent dat als het examen niet voldoet aan de voorwaarden van de CEPT,
dat dit examen enkel geldig is in het land waar het examen is afgenomen.
Daarnaast kunnen landen wel weer onderling afspreken wat ze wel, en wat ze niet van elkaar overnemen.
Dat PD-ers in België uit mogen komen als ON2 is bijvoorbeeld zo'n afspraak tussen landen onderling.
Heel veel landen hebben een eigen novice examen in het leven geroepen, in Duitsland de DO's, in België de ON3's,
in Nederland de PD's, in Groot-Brittanië de.. (weet ik even niet uit mijn hoofd)..
Omdat hier geen harmonisatie voor is, neemt elk land zijn eigen examens af,
en zijn de voorschriften en beperkingen ook voor elk land anders.

Ik hoor de Nederlanders klagen dat de Belgen meer mogen dan hun, en dat in Duitsland weer andere banden mogen dan in Nederland en België.

Dit komt omdat de novice vergunning zoals de ON3 en de DO, relatief nieuw is.
Er is nog niemand opgestaan om de boel te harmoniseren.
Aan de andere kant, wil je dat wel? Harmonisatie betekent niet dat je opeens heel veel mogelijkheden erbij krijgt,
alleen dat de CEPT landen op eenduidige manier examens afleggen. Dat kan ook betekenen dat je na harmonisatie
zelfs heel veel in moet leveren, zowel qua vermogen als qua mogelijkheden (frequentie's, modes)..

Misschien is het beter zo te laten...
Wil je meer kun je altijd nog examen doen en het HAREC halen...
Ik mag met mijn B rijbewijs ook niet in een vrachtwagen rijden, al zou ik het graag willen,
ik zal toch eerst mijn groot rijbewijs moeten halen..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 09 jun 2014, 20:36

Dag Pascal,

Ik heb ON2 zoals je weet en die is wel CEPT, ik mag dus gewoon de grens over.
Van wat ik begrepen heb gaan ze ON3 laten zoals het is en willen ze iedereen op HAREC-F hebben.
ON2 is ook HAREC maar dan Novice, echter deze regeling is al van voor dat HAREC bestond.

Wat aangaande het vermogen, sorry daar zit je echt fout.
Het maximale vermogen dat we mogen maken voor AM/SSB is 100W PEP MAAR, en daar zit de clue die velen niet begrijpen, als je 100W PEP maakt mag je modulatie niet meer dan 50% zijn over je hele uitzending.
Ik heb het nagevraagd en omdat je een gemiddeld vermogen van een SSB/AM zender niet simpel kan meten hebben ze besloten de zenders te limiteren tot maximaal 2x het licentie vermogen.
Anders dan in Nederland is er geen 3DB regel, maar een regel die zegt dat je nooit meer dan 2x je licentie kan maken, dit zodat je in AM/SSB aan een gemiddelde van 50Wgem kan raken.
Dit houdt voor SSB in dat je bij 50Wgem effectief 100W PEP mag maken maar ook niet meer dan dat.
Voor AM is het anders, je zou 50Wgem mogen maken, maar omdat je bij 100W PEP maar aan 25Wgem komt zal je daar nooit aan 50Wgem raken tenzij je je modulatie heeeeeeeel zachtjes zet.

Het is hier gewoon heel simpel opgelost, met CW/FM kan je simpel je zender op 50W zetten want zowel PEP als GEM is hetzelfde als je uitzend.
Op SSB/AM kan je dit niet eenvoudig meten, en daarom hebben ze een apparatuur max vermogen ingesteld.

In Nederland mag een D amateur rustig een zender van 1KW hebben, hij mag enkel niet boven 25W met een max van +3DB uitkomen, maar in België is dit verboden en mag voor diezelfde amateur de zender nooit meer dan 100W kunnen maken.

De novice in België is ON2 en geen ON3, ik heb heel deze materie uitgezocht met hulp van de HF commissie van de UBA.
ON3 is een nationale Basis vergunning en niet erkend als novice, de ON2 is erkend als Novice en je mag alles wat ik beschreven heb.
Echter Belgen zelf kunnen deze vergunning niet meer halen.

België heeft niets ondertekend dat ON3 novice is en de oude verdragen gaan over het ON2 examen en als dusdanig is ON2 nog altijd de novice.
Maar pas op, er zijn mensen die een ON2 examen gedaan hebben en een ON3 call hebben aangenomen MET CEPT, die mogen wel naar het buitenland maar die hebben een ON2 examen gedaan en kunnen hun call terug naar ON2 laten omzetten.
Dit zijn de ON2/3 gasten van VOOR 2006 (september ofzoiets), die hebben een aspirant telegrafist examen gedaan, ergo zoals toen de tijd C in Nederland. België zag toen de Nederlandse D/C als hetzelfde, en dus nu ON2 met CEPT.

Toestand vandaag:

1: ON2 / ON9A = CEPT, ook voor buitenlanders N, maar een Belg kan dit examen NIET meer doen. (ON9A is tijdelijke vergunning zonder permanent verblijf, langer dan 3? maanden in het land) => Vakantie PDx => ON/PDxxxxx => Max 100W apparatuur, iets anders is verboden. Toegestaan 160m tot en met 70cm met uitzondering van 70MHz en geen ATV/DATV.
2: ON3 = Basisvergunning, enkel geldig in België en niet erkend om naar het buitenland te gaan. (Vergelijkbaar met PDx nieuw examen maar niet erkend)
3: ON1/4/5/6/7/8/9 = Harec-F.
4: ON0 = Repeaters

En nog even terug komen op PD0, nu ik een ON2 heb heb ik wel een volwaardige CEPT die bv in Frankrijk wel geldig is maar een PDx kan er niets aanvangen.
In Finland mag ik alles wat ik in België mag, maar een PDx of zelfs een PAx mag in Finland op bepaalde vlakken minder dan een ON2, domweg omdat de regels van eigen licentie daar OOK gelden.
Ik vind België een prachtland als je er gaat wonen, zo mag ik met mijn PD0 alles 50Wgem en op alles van 160m tot en met 70cm op wat uitzonderingen na, wat wil een mens nog meer? Ook is de ON2 in andere landen veel meer waard dan een PDx of zelfs PAx, ik win dubbel op :lol:
Laatst bijgewerkt door Bas op 27 aug 2014, 17:40, in totaal 2 keer bewerkt.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 10 jun 2014, 02:37

19-DT-170 schreef:Ik mag met mijn B rijbewijs ook niet in een vrachtwagen rijden, al zou ik het graag willen,
ik zal toch eerst mijn groot rijbewijs moeten halen..


Ai, ik zal het niet hardop zeggen, maar je mag dat in België wel, zolang je niet boven de 3,5 ton uitkomt totaal gewicht, dus ongeladen kan je heel veel doen 8)
Sorry.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Rene » 12 jul 2014, 13:20

Bas...
Dat is wat 19-DT170 ook zegt..dat mag hier in NL ook..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor vincenttor » 12 jul 2014, 23:31

welles niettes welles niettes welles niettes , enige wat in me opkomt als ik de topics lees dat gezanik over de licenties wat wel en niet mag.
Allebei gelijk, klaar, prima , punt uit
Het is mooi weer , waar maak je je nu druk om zeg....
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Zock » 13 jul 2014, 01:13

vind ik leuk :P
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor ts50 » 13 jul 2014, 11:54

wil ik er ook aan toevoegen ,een zogezegt gebuisde ON4 en die net iets oven de 50% haalt is ook een ON2
in oktober ga ik ook voor een ON3
73,
ts50
 

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 jul 2014, 20:36

Klopt ts50, is al een tijdje zo. :-)
Succes met het halen van je ON3.
Wat moet je daar eigenlijk allemaal voor leren??
Daar ben ik wel benieuwd naar...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor vincenttor » 13 jul 2014, 22:37

gebuisde ? haha, zal maar niet zeggen wat buisen hier betekend.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor nl0rpp » 15 jul 2014, 07:24

De 3db regel is allang verdwenen,dat was vroeger maar al een hele poos niet meer....
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 26 jul 2014, 10:08

ts50 schreef:wil ik er ook aan toevoegen ,een zogezegt gebuisde ON4 en die net iets oven de 50% haalt is ook een ON2
in oktober ga ik ook voor een ON3
73,


Nog niet, eerst moet het in wet gegoten worden, dus zal iets voor volgend jaar zijn als we dan al een nieuwe regering hebben.
Succes met ON3 behalen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Als je zendamateur bent en naar Belgie komt...zeker met

Berichtdoor Bas » 26 jul 2014, 10:26

19-DT-170 schreef:Wat het ON3 examen betreft, ik spreek ook geregeld ON3 amateurs in België,
die vuur spuwen waarom een HAREC houder wel over de grens mag, en een ON3 niet.

In de CEPT regeling is er internationaal afgesproken wat de minimale kennis moet zijn voor alle zendamateurs.
Elk land neemt hierin examen af, waarna je het HAREC krijgt.
HAREC staat voor geHarmoniseerd Amateur Radio Examen Certificaat.
Betekenis van Harmonie: overeenstemming; samenwerking van zaken tot een welgeordend en aangenaam aandoend geheel
Het HAREC is dus, dat jij een examen af hebt gelegd, dat in overeenstemming is met de eisen die internationaal zijn vastgelegd,
dit certificaat wordt dus overal waar de CEPT regeling van kracht is, geaccepteerd.


Wel er is dus een wijziging op komst, maar het wachten is op een nieuwe regering.

De mensen die in België een HAREC examen doen en op elk onderdeel minstens 50% halen en in totaal 66% die krijgen een F.
Het nieuwe aan de regeling is dat mannen die overal 50% halen en op het totaal ook 50% maar minder dan 66% die gaan een N krijgen, dus ON2.
Dit is nog niet van kracht maar de verenigingen en het BIPT hebben dit al goedgekeurd en het wetsvoorstel is al naar de (nieuwe) regering onderweg.
Pas bij een nieuwe regering kan dit gepubliceerd worden.

M.a.w. de ON2's hier gaan gewoon het HAREC examen doen voor F maar bij lagere punten dan voor F krijgen ze een N.

ON3 blijft bestaan, maar is een echte instap vergunning waarbij minimale kennis vereist is, het dient meer als kennismaking met de hobby.
Er is ook sprake dat ze het vermogen van ON3's gaan beperken tot gemiddeld 25W maar dat heeft nog niemand willen/kunnen bevestigen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten