Wetgeving antenne plaatsen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor Hét Drentse Station » 15 okt 2010, 16:01

Ik vind vrijheid van meningsuiting hier wel wat ver gezocht...recht op ontvangst van signalen vind ik beter op z'n plaats.
Hét Drentse Station
 

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 okt 2010, 16:15

8klepper schreef:De mast kan niet kleiner want zendamateurs gebruiken bepaalde radiogolffrequenties en die zijn gebonden aan de lengte van de mast


Ehhhh...???? Als je de mast als antenne gebruikt wellicht...??
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor Columbus » 15 okt 2010, 17:55

Typisch een stukje van een journalist die het niet snapt. Geeft niet...zolang wij het maar snappen.

- zendamateurs hebben geen recht om te mogen zenden, ze zijn geregistreerd en mogen met die registratie bepaalde frequenties gebruiken. Op sommige mogen ze zich zelfs primaire gebruiker noemen. Dat de toezichthouder van mening is dat zendamateurs iets gegund wordt in plaats van dat er sprake is van recht blijkt wel uit een recente ontwikkeling waarbij voor landbouwdoeleinden apparatuur is toegestaan waarbij de frequenties in de 70cm band (een amateurband) worden gebruikt. Gevolg: storing én klachten vanuit België en Duitsland.

- artikel 10 EVRM: "Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen". Het gaat hier dus met name om de tweede alinea: de vrijheid van het kunnen ontvangen van informatie. Zendamateurs hebben hiervoor nu eenmaal antennes nodig. Toch zijn er inmiddels ook uitspraken waarbij dit artikel aan de kant is geschoven. Niet ieder dispuut over een antenne kan dus op basis van dit artikel gewonnen worden! Het boek Juridische Leidraad voor antennes van Guido van den Berg (te verkrijgen via de VERON) is een aanrader, alhoewel de inhoud hier en daar al weer wat verouderd is door nieuwe wet- en regelgeving.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor bulldozer » 15 okt 2010, 18:39

Sjonge jonge ik snap niet dat ze zo moeilijk doen overal.
Stel dan bepaalde voorwaarden,maar het direct verbieden,wat vaak gebeurt snap ik niet.
Ik ben blij dat artikel 10 er is,mede daardoor is er bij veel woningbouwverenigingen een schotelantenneconfenant gekomen.
Dat maakt het voor de zendamateur ook weer wat makkelijker.
Volhouder wint :D
bulldozer
 

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor 19-DT-170 » 18 okt 2010, 11:28

De telecomoperators heeft het iedereen moeilijker gemaakt om antennes te plaatsen.
Door een wildgroei van GSM antennes in de jaren '90, en de mensen die er allemaal "spontaan" ziek van worden,
ook al is de site nog niet aangestoken, zijn veel partijen ontzettend moeilijk gaan doen.
Daarnaast, een hobbyist die een antenne op het dak zet levert geen geld op,
een GSM operator betaalt gemakkelijk iets met 4 nullen per jaar om ergens antennes kwijt te kunnen...
Maar omdat het voor de telco's ook steeds lastiger werd, heeft Den Haag nieuwe wetten ingesteld,
het is namelijk tegenwoordig toegestaan, zonder (bouw)vergunning of meldplicht, om:
Antennes, gemeten vanaf de voet van de mast, tot aan de top van de antenne, mag max. 5 meter bedragen,
en schotelantennes met een maximum diameter van 2 meter
te plaatsen...
Er geldt één uitzondering op de regel, en dat is als je in een monumentaal pand woont..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor Hét Drentse Station » 18 okt 2010, 12:48

Volgens mij is dit een algemene regel, maar dat houdt dus wel in dat je nog geen gpa kan plaatsen :(
Hét Drentse Station
 

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor -Mark- » 18 okt 2010, 17:46

5m vanaf de nok van het huis was het toch?
-Mark-
 

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor tjebbe » 18 okt 2010, 17:53

ik heb hier een bouwlift staan, kunnen ze niet verbieden :D

http://link.marktplaats.nl/387040143 <---- dit is nog beter :lol:
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: antenne mag blijven staan

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 18 okt 2010, 20:40

voor meer informatie en wetgeving omtrend het plaatsen van een antenne :
www.antennebureau.nl
19AC393 gebakje
 

Antenne plaatsen

Berichtdoor jp1gln » 19 maart 2011, 03:47

Deze vraag is vast al vaker gesteld maar kan er niks over vinden.

Ik woon hier in een flatje/bovenwoning op de 1e en hoogste verdieping. Dit is gehuurd van de woningbouw.
Mag ik hier nu zonder toestemming een antenne aan de muur hangen dmv beugels die max 5 meter boven de nok uitsteekt of moet ik hier eerst toestemming voor vragen?
Ik ben bang dat als ik eerst toestemming ga vragen dat het geweigerd word.
Voor zover ik kan vinden mag ik zomaar iets aan de muur hangen wat max 5 meter boven de nok uit komt. Ik heb dus boven mijn appartement nog een puntdak waar ik graag met de spoel boven zou zitten.

Ik heb hier ook al 2 jaar een schotelantenne van 80cm aan het balkon hangen en daar heb ik nooit wat van gehoord.
jp1gln
 

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 19 maart 2011, 08:59

Als je huurt moet je altijd eerst toestemming hebben v/d verhuurder en daarna kan het zijn dat je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 19 maart 2011, 09:32

kijk eens op antennebureau.nl , mischien dat je daar wijzer van word .
19AC393 gebakje
 

Re: Antenne plaatsen

Berichtdoor jack1956 » 19 maart 2011, 12:38

Hoi
Is al een topic over kijk er maar eens naar,heb je een indruk wat je kunt verwachten

viewtopic.php?f=40&t=3619
viewtopic.php?f=7&t=5802
viewtopic.php?f=7&t=1791
jack1956
 

Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor bassbounce » 06 jul 2011, 19:43

Hoi Allemaal,

Ik had even een vraagje.

We hebben sinds 2 weken een hoekhuis van de woningbouw hier.
Vanmiddag was ik met een paar vrienden de muurbeugels aan het ophangen tegen de muur en toen kwam de opzichter van de woningbouw "al binnen 30 min" toevallige controle rondje me vertellen dat ik de beugels eraf moest halen en schriftelijk toestemming moest vragen en dat er waarschijnlijk niet in de zijgevel geboord mocht worden :( dus daar stonden we dan met een trap tegen de gevel de antenne volledig opgebouwd en afgesteld en met 1 muur beugel al in de muur.

Dus we hebben alles eraf gehaald keilbouten gewoon laten zitten, en aanvraag ingediend ( een aanvraag van schotelantenne een normaal aanvraag formulier van een zendmast hadden ze niet, heb wel alles vermeld over me mast en antenne en aangeven dat het geen schotel antenne is)
Nu beslissen ze binnen 2 weken, maar ik kon rekenen dat het waarschijnlijk niet in de zijgevel mocht. ( Wat de beste plek is voor mij en de omliggende buren )

Nu is mijn vraag aan jullie wat zijn mijn rechten en plichten? Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, 5 jaar geleden toen we in een ander huis woonde waar de mast al meer dan 20 jaar stond zonder vergunning van de woningbouw mast van 20 meter we hebben we nog nooit enige controle of probleem gehad.
Als ze het afwijzen kunnen ze me dan een hele antenne installatie verbieden? het scheelt me vrij weinig waar die mast komt te hangen/staan maar in ieder geval wil ik de spoel boven het dak vrij hebben staan.
En de buren hebben al aangeven dat op de schuur niets is, want die kijken er pal tegenaan. De zijgevel was de enige goede optie zonder buren ruzie's :lol: enz

Gr Bassbounce.

Wou me verhaal gewoon even delen, zijn er mensen met vergelijkbare situaties? en hoe zouden jullie het hebben opgelost?

Groetjes,
BassBounce
bassbounce
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor peter stardust » 06 jul 2011, 21:26

vaak moet je een omgevingsvergunning hebben in de eerste plaats. [ tot 2010 bouwvergunning.
op deze site kan je contoleren of je er een nodig hebt.https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... lichtingen
Vervolgens ben je afhankelijk van de woning eigenaar die zijn eigen regels kan toepassen.
Bijna altijd heb je een omgevingsvergunning nodig als je boven de 5 mtr komt.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten