nieuw vergunningsstelsel

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor jack1956 » 04 maart 2011, 13:35

Voor die wat intresse hebben voor het behalen van de licentie,maar nog niet over de streep geetrokken zijn
Klik ff op de volgende link en lees de inhoud

http://dx-info.uphero.com/vergunning.html
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 maart 2011, 14:58

Ochjah... Nog makkelijker examen dan de N-vergunning, en dan op 10/20/40m uitkomen...
Het klinkt fantastisch....
Maar als je met en brommer wilt rijden heb je een bromfietscerticaat nodig,
en wil je autorijden heb je minimaal je B-rijbewijs nodig.

Wat is dan het probleem om voor de N te gaan leren?
Hoe eenvoudig moet het nog worden?

Vrije radiobanden zijn er genoeg..
Wil je meer, ga leren voor de N zou ik zeggen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor Laurens » 04 maart 2011, 17:26

Het N examen is al zo simpel, zeker als je de proefexamens uit je hoofd leert.
Kennismaken met amateurradio kan altijd. Onder de call, begeleiding en verantwoordelijkheid van een geregistreerd amateur mag je gewoon verbindingen maken op de amateurbanden. Daarvoor hoeft het examen echt niet makkelijker.
Er moet toch enig niveau blijven.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor vincenttor » 04 maart 2011, 20:06

niet dat ik te beroerd of misschien wel te stom ben om dit te leren,
maar ik luister vaak als het stil is op de 11m naar de 20 meter en 2/70cm band nou ja scrol alles even langs.
Maar vind er echt geen donder aan, zal wel aan mij liggen.
de 11 m is een zootje en geen regels nou ja word niet echt aan gehouden maar dat heeft toch ook wel zn charmes denk ik.

als ik mijn papieren ga halen is dit alleen zodat niet gelijk alles in beslag word genomen stel er komt wel een keer iemand langs.
maar goed dit is hoe ik het zie, hoop niet dat ik te veel mensen tegen het verkeerde been schop door deze uitspraak.
verder wel goed dat ze het makkelijker maken , niet iedereen kan goed/snel/makkelijk leren en helemaal als je al niet een beetje technisch onderlegd ben kan ik me voorstellen dat het iets wat lastig is.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor Laurens » 05 maart 2011, 00:05

Het gaat toch om een vergunning voor de amateurbanden, of ben ik nou gek?
11m heeft wel degelijk regels, maar veel mensen houden zich daar niet aan. Ik hoor regelmatig gespetter van breed modulerende of botweg abnormaal sterke CB'ers op naburige kanalen. Ook heb ik een ontzettend gebrek aan operating practice gemerkt - mensen maken ruzie op de band of drukken elkaar weg of luisteren niet (lang genoeg) voordat ze gaan zenden.
CQ roepen en vervolgens alleen maar gefluit als reactie krijgen heb ik ook regelmatig meegemaakt. Zowel in Nederland als in België overigens.
Laat er maar lekker een drempel zijn, dat soort mensen zijn zeer hinderlijk. Er zijn ook goede operators op CB, een hele groep uit de kop van noord-holland die voorbeeldig de microfoon hanteren. Ik zie die mensen ook wel eens hun papiertje halen. De mensen die CB als 'n gratis mobiele telefoon gebruiken, hinderen doorgaans ook niemand.

In Amerika is er een flinke discussie over onbeleefde mensen op 80m. Zij maken het gebied 3700-3800khz onveilig. Lees maar eens de berichten daarover op http://www.qrz.com. Naar verluid betreft het mensen die een ééndagscursus hebben gedaan (die bestaan daar) en zo legaal 1,5kw (of iets dergelijks) de lucht in kunnen pompen. Je begrijpt, dat komt honderden, soms duizenden kilometers ver.

De amateurbanden zijn zo leuk als je ze zelf maakt :)
Als je wil kletsen, dan kan dat via de lokale repeater (de meeste kans maak je tijdens de wekelijkse rondes! Voor de rest is het tamelijk rustig op VHF en UHF). Ook op 160m heb ik wel eens gezellig gekwek gehoord, als je 'n wat groter bereik zoekt.
Competitief ingesteld? Doe mee met contests. Als luisteraar is dat echter erg saai.
Op de 10m band hoor ik niet zo vaak wat, op 20m hoor ik al meer maar vooral korte DX qso's. 40m wordt zeer veel gebruikt en op 80m is het helemaal erg druk. Op 80 en 160m hoor ik de meeste ragchews in CW, m.a.w. gezellig geklets in morse.

Ten slotte: doe 'n aantal proefexamens op http://www.ham-radio.nl
Het is écht te doen. Er is ook het een en ander aan gratis cursusmateriaal te vinden op het internet.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor vincenttor » 05 maart 2011, 01:50

gaat hier inderdaad om de andere banden dan de 11m, en ja hinderlijke mensen die hou je er toch wel tussen.
is een tijdje ook die riccardo uit zaandam geweest zie op de amateur banden zat te kloten dagelijks.

en regels op de 11m tja zijn er wel maar word amper nageleefd en ik erger me er ook wel is aan dat ze zitten te fluiten maar ja wat doe je er aan.

Om nou om die reden op de amateur banden te gaan zitten omdat het daar allemaal volgens de regels gaat nee bedankt, daar komen die figuren net zo goed langs om te kloten.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19RE000 » 05 maart 2011, 12:00

jack1956 schreef:Voor die wat intresse hebben voor het behalen van de licentie,maar nog niet over de streep geetrokken zijn
Klik ff op de volgende link en lees de inhoud

http://dx-info.uphero.com/vergunning.html



Beste Jack,

De houder van deze homepage is Sip de Jonge uit Emmen 19SD266.

Hij introduceert hier een paar kreten in zijn stukje die kant noch wal raken.

Zoals op zijn Homepage:
1) ...wat we allemaal weten is dat nu een N en een C vergunning is samen gevoegd met de huidige A status.
2) een c amateur mag nu ook op de HF banden werken behalve als ie op vakantie is in het buitenland , dat mag dan weer niet , beetje vreemd maar zo werkt het nu éénmaal (tot nu toe)

Beide beweringen zijn pertinent onjuist of incompleet.

A) De N is helemaal niet samengevoegd met de A Status.
B) C is gelijkgesteld aan A en die heet nu tegenwoordig F van Full license.
Reden omdat CW in vele landen, waaronder Nederland, is afgeschaft om toegang to de HF banden te krijgen.
C) Een C Amateur mag (nog niet) in alle landen op HF uitkomen.
Dit is omdat in een aantal landen CW nog niet is afgeschaft om op HF te mogen werken.
In de meerderheid van de landen wel.

Deze Sip houdt van "wishfull thinking" in goed Nederlands, maar heeft zich duidelijk niet voldoende geïnformeerd voordat hij dit schreef.
Jammer maar zo gaat dit.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor jcva » 06 maart 2011, 00:24

Heb het ook met verbazing gelezen, kwam deze info ook op een ander forum tegen, het gaat werkelijk helemaal nergens over.

Ik kan niet zo gauw zien wanneer deze pagina gemaakt is, of het is al een ouwe (toen A en C gelijkgesteld werden ivm vervallen van de morse eis tot F) of hij heeft ergens wat gehoord en er een heel lulverhaal omheen geschreven.
Voor zover ik kan nagaan (met de info die ik nog wel eens krijg) gaat er de komende tijd helemaal niets veranderen qua regelgeving. N blijft N en krijgt er niks bij en de F blijft ook wat het is. Hoe men met de Nederlandse machtingen in het buitenland omgaat is wel eens een discussie maar hier kan het AT niets aan doen.

Er is ooit wel eens gesproken over een laagdrempelige instapmachtiging voor zover ik weet maar dit is op niets uitgelopen.

Dus voor degene die wat meer willen dan de 27Mhz, het zal toch leren worden.

jvca
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor jcva » 06 maart 2011, 00:24

.
Laatst bijgewerkt door jcva op 06 maart 2011, 00:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19WO1277 » 06 maart 2011, 08:24

ik vind het ook een raar verhaal
ik heb de N vergunning en ik ben echt geen F
voor de F is de 4 meterband toegewezen dus de 75mc dat wacht nog op een goedkeuring van de kamer
groetjes jan
19WO1277
 

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 06 maart 2011, 11:23

vincenttor schreef:niet dat ik te beroerd of misschien wel te stom ben om dit te leren,
maar ik luister vaak als het stil is op de 11m naar de 20 meter en 2/70cm band nou ja scrol alles even langs.
Maar vind er echt geen donder aan, zal wel aan mij liggen.
de 11 m is een zootje en geen regels nou ja word niet echt aan gehouden maar dat heeft toch ook wel zn charmes denk ik.

als ik mijn papieren ga halen is dit alleen zodat niet gelijk alles in beslag word genomen stel er komt wel een keer iemand langs.
maar goed dit is hoe ik het zie, hoop niet dat ik te veel mensen tegen het verkeerde been schop door deze uitspraak.
verder wel goed dat ze het makkelijker maken , niet iedereen kan goed/snel/makkelijk leren en helemaal als je al niet een beetje technisch onderlegd ben kan ik me voorstellen dat het iets wat lastig is.

helemaal mee eens , dat is voor mij ook de reden :!:
19AC393 gebakje
 

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor jcva » 06 maart 2011, 18:17

19WO1277 schreef:ik vind het ook een raar verhaal
ik heb de N vergunning en ik ben echt geen F
voor de F is de 4 meterband toegewezen dus de 75mc dat wacht nog op een goedkeuring van de kamer
groetjes jan



Voor de F de 4M???
Weet niet waar jij die info vandaan hebt, ik weet er zijn geruchten maar volgens mij ook niet meer dan dat.
Maar ik zal het komende vrijdag eens navragen aan wat bestuursleden.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19RE000 » 06 maart 2011, 18:58

jcva schreef:
19WO1277 schreef:ik vind het ook een raar verhaal
ik heb de N vergunning en ik ben echt geen F
voor de F is de 4 meterband toegewezen dus de 75mc dat wacht nog op een goedkeuring van de kamer
groetjes jan



Voor de F de 4M???
Weet niet waar jij die info vandaan hebt, ik weet er zijn geruchten maar volgens mij ook niet meer dan dat.
Maar ik zal het komende vrijdag eens navragen aan wat bestuursleden.


Jcva



Beste Joop,

Ja 4mtr binnenkort in Nederland.

Voor Jan 19WO1277 het is geen 75 MHz maar 70 MHz van 70.000 tot 70.500 MHz.

Zie deze link http://www.antennebureau.nl/actueel/nie ... uentieplan.

Het zal in de praktijk er op neer komen dat het ergens in April officieel is.
Veel plezier daar.
Ik ben al QRV.



73
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor jcva » 06 maart 2011, 21:12

Ik ben benieuwd.

Dat artikel ken ik maar het is ook al ff oud, er wordt daar ook over de 500KHZ gesproken en dat is ook al weer verleden tijd. Die proef is over.


Dus wat is het waard.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: nieuw vergunningsstelsel

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 maart 2011, 11:02

jcva schreef:Dat artikel ken ik maar het is ook al ff oud, er wordt daar ook over de 500KHZ gesproken en dat is ook al weer verleden tijd. Die proef is over.
Dus wat is het waard.

De vergunning op 500kHz is verlengd heb ik op en ander forum gelezen??

@jack1956
Ik vind het an sich geen enkel probleem als het AT met een nog eenvoudiger zendexamen zou komen,
dan dat nu het geval is voor de N, alleen wel als de novice-novice amateur een beperking
krijgt, bijv. 10W ERP vermogen, en dan alleen mogen uitkomen op 2m en 70cm,
als opstapje naar het zendamateurisme.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron