meer vermogen voor 27mhz

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Abt » 16 feb 2010, 12:31

Dat zou mooi zijn !

Dan kunnen de fabrieken weer nieuwe bakkies gaan exporteren :D
Abt
 

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor Edje555 » 16 feb 2010, 12:39

Ah das mooi 4Watt AM pep ,je heb er weinig aan maar het is een begin en 12Watt SSB pep is wat intressanter.
Waarom geven ze de boel gewoon niet vrij tot FM 50Watt en SSB 100Watt pep behalve AM 10watt pep dat is te storings gevoelig,dit vermogen zet teminste zoden aan de dijk.
Maar niet klagen als het wordt goedgekeurd 4Watt AM en 12 Watt SSB het iedergeval weer een klein stapje vooruit op CB gebied :mrgreen:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor jack1956 » 16 feb 2010, 14:42

He Rob
Je wil mij toch niet vertellen dat jij met 4 watt zit te zenden :lol: :lol: :lol: ,en dat je hier op zit te wachten. :mrgreen:
Lees trouwens op de duitse site van ecbf dat daar de 12 watt op ssb al toegestaan is.
Is trouwens een informatiefe site.
Heb je een tijdje niet meer gehoord bij mij in de regio,of heb je geen zender meer aan boord. :evil: :evil:
Hoor je nog wel eens.
Jack

P.S Deze week de hele week thuis,dus als je in de buurt bent.
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor DX-Power » 16 feb 2010, 18:15

Wanneer gaat het vermogen omhoog naar minimaal 100 watt fm en 200 watt ssb dat is het betere news. Maar alle beetje helpen.
DX-Power
 

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor norman » 16 feb 2010, 20:08

Volgens mij zitten we al op AM 4 watt PEP (bij 1 watt ongemoduleerd, controlled carrier modulatie daargelaten)? Ik neem aan 4 watt AM dead key vermogen wat resulteert in 16 watt bij 100% modulatie (zal in de praktijk rond de 12-13 watt liggen aangezien je gemiddeld tot 80% moduleert). Doen ze dan nog wat met het FM vermogen of wordt daar niets over vermeld :?:
norman
 

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor jack1956 » 16 feb 2010, 21:28

Hallo Norman

Nach dem Beschluß von Mainz wird der Bericht der Arbeitsgruppe SE7 bei der europäischen CEPT-SE Tagung behandelt und kann dann an die Arbeitsgruppe CEPT-FM (Frequenzmanagement) weitergeleitet werden, die dann wiederum der CEPT-ECC (Europäisches Communication Comitee) den Anstoß gibt, auf europäischer Ebene das Thema CB-Funk neu zu definieren. Die bisher verbindliche CEPT Entscheidung ERC 98 (11) zum Thema CB-Funk ("CB-Funk ist 40 Kanäle FM - fertig") würde dann in "CB-Funk ist (mindestens) 40 Kanäle FM, AM, SSB mit bis zu 12 Watt (PEP)" lauten.

Weet niet of je duitse taal machtig bent,maar zoals hier boven beschreven volgens de duitse
CEPT-Arbeitsgruppe Funkverträglichkeit krijgt de fm/am/ssb 40kanalen 12 watt
Iemand die goed bezig is met zijn hobby, maakt geen rotzooi.

Een goede antennen hoeft niet duur te zijn,maar een dure antennen hoeft niet altijd goed te zijn.

http://www.acdx.nl
http://www.everyoneweb.com/19ac155/ eigen website AC
http://www.sdholland.nl/index.html
http://19-sd-255.jouwweb.nl/ eigenwebsite SD
Avatar gebruiker
jack1956
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 495
Geregistreerd: 18 feb 2009, 22:17
Woonplaats: Roermond e.o Limburg

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor norman » 16 feb 2010, 22:42

Dank je Jack1956 (gelukkig kan ik de eerste zin skippen want daar staat alleen maar in via welke schijven/procedures de beslissing doorlopen gaat/moet worden).
Max. 12 watt op alle modulaties wordt dan misschien zo vastgelegd:
Am ongemoduleerd 4 (3?) watt, gemoduleerd 12 watt
SSB ongemoduleerd 0 watt, gemoduleerd 12 watt
FM ongemoduleerd = gemoduleerd = 12 watt

Hopelijk mag ik volgend jaar dan het vermogen van m'n Pr.Grant bijstellen (die is nu volgens de huidige norm ingesteld) :wink:
norman
 

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor 19DT2120 » 16 feb 2010, 22:55

Ben ik helemaal niet blij mee,dan moet ik mijn yaesu helemaal terug draaien :lol:
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: meer vermogen voor 27mhz

Berichtdoor rob kenwood » 17 feb 2010, 11:27

jack je heb een pb ! :D
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Is dit nieuws of 12 watt ssb vrij ??

Berichtdoor mhrriko » 26 maart 2010, 19:19

De wijziging van het CB regels van het spel in Europa, verloopt naar behoren. De ECBF zijn de wijziging van het CB standaard, vooral de toename van AM vermogens niveau van 1W op 4W en 4Wpep in de SSB naar 12Wpep SSB bevorderd.


In de laatste vergadering van 16 tot en met 20 maart, van de Commissie elektromagnetische & Radio Matters(ERM) uit Europese Instituut voor telecommunicatie (ETSI) in Mainz –Germany, was weer naar de Commissie het ontwerp van de systeem referentie document (SR doc) TR 102 626 die bewijzen dat alleen hoge niveaus van RF in 27 MHz disturber, andere kunnen radio communicatie services of apparaten. Tijdens deze bijeenkomst werd bijgewoond door de vice-voorzitter van de ECBF Alfonso Medina.

De SR-doc tonen het resultaat van de verschillende test, gemaakt in Kolberg(Germany) de afgelopen december, in TDT TV ontvangers en tests die zijn gemaakt in januari in Verenigd Konink rijk, door een onafhankelijke laboratoria in diverse radio apparatuur, nog DAB en analoge broadcast ontvangers, HIFI tuner en versterkers, baby alarmen, LAN en WIFI-computers.

Alle test blijken de CB 27 MHz werkt op de niveaus voorgesteld door de ECBF en ondersteund door verschillende leden van het ETSI, en juridische in sommige Europese landen als Spanje, Italië en Polen, niet kunnen verstoren andere radio elektrische apparaten. De volgende bijeenkomst van het ERM zal in juni worden in de hoofd kantoren van ETSI in Sofia Antipolis (Frankrijk)

Wie weet hier meer van gaat dit nu door ?
mhrriko
 

Re: Is dit nieuws of 12 ssb vrij ??

Berichtdoor Thijs » 26 maart 2010, 19:29

Wat is je bron: :?:

Ik ben dit ook al wel eerder tegengekomen maar heb er nog weinig aandacht aan besteed.
Aangezien het volgfens mij nog steeds aan de landen is of dit overnemen.

EN dan nog Jottum meer vermogen op AM en SSB maar gaan we dat dan ook meer gebruiken binnen de 40 kanalen :?: :?: :?:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Is dit nieuws of 12 watt ssb vrij ??

Berichtdoor mhrriko » 26 maart 2010, 19:34

Hier op deze site
http://ecbf.eu/

gr
19dig291
mhrriko
 

Re: Is dit nieuws of 12 watt ssb vrij ??

Berichtdoor 19RE000 » 26 maart 2010, 19:51

mhrriko schreef:De wijziging van het CB regels van het spel in Europa, verloopt naar behoren. De ECBF zijn de wijziging van het CB standaard, vooral de toename van AM vermogens niveau van 1W op 4W en 4Wpep in de SSB naar 12Wpep SSB bevorderd.


In de laatste vergadering van 16 tot en met 20 maart, van de Commissie elektromagnetische & Radio Matters(ERM) uit Europese Instituut voor telecommunicatie (ETSI) in Mainz –Germany, was weer naar de Commissie het ontwerp van de systeem referentie document (SR doc) TR 102 626 die bewijzen dat alleen hoge niveaus van RF in 27 MHz disturber, andere kunnen radio communicatie services of apparaten. Tijdens deze bijeenkomst werd bijgewoond door de vice-voorzitter van de ECBF Alfonso Medina.

De SR-doc tonen het resultaat van de verschillende test, gemaakt in Kolberg(Germany) de afgelopen december, in TDT TV ontvangers en tests die zijn gemaakt in januari in Verenigd Konink rijk, door een onafhankelijke laboratoria in diverse radio apparatuur, nog DAB en analoge broadcast ontvangers, HIFI tuner en versterkers, baby alarmen, LAN en WIFI-computers.

Alle test blijken de CB 27 MHz werkt op de niveaus voorgesteld door de ECBF en ondersteund door verschillende leden van het ETSI, en juridische in sommige Europese landen als Spanje, Italië en Polen, niet kunnen verstoren andere radio elektrische apparaten. De volgende bijeenkomst van het ERM zal in juni worden in de hoofd kantoren van ETSI in Sofia Antipolis (Frankrijk)

Wie weet hier meer van gaat dit nu door ?



Hallo Riko,

Dit is een interessante wijziging met mogelijk een nare consequentie voor ons.
12Watt is meer dan 10dBw waar de zendamateurs nu een Antenneregister voor moeten invullen.
Dat zou dus kunnen betekenen dat wij ook het Antenneregister moeten gaan invullen.

73
Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Is dit nieuws of 12 watt ssb vrij ??

Berichtdoor vincenttor » 26 maart 2010, 19:56

stel dat is zo,
ben je dan mooi klaar mee die onzin
weten ze waar overal een zendertje staat en kunnen ze eens even langs rijden een kijkje nemen
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Is dit nieuws of 12 watt ssb vrij ??

Berichtdoor Edje555 » 26 maart 2010, 20:59

vincenttor schreef:stel dat is zo,
ben je dan mooi klaar mee die onzin
weten ze waar overal een zendertje staat en kunnen ze eens even langs rijden een kijkje nemen


nee dat is niet zo, je bent dan niet verplicht om 12watt SSB te gebruiken als je de radio op 9Watt of minder afregeld kunnen ze je wettelijk niets verplichten om je antenne te registreren of dat je een radio hebt met maar 4Watt SSB je zit beneden het opgegeven vermogen voor registratie.
en bovendien wie gaat dat allemaal controleren of je nu een Luister amateur bent of ook daad werkelijk op deze antenne uitzend ?
onbegonnen werk , ik kan namelijk ook een mobielspriet gebruiken en die op een zolder plaatsen en daar met 100Watt op gaan zitten zenden en dan ?
Ja ze gaan voor elke idioot waar ze een vermoeden van hebben een huiszoekingsbevel voor aanvragen omdat ze je antenne niet kunnen vinden zeker ??
Er wordt amper nog gecontroleerd op zendvermogen bij Amateurs en op 27mc wordt al helemaal niet meer naar gekeken mits er storingsklachten optreden in een woongebied.
ik snap al uberhaupt niet waarom men het niet gewoon vrij geeft tot 25Watt FM/SSB en 10Watt AM voor veel fabrikanten intressanter en voor de consument goedkoper vanwegen voor bepaalde landen weer andere aanpassingen of frequentie indeling of modulatie soort etc etc...

Nee ik denk dat er achter het antenneregister heel iets anders zit, namelijk straks horizonvervuiling belasting ! tja.... op alles moet tegenwoordig belastingheffing .

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 167 gasten