lineair wetgeving

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

lineair wetgeving

Berichtdoor knifeman » 02 dec 2009, 15:30

Als ik het goed begrijp uit wat snuffelen op 't forum hier is een lineair een versterker voor de antenne, die je tussen de cb en antenne plaatst, correct?
weet iemand of dat in belgie toegelaten is? en andere landen ook interessant...
knifeman
 

Re: lineair

Berichtdoor Thijs » 02 dec 2009, 16:03

Voor de 27mhz niet of bijna nergens toegestaan zeker in europa niet.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: lineair

Berichtdoor RamsesIV » 07 dec 2009, 09:31

Voor België is dit: Nee!
RamsesIV
 

Re: lineair

Berichtdoor PUMA » 07 dec 2009, 22:17

RamsesIV schreef:Voor België is dit: Nee!


Geldt trouwens ook voor NL ! ! !
Strikt verboden. . .er is ook niemand hier die er één gebruikt . . .. :lol: :lol: :lol:
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: lineair

Berichtdoor rob kenwood » 08 dec 2009, 01:12

PUMA schreef:
RamsesIV schreef:Voor België is dit: Nee!


Geldt trouwens ook voor NL ! ! !
Strikt verboden. . .er is ook niemand hier die er één gebruikt . . .. :lol: :lol: :lol:



dat klopt! :D
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: lineair

Berichtdoor Edje555 » 08 dec 2009, 09:09

In Italie is het wel toegstaan daar zitten ze met 1Kw gericht :mrgreen:
Volgens mij is het vrijwel in europa overal verboden om een liniar te gebruiken, ik snap alleen dan niet waarom het dan wel verkocht mag worden voor 11mtr :?:
Vind dat ze het eens moeten gaan herzien en meer vermogen toestaan onder voorwaarden door b.v een klein certificaat dat je kennis hebt op radio gebied.
bedoel 4Watt FM en SSB zet geen zoden aan de dijk zonder condities, waarom niet 25Watt FM en 50Watt SSB daar kom je teminste ergens mee en het Antenne beleid mag ook wel eens versoepeld worden.
maar goed het blijft een bandje vrij van kennis of een vergunning die voor iedereen toegankelijk is en dat willen we wel graag zo houden natuurlijk omdat je hier in Nederland overal voor moet betalen.
Maar ik zou het wel intresant vinden als ze ook een vergunning zouden geven voor het gebruik van een liniar waneer je een klein examen ervoor zou kunnen afleggen en dat zou echt leuk zijn voor het DX werk.
Er kan makkelijk nog 40ch meer vrijgegeven worden tot 27.9150Mhz en dan kunnen wel eindelijk legaal op de 27.5550Mhz USB de wereld bereiken met goede condities.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: lineair

Berichtdoor Thijs » 08 dec 2009, 09:41

Ook in Italie is het gebruik van linears niet toegestaan. Maar veel controle is er blijkbaar niet.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: lineair

Berichtdoor Edje555 » 08 dec 2009, 09:49

Thijs schreef:Ook in Italie is het gebruik van linears niet toegestaan. Maar veel controle is er blijkbaar niet.


Dat klopt Thijs in italie mag je maar 12Watt SSB gebruiken volgens het regellement :wink:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: lineair

Berichtdoor Columbus » 08 dec 2009, 10:20

Quote: Vind dat ze het eens moeten gaan herzien en meer vermogen toestaan onder voorwaarden door b.v een klein certificaat dat je kennis hebt op radio gebied. Maar ik zou het wel intresant vinden als ze ook een vergunning zouden geven voor het gebruik van een liniar waneer je een klein examen ervoor zou kunnen afleggen en dat zou echt leuk zijn voor het DX werk.


Waarin zou volgens jullie dan het verschil moeten zitten in opleiding tussen de N-licentie en de opleiding voor gebruik van meer kanalen / vermogen op 27mc? De N-stof is toch basiskennis?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: lineair

Berichtdoor Edje555 » 08 dec 2009, 11:12

Columbus schreef:Quote: Vind dat ze het eens moeten gaan herzien en meer vermogen toestaan onder voorwaarden door b.v een klein certificaat dat je kennis hebt op radio gebied. Maar ik zou het wel intresant vinden als ze ook een vergunning zouden geven voor het gebruik van een liniar waneer je een klein examen ervoor zou kunnen afleggen en dat zou echt leuk zijn voor het DX werk.


Waarin zou volgens jullie dan het verschil moeten zitten in opleiding tussen de N-licentie en de opleiding voor gebruik van meer kanalen / vermogen op 27mc? De N-stof is toch basiskennis?


Het zou niet zo uitgebreid moeten zijn als de N-licentie voor 2mtr-70cm-20mtr en 40mtr banden,
Ik vind basis kennis meer,
Gedrags code en omgaan met een Tranciever en kleine technische details O.A antenne werking en plaatsing.
maar uitrekenen van formules en weerstanden vind ik echter overbodig om een zend-amateur te kunnen zijn, niet iedereen gaat expirimiteren of solderen en zenders bouwen (27mc gebruikers willen babbelen of DX'en en kant en klaar apparatuur gebruiken)
mensen die wel intresse hebben in expirimiteren en bouwen en solderen zullen vanzelf voor de N-licentie gaan.

Wat ik hier mee bedoel, de 27mc band moet gewoon vrijblijven zonder vergunnig of licentie met 40ch en 4watt FM 1watt AM en 4watt SSB omdat het een burgerband betrefd,maar mensen die wat sereuzer op deze band willen werken o.a SSB zou een kleine licentie leuk zijn om wat meer te mogen op 11mtr,b.v 80ch en 25Watt en 50Watt SSB.

Dat heb je op de amateurbanden ook, als je op de 80mtr wil komen heb je weer een licentie nodig dan alleen Novice :wink:
Dus dat kan ook best toegepast worden op de 27mc band en het maakt 27mc ook intresanter :mrgreen:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: lineair

Berichtdoor Columbus » 08 dec 2009, 12:30

Gedragscode >> een papiertje is nog geen garantie dat men zich weet te gedragen. De manier waarop sommige 'amateurs' met elkaar omgaan is soms om je voor te schamen. Kijk maar eens op wat forums en nieuwsgroepen. Dan durf ik gerust te stellen dat het hier op het forum fatsoenlijker er aan toe gaat.

Formules en weerstanden >> maar juist als je nu wil weten wat een SWR nu betekent is het toch nodig om 'iets' over weerstand en aanpassing te weten? De N-stof gaat al helemaal niet in op SWR en beperkt zich tot 2 formules: U = I * R en P = U * I. En ja...ook moet je aan de hand van een kleurcode kunnen bepalen wat de waarde van een weerstand is. Maar met het ezelsbruggetje Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grauw Weer is dat ook een peuleschil. Het onthouden van een aantal divisie-nummers is dan bijna nog moeilijker.

Werken in SSB is tegenwoordig gewoon toegestaan op 27mc dus dat lijkt me geen probleem. En de 40 reguliere kanalen zijn tegenwoordig zo rustig dat extra kanalen ook niet nodig lijken te zijn. En ga jij net als een N-amateur mag met 25 Watt zitten dan zal je echt niet storen bij je buren (nou ja...misschien toch op dit goedkope rommel pc-speakertjes die half nederland heeft, maar dat doe je dan met 4 Watt ook al). Wat je volgens mij dus beter en sneller kan doen op 11 meter is een lobby opstarten om op de reguliere 40 kanalen een oproepkanaal in SSB te promoten. Zeg maar een nieuwe triple five te maken maar dan op de legale kanalen. promoten is eenvoudig: je zet de frequentie gewoon regelmatig in de DX-clusters en dan komen er vanzelf wel stations op je af.

ff voor de duidelijkheid: 'vroeguh' had ik ook zoiets van 27mc moet meer mogelijkheden krijgen en belachelijk dat we niet wat extra power mogen gebruiken en extra kanalen. Maar op een gegeven moment weet je dat dat niet gaat gebeuren en heb ik besloten om dan toch maar dat papiertje te gaan halen. Altijd gedacht dat het heel wat was...zo'n zendamateur. Want die had er immers hard voor moeten leren. Nou...niet dus. Je kan echt zonder technische kennis dat papiertje halen, alleen moet je jezelf echt wel even pushen om je door die droge stof heen te worstelen en die oude examens te maken. Ondanks dat ik de grote machtiging heb blijf ik ook op 11 meter actief. Waarom? Nou gewoon, omdat het wat minder formeel toegaat en ik ook op 11 meter nog steeds leuke nieuwe mensen ontmoet. En natuurlijk...het gevoel dat je iets doet wat eigenlijk niet mag is ook lekker. En toch...ik zou niet meer zonder mijn machtiging kunnen. Ik heb er zoveel mogelijkheden en vrienden (!!!) bij gekregen.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: lineair

Berichtdoor Edje555 » 08 dec 2009, 13:27

Inderdaad Columbus gedrag wordt helaas niet bepaald door een licentie maar door de mensen zelf die het gebruiken en daar hebben de meeste de meeste ellende van , jaloezie of elkaar niet mogen of respecteren :(
Daarom ben ik eigelijk ook niet zo geintreseerd in een N-licentie omdat het daar vaak het zelfde geneuzels en geleuter is als op de 27mc alleen je betaald wel een duurdere prijs voor je sets en bovendien geeft het N-licentie ook geen garantie om een antenne(s) te mogen plaatsen op een woning.
Nu is het A.T weinig aktief op 27mc om eens binnen te vallen, mits ze klachten krijgen of een steekproef cq je gehoord hebben buiten de 40kanalen of een meting hebben gedaan op vermogen dan is het raak.
maar een antenne in resonatie te krijgen is tegenwoordig paenuts omdat je geen weerstand hoeft te berekenen laat staan kleurcode op een weerstand te kunnen herkennen, de antennes zijn vaak kant en klaar en makkelijk zonder veel kennis af te regelen op de gewenste frequentie waar die is voor gemaakt.
mensen die sereuzer willen werken hebben intresse in afstraling en werking van een antenne en zullen vanzelf meer kennis gaan opdoen door te lezen en te expirimiteren en daar heb vele geen N-licentie voor nodig maar gewoon in de praktijk uitproberen.
maar van mij mag het stukje van 27.4050 tot 27.9150 vrijgegeven worden en liest met 25Watt , dan hebben we die liniars ook niet meer nodig en desnoods als je de ruimte hebt,dan een richtantenne plaatsen liefst 4elements en als de woningbouw verenigingen nou ook eens zouden meewerken dan zou dit erg fijn zijn.
:mrgreen:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: lineair

Berichtdoor Columbus » 08 dec 2009, 13:45

Haha...ja. Maar goed, als je de woningbouw mee hebt, dan moet je ook nog je vrouw overtuigen dat zo'n gevaarte aan het huis echt nodig is. Geloof me....dat kost soms nog veel meer moeite dan de woningbouw te overtuigen :wink:
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: lineair

Berichtdoor Edje555 » 08 dec 2009, 13:46

Columbus schreef:Haha...ja. Maar goed, als je de woningbouw mee hebt, dan moet je ook nog je vrouw overtuigen dat zo'n gevaarte aan het huis echt nodig is. Geloof me....dat kost soms nog veel meer moeite dan de woningbouw te overtuigen :wink:


Ja die vergeet ik helemaal en denk erom als ze dat niet wil en je doet het toch dan pas heb je een echte rel in huis :lol:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten