Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re:

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 30 mei 2007, 21:32

duckmen schreef:de jaarlijkse machtiging komt te vervallen dat klopt,
je betaald nu pas als je weer iets veranderd in de gegevens.

maar je moet helaas toch gewoonje machtiging blijven halen dus dat betekent veel leren en hopen dat je het haalt..


Waarom helaas dit is echt wel te doen hoor en je kunt er onlie een curus volgen in je eigen tempo .
73's Van een PA3 amateur :)

:idea: viewtopic.php?t=899
Laatst bijgewerkt door 19-AT-068 Frank op 30 mei 2007, 21:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor duckmen » 30 mei 2007, 21:35

het is zeker te doen hoor ik heb sinds 3 weken de boeken in huis enben druk bezigmet het op nemen van de stof en het valt niet tegen ik had het moeilijker verwacht.
duckmen
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 30 mei 2007, 21:40

Waar ga je voor dan N of F ? Ik wens je veel suc6 ermee en hopelijk slaag je ,dan wordt de famillie zendamateur weer iets groter :lol: .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor duckmen » 30 mei 2007, 22:52

ik ben bezig voor de F licentie
duckmen
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 31 mei 2007, 07:28

Goed bezig :!: Helemaal top.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor 19LV123 » 28 mei 2010, 00:53

Die Novice licencie zou helemaal vrij moeten worden, het eenige dat erbij zou moeten is dat je de regels moet naleven, netjes houden aan waar je mag zenden, en dat je installatie in orden moet zijn..
Een vergunning krijgt nadat je een hantekening gezet hebt, met duidelijk erbij geschreven , het overtreden van de regels gewoon straffen, en goed ook....

We hebben met zijn allen een hart voor RADIO WAVES, ik hou met nart en nieren van deze hobby, zoals ik ook Radio Telefonist was in het leger A20X9 Funktie, had ook een reden...
Ik hou der zo van dat ik me aan de regels houd, ik weet redelijk wat van de radio geschiedenis, ik begrijp hoe het werk, ik ben nu strafbaar omdat ik een zender heb dat niet CEPT gekeurd is, MAAR! ik hou me wel aan de regels soms, maar soms ook niet HI ! wat het vermogen betreft, en ja, ik heb ook wel een kleine 10-20 lini versterker die ik stiekem aanzet om een beetje meer pit te hebben voor noodegeval of een leuk contact die je net niet kan vangen, meer dan zat, je weet niet waar je terecht komt tegenwording op de waves met zo een vermogen, het hoeft niet hard, het kan met veel minder, darom, dat is dan ook de kunst met zo weinnig modelijk zo ver te komen...

als iederen zich aan de regels houd, zou der veel meer kunnen, maar etters die met veel power en spetter zenders werken verpesten onze en mijn toekomst wat betreft de kans te hebben om te mogen spelen op de 10 meter en de 80 meter band :) en maybe more......

Ik hou van de Radio Hobby, met hart en nieren, mijn ziel heb ik al verkocht aan de holy Marconi en holy Nicola Tesla....the creator's of Radio comunications...
Ik weet wat stroom is.................

U = I x R

Morse heb ik gekend 30 jaar geleden, heb de cursus gehad, geslaag met groot lof en radio telefonist vergunning army style..nooit meer gebruijkt daarna , nu aleen nog met de computer HI , het gaat erom je hobby te kunnen uitvoeren, niet de mensen storen ermee, vliegtuigen omdat je in de 5'de harmoniesche ligt te spetteren op de luchtvaart-band
Dat mag aleen maar bethoven trouwens met Zijn 5'de HI! . . . _ . . . _
Dus netjes een papiertje erbij doen met de regels, simpel, en geloof me, het zou de wereld meer aantrekelijk maken voor verder in het HAM Radio gebeuren te kruipen, je zit er dan in en krijgt steun van de hogere gelicencerden die je begeleiden mocht je verder willen..... maar voor mij, ik zou tevreden zijn met de 10 meter band :), daar kan je vet DX'en, meer wil ik niet :)
en wat ik ook zou willen is dat de makers van CB zenders ook denken aan zenders te maken voor CB users die ook met de PC wat willen doen, zoals, een USB poort erop, of RS232, of andere verbinding met je PC zodat je alles digitale modes kan werken die mogelijk zijn op de 11 meter band :) dat zou gaaf zijn, maar ik kan me ook een HAM zender kopen met die dingen aan boord, ja , maa r dat mag ik niet hebben, en dat is jammer, nee dan moet ik een licencie gaan halen, en dan mag ik het ding niet meer gebruiken op de 11 meter :( nee jammer ik hou van de 11 meter, ben ermee opgegroeid...sins mijn eerste walkie talkie HI


73's

PS: Free Radio for the fair Om's, keep the waves clean, remember, a radio might save your life one day, dont spoil the waves, someone else might need it to save someone else's life's
19LV123
 

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 28 mei 2010, 07:06

Nee hoor gewoon examen doen, vindt ik .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Henry hpsd » 28 mei 2010, 08:24

Op zich natuurlijk een mooi streven...

Maar eignelijk ben ik wel blij dat dat niet gaat gebeuren....
storing,5e harmonische, 10 meter, 80 meter, waves, u=ixr, (PS stroom is trouwens I = u/r :oops: )
Dx, cept gekeurd etc..

Dit zijn toch allemaal teksten waarbij mijn buurvrouw niet weet waar ik het over heb of niet weet hoe mee om te gaan. Mocht je de vergunning willen vrijgeven dan betekend dat dat mijn buurvrouw muziek gaat draaien op 8,775 Mhz ....
Daar moet je toch niet aan denken...wat er allemaal fout kan gaan..

Het is wellicht iets om meerdere novice vergunningen uit te geven...en geloof me die discussie duikt om de zoveel tijd altijd de kop wel weer op.

Ik denk dat voor een ieder die een beetje geintreseerd is de N te halen is (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Als ik wil autorijden moet ik eerst ook mijn theorie doen zo simple is het...enige kennis is noodzakelijk lijkt me.

Groet Henry.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re:

Berichtdoor desperado » 28 mei 2010, 12:44

duckmen schreef:....... maar je moet helaas toch gewoonje machtiging blijven halen dus dat betekent veel leren en hopen dat je het haalt..

Gelukkig maar dat het examen blijft bestaan! Al begin jaren 80 probeerde we ook een klein examen voor 27Mc van de grond te krijgen, zodat men inzicht kreeg in wat men deed. Helaas is dat nooit gelukt.
Laatst bijgewerkt door desperado op 28 mei 2010, 16:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Columbus » 28 mei 2010, 15:47

Quote: "Ik weet wat stroom is.......U = I x R"

(Sorry, echt niet lullig bedoeld hoor) Blijkbaar weet je het niet: je zegt dat je weet wat stroom is maar geeft de formule voor het bepalen van de spanning. Nu worden stroom en spanning door veel leken door elkaar gehaald. Maar niet getreurd: in je posting lees ik dat je al behoorlijk wat ervaring met zenders hebt. Daarmee wordt het een peuleschilletje om je droom in vervulling te laten gaan: met de basiskennis op zak heb jij binnen de kortste keren die Novice-licentie in je zak.

Tip: schrijf je zo snel mogelijk in bij de digitale leeromgeving zendamateurs (Google op DLZA) en begin met studeren in je eigen tempo (en nog gratis ook). Je zal niet de eerste en ook zeker niet de laatste op dit forum zijn die met behulp van die digitale leeromgeving zijn zendmachtiging heeft behaald.

Dan kan je de volgende keer ook typen: "Ik weet wat stroom is, namelijk I = U/R"

73s en hoop je snel op de banden te mogen ontmoeten!

de Columbus
(Lid van de club van de door jou zo genoemde 'hogere gelicencerden' maar nog steeds in hart en nieren 'een 11 meter boer' en daar nog trots op ook!)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor 19LV123 » 30 mei 2010, 06:54

Inderdaad, wat stom van me.....

LOL, ach ja, van blijdschap had ik het niet in de gaten HI!

Wou aleen maar dat ezelsbruggetje als voorbeeld geven....lol

73's

ik zal erover denken..... DLZA

PS: Ik moet zeggen ik zie veel mensen met exotische HAM Zenders op de CB Forum lol...? is dat normaal...? waar blijft de CB Spirit in this all...? :lol:
19LV123
 

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Erik » 30 mei 2010, 07:33

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor peter stardust » 30 mei 2010, 09:04

Ja je moet ervoor leren. Mag ik een voorbeeld geven. Ik moest gaan werken na de ambachtschool ik was 14 jaar en heb verder nooit meer een school van binnen gezien. Ik heb 7 kinderen opgevoed en laten leren, dus tijd voor avondschool e.d was er niet. Nu 52 jaar later word mij verteld dat ik moet leren voor een licentie.Wat mijn ogen zien dat maken mijn handen, ik ben dus een ervarings deskundige op veel gebieden. Helaas ik zal op de 40 marc kanalen moeten blijven, Ik heb er vrede mee.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Columbus » 30 mei 2010, 10:23

Quote: Helaas ik zal op de 40 marc kanalen moeten blijven, Ik heb er vrede mee.

Niemand zal je verplichten om een licentie voor de amateurkanalen te halen. Enige wat ik je kan meegeven is dat de novice licentie echt voor iedereen te halen is. Kunnen lezen is belangrijk (en dat kan je, want je postings op dit forum zien er altijd keurig uit Peter!) Als je dan ook nog weet hoe een eenvoudige rekenmachine werkt (optellen, delen, vermenigvuldigen) ben je al op de goede weg.

Ik val in herhaling, maar je inschrijven bij de DLZA kost niets (oke...10 euro borg die je later terugkrijgt) en dan kan je zelf bepalen hoe snel je studeert. De een doet er een half jaar over de ander gaat na 6 weken al op examen. Da's maar net afhankelijk van de vooropleiding, aanwezige kennis en tijd om te studeren. Als je maar een beetje het idee hebt dat je het leuk zou vinden om ook op de 10, 20 en 40 meter uit te mogen komen, dan zou je het echt eens meoten proberen.

Voor de rest: alleen maar respect Peter. Opvoeden van zo'n kinderschaar naast een baan lijkt me een gigantische klus.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 30 mei 2010, 10:50

Je hebt ook nog 69 kanalen in de 70cm band en nog 8 kanalen op de pmr ,niet de meest idiale banden voor lange afstand maar goed je kunt nog wat meer dan de 40 kanalen :wink:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten