Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Columbus » 08 jun 2010, 18:48

"een eigenwijs oud baasje?" Oei Peter...da's een gevaarlijke eigenschap: het is voor veel buitenstaanders het beeld van hoe de gemiddelde amateur eruit ziet :lol: .

Bij ons in de regio is er een hele mooie mix van leeftijden: echte oude amateurs die al van alles hebben meegemaakt maar ook een hele groep jonge honden die met allerlei SDR projecten bezig zijn. En weet je nou wat het leuke is? De oude en jonge groep mengen prima met elkaar: ze vullen elkaar aan en juist daarom is het een leuke groep.

Over twee weken gaan we met 10 amateurs in de leeftijd van 16 tot 72 jaar naar de Hamradio beurs in Duitsland. Met zijn allen in een jeugdherberg en een weekend bezig zijn met de hobby. Mooi toch! De man van 72 is al meer dan 40 jaar amateur en vindt het schitterend om anderen te helpen met zijn kennis en kunde. Moet er een antenne geplaatst worden? Geen probleem: Frits is er. Nee, hij klimt niet meer op de ladder, maar geeft met beide beentjes op de grond de aanwijzingen.

Ook ik ken ze: mannetjes die denken dat ze een soort über-amateur zijn en boven een ander staan. Op één of andere manier krijg ik altijd een gevoel van medelijden met dat soort kereltjes. Ik denk daarvan altijd dat ze thuis iets tekort komen.

Nee, mijn ervaring is dat echt 90% van de amateurs prima gasten zijn waarmee je echt wel een biertje kan drinken!

Blij te horen dat je doorzet Peter en zoals Daniel al schrijft: hier op het forum zitten meer dan voldoende mensen die het papiertje op zak hebben en je graag helpen!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor peter stardust » 09 jun 2010, 11:37

met eigenwijs bedoel ik op mijn eigen wijze en niets anders. Ik ben geen meeloper, maar heb beslist geen bord voor mijn kop.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor peter stardust » 10 jun 2010, 19:43

zo even een update over hetgeen ik mee bezig ben, Ik heb inmiddels de aanmelding binnen van de Veron inc tijdschrift en heb een mail gehad in welke afdeling ik ben ingedeeld. Ik heb vernomen dat er vrij snel nog een cursus komt in mijn regio en schrijf me daar bij in. Ik ben wel gestart met het een en ander om de basis wat bij te spijkeren.Tot zo ver.
Inverted V + 2 el homemade Beam 12mtr NAP. rotor=hygain .Midland 8001, President madison.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Ernst » 11 jun 2010, 02:45

Je hoeft niet tegen de cursus op te zien... het examen voor novice is lekker laagdrempelig heb ik ondervonden.

Ik heb ook even een proefexamen gedaan om te zien waar we over praten en het viel me reuze mee.

Kleine hoofdrekensometjes omtrent de wet van ohm en een beetje gemengde schakelingetjes.. als je dat doorhebt hoe dat in zijn werk gaat heb je al meer dan de helft aan kennis... de rest zijn weet vraagjes.

Van het proefexamentje wat ik gedaan heb had ik 6 fouten.. en dat zonder cursus.. was wel even amusant om te doen
Ik moet wel toegeven er toch nog 20 minuten voor nodig waren om alles in te vullen

Succes met het halen van je Licentie peter :D
Ik weet zeker dat je het binnen notime gehaald zult hebben.

mvr gr
Ernst
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Amateur zenders vergunning vrij vanaf volgendjaar

Berichtdoor Edje555 » 16 jul 2010, 17:00

Uvcfm993 schreef:Nou.... waarschijnlijk zal het allemaal wel een stukje MOEILIJKER worden... Waarom ? omdat er bij de \"oude\" N machteging ook HF komt...duzzzzzz (vandaar dat ik in april nog eventjes het oude N examen afleg...hehehe)



HF komt erbij ?? je mag nu al op de HF werken met een N-licentie 40mtr,20mtr en 10mtr band en 80mtr en 160mtr voegen niet echt veel meer waarde toe aan de N-licentie aangezien de 40mtr een echte goede DX band is en ook daarvoor een antenne makkelijker is te fabriceren zoals een draad-antenne of een verticale antenne CQ een richtantenne is op deze band nog best mogelijk.
80mtr band zitten vaak de oude knarren de PA3'er en daar kom je als beginneling niet tussen omdat je vaak wordt genegeerd en de 160mtr band is niet erg intresant tenzij je van plan bent om op AM muziek te gaan uitzenden of morse te gaan bedrijven.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten