ATIS / Marifoon

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ATIS / Marifoon

Berichtdoor vincenttor » 10 okt 2009, 15:19

ik heb dus vandaag maar is een certificaat gehaald voor me marifoon ,
dacht mooie aanvulling op me vaarbewijs maar

ik heb dus een icom 706 en vroeg me af of je daarmee een ATIS code kon inprogrammeren
aangezien je die krijgt en deze verplicht is

misschien iemand enig idee

was trouwens wel een lachertje de cursus haha, je moet wel een goede kabel kopen anders kan er niet zoveel vermogen doorheen dus geen kabel van de gamma zo een dunne kregen we te horen hahha
hij bedoelde tv kabel das 75ohm volgensmij en t ging over 6-25w haha
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor tjebbe » 10 okt 2009, 21:02

wij zeggen hier altijd : certificaat gekregen bij een pakje boter :lol:
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor vincenttor » 11 okt 2009, 00:27

leert er toch eens iemand voor een papiertje
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor groene seat » 13 okt 2009, 20:01

ik had toch ergens gelezen dat je voor de marifoon alleen nog maar een melding hoefde te doen????
groene seat
 

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor vincenttor » 13 okt 2009, 22:35

klopt je moet een melding doen welk apparaat je gebruikt serie nummer etc etc
hoeveel apparaten je gebruikt maar je moet ook de atis code invoeren
dat is een verlenging van je callsign pd**** en dan zodra je klaar bent met zenden verzend de radio de atis code snel
daarin met een decoder kan de brugwachter/sluis/kustwacht ontvangen wie je bent welke boot hoe lang kleur
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor Columbus » 14 okt 2009, 08:51

Icom 706 is een radiozendapparaat bestemd voor amateurradio gebruik. Voor zover mij bekend is mag je een dergelijke set niet gebruiksklaar aangesloten hebben als je niet in het bezit bent van een machtiging. Het marifoonbewijs is welliswaar een machtiging, maar alleen voor apparaten die bestemd zijn voor marifoonverkeer. Staat daar niets over in de cursus, of heb je dat toevallig net overgeslagen?

Maar...wel gefeliciteerd natuurlijk met een nieuw papiertje.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor marcovp » 14 okt 2009, 09:56

Het is volgens mij mogelijk een chip in te bouwen. Heb er wel eens contact over gehad met een inbouwer. In principe is het net als een roger beep. Het mag echter niet omdat de Icom geen goedgekeurde marifoon is. Je zult dus iemand moeten vinden die de chip wil inbouwen in een niet gekeurde marifoon en dat kan lastig zijn. Vergeet in het plaatje ook de Atis killer niet

<kwajongens modus>
Overigens heb ik in 10 jaar tijd een keer de politie aan boord gehad voor een marifoon controle. Die gasten liggen ineens zo snel langszij, dat je geen tijd meer hebt eventuele apparatuur af te koppelen. Ik zou dus eerder mijn zinnen zetten op een portofoon zoals een Yaesu VX-8. Die kan je wat makkelijker wegstoppen en vervolgens net doen alsof je geen marifoon aan boord hebt.
</kwajongens modus>

<verantwoordelijke modus>
Voor €140 euro heb je trouwens een Marifoon porto met Atis en killer. Ben je ineens klaar en nog waterdicht ook. Uiteindelijk is het ook een stuk veiligheid aan boord en het is wel zo fijn dat als je aan het zinken bent de marifoon blijft werken.
</verantwoordelijke modus>
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor vincenttor » 14 okt 2009, 20:01

haha ja was niet echt van plan om op zee te varen ofzo :P
maar ik dacht kan ik op de 11mband beetje dxen met het excuus dat ik een marifoon aan boord heb :lol:

en ik zat even op wikipedia te lezen maar daar zag ik dus staan dat ik helaas het marcom-a moet halen
die licentie geeft je de "rechten" om HF apparatuur te mogen gebruiken

ach ja k heb nu een papiertje wie weet komt het ooit van pas zat ook al te kijken naar een portofoontje wel geinig om te luisteren kan ik ff interresant doen haha

atis killer ? is dat dat je de atis code kan herschrijven want ik had wel vernomen dat je bij bepaalde porto's maar 1 keer de code erin kan zetten

edit:

ATIS & KILLER

De speciaal door Icom ontwikkelde ATIS en ATIS KILLER zit in de IC-M59EURO marifoon. Nog slechts een korte pieptoon is te horen van het door anderen uitgezonde ATIS signaal. De rest hiervan wordt door de marifoon 'anderdrukt'.


onderdrukt dus de volledige atis code / toon ofzo als ik t goed begrijp
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor marcovp » 15 okt 2009, 06:40

vincenttor schreef:onderdrukt dus de volledige atis code / toon ofzo als ik t goed begrijp


Normaal hoor je de Atis aan het einde van de uitzending als een set "modempiepjes". Tijdens een gesprek is dat natuurlijk erg irritant dus heb je een killer die die piepjes aan de ontvangende kant wegfiltert. Je hebt er toch niets aan om te horen.
Zoek nu maar eens een marifoonkanaal op op je set en luister eens naar een uitzending. Dan hoor je steeds die piepjes.

Een marifoon is trouwens ook handig op binnenwateren. Gewoon een porto kopen, ben je overal vanaf.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: ATIS / Marifoon

Berichtdoor vincenttor » 15 okt 2009, 17:28

het ging me niet echt om de info die ik te horen krijg ik vaar hier toch alleen maar in de sloot rond
en heb eerlijk gezegd nog zelfs nooit een bord met VHF erop gezien.

ging me meer omdat ik dacht dat ik gewoon elke radio kon gebruiken
zo doende men icom erin zodat ik misschien nog een beetje kon dxen op t water ofzo
en stel ze kwamen langsvaren dan zei ik kijk is aan hier is me vergunning zonder dat ze hem uit de boot trekken of iets dergelijks
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten