AM MODULATIE

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Columbus » 29 sep 2009, 08:48

Even een aanvulling op het CB-gebruik in de VS:

In de VS wordt op veel bouwplaatsen / vuilstorten, etcetera gewerkt met ingehuurde bedrijven / zelfstandigen. Om te kunnen communiceren wordt er daarom veel meer zakelijk van CB gebruik gemaakt dan in ons landje, waar het gemiddelde loonwerkersbedrijf een bijzondere vergunning heeft voor gebruik van (vaak) VHF apparatuur.

Alhoewel in de VS de meeste apparatuur via internet wordt besteld zijn er wel degelijk "CB & Scanner shops". Stel je daar overigens niet te veel van voor: het zijn vaak winkels ter grote van een stacaravan. Maar...je kan er wel alles krijgen en ja...ook in de VS zijn deze winkels graag bereid om je setje meteen even te modificeren.

Wat me altijd opvalt in dit soort shops is dat er eigenlijk alleen kwaliteitsapparatuur wordt verkocht. Sommige anderen zullen dit misschien als 'beperkt assortiment' maar bij de shops die ik in de VS heb bezocht heb ik nog nooit een stelling vol met diverse mobiele sprieten aangetroffen, laat staan 5 soorten DV27's. Met een volledig Wilson en K40-assortiment heb je het wel gehad (en hier en daar ook firestick). Wel ook een heel assortiment aan accesoires voor Wilson (hele wanden vol!).

Zenders met 50, 100, 150 ( na modificatie zelfs 250 Watt) liggen gewoon in de vitrine en kunnen voor zo'n 375 dollar worden meegenomen door de nieuwe eigenaar.

Ook altijd bijzonder: het lijkt erop dat Amerikanen nite kunnen solderen: coax wordt vaak inclusief de pluggen eraan aangeboden :shock:
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 29 sep 2009, 14:41

Amerikanen gaan serieuzer om met de CB dan bij ons.
Neem bijvoorbeeld kanaal 9 dat is daar echt een noodkanaal en wordt niet ´misbruikt´.
Ook storm-alerts en tornados worden via de CB afgegeven.
Als ik me niet vergis zijn er staten waar ook de locale sheriff naast de VHF ook CB in de wagen hebben.

Vind het wel jammer dat hier de CB teveel moedwillig en heel vaak door onkunde ´misbruikt´ wordt en het plezier van de serieuze CB´er wordt hiermee wel vergald.

Eigenlijk zouden er een soort gedragsregels moeten worden opgesteld, als iedereen zich daar aan zou houden dan zou het zo veel leuker zijn. Misschien een idee?
Een een beetje techniek zou ook niet verkeerd zijn, bijvoorbeeld linears, afstellen antennes, etc.etc.
Er wordt altijd veel te vaak verkeerd omgegaan met linears, bijvoorbeeld in de zelfde straat met de buurman kletsen met 300 watt. Totaal onnodig.
Die hele zware linears zijn totaal onnodig en zinloos.
Je kan beter een goede antenne nemen op flinke hoogte dan bereik je veel meer.
Voor de auto is een Wilson1000 een fantastische antenne, ik had laatst nog contact met station 70 kilometer verder.
Ja gewoon met 4 watt en ik stond tussen de huizen!
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Columbus » 29 sep 2009, 15:12

[quote]Eigenlijk zouden er een soort gedragsregels moeten worden opgesteld, als iedereen zich daar aan zou houden dan zou het zo veel leuker zijn. Misschien een idee?
Een een beetje techniek zou ook niet verkeerd zijn, bijvoorbeeld linears, afstellen antennes, etc.etc.
Er wordt altijd veel te vaak verkeerd omgegaan met linears, bijvoorbeeld in de zelfde straat met de buurman kletsen met 300 watt. Totaal onnodig.
[/quote]

Klinkt alsof je eigenlijk ervoor pleit om van alle Cb-ers een zendamateur te maken. Ik ben blij dat ik beide ben (heet geloof ik ook wel van twee walletjes eten?) en kan iedereen die in radiocommunicatie geïnteresseerd is (en welke 27mc-er is dat nou niet?) adviseren ook te proberen om een papiertje te halen. Het geeft zoveel meer leuke mogelijkheden naast de 27mc. En nee, lang niet alle zendamateurs kijken neer op de 11 meter. Kijk alleen al naar de actieve posters op dit forum: daar zitten diverse zendamateurs tussen.

...Gedragsregels? Die werken al niet eens bij gelicentieerde zendamateurs. Voor de vrije CB band is dat in mijn ogen zeker ijdele hoop. En laten we eerlijk zijn: soms is het toch ook heerlijk als er een beetje gegalbakt wordt? Dat geeft 27mc nu net zijn eigen sfeertje!
...Kennis van techniek? Veel zendamateurs weten nog niet eens hoe ze een amphenol aan de coax moeten zetten, laat staan dat ze nog iets weten over de klasse A, B, AB of C versterker of de Wet van Ohm nog kunnen reproduceren.

27 MC: No rules, just fun!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 sep 2009, 15:35

Columbus schreef :arrow: En nee, lang niet alle zendamateurs kijken neer op de 11 meter
Dat klopt ik ben nl ook een zendamateur :D
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 29 sep 2009, 16:31

Oke Columbus je hebt wel gelijk !

Misschien moet ik ook maar es gaan kijken voor een papiertje !
Dan mag ik ook op de 10 meter toch?
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Edje555 » 29 sep 2009, 16:41

Mous schreef:Amerikanen gaan serieuzer om met de CB dan bij ons.
Neem bijvoorbeeld kanaal 9 dat is daar echt een noodkanaal en wordt niet ´misbruikt´.
Ook storm-alerts en tornados worden via de CB afgegeven.
Als ik me niet vergis zijn er staten waar ook de locale sheriff naast de VHF ook CB in de wagen hebben.

Vind het wel jammer dat hier de CB teveel moedwillig en heel vaak door onkunde ´misbruikt´ wordt en het plezier van de serieuze CB´er wordt hiermee wel vergald.

Eigenlijk zouden er een soort gedragsregels moeten worden opgesteld, als iedereen zich daar aan zou houden dan zou het zo veel leuker zijn. Misschien een idee?
Een een beetje techniek zou ook niet verkeerd zijn, bijvoorbeeld linears, afstellen antennes, etc.etc.
Er wordt altijd veel te vaak verkeerd omgegaan met linears, bijvoorbeeld in de zelfde straat met de buurman kletsen met 300 watt. Totaal onnodig.
Die hele zware linears zijn totaal onnodig en zinloos.
Je kan beter een goede antenne nemen op flinke hoogte dan bereik je veel meer.
Voor de auto is een Wilson1000 een fantastische antenne, ik had laatst nog contact met station 70 kilometer verder.
Ja gewoon met 4 watt en ik stond tussen de huizen!


Zeker mee een dat je met 300Watt onnodig met je buurman 5km verderop gaat zitten beppen ,dat kan ook op 4watt en zelfs op 0,100mw ! .
Maar helaas zolang er geen controle op wordt gehouden gaan mensen hun eigen denken en doen uitvoeren en dat hoeft niet perse nadelige gevolgen te hebben, gelukkig houden mensen hier in de regio Gouda zich netjes aan gedrags codes, bijv in breken en niet erover heen gaan zitten balken en als het druk is dan is er 1 die de coordinator is en probeerd orde te houden en en iedereen een kans te geven om aan het woord te komen (erg belangrijk al het om DX'en gaat met meerdere stations)
Kanaal 9 als noodkanaal was vroeger , iedereen beschikt nu over een GSM dus dat noodkanaal is eigelijk overbodig geworden net als het aanroep kanaal 14 waar niemand meer gebruik van maakt omdat de meeste een vaste kanaal vasthouden per regio.
En natuurlijk galbakken of iemand die muziek draaid zal je blijven houden maar zolang er niet bewust meer wordt geknepen of gegald vind ik het allemaal wel meevallen als mede ruzie's komen nog zelden voor en zijn vaak snel opgelost vergeleken met vroeger.
En een licentie halen ja, leuke optie die ik ga doen maar de 11mtr blijft ook gewoon in huis ook al komen er met de licentie leuke banden vrij waar je als amateur dan op mag werken.
Het ligt gewoon aan het aard van het beestje hoe iemand omgaat met anderen op de band,zo heb je poggers die denken dat ze het beste en duurste hebben en je hebt de simpele zielen niet net aan iets weten maar voor de rest niets over techniek weten ,en dan is het juist aan anderen de taak deze mensen ook gewoon mee te laten doen ook al denken of zijn ze anders.
En helaas , gezelligheid maak je zelf op de manier hoe je omgaat met anderen op de 11mtr en natuurlijk niet iedereen is geduldig of heeft zin in een gesprek over politiek of techniek maar je kan ook lekker slap leuteren over alles en nog wat... het hoefd allemaal niet zo sereus te zijn en dit gebeurd op de amateur banden vaak ook , veel slap geleuter maar ook vaak wel intressante dingen over techniek
73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Columbus » 29 sep 2009, 17:36

Mous, klopt. Met de basisvergunning (novice) mag je ook op 10 meter.

Maar met de huidige propagatie zal je meer plezier beleven aan de 20 meter band. Met het toegestane vermogen voor novice-amateurs (25Watt) en een beetje antenne werk je dan al snel je eerste 100 landen. De volgende 208 is dan de uitdaging :lol: . Op dit ogenblik is een dxpeditie naar Glorioso Eilanden in de Indische Oceaan(FT5GA) waar amateurs uit de hele wereld contact meer proberen te krijgen. Voor de echte dxers op de 11 meter een heel herkenbaar beeld: al dagenlang een grote kakkefonie van signalen door elkaar. Ik heb er drie dagen over gedaan voordat mijn call werd gehoord, dus je begrijpt dat het dan een enorme kick geeft als het uiteindelijk lukt. Op 11 meter is deze divisie (de 208ste) nog steeds eentje die op het wensenlijstje staat, maar de kans dat dat ooit zal lukken is minimaal: Glorioso wordt sinds 1973 beheerd door een militair garnizoen van het Frans Vreemdelingenlegioen, van ± 15 militairen en de eilanden vormen samen sinds 1975 een natuurreservaat.

Naast de 10 en 20 meter band mag je ook op de 40 meter band (7 MHz), op de 2 meter band (144-146MHz) en op de 70cm band (430-440MHz).

Met al deze mogelijkheden kan je volop locale en wereldwijde verbindingen maken. Gratis cursus via internet vindt je onder andere op www.dlza.nl. Ook zonder technische voorkennis te halen!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor vincenttor » 29 sep 2009, 17:50

mja dat gezeur is hier voornamelijk op fm
muziek draaien en lopen janken tegen elkaar
mooie oplossing gewoon niet op fm komen heb daar toch niets te zoeken vind het leuker beetje me engels proberen te verbeteren want wat is er nu beter om engels te leren door het te spreken ( moet je wel een goed engels sprekend station vinden:P )

en ja de 2 en 70cm band ik zit wel is te luisteren maar schakel toch vrij snel weer weg daar gaat 9 van de 10 keer over niets en dan om half 9 is het sjaak ik ga koffie drinken vrouw roept
ja ik ook, ik ook , ik ook pats stilte :lol:

om daar nu mn papiertje voor te halen nee dank je de 20m band is wel grappig begrijp me niet verkeerd ik luister er graag naar maar ja ik vind het te serieus 9 van de 10 keer vergeleken met de 11m band
wat wel een voordeel is dat vaak gelicenseerde amateurs wel goed engels spreken

en ja t gezanik over linears dat zal je toch wel blijven houden als pietje nu lekker met 500w zit en jan met 10w moeten ze zelf weten
als je geen storing veroorzaakt is er toch niets loos ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Thijs » 29 sep 2009, 17:59

en ja t gezanik over linears dat zal je toch wel blijven houden als pietje nu lekker met 500w zit en jan met 10w moeten ze zelf weten
als je geen storing veroorzaakt is er toch niets loos


Nee maa het daar hand in hand mee gaande probleem is wel dat wanneer een handje vol stations in een klein gebied naar elkaar gaan zitten toeteren. Dat station op afstand niet meer gehoordt wordt. jammer vindt ik.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor vincenttor » 29 sep 2009, 18:12

ja dat is wel zo je word totaal weg gedrukt maar dit word toch nooit goed geregeld
er zijn vroeger al van die razzia's gehouden jan en allemaal oppakken maar als de ene gepakt is komt de ander weer met een nog groter linear
dus is een gebed zonder einde denk ik zomaar

stel ze gaan ze verbieden in de verkoop in NL blijven ze toch wel in de handel zo niet via buitenland of mensen gaan zelf wat prutsen via schema;s op t internet en dan krijg je waarschijnlijk nog meer linears die een zootje storing in de lucht pompen
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 30 sep 2009, 00:38

een linear gebruiken is prima als je ver weg bent en je écht vermogen nodig hebt om toch gehoord te kunnen worden.
En inderdaad, al te vaak worden er veel te grote vermogens gebruikt op afstanden waarbij dat echt niet nodig is en daardoor de zwakkere stations volledig weg worden geblazen en dat is wel jammer.
Al die vermogens, het is meestal onnodig.
Je kan beter je geld steken in goede bekabeling en goed afgestelde antenne's op flinke hoogte dan bereik je veel meer.
Het is leuker om juist met zo weinig mogelijk vermogen zo ver mogelijk zien te komen.
Maar we dwalen al weer af van de topic.
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Edje555 » 30 sep 2009, 17:48

Mous schreef:een linear gebruiken is prima als je ver weg bent en je écht vermogen nodig hebt om toch gehoord te kunnen worden.
En inderdaad, al te vaak worden er veel te grote vermogens gebruikt op afstanden waarbij dat echt niet nodig is en daardoor de zwakkere stations volledig weg worden geblazen en dat is wel jammer.
Al die vermogens, het is meestal onnodig.
Je kan beter je geld steken in goede bekabeling en goed afgestelde antenne's op flinke hoogte dan bereik je veel meer.
Het is leuker om juist met zo weinig mogelijk vermogen zo ver mogelijk zien te komen.
Maar we dwalen al weer af van de topic.


Liniar is alleen leuk voor lange afstand of DX, het komt vaak zat voor dat je met c.a 25Watt het net niet kan redden en dan is hyet natuurlijk best fijn als je nog een eindtrapje extra achter de hand hebt en even kan inschakelen.
Maar om nu inderdaad altijd met de volle power gas te geven is soms echt wel onnodig, ik red op 1watt ook een radius van 35km oke hetzij niet zo sterk te horen maar het is wel te doen met een goede antenne en wat hoogte.
En net wat je zegt, je kan beter investeren in een goede 5/8 antenne en als je de mogelijkheid hebt deze zo hoog mogelijk te plaatsen en dan is het resultaat veel beter als een liniar gaan gebruiken aangezien als de antenne niet erg hoog staat je tegen station vaak niet goed hoord of geheel niet maar hij hoord jouw wel..

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Ernst » 01 okt 2009, 01:33

Liniar is alleen leuk voor lange afstand of DX, het komt vaak zat voor dat je met c.a 25Watt het net niet kan redden


Wat ik ergens niet snap is toen de 27mc legaal werd en dat we met 500mW heel nederland doorkwamen op Dx
Toen was het net zo rustig in het begin als nu tegenwoordig.(je hoort geen kip)

de kwaliteit van de zendontvangers vergeleken met toen..... is er een stuk beter op geworden

dus in verhouding ben je vanaf 500mW tot de huidige kale (stoute) bak 35 Watt..
dus met 70 keer meer vermogen als toen
s signaal werkt logaritmisch dus je bent keihard 6 s punten harder vergeleken met toen.
en van 35 naar 100 watt scheelt dan 1 s punt plus een beetje wat je harder word

als een richt antenne neemt en met 35 watt insturen... heeft het zelfde effect als met 2 kilowatt op een rondstraler.... gerichte ontvangst is ook stukken beter dan met een rondstraler.... op de rondstraler hoor je niks dan geroezemoes in de verte
en op de beam ... is het .... hello world :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 01 okt 2009, 08:22

Daar ga ik in mee Ernst in de begintijd was het veel drukker op de band ,je zou nu als er geen buitenlandse condities zijn met een goede antenne zonder veel vermogen toch een heel eind moeten kunnen komen .Zeker op AM (anders dwalen we te veel af van het onderwerp :D ) Ik vindt het nl ook jammer dat men geen gebruik maakt van AM en SSB op de 40 kanalen . We kunnen een AM ronde proberen ? Wie o wie :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 01 okt 2009, 09:09

Goed idee !

Ik ben (na 15 jaar) weer begonnen met CB en heb nog geen Basis antenne geinstalleerd, ik kan nu alleen nog mobiel aanroepen.
Op mijn huis kan ik niet zomaar een zwieper plaatsen ben ik bang (monument) ik denk aan een eenvoudige kantelmast-systeem in de achtertuin.

Ik las toevallig gister dat men in Frankrijk en Belgie ook meest met AM werken ipv FM.
Abt
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten