AM MODULATIE

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 25 sep 2009, 17:57

Hallo allemaal,

Het verbaasd mij eigenlijk een beetje dat er nog zo weinig gebruikt wordt gemaakt van AM.
In o.a. Amerika gebruiken ze alleen maar AM en SSB.
AM vind ik een mooiere modulatievorm en is eigenlijk ook bedoeld voor kortegolfradio waar 27Mhz dus onder valt.
AM signalen hebben in het algemeen een groter bereik.(De signalen gaan met de bolling van de Aarde mee)
Met de squelch open is de ruis veel aangenamer om aan te horen dan FM. (de ruisvloer is bij AM lager)
Een heel zwak station is in de ruis nog steeds goed verstaanbaar in tegenstelling tot FM waar de zwakke signalen als het ware verzuipen in de ruis.
Als 2 stations op AM per abuis door elkaar heen praten dan hoor je ze allebei.
Daarom wordt AM gebruikt in de luchtvaartbanden vanwege de veiligheid.

AM klinkt veel prettiger en is rustiger in het gehoor.

Een nadeel is dat AM wel wat storinggevoeliger is oa voor bliksem. (geknetter en gekraak)
En het schijnt wat minder efficient te zijn de FM.
Maar ik ben een groot voorstander van AM (en USB/LSB) ipv FM.

Hoe denken jullie hierover?
Ervaringen?
Ik ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Abt op 25 sep 2009, 20:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Abt
 

Re: AM

Berichtdoor Erik » 25 sep 2009, 18:28

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 19:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: AM

Berichtdoor norman » 25 sep 2009, 19:08

Ik sluit me bij jullie aan. Als er op de normale 40 condities zijn dan luister ik liever ook naar de AM stations.
Ik dacht dat de MARC vroeger voor FM koos omdat dat minder storing geeft op andere apparatuur dan AM maar dat rijmt dan weer niet met dat luchtvaart verhaal wat de veiligheid betreft :lol:
norman
 

Re: AM

Berichtdoor Abt » 25 sep 2009, 19:49

Ja inderdaad, 1 watt is 'slechts' het draagvermogen bij AM, ga je moduleren dan zit je ook op 4 watt !!
AM gaf toendertijd nogal wat storing op TV's (antenne's op dak) en dergelijke daarom is men toen overgegaan op FM wat minder storing veroorzaakte.
Maar nu heeft iedereen toch kabel TV....!

Ik ga toch eens wat vaker vragen aan mede 27mc er's om over te gaan op AM.

Als je met AM moduleerd dan klinkt het ook echt als 'kortegolf' - radio.
Vind het véél mooier klinken dan FM, en de voordelen van AM spreken mij meer aan dan de voordelen van FM.

AM is ook bedoeld, wat ik al eerder schreef, voor de kortegolf. Ook de 27 Mhz dus.
Kortegolf (HF=High Frequency) begint bij 30Mhz en dan naar beneden tot aan de Middengolf.
Vanaf 30Mhz naar boven spreken we van VHF. (Very High Frequency)
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 25 sep 2009, 21:58

Ik vindt AM ook wel prettig maar hier in de regio willen ze alleen FM met 1KW en met veel echo . Als er een ander signaal (digtaal am ssb FRN gateway repeater ect) op de band komt dan wordt dit bijna altijd over de kop gezeten . Het is hier nog ouderwets gezellig op de 27 mc .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor vincenttor » 26 sep 2009, 02:30

meen je dat nou
am beter ?
ik vind dat toch wel zo rot klinken haha
had het er laatst nog over met een vriend van me we gingen toen hij ergens reed over op am / fm / ssb

am waren we beide over eens dat is helemaal dikke prut maar goed zo zie je maar weer meningen zijn verdeelt hehe
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Edje555 » 27 sep 2009, 14:42

AM is helemaal niet zo'n geweldige modulatie soort, Amputilide Modelatie ofwel de draaggolf gaat vertakken met pieken die de amplitude geeft en audio bevat.
De vorm is erg storings gevoelig op Audio apparatuur en TV apparatuur zodat er ook maar geen keuze voor is gemaakt in de jaren "80, echter is natuurlijk anno 2009 iedereen op digitaal overgestapt en heeft kabel en veel beter afgeschermd apparatuur in huis.
Maar ontvangst op AM heeft ook niet echt veel voordelen op FM of SSB , zo is het ontvangst gevoeligheid 1uf nodig voor 20db terwijl FM op 0,5uf uitkomt en SSB met een goed afgeregelde tranciever op 0,2uf om 20db signaal boven de ruis te krijgen.
AM vraagt ook goede skotty diodes die niet allerdaag worden gebruikt in massa productie trancievers en dus het ontvangst zal dan ook niet geweldig zijn op DX met zachte stations.
Ook is AM ontvangst erg gevoelig voor electrische apparaten en statischeruis en daar hebben we dan wel de noiseblinker en automatic noise limmiter voor uitgevonden maar het onderdrukt ook de amplitude dus zachte stations worden ook onderdrukt op hardheid en helaas komt dat niet ten goede van het ontvangst.
AM is ook ontworpen voor Broadcasting met hoogvermogens voor omroepstations maar door zijn makkelijk te bouwen modulator is het toegepast in simpele zenders voor korte afstand ,zoals de oorsprong van de CB in de V.S en walki-talky's .
Ook het kosten plaatje is goedkoper door enkel AM zender te bouwen,bij FM komen er meer dingen bij kijken zoals een FM detector en Ossilator die audio in FM omzet en aangebied aan de mengtrap en vervolgens de 1e trap versterkt wordt en dan naar de 2e trap ofwel de stuurtrap en vervolgens 3e trap ofwel de eindtrap.
Maar natuurlijk klink AM zeker niet slecht als men sterke signalen gebruikt of dicht bijelkaar zit dan klinkt de audio vaak wat voller maar helaas wel met minder Frequentie response in de audio wat door velen als monotoom of dof wordt ervaren.

73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor desperado » 28 sep 2009, 12:39

Mous schreef:Hallo allemaal,
1) AM signalen hebben in het algemeen een groter bereik.(De signalen gaan met de bolling van de Aarde mee)

2) Een nadeel is dat AM wel wat storinggevoeliger is oa voor bliksem. (geknetter en gekraak)

3) En het schijnt wat minder efficient te zijn de FM.

1) Dikke "oops", heeft namelijk niets met de modulatie te maken!
2) Als het onweert, dan zou ik aanraden de antenne altijd los te halen, ongeacht de modulatiesoort.
3) Zeg gerust maar flink minder.

Dat AM een (nostalgische) mooie modulatievorm is, staat als een paal boven water.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 28 sep 2009, 14:57

Oke bedankt voor de reacties !
Erg leerzaam.

Maarrr ik denk dat er kwalitatief ook wel heel erg veel verschil zit in AM met een bakkie van pakweg 75 euro en een van een paar honderd euro.....??

Maar...... wáárom hebben ze dan nog steeds in oa Amerika (Canada/Australië meen ik ook) alleen maar AM en SSB bakken als AM zo ineffecient is?? Alleen maar omdat de bouw van een AM zender simpeler/goedkoper is?
Kijk maar eens op de site van Cobra, het zijn allemaal AM bakken !
http://cobra.com/index.cfm?fuseaction=c ... gory_ID=30

Ik kan me voorstellen dat je als boer daar met enorme stukken land daar behoorlijke afstanden moet kunnen overbruggen met je bakkie in de tractor en daar zullen ze het toch met AM moeten doen.
Of ze pakken de USB/LSB....
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Thijs » 28 sep 2009, 16:55

Dat ze daar vooral op AM zitten heeft volgens mij met traditie te maken. Plus daarnaast is FM daar nooit vrij gegeven.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Papa Alpha » 28 sep 2009, 17:07

Als ik een berichtje aan mijn beide buren wil doorgeven, hoef ik alleen mijn bak maar op AM te zetten en iets in de mic te zeggen.
Indien zij de speakers van de PC aan hebben staan komt de boodschap luid en duidelijk over :lol:

Bij FM is de schelle ruis soms irritant als je de squelch noodgedwongen open moet hebben staan.

Zoals al eerder opgemerkt: het heeft z'n voors en tegens en dat is voor ieder persoonlijk.

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Edje555 » 28 sep 2009, 18:11

Mous schreef:Oke bedankt voor de reacties !
Erg leerzaam.

Maarrr ik denk dat er kwalitatief ook wel heel erg veel verschil zit in AM met een bakkie van pakweg 75 euro en een van een paar honderd euro.....??

Maar...... wáárom hebben ze dan nog steeds in oa Amerika (Canada/Australië meen ik ook) alleen maar AM en SSB bakken als AM zo ineffecient is?? Alleen maar omdat de bouw van een AM zender simpeler/goedkoper is?
Kijk maar eens op de site van Cobra, het zijn allemaal AM bakken !
http://cobra.com/index.cfm?fuseaction=c ... gory_ID=30

Ik kan me voorstellen dat je als boer daar met enorme stukken land daar behoorlijke afstanden moet kunnen overbruggen met je bakkie in de tractor en daar zullen ze het toch met AM moeten doen.
Of ze pakken de USB/LSB....



De reden is dat FM daar niet is vrijgegeven en SSB lastig is te gebruiken met meerdere stations vanwegen dat niet elke tranciever op de zelfde TX Frequentie staat en zal de ontvanger iederekeer opnieuw moeten intunen en dat lijk mij niet handigs als je chaufeur bent :wink:
In de V.S gebruiken ze geen 4watt maar onbeperkt vermogen wat je kopen kan voor in de vrachtwaggel of basis ,een eindtrap 24vlt met 500watt tot 1Kw is echt geen uizondering er zijn zelfs idiooten die met 3 tot 15Kw basis werken om flinke AM signalen door hun staat heen te stralen.
Italie geld eigelijk het zelfde alleen daar mag je tot 1Kw gaan en allmode gebruiken ,wat al sins 1980 het geval was en zowel gericht als rondstraler mogen gebruiken tegen Nederland waar je enkel maar een rondstraler mag gebruiken met FM 4Watt AM 1Watt SSB 4Watt pep , volgens mij is het in Nederland niet toegestaan om een richtantenne te gebruiken op 11mtr maar wordt wel gedoogd.
Am radio's zijn ook goedkoper te fabriceren omdat ze er geen FM in hoeven te bouwen en daarom hebben vele merken Export modelen voor europa met FM.
73's
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor Abt » 28 sep 2009, 22:27

Ahaaa blazen doen ze daar dus die Amerikanen.

Ik vraag me dan wel weer af wat de reden is om daar FM niet vrij te geven.
Terwijl ze hier al heel snel van de AM af wilden in het begin vanwege de storingsoverlast.
Mja misschien toch vanwege traditie inderdaad.

FM en AM hebben beide z'n voor en nadelen.

Ik denk dat veel mensen ook niet weten dat als je met AM moduleerd je wat krachtiger/luider in de mike moet praten.
Immers de max zendvermogen is afhankelijk van het volume van je stem.
Hoe harder je praat hoe hoger de zendpieken, tot max 4 watt.
Het zendvermogen varieerd op het volume van je stem. Amplitude.

Als je zachtjes of de mike te ver weg hebt dan is je zendvermogen laag.

Bij FM is het constant 4 watt, of je nou zachtjes of hard in de mike praat.

Ik weet niet of ik het zo goed uitleg, maar zo is het toch ongeveer??
Laatst bijgewerkt door Abt op 28 sep 2009, 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Abt
 

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor 19DT2120 » 28 sep 2009, 22:32

Edje555 schreef:In de V.S gebruiken ze geen 4watt maar onbeperkt vermogen wat je kopen kan voor in de vrachtwagen of basis ,een eindtrap 24vlt met 500watt tot 1Kw is echt geen uitzondering er zijn zelfs idioten die met 3 tot 15Kw basis werken om flinke AM signalen door hun staat heen te stralen.

Ze gebruiken het wel maar hebben net als in Europa restricties ;40 kanalen,AM 4W en SSB 12W

Italie geld eigelijk het zelfde alleen daar mag je tot 1Kw gaan en allmode gebruiken ,wat al sins 1980 het geval was en zowel gericht als rondstraler mogen gebruiken tegen

In Italië doen ze ook maar wat ze willen, maar vallen onder ook onder CEPT
Nederland waar je enkel maar een rondstraler mag gebruiken met FM 4Watt AM 1Watt SSB 4Watt pep , volgens mij is het in Nederland niet toegestaan om een richtantenne te gebruiken op 11mtr maar wordt wel gedoogd.

In Nederland is het al jaren toegestaan om een richtantenne te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door 19DT2120 op 29 sep 2009, 08:23, in totaal 2 keer bewerkt.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: AM MODULATIE

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 sep 2009, 07:14

Net wat Mark 19DT2120 zegt .Iedereen denkt dat daar alles mag ,maar dit is niet zo .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten